szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az APEH közel ötvenoldalas tájékoztatót tett közzé bírságolási gyakorlatáról, hogy az adózók megismerjék a bírságok megállapítása és kiszabása során alkalmazott elveket.

Az APEH honlapján publikált tájékoztatóból kiderül: az adóhivatal szankcionálási tevékenysége során többek között adóbírságot, illetve mulasztási bírságot szabhat ki. A jogszabálysértések miatt alkalmazott szankcióknak kettős szerepük van: egyrészt anyagi hátránnyal sújtják az adózót az elkövetett jogsértésekért, másrészt a hasonló hibák, mulasztások jövőbeni elkerülését célozzák.

Adóhatósági bírság alkalmazására csak a teljesen feltárt és kétséget kizáróan bizonyított tények alapján kerülhet sor. A bizonyítás az adóhatóság feladata. Az APEH eljárása során minden esetben köteles az adózó javára szóló körülményeket, bizonyítékokat is feltárni, és döntése során figyelembe venni. A bírság kiszabása során alapvető elvárás, hogy az adózó javára, illetve terhére értékelhető körülményeket minden adózó esetében azonos súllyal vegyék figyelembe.

Adóbírságot adóhiány, jogosulatlan költségvetési támogatás, adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés esetén szabhatnak ki. Az adóbírság mértéke - főszabály szerint - az adóhiány, illetve a jogosulatlanul igényelt összeg 50 százaléka. Ha az adóhiány a bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze, akkor az adóbírság mértéke az adóhiány 75 százaléka. Ez utóbbi rendelkezés csak a 2009. február 1-jét követő időszakra tett adómegállapítások tekintetében alkalmazható. Az utólagos adómegállapítás körében megállapított adóhiány után a bírság kiszabásától csak kivételes esetben lehet eltekinteni vagy azt mérsékelni.

Az APEH az adókötelezettség elmulasztása esetén, a mulasztási bírság kiszabása előtt az adózók önkéntes jogkövető magatartásának elősegítése érdekében felszólítást küldhet az "első" mulasztók részére olyan esetekben, amikor a felszólítás értelmezhető (ilyen például az adóbevallási, az adatszolgáltatási, a bejelentési, a változásbejelentési kötelezettség, a bankszámlanyitási kötelezettség elmulasztása).

"Első" mulasztónak az APEH gyakorlatában azon adózó minősül, aki 3 éven belül bármely adókötelezettsége tekintetében először mulasztja el adókötelezettségének határidőben történő teljesítését, továbbá e kötelezettségek tekintetében késedelmes teljesítést sem állapított meg az adóhatóság. A mulasztás alatt a 3 éven belül jogerős mulasztási bírság határozattal szankcionált mulasztást kell érteni. Amennyiben az adózó a felszólítás hatására sem pótolja kötelezettségét, a bírság kiszabásánál a kiindulási mérték a maximálisan kiszabható bírság összegének 75 százaléka.

A nem először mulasztó adózó részére az adóhatóság a mulasztási bírság kiszabása előtt nem küld felszólítást. A második mulasztási bírság kiszabásakor a kiindulási alap a maximálisan kiszabható bírság összegének 75 százaléka (ha azonban az első mulasztáskor ennél magasabb mértékű bírságot szabott ki jogerősen az adóhatóság, akkor a második mulasztási bírság összegének kiindulási alapját e magasabb mértékben indokolt meghatározni), ezt követően a kiindulási alap a maximálisan kiszabható bírság 100 százaléka.

Egyes mulasztások esetében, amelyek különösen sértik a költségvetési érdekeket, szigorúbb a szankcionálás. A be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása, számla-, egyszerűsített számla- vagy nyugtaadási kötelezettség elmulasztása, illetve nem a tényleges ellenértékről való kibocsátása esetén, ha különösen nagy számról vagy értékről van szó, már első alkalommal elkövetett jogsértés esetén kiszabható a törvényben előírt bírság maximuma is. A bírságmaximum kiszabására azokban az esetekben van lehetőség, amikor az adózó szándékos adóelkerülése egyértelműen bizonyítható.

Igazolatlan eredetű áru forgalmazása esetén az áru forgalmi értékének 40 százalékával megegyező összegű, de legalább 10 ezer forint mulasztási bírságot kell kiszabni. Ez esetben a törvény kötelező jelleggel írja elő a 40 százalékos tétel alkalmazását, mérlegelésnek nincs helye. E rendelkezést 2009. február 1-jén folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell minden olyan esetben, amikor a 40 százalékos mértékkel kiszabott bírságösszeg 1 millió forint alatti.

