szerző:
Tóth Richárd

Az eddig szubkulturális szinten létező e-sportot mostanáig elkerülte a széles nyilvánosság érdeklődése, és sportklubok is a legritkább esetben hoztak létre e-szakosztályt. De egy egyesület nagyon ki akart lépni a nemzetközi színtérre magyar gamerekkel, mire megérkezett egy szekérderék állami pénz. A cél az lehet, hogy e-sport-nagyhatalom legyen Magyarország.

A pénteki Magyar Közlönyben megjelent a hír:

a magyarországi elektronikus sport sportágként történő elismerése, illetve az e-sport-világ támogatása, továbbá a visegrádi együttműködés elmélyítése érdekében a kormány egyetért a visegrádi négyek országai közötti e-sport bajnokság és konferencia megrendezésével.

A feladat irányítója a kabinet részéről a Deutsch Tamás vezette Digitális Jólét Program (DJP), amely felveszi a kapcsolatot az idén bejegyzett Egymillióan a magyar e-sportért Egyesülettel. Az Orbán Viktor szignózta kormányhatározat pénteken mindössze 1,9 millió forintot szánt erre a feladatra, de szombaton gyorsan jött a helyesbítés, 1,9 milliárd állami pénz van erre. 1,9 milliárd pedig annyi, hogy abból kijön egy fél Pancho Aréna Felcsúton.

(A mostani támogatás előzménye a Digitális Jólét Program 2.0 lehet, a kormány szerint a cél „az internet mindenki számára történő hozzáférhetővé és megfizethetővé tétele, az átfogó infrastruktúra-fejlesztések, a teljes magyar oktatási rendszer digitális átalakítása”, ráadásul a DJP 2.0-nak van Digitális Sport Stratégia című fejezete is.)

League of Legends döntő Párizsban
©

Az e-sport nem először került szóba a közéletben, 2017 májusában a jobbikos Farkas Gergely arról beszélt a parlamentben, hogy szeretné, ha az e-sportról többet beszélnének. „Nem a hagyományos sportok kárára, hanem azok mellett kell figyelmet szentelni az e-sportra” – mondta, majd hozzátette, az e-sportra úgy kell tekinteni, mint a sakkra vagy a technikai sportokra.

Azon túl, hogy viszonylag könnyű lenne egyetlen kézlegyintéssel elintézni az e-sportot, hogy az nem más, mint leülni a számítógép elé és játszani, ennél sokkal többről van szó. Az e-sportolók legjobbjai ma már professzionális szinten űzik ezt, ugyanúgy edzenek, mint mondjuk a teniszezők vagy a Forma–1 pilótái (hogy ne a focit hozzuk példának), egyre többen már meg is élnek ebből, szigorú szabály- és keretrendszer mellett rendezik versenyeiket és tízezrek szurkolnak a helyszínen, milliók pedig a képernyők előtt. A 2013-as League of Legends (a LoL az egyik legnépszerűbb e-sport a világon) világbajnokság döntőjét 32 millió néző látta a Twitch nevű streamoldalon, a League of Legends-szel pedig naponta 27 millióan játszanak világszerte. Hogy mennyire sport már az e-sport, jól mutatja, hogy itt is jelen van a csalás, a dopping és a bunda.

Egy magyar LoL-csapat, a Team Horizon Reapers bemutatkozása:

De miről van szó egészen pontosan?

Egy 2017-es felmérés szerint a magyar e-sportolók túlnyomó többsége a Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) nevű játékot nyüstöli, a második legnépszerűbb a League of Legends, aztán a Hearthstone. Kiderült, hogy a megkérdezettek 16 százaléka játszik versenyszerűen, és további 28 százalék jelezte, hogy tervez versenyezni a jövőben. Ma Magyarországon körülbelül 150-200-an vannak, akik pénzt keresnek az e-sporttal, de ez a szám évről évre nő, a League of Legendsben van hivatalos nemzeti bajnokság is, a Magyar Elit Bajnokság, a CS:GO idei világbajnokságán pedig egy magyar gamer is részt vett. A professzionális videojáték elsősorban a fiatalokat köti le: ötből négyen 25 év alattiak, az e-sportolók harmada pedig 18 év alatti. Hétköznap átlagosan 3, hétvégén 5 órát játszanak az e-sport játékosai.

