Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Mediq Direkt Kft.-nek elfogyhattak a tartalékai, havonta több ezer beteg maradhat kötszer nélkül.","shortLead":"A Mediq Direkt Kft.-nek elfogyhattak a tartalékai, havonta több ezer beteg maradhat kötszer nélkül.","id":"20250530_mediq-direkt-kft-kotszerek-kivonulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371.jpg","index":0,"item":"3a9a4826-4c19-4ac7-9533-e0d3466a897c","keywords":null,"link":"/kkv/20250530_mediq-direkt-kft-kotszerek-kivonulas","timestamp":"2025. május. 30. 09:26","title":"Kivonul Magyarországról a cég, amelyik a súlyos lábszárfekélyeseknek és a sztómával élőknek biztosított kötszereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e10bfc8-db04-4511-b6dd-1ab45dae1a00","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sós Endre az elmúlt két évben megbízott vezetőként irányította az intézményt.","shortLead":"Sós Endre az elmúlt két évben megbízott vezetőként irányította az intézményt.","id":"20250529_budapest-fovarosi-allat-es-novenykert-sos-endre-foigazgato-kinevezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e10bfc8-db04-4511-b6dd-1ab45dae1a00.jpg","index":0,"item":"603cae02-a766-40f0-b195-05afc23e11de","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_budapest-fovarosi-allat-es-novenykert-sos-endre-foigazgato-kinevezes","timestamp":"2025. május. 29. 17:17","title":"Öt év után lett újra kinevezett főigazgatója a budapesti állatkertnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caf2e0a6-1ec5-4ce1-b4e9-7a39288a3c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Árulkodó kódsorok: a jelek szerint már nem kell sokat várni arra, hogy minden korábbinál egyszerűbb legyen hátrahagyni az iPhone-t egy androidos mobil kedvéért. Jön ugyanis a pofonegyszerű eSIM-költöztetés.","shortLead":"Árulkodó kódsorok: a jelek szerint már nem kell sokat várni arra, hogy minden korábbinál egyszerűbb legyen hátrahagyni...","id":"20250529_esim-athelyezes-koltoztetes-iphone-android-uj-funkcio-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caf2e0a6-1ec5-4ce1-b4e9-7a39288a3c10.jpg","index":0,"item":"3f98e338-c470-4290-a01b-2d605984d606","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_esim-athelyezes-koltoztetes-iphone-android-uj-funkcio-okostelefon","timestamp":"2025. május. 29. 18:03","title":"Hamarosan sokkal könnyebb lehet iPhone-ról Androidra költözni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f06f0eaa-8eec-40cb-8252-4c483439efd0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Innentől öt pont helyett már csak egy tételben kell javaslatot tenni a hatékonyság javítására és a pazarlás csökkentésére. Természetesen bárminemű érzékeny adat említése nélkül.","shortLead":"Innentől öt pont helyett már csak egy tételben kell javaslatot tenni a hatékonyság javítására és a pazarlás...","id":"20250528_pentagon-musk-doge-jelentes-megszunik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f06f0eaa-8eec-40cb-8252-4c483439efd0.jpg","index":0,"item":"c530c9ba-4bfd-465f-b345-545068e38d6e","keywords":null,"link":"/vilag/20250528_pentagon-musk-doge-jelentes-megszunik","timestamp":"2025. május. 28. 17:57","title":"A Pentagon munkavállalóinak ma kell utoljára jelenteniük Musknak, hogy mit értek el előző héten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68b2e842-9f55-4b7c-96fe-f6a826f8eec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Végül egy buszmegállóba csapódott.","shortLead":"Végül egy buszmegállóba csapódott.","id":"20250530_Kristalytol-bodultan-jogsi-nelkul-menekult-a-rendorok-elol-egy-autos-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68b2e842-9f55-4b7c-96fe-f6a826f8eec2.jpg","index":0,"item":"f269bed6-fad5-4612-976f-812820a1098d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Kristalytol-bodultan-jogsi-nelkul-menekult-a-rendorok-elol-egy-autos-video","timestamp":"2025. május. 30. 08:54","title":"Kristálytól bódultan, jogsi nélkül menekült a rendőrök elől egy autós – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddd5882b-7927-4907-8c10-6ce4740d66d5","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250529_Marabu-Feknyuz-Pottom-elteres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddd5882b-7927-4907-8c10-6ce4740d66d5.jpg","index":0,"item":"0fd4d1a9-b89c-4f68-9a60-bff3d467934d","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Marabu-Feknyuz-Pottom-elteres","timestamp":"2025. május. 29. