szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elsőre örült a 9.999 forintos kütyünek? Könnyen csalódhat.

Pár nap és itt a Karácsony, sokan még mindig az ajándékokat próbálják meg beszerezni, de nincsenek tisztában az alapvető jogaikkal és kötelezettségeikkel, holott ezzel elkerülhetik az ünnepek utáni bosszankodást és sorbanállást az ügyfélszolgálatokon - írta közleményében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Ügyeletet is fenntartanak, ha valakinek kérdése van, de összeszedték a legalapvetőbb tudnivalókat:

  1. A 0 %-os kamat nem egyenlő az ingyen hitellel! Sok helyen kínálnak akciós áruhiteleket, érdemes azonban tájékozódni, mielőtt valaki belevág egy ilyenbe. Attól, hogy kamatmentes, lehet rajta kezelési költség vagy egyéb díj, amitől mégsem olyan vonzó a konstrukció. Fogyasztói hitel esetén lehet előtörleszteni is. Meg is gondolhatjuk magunkat, és 14 napon belül elállhatunk a hitelszerződéstől akkor is, ha már folyósították a pénzt.
  2. Ha hibás a termék, a fogyasztó kérhet javítást, cserét, a vételár-leszállítását, vagy a teljes vételár visszatérítését. Ez a leértékelt termékekre is igaz, ha a vevő nem tudott a hibáról.
  3. Figyelni kell arra, hogy reklamációkor a minőségi kifogásokról jegyzőkönyv készüljön, ha ez nem történik meg, panaszt kell tenni a Vásárlók Könyvébe. Erre 8 napon belül köteles válaszolni a vállalkozó. A jegyzőkönyvből egy példány a vásárlóé.
  4. A nem tetsző, de amúgy hibátlan árut nem köteles cserélni a kereskedő, ez csak a jóindulatán múlik. Érdemes rákérdezni, hogy a bizonylattal együtt visszahozott árut kicserélik-e. Ha igen, ezt érdemes ráiratni a blokkra is, hogy legyen mire hivatkozni.
  5. Előfordul, hogy a termék szinte azonnal meghibásodik. Amennyiben 10 ezer forintnál drágább termékről - például háztartási gépről, tévéről, bútorról, okostelefonról - van szó, és a fogyasztó a csere iránti igényét három munkanapon belül érvényesíti, a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket. A kötelező jótállás időtartama ezen termékek esetében egy év, de természetesen a kereskedők ennél hosszabb idejű jótállást is vállalhatnak. A 10.000 Ft-os összeghatárt érdemes a fogyasztóknak szem előtt tartani illetve mérlegelni egy-egy „kihagyhatatlan” 9.999 Ft-os akció láttán is, hiszen ebben az esetben nem lesz kötelező jótállás a termékre, csak szavatosság.
  6. Internetes vásárlás, vagy termékbemutatón történt vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. Internetes vásárlásnál fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban kell jeleznie a vásárlónak, a terméket pedig saját költségén kell visszajuttatni a cégnek. Viszont a teljes összeg visszajár, az is, amit a kiszállításért felszámoltak. Viszont aki az utolsó napokra hagyja a vásárlást, számolnia kell azzal, hogy a termék nem érkezik meg.
  7. Ha egy termékről kiderül, hogy hibás - akár boltban vettük, akár neten rendeltük -, a kereskedő nem követelheti, hogy a fogyasztó az eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ez a feltétel jogellenes.
  8. Ha esetleg jogvitába keveredne valaki a kereskedővel, a megyei és a budapesti kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek ingyenes segítségét tudják igénybe venni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!