A videójáték-szubkultúra tehát már nem is annyira szubkultúra Magyarországon, mint például a punkok voltak a késő Kádár-korban, olyannyira nem, hogy mielőtt az állam megpróbált volna ide is beosonni, a Debreceni Egyetemen már döntöttek arról, hogy e-sport-kurzust indítanak. Az informatikai kar akkreditált kurzusa a tervek szerint négy fázisból áll majd: játék, szervezés, elemzés és fejlesztés. A tananyag fókuszában az induláskor a League of Legends, a Clash of Clans, a Starcraft, a CS:GO, a DOTA 2, valamint a 0 A.D. nevű játékok lesznek. A Debreceni Egyetem Atlétikai Clubnak, a DEAC-nak pedig e-sport-szakosztálya is van.

A világbajnokságon is bemutatkozott magyar CS-játékos, Deadfox legjobb pillanatai:

Deutsch Tamás amellett, hogy a Digitális Jólét Program vezetője, az MTK elnöke is, a fővárosi klub idén szeptemberben jelentette be, hogy e-sport-szakosztályt indít, célja az, hogy „helyet, teret, megfelelő körülményeket biztosítson azoknak a fiataloknak, akik ebben az új sportágban kimagasló tehetségek”. Az ismert focis játék, a FIFA versenyzőiből állítottak össze csapatot. (Korábban Diósgyőrben is indított e-sport-szakosztályt, több klub pedig tervezi ezt.) Egy későbbi interjúban Deutsch azt mondta, nem osztja azt a megközelítést, hogy az e-sportot és a hagyományos sportokat egymás riválisának kéne tekinteni. Az Esport1-nek adott akkori interjúban a miniszterelnöki biztos a többi között arról beszélt, hogy e-sporttal nagyjából 250 ezer ember foglalkozik ma itthon, indokolt, hogy a közélet is foglalkozzon velük, majd kijelenti, hogy – összhangban a később a Magyar Közlönyben megfogalmazott célkitűzéssel – az e-sport sporttevékenység:

Szerintem félreértés, hogy vannak a különböző sporttevékenységet folytatók, a sportolók, és vannak a nem sportolók, és a nem sportolók köréből kerülnek ki az e-sport tevékenységet folytatók.

Mit jelent a kétmilliárd forintos támogatás egy konferenciára és egy V4-es versenyre?

A gamer.hu szerint ebből a pénzből „nagyon sok mindenre futja! Egyszerre több versenyszámra, nemzetközi szinten is vonzó díjazásra és világsztárok meghívására! Valamint olyan látványvilágra, amely tényleg felteszi Magyarországot az e-sport nagytérképére!” Egy ismert magyar LoL-játékos, aki nem szeretett volna névvel nyilatkozni, „amíg meg nem szárad a tinta a kormánnyal kötött e-sportos szerződésen”, azt mondta, ebből a pénzből már olyan V4-es versenyt lehet rendezni, mintha egy ATP 250-es versenyt hoznánk tető alá a teniszben. Magyarországon már volt ATP 250-es torna, idén Bukarest helyett beugróként szállt be Budapest, azt az állam 1 milliárd forinttal támogatta.

A nemzetközi terjeszkedés sem lehet véletlen, a már említett Esport1.hu oldalon – ahol lapigazgató Bíró „Drang” Balázs és ő az Egymillióan a magyar e-sportért Egyesület elnöke is – maga Bíró írt cikket arról, hogy ha komoly e-sportot szeretnénk, régiós szinten kell gondolkodni, mert „Magyarország és a magyar e-sport önmagában kicsi”. Az egyesület Facebook-oldalán pedig már napokkal a kormányhatározat előtt megjelent egy hír, hogy valóra válhat az álom, feltenni Magyarországot az e-sport világtérképére. Úgy látszik, a kormány halló fülei az e-sportig is „elérnek”.