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Pöttöm eltérés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84552ce8-f5d0-4f4c-9cc2-f0ec36ea669a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Megasztár tehetségkutató korábbi nyertese szerint tönkretették ezt a műfajt.","shortLead":"A Megasztár tehetségkutató korábbi nyertese szerint tönkretették ezt a műfajt.","id":"20250529_Toth-Vera-Nagyon-sajnalom-azokat-akik-a-tehetsegkutatokba-mennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84552ce8-f5d0-4f4c-9cc2-f0ec36ea669a.jpg","index":0,"item":"d4d43d12-948d-46c4-ad95-c87822e4d33b","keywords":null,"link":"/elet/20250529_Toth-Vera-Nagyon-sajnalom-azokat-akik-a-tehetsegkutatokba-mennek","timestamp":"2025. május. 29. 14:30","title":"Tóth Vera: „Nagyon sajnálom azokat, akik a tehetségkutatókba mennek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"081df743-5f68-48f6-9270-a5bfe5d02008","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A programot a kerület alpolgármestere a saját béréből finanszírozza.","shortLead":"A programot a kerület alpolgármestere a saját béréből finanszírozza.","id":"20250529_jozsefvaros-erettsegi-tamogatas-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/081df743-5f68-48f6-9270-a5bfe5d02008.jpg","index":0,"item":"388be457-0363-4cdd-9d9c-af9574ea57a8","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_jozsefvaros-erettsegi-tamogatas-program","timestamp":"2025. május. 29. 21:46","title":"Nehéz helyzetben lévő fiatalok érettségihez jutását támogatják a Józsefvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója szerint teljesíthetőek az EU járművek szén-dioxid kibocsátására vonatkozó szigorú szabályozás célértékei. A Brüsszeli regula szerint a járműgyártóknak az új járművek szén-dioxid kibocsátását – legkésőbb 2020-ig, átlagosan, 100 kilométerenként számolva – 95 grammra kell visszaszorítani. Nem lesz könnyű betartani nevezett célértéket, miközben 2020-ig várhatóan 110 millió újonnan forgalomba helyezett autóra lehet számítani. A vállalatcsoport stratégiája dióhéjban az, hogy minél nagyobb méretű egy autó, annál nagyobb mértékben kell elektromossá alakítani hajtásrendszerét. A Bosch vezetősége múlt heti gépjármű-technikai sajtótájékoztatóján, Boxbergben részletesebben is beszámolt terveikről
A kisautók kategóriájában a benzin – és dízelüzemű hajtásrendszerek olyan magas hatékonysággal működnek, hogy CO2 kibocsátásuk még elektromos komponensek nélkül is a célérték alatt maradhat. Az alsó-középkategóriában ez már csak a dízelmotorokra érvényes, a benzinmotorokat alapszintű hibrid megoldással kell kiegészíteni, a nagyméretű gépkocsik hajtásrendszerét pedig nagyobb teljesítményű hibrid technológiával kell fejleszteni. A cég tervezői elsősorban a dízel és benzinmotorok fogyasztását kívánják 20 százalékkal mérsékelni a befecskendezési technikák továbbfejlesztésével, és automatizálni a manuális sebességváltókat.
Innovációban élen járnak
A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A gépjárműtechnika a csoport legnagyobb üzletága, tavaly 31 milliárd euróval a teljes vállalatcsoport forgalmának 59 százalékát tette ki. Értékesítési és szolgáltatási partnereivel együtt a Bosch csoport 150 országban van jelen, miközben a tavalyi évben 4,8 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre és – világszerte - közel 4800 szabadalmi kérelmet nyújtott be.
Az eCluth technológia segítségével a kuplung leválasztható a hajtáslánc további elemeiről, amint a sofőr felengedi a gázt. Ez a torlódások alkalmával lehet hasznos, hiszen a vezető kuplungozás nélkül is elindulhat az első vagy második fokozatban. Az elektromos kuplung ugyanakkor, gázelvételkor önműködően alapjáratra válthat, ami a start-stop rendszerrel közösen az üzemanyag takarékos, úgynevezett coasting üzemmódra is alkalmas lehet. A rendszer lejtmenetben érzékeli, ha a vezető lelép a gázról, és a kuplung leválasztásával megelőzi a motorféket. A megfelelő navigációs rendszer a külső környezetet érzékelve – időben látva a sebességkorlátozásokat és a terepviszonyokat – lehetővé teszi a vezető számára, hogy a kanyarok előtt jó előre elvegye a gázt, így akár 15 százalékos üzemanyag megtakarítást elérve.
A Boost Recuperation System (BRS) a középkategóriájú, hibrid hajtásrendszerű modelleknél, akár hét százalékkel is visszafoghatja a fogyasztást. A technológia a szabadonfutás (coasting) üzemmódnál egy lépéssel messzebbre megy, és az energia-visszatáplálással összekötött regeneratív fékezést teszi lehetővé. Ennél is sokkal hatékonyabb a vállalat által elsőként kifejlesztett hidraulikus hibrid hajtás, melynek lényege, hogy egy különleges nyomástárolót használ a fékezési és a motorfék fázisok során visszatáplált energia tárolására, majd annak újbóli felhasználására. Egy ilyen rendszerrel az autó átlagosan 30, városi környezetben akár 45 százalékos üzemanyag megtakarításra is képes.
