Orbán Ráhel vágyott rá, közpénzből megcsinálják: NER-szálakkal, állami támogatással jön az immerzív színház
Legalább 2,5 milliárdos állami támogatással hoznak létre turisztikai attrakciónak szánt látványszínházat a Millenárison.
A figyelem most elsősorban arra vetül, hogy a kormány mely rendeletei sértik a jogállami normákat. Pedig az egyik legkirívóbb jogkorlátozást a parlamenten akarja átvinni.
A kormány – alighanem demokratikus elkötelezettsége bizonyítékaként – a rendeleti kormányzás első napján törvényjavaslatot terjesztett az Országgyűlés elé a Budapest–Belgrád-vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról. Pedig akár rendeletben is kihirdethette volna az előző nap kapott parlamenti felhatalmazás alapján. A törvényjavaslat a 2016. évi XXIV. törvénnyel kihirdetett magyar-kínai államközi egyezménnyel összefüggő beszerzésekre terjed ki.
A birodalmi központok közti egyensúlyozást szolgáló beruházást a törvényjavaslat1 kiemelt jelentőségű beruházásnak minősíti. S itt álljunk meg egy pillanatra! A kiemelt beruházási törvény, a 2006. évi LIII. tv. eredetileg a mindenkori kormány diszkrecionális döntésére bízta, hogy egy projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek minősítsen (l. még sukorói kaszinó-biznisz). A kormány most kegyesen a parlamentnek adja vissza ezt a jogot: még hogy sérülne a parlamentarizmus Magyarországon! Ezt a törvényt anno, a 2006-os választási kampány idején, az MSZP–Fidesz-nagykoalíció fogadta el. A szabályozás lényege, hogy a hatalom számára kedves, ám éppen az életvilágot súlyosan terhelő beruházások esetén minimálisra csökkentse az állampolgári okvetetlenkedést, az átláthatóságot és egyáltalán a közösségi kontrollt. A Gyurcsány-kormány ezzel a „könnyítéssel” alapvetően a multik térnyerését szolgálta.
A diszkrecionális jogkörben eldöntött „könnyítés” persze a korrupció melegágya: szapulta is eleget emiatt a korabeli kormányt a törvényt amúgy eredetileg támogató, ellenzéki Fidesz. Aztán a második Orbán-kormány nemhogy megszabadult volna a kiemelt beruházási törvénytől, hanem egyenesen csúcsra járatta a 2006-tól beüzemelt mechanizmust. A cél immáron az elegánsan „nemzeti burzsoáziának” nevezett NER-lovagok akadálytalan és követhetetlen feltőkésítése.
Alighanem ez az egyik motivációja a Budapest–Belgrád-vasútvonal projektjének is. A törvényjavaslat2 szerint a beruházással összefüggésben megkötött szerződések és a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatok megismerése Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeinek illetéktelen külső befolyástól mentes érvényesítését veszélyezteti, így azok a keletkezésüktől számított tíz éven belül kizárólag a külügyminiszter engedélye alapján ismerhetők meg. A döntés-előkészítő iratok nyilvánosságának korlátozását-az ún. automatikus nyilvánosság-korlátozást és a közérdekű adat külpolitikai érdekből történő törvényi korlátozását az információszabadság-törvény3 – a korábbi adatvédelmi törvénnyel egyezően és az alkotmánybírósági gyakorlattal összhangban – is lehetővé teszi.
Csakhogy 2012 óta az alkotmányos szabályozás nem pusztán a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez való jogot (információszabadság) biztosítja. Az Alaptörvény tartalmazza a Sólyom-bíróság által kifejlesztett alapjogvédelmi tesztet4: „alapvető jog más alapvető jog érvényesülése vagy valamely alkotmányos érték védelme érdekében, a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmának tiszteletben tartásával korlátozható.” Az Alaptörvény közpénzügyi fejezetében pedig ilyeneket találunk5: „a közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni. A közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok.” Innentől viszont nyilvánvaló: Alaptörvénybe ütközik a kínai vasútberuházás valamennyi szerződésének teljes körű eltüntetése a nyilvánosság elől.
A jogalkotó természetesen választhatna több, az Alaptörvényben rögzített szükségesség-arányosság mércéjének megfelelő, az információszabadságot – úgyis mint alapjogot és alkotmányos célt – kímélő megoldást is. A döntés-előkészítő iratok külpolitikai érdekből történő korlátozásán viszonylag nehéz fogást találni. A beruházással összefüggésben belföldi gazdálkodó szervezetek között is születnek – pl. alvállalkozói – szerződések: ezeknek a nyilvánossága aligha sért külpolitikai, külgazdasági érdeket. A törvényalkotó úgy is dönthetne, hogy egyúttal elrendeli a főszabályként titkos szerződések egyes alapvető adatainak a kötelező közzétételét. Végezetül pedig akár törvényi korlátok közé is szoríthatná a szakminiszter mérlegelési jogát, hogy a beruházással összefüggő szerződésekből mit enged megismerni, és mit nem. Az előterjesztő kormány mindenesetre a projekt totális titkosítását választotta.
Ha a törvényjavaslat ebben a formájában átmegy a parlamenten, kézenfekvő volna, hogy Áder János köztársasági elnök előzetes normakontrollt kér az Alkotmánybíróságtól. Pontosan azzal az érveléssel, amivel 2016 tavaszán sikerrel akadályozta meg, hogy a jegybanki alapítvány-rendelések elveszítsék közpénz jellegüket. Persze kérhetnek – igaz csak utólagos – normakontrollt az ellenzéki frakciók is. Egyéb eszközként pedig maradnak a próbaperek: szűken mért alapjogi sávban, évek múlva az Alkotmánybíróság elé kerülő alkotmányjogi panaszok formájában.
A tét ugyanis nagyobb, mint a kínai népi és a magyar kereszténydemokrácia testvéri együttműködésében megvalósuló vasútberuházás – csilliárdokat megmozgató – szerződéseinek nyilvánossága. Ha ezt a szabályozási technikát most sikeresen érvényesíti a kormány, úgy a jövőben a – minap egy petícióban a „jogállam utolsó, még megmaradt intézményének” aposztrofált – parlament lépésről lépésre, beruházásról beruházásra fogja kiüresíteni az információszabadságot és homályba borítani a közpénzek vándorlási útvonalát a NER-lovagok offshore-számláira.
A szerző ügyvéd, volt országgyűlési képviselő
1.2.§ (1) bekezdése
2. 2.§ (3)-(4) bekezdései
3. 2011. évi CXII. tv. (Infotv.) 27.§ (5)-(6) bekezdései és Infotv. 27.§ (1) bekezdése f, pontja
4. Alaptörvény I. cikk (3) bekezdése
5. Alaptörvény 39. cikk (2) bekezdése
Legalább 2,5 milliárdos állami támogatással hoznak létre turisztikai attrakciónak szánt látványszínházat a Millenárison.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Érdekes részletek derültek ki az uniós külügyminiszterek tanácsülése uán.
Ismét nyomon lehet követni, hogy mennyit késnek a vonatok.
Több pontforráson is határérték-túllépést észleltek.
A csádi stratup- és fintechguruként ismert Adam Medellának nagy tervei lehettek Magyarországon.