Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Tanyára is fel lehet venni a 3 százalékos kamatú, állami támogatású lakáshitelt. A program az első lakást vásárlókat célozza, de a kölcsönügyletbe az igénylő szülei is beléphetnek, a megvásárolt ingatlant pedig akár ki is lehet adni. Eladni viszont 5 évig nem lehet. Az igényléshez 2 év tb-jogviszony kell és az igénylőnek nem lehet(ett) 50 százalékot meghaladó tulajdonrésze más ingatlanban – de a feltételt házastársak esetében elég az egyiküknek teljesíteni.
Miután Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a kormányinfón bejelentette, éjszaka már közzé is tette a kormány a 3 százalékos, állami támogatású lakáshitel feltételeit rögzítő jogszabályt.
A hitel célja belterületi lakás, egylakásos lakóépület, tanya, vagy birtokközpont vásárlása, építése – írja elemzésében a Bankmonitor. Eredetileg a tanya, birtokközpont nem szerepelt a célok között. A kormányinfón azonban Gulyás Gergely már elmondta, hogy tanya is finanszírozható lesz a támogatásból. Érdekesség ugyanakkor, hogy a belterületi kitétel benne maradt a szövegben, márpedig nem igazán lehet belterületi tanyát, birtokközpontot találni. Elképzelhető, hogy a belterületi kikötés csak a lakásra érvényes – tippel a Bankmonitor. (Ebben az esetben központozási, végső soron kodifikációs hibáról van szó.)
Továbbá a tanya és birtokközpont megnevezésnél nem szerepel az ott lévő lakóépület kifejezés. A CSOK Plusznál, Falusi CSOK-nál a jogszabály kihangsúlyozza, hogy olyan tanya finanszírozható meg, melyen megfelelő lakóépület is van.
Az Otthon Start Program alap paraméterei:
A támogatott hitelt első lakásának megvásárlására, építésére fordíthatja az érdeklődő. Az igénylőnek nem lehet – és az igénylés benyújtását megelőző 10 évben nem lehetett – belterületi lakóingatlana. Vannak azonban kivételek a tulajdonra vonatkozóan.
Lehet/lehetett olyan belterületi lakóingatlanja, tulajdonrésze az igénylőnek, melynek értéke nem haladja meg a 15 millió forintot. (Meglévő ingatlan esetén ezt értékbecsléssel, eladott ingatlan esetében a vételárral lehet alátámasztani.)
Fontos, hogy a tulajdoni hányad értékére vonatkozik ez a szabály: az is megfelelő, ha valakinek egy 100 millió forint értékű ingatlanban van 10 százalék tulajdoni hányada.
Nem probléma, ha a korábbi lakóingatlant elbontották.
Nem akadálya az igénylésnek az sem, ha a lakóingatlant haszonélvezettel terhelten szerezte meg az érdeklődő és ugyanazon haszonélvező még jelenleg is bent lakik az ingatlanban.
A fentiek mellett az sem gond, ha valakinek egyidejűleg legfeljebb egy belterületi lakóingatlanban van 50 százalékot nem meghaladó tulajdoni hányada.
Újdonságként ebbe a részbe bekerült az, hogy
egyidejűleg lehet legfeljebb egy belterületi ingatlanban legfeljebb 50 százalékos tulajdoni hányada. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek 10 éve volt a nevén egy fél ingatlan, ezt eladva pedig szintén 50 százalékos tulajdonrészt szerzett egy másikban, akkor még megfelel a feltételeknek,
mert egyszerre csak egy lakásban volt tulajdonrésze. (A tervezet eredeti szövege alapján ez a helyzet már nem lett volna megfelelő.)
A házaspárok esetében elegendő az egyik félnek teljesítenie a meglévő tulajdonrészre vonatkozó előírásokat, de ezen személynek kell teljesítenie a tb-jogviszonyra vonatkozó elvárásokat is.
Ezen két elem ilyen összekötése nem szerepelt az eredeti tervezetben. (Úgy tűnik nem működhet például az a helyzet, hogy a férjnek van megfelelő tb-jogviszonya és a feleség teljesítené a tb-jogviszonyra vonatkozó előírásokat.)
Ehhez kapcsolódóan azonban bekerült egy új elem is a a végleges szabályok közé. Ez a szabály alkalmazandó abban az esetben is, ha az igénylő valamelyik szülője adóstársként bevonásra kerül az ügyletbe. Az adóstársra egyebekben ugyanazon igénylési feltételek vonatkoznak, mint az igénylőre
Ez alapján az biztosan kijelenthető, hogy
a szülők bejöhetnek a gyermekük hitelébe adóstársként. Sőt ezen kitételből úgy tűnik, hogy elégséges lehetne az is, ha a szülő felel meg a tb-jogviszonyra és a meglévő lakástulajdonra vonatkozó előírásoknak.
