Jön a bringamamut, de senki sem fél tőle
Bár a jelenleg kölcsönözhető "járműpark" többszörösével, ezer bringával lép a flaszterra a Budapesti Biciklirendszer (Bubi), a piac szereplői egyáltalán nem aggódnak, szerintük ügyfélkörük gyökeresen eltér. Ők speciális szolgáltatásokat (is) nyújtanak a turistáknak, míg a tömegbicaj jellemzően a rohanó városlakóknak készül. Ráadásul a 2008-ban indult, kormánybiztossal is feldíszített projekt megvalósulása egyre késik, a legutóbbi tervek szerint jövőre jönnek a strapabíró egyenkerékpárok.
Bicaj és süti |
„Nem vártam arra, hogy felfusson kereslet, mert közben cukrászatot tanultam, így kézenfekvő volt, hogy kössük össze a két dolgot. Ilyen konstrukcióban nem volt versenytárs, az eddigi tapasztalatok kedvezőek, igaz nem tömegigényt szolgálunk ki, de a kettős profillal könnyebb talpon maradni”. A bringák melletti plusz jelenti a túlélést; a téli hónapokban a cukrászda termeli meg a bevétel zömét, nyáron viszont inkább a kerékpárok húzzák a céget. Tipikus kölcsönzői a hátizsákos turisták – mellettük egyre inkább az a tehetősebb, középkorú réteg, amelyik odafigyel a pénzére, de a minőségi szolgáltatásra szívesen költ. A kora reggeltől kora estig nyitva tartó, látványra sem utolsó bringás kávézó esetén a „bringa és süti” filozófiája beválni látszik: a kerékpáros turisták java az indulás előtt szívesen kávézik a tervek utolsó egyeztetése mellett – a kávé mellé természetesen láncszem alakú mandulás sütike jár. |
Két finn turista teljes menetfelszerelésben jelent meg március közepén a Dynamo (bike & bake - azaz bringa és süti) kerékpárkölcsönzőben, mivel már hetekkel korábban online lefoglaltak két bringát három napra. A cégvezető Borogdai Bea hiába magyarázta nekik élő szóban ugyanazt, mint néhány nappal korábban e-mailben, hogy térdig érő hóban nem mennek majd sokra, a finn turisták nevetve anekdotáztak arról, hogy odahaza milyen magas hófalak közt tekernek nap mint nap.
A finnek tehát nem tágítottak, GPS segítségével bejelöltek a városban és környékén kéttucatnyi helyszínt, amit meg akarnak nézni, szóval viszik a bicikliket. „A nap vége előtt visszajöttek, mert a behavazott városban csak egyetlen út volt letakarítva, az meg Csepelre vezetett. Nem tudtam mivel vigasztalni őket” – meséli a cégvezető, akinek most kezdődik majd az első, teljesen önálló szezonja.
Dynamo, ha pörög
A Képíró utcában nyitott Dynamo tipikus cégnek számít a ma már működő kerékpárkölcsönzők között: inkább kisméretű, legfeljebb néhány tucat bringából álló kerékpárflottával dolgozik, ügyfelei zömében külföldiek, azaz inkább az idegenforgalomhoz, mint a városi közlekedéshez kapcsolódik.
Bea 17 bicajból álló flottájának minden darabját egy magyar feltalálóhoz kötve számozta meg – ez tetszik is a turistáknak, akik többségében Hollandiából, Belgiumból és Nagy-Britanniából érkeznek. Az ügyfelek többnyire online foglalnak előre maguknak nyerget, ha mégsem, úgy azokból a hotelekből, hostelekből szereznek tudomást a Dynamóról, ahol kitehették a cég szóróanyagait. A Dynamo összeköti a bringát és a sütit, a külföldi bicikilikölcsönzőkben ugyanis a kerékpáros kellékek árusítása mellett teaházat, könyvkölcsönzőt, internetkávézó jelleget is társítottak a bringák mellé, és az ügyfelek itt is keresik az ilyen extrákat – a cégvezető pluszként a cukrásztudását vitte a kölcsönzőbe.