Az adóbírság és a mulasztási bírság mértéke kivételes méltánylást érdemlő körülmény esetén hivatalból vagy kérelemre mérsékelhető, illetve a bírság kiszabása mellőzhető, ha a körülményekből megállapítható, hogy az adózó, illetve képviselője, alkalmazottja az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel járt el.

A "tőle elvárhatóság" nyilván eltérően ítélendő meg egy szervezet, egy társaság és egy magánszemély esetén. Alacsonyabb az elvárás egy egyszerű (például kisipari) tevékenységet egyedül folytató magánszemély esetében, mint egy több főt foglalkoztató, kiterjedt tevékenységi körrel rendelkező vállalkozás esetében. Az "adott helyzetek" is eltérőek lehetnek egymástól, így például a tevékenység megkezdésének időpontja; a költségvetési kapcsolatok vagy a vállalkozás forgalmának nagyságrendje, rendszeressége, egy új jogintézmény bevezetése, egy hatályos szabályozás jelentős módosítása is szerepet játszhat.

A "tőle elvárhatóság" vizsgálatát követően az eset összes körülményét is mérlegelni kell. Az adóhatóságnak vizsgálnia kell tehát - különösen az adóbírságnál - az adóhiány nagyságát, keletkezésének körülményeit, mindkét bírságfajtánál pedig az adózó jogellenes magatartásának (tevékenységének vagy mulasztásának) súlyát, gyakoriságát. Az adóhatóságnak az adóbírság és a mulasztási bírság kiszabásakor határozatában indokolnia kell, hogy a körülmények mérlegelése során mely szempontokat, milyen súllyal vett figyelembe a szankció mértékének meghatározásakor.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Két nap múlva lesújt az APEH a 250 ezer feletti készpénzes fizetésekre

Február 1-jétől az APEH bünteti azt, aki jogszabály alapján bankszámlanyitásra kötelezett adózó és 250 ezer forint felett készpénzzel fizet. Pontosabban ügyletenként, a 250 ezer forint összeghatárt túllépő kifizetés értékének 20 százalékával megegyező összegű mulasztási bírságot szab ki. Az egy ügylethez tartozó kifizetéseket e szabály alkalmazásakor össze kell vonni. Amennyiben az ügylet folyamatos teljesítésű, minimum egy havi teljesítési időtartamra kell a kifizetéseket összeszámítani.

MTI Karrier

APEH: helycsere a vezetői posztokon

Veres János pénzügyminiszter december 15-i hatállyal visszavonta Polgár Péter, az Adó-és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) elnökhelyettesének megbízását; Szikora János APEH-elnök az APEH Kiemelt Adózók Igazgatóságának (KAIG) élére nevezte ki őt - jelentette be az adóhatóság sajtótájékoztatóján Bakonyi Ágnes szóvivő.

Vállalkozás

Mit tehetünk, ha szerintünk az APEH a hibás?

Az adóhatóság az áfa-ellenőrzés folytatásaként ismételt nyilatkozattételre idézte be adózót. A revizornak jegyzőkönyvben rögzítette, hogy az adózónak műszaki végzettsége van, miközben fogalma sincs a számlában szereplő tevékenység műszaki tartalmáról, csakúgymint a tevékenység elvégzéséhez szükséges eszközökről. Hol hibázott az APEH és mi az a helyszíni szemle?

MTI Vállalkozás

Állandó meghatalmazás: mik az APEH kritériumai?

Az állandó meghatalmazás, megbízás az adóhatóság előtti eljárásban - a külön jogszabályban meghatározott feltételek teljesítésén túl - kizárólag akkor érvényes, ha az adóhatóság által rendszeresített formanyomtatványon jelentik be - hívja fel a figyelmet az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH).

MTI Autó

Cégautóadó: mit mond az APEH?

Az APEH tájékoztatót tett közzé honlapján a február 1-jén hatályba lépett új cégautóadóról. A tájékoztató szerint cégautóadót kell fizetni minden, nem magánszemély tulajdonában lévő személygépkocsi után, továbbá a magánszemélyek tulajdonában lévő azon személygépkocsik után is, amelyekkel kapcsolatban tételes költségelszámolással költséget, értékcsökkenési leírást, vagy ráfordítást számoltak el.

MTI Vállalkozás

Milliós bírságokat rótt ki az APEH

Összességében 13,5 millió forint bírságot róttak ki az APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatóságának operatív adóellenőrei a kereskedelmi és vendéglátó-ipari ágazatot érintő Csillagszóró II. ellenőrzés sorozatban - summázta az akció lezárását követően Tóth István Ferenc az igazgatóság szóvivője.