szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az igazságos, méltányos és megvalósítható átállás érdekében fogalmazott meg követeléseket a pedagógus-szakszervezet.

A digitális átállás szükségességét elismerve tette közzé hét pontban a követeléseit a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének az Országos Választmánya, annak érdekében, hogy a köznevelésben dolgozók számára igazságos, méltányos, megvalósítható legyen az átállás az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program alkalmazásra. 

A PDSZ hét pontja így hangzik: 

1. Átmeneti időszak meghosszabbítása

A Dáptv. alkalmazása során az átmeneti időszak meghosszabbítása legalább 2028. január 1-jéig, hogy az érintetteknek elegendő idejük legyen az átállásra és az új rendszer megszokására, ill. legyen idő az új rendszer problémamentes bevezetésére. Legalább egy kétéves tesztidőszak előzze meg bármilyen rendszer bevezetését!

2. Az Ügyfélkapu+ elégséges megoldásként való elismerése

A köznevelésben dolgozók számára biztosított Ügyfélkapu+ használata megfelel a biztonságos kézbesítési szolgáltatás követelményeinek, amennyiben az elektronikus dokumentumok hitelesítése és kézbesítése a jogszabályokban meghatározottak szerint megtörténik. Az Ügyfélkapu+ használata mellett tehát nincs szükség további, új tárhely vagy rendszer létrehozására, ezáltal a DÁP-ra sem.

3. Kiadmányozás és kézbesítés

A jogviszony létesítéséről, valamint minden esetben, amikor a köznevelésben dolgozó úgy dönt, a papíralapú dokumentumok kézbesítése, a záradékolt papíralapú kiadmány biztosítása kötelező legyen, ahogyan azt a Státusztv. 20. § (9) bekezdése is lehetővé teszi, különös tekintettel az idősebb vagy hátrányos helyzetű munkavállalókra.

4. Technológiai és jogi garanciák biztosítása

Adatbiztonsági felügyelet: az elektronikus kézbesítési rendszer működésének és biztonságának rendszeres ellenőrzése, beleértve az Ügyfélkapu+ szolgáltatást is. Jogorvoslati lehetőség: Világos és egyszerű jogorvoslati eljárás biztosítása az esetleges kézbesítési hibák vagy rendszerhibák esetére.

5. Oktatás és támogatás a digitális átálláshoz

Legyenek rövid, közérthető tájékoztatók, videók közzététele a kollégák számára az Ügyfélkapu + regisztrációjához és használatához! Szükséges a felhasználói támogatás: az Ügyfélkapu+ működésével kapcsolatos felhasználói támogatás kiterjesztése, beleértve egy 0-24 órás ügyfélszolgálat elérhetőségét.

6. Pénzügyi terhek csökkentése

A köznevelésben dolgozók számára a digitális ügyintézéshez kapcsolódó minden költséget (pl. internet-hozzáférés, eszközök beszerzése) állami forrásból fedezzenek, különös tekintettel az Ügyfélkapu+, vagy azok számára, akik azt választották, a DÁP működtetéséhez szükséges feltételek biztosítására.

7. Konzultáció és érdekegyetetés

A szakszervezetek, civilszervezetek és szakmai képviseletek folyamatos bevonása a digitális átállás tervezésébe, bevezetésébe és ellenőrzésébe.

Az Ügyfélkaput január 16-án zárják be, az átállásról ebben a cikkben szedtük össze a tudnivalókat: 

Mi fog történni január 16-án az Ügyfélkapuval? Követni fogja az állam, ki merre jár? Elmagyarázzuk

Nem éri meg huszadik születésnapját az Ügyfélkapu. A 2005 tavaszán indult állami elektronikus azonosító rendszer helyét átveszi az Ügyfélkapu+, illetve jövőállóbb megoldásként a digitális állampolgári rendszer. Az átmenet békés, de nem mindenki számára egyértelmű. Segítünk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!