A Bosch vezetősége 2020-ra már több mint 12 millió elektromos hajtásrendszerű járműt vizionál az utakon, melyek közül a vállalat úgynevezett – a nagyobb méretű gépkocsik számára kifejlesztett - „strong” hibridrendszereivel hajtott autók a rövidebb távokat már akár nulla károsanyag-kibocsátással tennék meg. Csakúgy, ahogy a hálózatról tölthető (plug-in) hibridrendszerű járművek, amelyek akár 60 kilométert is megtesznek tisztán elektromos hajtással, 120 km/h-ig terjedő sebességtartományban, ami 90 százalékos energia megtakarítást tesz lehetővé.
Kilátások az évtized végéig
Ezek a technológiai újítások nem a nagysorozatú piacot célozzák, de úgy tűnik, hogy az elektromos hajtású autók térnyerése csak fokozatos valósítható meg. Az Opel által végzett felmérés szerint a nagyméretű járművek vezetői lennének hajlandóak áldozni leginkább a hosszútávon megtérülő elektromos hajtású rendszerekre, ami jól kiegészül a gyártó azon szándékával, hogy a mind szigorúbb környezetvédelmi előírásokból adódó műszaki követelményeket a nagyméretű gépkocsik hajtásrendszerének elektromossá tételével érje el.
De nem merülnek ki a hibridtechnológiában a fejlesztések, hiszen a belső égésű motorokban rejlő lehetőségek sincsenek még kiaknázva. A közelmúltban – többek között az Egyesült Államokban nagy mennyiségben - felfedezett, úgynevezett palagáz tartalékok felülmúlják a rendelkezésre álló kőolaj mennyiséget, ráadásul a földgázüzemű hajtásrendszerek a benzinmotorokhoz képest 25 százalékkal kevesebb széndioxid-kibocsátással működnek, piacuk pedig éves szinten 25 százalékkal bővült az elmúlt évtized során, bár a földgáz-töltőállomások hálózata a legtöbb országban, még igencsak fejlesztésre szorul. Ezért jelenleg beépített benzintank is található a gázüzemű autókban, ha nem érné el a sofőr a töltőállomást, a gáztank kiürülése után az autó benzinnel üzemel tovább.
Negyedik utas: a sofőr
Ugyan még sok tesztelés, és fejlesztés szükséges az automatavezérlésű autó piaci értékesítéséig, de a boxbergi tesztpályán - a beprogramozott útvonalon - már a sofőr is utasként utazhat a járműben. Az autóbalesetek 90 százalékánál emberi tényezőn a gyenge láncszem, ezért a vállalat fejlesztői igyekeznek mentesíteni a vezetőt a legtöbb feladat alól. 2020-ig az araszoló funkció olyan autópálya-asszistensig fejlődhet, ami a felhajtótól a lehajtóig önállóan vezérli a gépkocsit, így a lépésről-lépésre valósítva meg az automatikus vezetést. A vezetőtámogató rendszerek elterjedését nagyban segíti, hogy 2014-től az új gépkocsik csak akkor szerezhetik meg a legmagasabb Euro NCAP minősítést, ha legalább egy vezetőtámogató rendszerrel rendelkeznek, ami várhatóan jelentősen növeli majd a cég értékesítéseinek számát.
A legtöbb új fejlesztés piaci bevezetéséhez azonban szükséges, hogy minél több autó rendelkezzen fejlett hálózattal. Egy útkereszteződés-asszisztens működéséhez például, a forgalomban résztvevő járművek legalább 50 százalékának meg kell osztania az adataikat egymással. Percre pontos aktualizált térképek csak úgy születhetnek, ha a járművek egymás közt is kommunikálnak, és megosztják az építés alatt álló, vagy síkos útfelületekről szerzett információikat. Ezeket a paramétereket a jármű érzékelői, és az okostelefonok adatai hivatottak biztosítani, amiket egy központi szerver elemezne, majd kiegészítené a navigációs térképet. Hasonlóra képes a MyDriveAssist Iphone alkalmazás, ami a jármű haladása során a telefon kamerája által érzékelt összes közlekedési információt begyűjti majd névtelenül egy központi szerverre tölti fel, ahonnan a visszaérkező analizált adatok segítségével az autó számos funkciójának működése javítható. Kérdés, hogy a nemrég kipattant kiszivárogtatási botrány árnyékában mennyire lehet bizalmasan kezelni az így összegyűjtött információkat.