Nem robbantja szét a piacot a Bubi
Elvileg akár fel is boríthatja a jelenlegi idilli viszonyokat, hogy a főváros saját, ezer kerékpárral induló bérlési rendszer építésébe kezd. A budapesti piacon jobbára a Dynamóhoz hasonló szűk, speciális ügyfélkörre szakosodott "garázskölcsönzők" működnek, amelyek úgy vélik, bőven van még tér a piacon, nem zavarják egymást a fővárosban majdan – a mostani állapot alapján jövőre – megjelenő, hozzájuk képest mamut, a tervek szerint ezer kerékpárral belépő, Bubival – ráadásul nem is azonos ügyfélkört céloznak meg.
A Yellow Zebra a VI. kerületben az angolokra és a amerikai-kanadai turistákra szakosodott, a kerékpárkölcsönzést internetkávézós, könyvkölcsönzős, teaházas feelinggel toldották meg. Itt, ahogy a Bikebase-nél is, szinte csak a külföldi turistákra fókuszálnak, így ők is úgy látják: a Bubi megjelenése aligha fogja az ő üzletüket zavarni. Pláne, hogy a közbringa-rendszer kerékpárjait inkább strapabírásra tervezik, és a turisták számára fontos kiegészítők helyett az alapfelszereltség, lopásbiztosság és a szétszerelhetetlenség a szempont.
A Buda Bikenál hasonlóan nyugodtak. Wolfgang Lehner, utóbbi cég vezetője azon a véleményen van, hogy az a biciklis kultúrának használni fog, ha akár több ezer kölcsönözhető kerékpár is megjelenik a belvárosi kerületekben.
Ezer szétszerelhetetlen bicikli 75 terminálon
A tervek szerint jövő év tavaszától lehet közbringákat használni Budapesten. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) február végén írta ki a közbicikli-rendszer kiépítéséről szóló pályázatot. A rendszert Bubinak nevezték el (a Budapesti Bicikli összevonásával). Kiépítéséhez 900 millió forint Európai Uniós támogatást lehet felhasználni, az önrészt pedig Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja a BKK számára. A főváros már 2008 óta tervezi, hogy más európai országokhoz hasonlóan Budapesten is bárki közösségi kerékpárral közlekedhessen. A feladattal már akkor a fővárosi tulajdonú Parking Kft.-t bízták meg, és megszületett a döntés hetvenöt gyűjtőállomás helyszínéről is.
Az eljárás nyertesének a szerződéskötés után mintegy fél év alatt kell a hálózatot úgy felépítenie, hogy Budapesten − a tervek szerint jövő tavasszal − beindulhasson a közbringarendszer. A pályázat győztesének feladata a gyűjtőállomások tervezése, 75 terminál gyártása és telepítése, a szoftverek biztosítása, és mobilalkalmazás fejlesztése. A kerékpárokat dokkolókban helyezik el az állomásokon. A közbringákat egységes arculatú tárolókból lehet majd elvinni, és használat után bármely másik tárolóban leadni. Első ütemben 75 helyszínen 1000 kerékpárt lehet majd kölcsönözni; a pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten. A kerékpárokat kétféle módon lehet majd igénybe venni: személyes regisztrációval és egyszeri díj befizetésével – így azonosítják a bringát használót –, vagy bankkártyás fizetéssel a terminálnál – ez kaucióhoz kötött megoldás.
A használat 30 percig ingyenes lesz, azt követően meredeken emelkedik a díj. Pár órát meghaladó időre már nem éri meg igénybe venni, ezzel ösztönzik a rendszer kihasználtságát, hogy akinek szüksége van rá, találjon a tárolókban bringát. (A Bubi rendszerről részleteiről a BKK oldalán olvashat.)
A BKK az elkövetkező években a Bubi rendszer további bővítését tervezi, ezért a mostani kiírásban vannak olyan opciós tételek, amelyek lehívásával további 150 terminál kiépítésére és 2200 kerékpár beszerzésére van lehetőség.