Ugyanakkor ezen szövegrész alapján az adóstársnak is meg kell felelnie például a köztartozás-mentességre, vagy épp a büntetlen előéletre vonatkozó előírásoknak is. Ezzel kapcsolatban még mindenképpen szükség lesz a jogalkotó értelmezésére, iránymutatására.
Nem csak magyar állampolgár veheti fel a kölcsönt. A huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgárok, valamint hontalan státuszú személyek is jogosultak lehetnek a támogatott hitelre.
A legszigorúbb személyi feltétel a társadalombiztosítási jogviszonyra vonatkozó elvárás. Legalább 2 éves jogviszonnyal kell rendelkeznie az igénylőnek, az alábbi módokon lehet teljesíteni ezen előírást:
Legfeljebb 30 napos megszakítás mellett még folytonosnak tekinthető a tb-jogviszony, azaz két állás között maximum 30 napos szünet lehet. Illetve az is megfelelő, ha a tanulmányok befejezését követően fél éven belül talál állást az igénylő.
Gulyás Gergely a kormányinfón külön kihangsúlyozta, hogy a magyar állandó lakóhellyel rendelkezők, de külföldön dolgozók – ingázók – is megkaphatják a támogatott hitelt.
Ez bekerült a jogszabályba: a szomszédos országban folytatott munkaviszonya beleszámít a 2 éves tb-jogviszonyba, amennyiben az igénylő az igényléskor már legalább 2 éve magyar lakóhellyel rendelkezik.
Sőt az egyszerűsített módon létesíthető munkaviszonyban munkát végzők is könnyítést kapnak a tb-jogviszony kapcsán: nekik megfelelő, ha az elmúlt 2 évben legalább 200 napot ilyen egyszerűsített munkaviszonyban voltak. (Ez a turizmusban, mezőgazdaságban elterjedt speciális munkaviszony forma, jellemzően az idényjellegű munkavégzéseknél szokták alkalmazni.)
Belterületi lakás, egylakásos lakóépület, tanya, vagy birtokközpont lehet a kölcsön célja. Vásárlás esetén a vételár legfeljebb 20 százalékkal térhet el az értékbecslő által meghatározott forgalmi értéktől. Vagyis nem lesz megfelelő az, ha a vételár 100 millió forint, és a értékbecslő által meghatározott forgalmi érték 121 millió forint.
Fontos, hogy
vásárlás esetén itt nem a vételár szerepel, hanem az ingatlan értéke, melyet egy független értékbecslő határoz meg. Nem lesz megfelelő az, ha a vételár 149 millió forint, de az értékbecslő szerint az ingatlan értéke 151 millió forint.
Van négyzetméterárra vonatkozó elvárás is, a vételár, építési költség alapján nem haladhatja meg a négyzetméterár a 1,5 millió forintot. Az eredeti tervezet alapján ezt a hasznos alapterületre kellett volna kiszámolni, de a végleges jogszabályban az alapterület kitétel szerepel. Gulyás Gergely elmondása alapján az igénylő számára legkedvezőbb módon kell ezt meghatározni.
Az igénylő 3% kamatot fizet, de a bank kap mellé kamattámogatást. Ennek mértéke függ az 5 éves futamidejű állampapírok aukciós átlaghozamától. (Jelenleg a kamattámogatás mértéke 5,16%.)
Az állam javára ezen támogatás biztosítására 5 évre elidegenítési és terhelési tilalmat jegyeznek be az ingatlanra.
E mellé még a kölcsönösszeg 20 százalékának mértékéig jelzálogjogot is tesznek a kérdéses lakásra.
A kamattámogatást a jegybanki alapkamat plusz 5 százalékos mértékű büntetőkamattal növelten kell visszafizetni abban az esetben, ha az adós megsértene valamilyen feltételt.
Hogy milyen szabálysértésekre, utólagos feltételekre lehet gondolni?
Kikerült a tervezethez képest a végleges szövegből az alábbi kitétel: „otthon használatát harmadik személynek átengedik”. A Bankmonitor szakértői szerint vélhetően ezen különbség vezet oda, hogy
a lakást akár bérbe is lehet adni. Illetve ez alapján az adott ingatlanba bárki – az igénylő gyermeke, más közeli hozzátartozója, vagy akár egy idegen is – beköltözhet, ott tartózkodási vagy lakóhelyet létesíthet.
Ez egy hatalmas különbség az eredeti tervezethez képest, Ez egy komoly könnyítés, ami segítheti akár azokat is, akik befektetési célra vennék meg első otthonukat. A tervezetből az már kiderült, hogy az igénylőnek nem kell feltétlenül a lakásba beköltöznie, de az nem volt világos, hogy esetlegesen valaki más beköltözhet-e az adott ingatlanba.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ellenzéki arcok és két régi kedvenc pokémon is felbukkan – videós beszámolónk az eseményről.