Az állami pénzek megjelenése a magyar sportban nem ritka, mondhatni, közpénzből stadionok épülnek, a piaci logika pedig teljesen kiszorulóban. Globálisan azonban az e-sport más, ott egy-egy világversenye olyan szponzorok jelennek meg a legnagyobb techcégek mellett, amilyenek az olimpiákon szoktak. A magyar e-sport állami támogatása ugyanakkor nem példa nélküli, Dél-Koreában ez nemzeti időtöltés, a lakosság fele, 25 millió ember e-sportol. Az ország az e-sport Mekkája, így nem meglepő az állami támogatás sem, ahogy a demokratikus államberendezkedést nélkülöző Kínában sem. De Amerikában és Nyugat-Európában ez elképzelhetetlen, bár az állami szabályozás megjelent. Amerikában az e-sportolóknak is jár a sportolói vízum, Franciaországban pedig törvényben határozták meg, ki számít e-sportolónak.

Nézők egy e-sport-bajnokságon
©

Megkérdeztük Dénes Ferenc sportközgazdászt, mit gondol a kétmilliárdos állami támogatásról. A szakember azzal kezdte, mivel még nem ismertek a támogatás részletei, nehéz bármit is mondani, de a kétmilliárdos támogatás „hihetetlen nagy összeg”, még úgy is, hogy az e-sport Nyugat-Európában most trendnek számít. Dénes szerint a hét éve tartó Nemzeti Együttműködés Rendszere kétirányú sporttámogatást folytat. Egyfelől ott vannak a valódi fejlesztések, a társadalompolitikai és közgazdasági érvekkel alátámasztható mozzanatok – ilyen a stadionépítés például –, amelyekkel ő egyet tud érteni, de a másik oldallal, a működést segítő támogatásokkal, amikor például a csapatok is pénzt kapnak, azzal nem.

Az e-sporttal mint jelenséggel még nem tudunk mit kezdeni, amíg Kínában már a közoktatás része és fejlesztheti a mesterséges intelligenciára irányuló kutatásokat is, addig a piaci viszonyok nálunk nem indokolják az állami milliárdok megjelenését. Dénes feltételezése szerint kormányzati cél lehet, hogy Magyarország Európa e-sport nagyhatalma legyen, ugyanis Dél-Koreán, Kínán és Amerikán túl a mi kontinensünkön nincs nagyágyú – de ez csak hipotézis. Azt azonban a sportközgazdász szerint sem lehet elvitatni az e-sporttól, hogy szólnak racionális érvek a felfuttatása mellett, ilyen az oktatásban és az idősgondozásban betöltött jótékony szerepe.

De ha csak a szórakozást látjuk benne és azt támogatjuk, az nem indokolt.

Kerestük a Digitális Jólét Program titkárságát, valamint az Egymillión a magyar e-sportért Egyesületet is, szerettük volna megtudni, mi indokolta az állami milliárdok megjelenését, valamint milyen szakmai célkitűzések kerültek előtérbe az egyeztetéseken, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. A DJP-nél annyit mondtak, megkapták kérdéseinket, későbbre ígértek választ.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Két betű és egy szám, de mit jelent ez a minden gumin ott lévő kis címke?

Két betű és egy szám, de mit jelent ez a minden gumin ott lévő kis címke?

Olyan jó az idei legolcsóbb iPhone, hogy a másik kettőt lehet, hogy nem is érdemes megvenni

Olyan jó az idei legolcsóbb iPhone, hogy a másik kettőt lehet, hogy nem is érdemes megvenni

Beléptetőkapukat fognak szerelni a 4-es metró több állomására

Beléptetőkapukat fognak szerelni a 4-es metró több állomására

Mostantól csak egy kérdést tehetnek fel az újságírók Trump sajtótájékoztatóin

Mostantól csak egy kérdést tehetnek fel az újságírók Trump sajtótájékoztatóin

Theresa May: eltávolításom nem könnyítené meg a Brexitet

Theresa May: eltávolításom nem könnyítené meg a Brexitet

Orbán gratulált a brazil Trumpnak, ott lesz Bolsonaro beiktatásán

Orbán gratulált a brazil Trumpnak, ott lesz Bolsonaro beiktatásán