Megférnek egymás mellett
„Jó, hogy végre megépül, mert segít elhitetni az emberekkel, hogy lehet Budapesten kerékpáros életet élni. A Bubi a biztonság érzetét keltheti, s úgy látom, hogy elsősorban a helyieknek lesz kitalálva, és az élhetőbb város képét fogja erősíteni, nem az idegenforgalom lesz a fő profilja” – véli Borogdai Bea. A Dynamo vezetője szerint így a Bubi nem jelent majd komoly érvágást, pláne, hogy sok turista eleve „last minute” dönt a kerékpárkölcsönzés mellett, és így biztosan nem fog regisztrálgatni.
De ettől még az észak-európai, amerikai, ausztrál, francia és holland, belga turisták nem fognak tömegével elfordulni a mostanra Budapesten kialakult rendszertől. „Konkurencia lesz, de én ezzel kapcsolatban pozitív vagyok, mert több ember bringázik majd, ami csak még több embert fog arra rávenni, hogy nyeregbe üljön. A Bubi szerintem inkább diákokat és késő középkorúakat "ülteti" kerékpárra, nem a turistákat" – véli Lehner, aki szerint Bécsben és Párizsban sem regisztrálnak, és nem ad hoc jelleggel ülnek fel egy-egy félórára a bringákra.
A kerékpárkölcsönzőket nem érinti hátrányosan a közbringarendszer kiépítése, ugyanis előbbiek szinte kizárólag városi turizmust szolgálnak ki – mondta a hvg.hu-nak László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. A közbicikli viszont nem erre szolgál, és úgy alakítják ki díjait, hogy ne érje meg fél-egy napra, egy túra idejére használni. Hosszabb időre jobban megéri a kerékpárkölcsönzés. Így a két rendszer teljesen megfér egymás mellett.
A kerékpárosklub elnöke attól sem tart, hogy a közbringarendszerrel a fővárosi utakon megjelenő ezer kerékpár problémát okozna a keskeny vagy nem létező kerékpárutak miatt (például a Nagykörúton). Mint mondta, Párizsban ennek több mint a tízszerese jelent meg egyszerre az ottani közbringarendszerrel, és nem okozott gondot. Emellett az új rendszerhez kapcsolódik egy olyan intézkedésterv is, amely olcsón kerékpáros-baráttá teszi a belvárosi utcákat (például piktogrammok felfestése, útkereszteződések, lámpák hozzáigazítása a kerékpáros közlekedéshez, egyirányú utcákban a biciklizés engedélyezése).
Külföldi Bubi-formák |
A világ számos országában működik bérbiciklirendszer, döntően a nyugati államokban építettek ki közbringarendszert. Az első ilyen infrastruktúra Koppenhágában indult még 1995-ben, ott ma már a lakók 35 százaléka jár biciklivel munkába, iskolába. A dán főváros után Franciaországban honosodott meg a forma: Rennesben 1998-ban, Párizsban pedig 2001-ben startolt a rendszer. A párizsi az azóta eltelt idő alatt Európa legnagyobb ilyen struktúrájává vált, több mint 20 ezer kerékpár és 1500 terminál adja a rendszer alapját. Éves bérletet, heti- és napijegyet lehet rá váltani. Az éves bérleteseknek mágneskártya jár, amit csak hozzá kell érinteni a kiválasztott bicikli tárolójához, a napi- és hetijegyeseknek kódszámokat kell beütniük. A bevezetést követően csökkent a magán biciklikölcsönzők és a taxik forgalma, különösen az éjszakai órákban. Barcelonában 2007 óta működik közbringarendszer, az első fél óra használata ingyenes, a szolgáltatást viszont csak a barcelonai lakosok használhatják. A katalán fővárosban a gyűjtőállomások műszaki berendezései napelemmel működnek. Európában a fenti nagyvárosokon túl is rengeteg más uniós tagországban – például Hollandiában, Németországban, Cipruson vagy Görögországban – is működik ilyen rendszer, de megjelent az amerikai kontinens országaiban (Kanada, Egyesült Államok, Mexikó, Brazília, Ecuador) is. |