Oroszi Babett
Oroszi Babett
Tetszett a cikk?

Csődvédelmet kért a Bónusz Brigád, hogy áthidalja fizetési nehézségeit, ám ez partnerei életét nehezítette meg, hiszen a korábban megvett utalványok alapján még teljesíteniük kell. Az egyébként sem túl nyugodt kedélyeket egy új szerződéstervezet is felborzolta.

Ahogy arról korábban a hvg.hu elsőként beszámolt, a kuponok forgalmazásával foglalkozó Bónusz Brigádnak fizetési nehézségei adódtak, emiatt a cég csődvédelmet kért. A csődeljárás célja, hogy a cég megegyezzen azokkal, akiknek tartozik, ezzel elkerülje a felszámolást, és ezzel garantálja további működését.

A cég tájékoztatása szerint az ügyben majdnem 100 partner érintett. Közülük többen már akkor feszültek voltak, amikor kiderült: a cég csúszik a kifizetésekkel. A helyzet pedig az elmúlt hetekben még rosszabb lett, a kijárási korlátozások megszüntetésével ugyanis előkerültek azok a vevők, akik még a csődeljárás előtt vásárolták meg a kuponjaikat, és most váltanák be.

Késik a kifizetésekkel a Bónusz Brigád, egyre idegesebbek a cégek

Fizetési nehézségei támadtak a Bónusz Brigádnak - értesült a hvg.hu. Több olyan céggel is beszéltünk, amelyeknek tartoznak, közülük egy partner ezek után nem biztos, hogy ki tudná szolgálni azokat, akik már megvették a kupont. A Bónusz Brigád alapítója azt mondja, ezek nem fizetési nehézségek, hanem "méltányosságot és haladékot kértek, kevesebb mint 100 partnertől".

"Dilemmáztam, hogy mit csináljak? Végül arra jutottam, hogy azokat a vendégeket, akiknek már azelőtt megvolt az időpontja, hogy bezártunk volna, de a járvány miatt nem tudtuk kiszolgálni, kezelem, a többieknek viszont azt mondtam, kérjék vissza a Bónusz Brigádtól a pénzüket. Ők nagyon megértőek voltak, egyetlen vevő volt, aki fel volt háborodva, de a vagdalkozásnál tovább nem jutott" – mesélte a hvg.hu-nak az egyik partner, aki kozmetikai stúdiói test- és lézeres kezeléseit reklámozta a kuponos oldalon.

Egy másik partner, akinek 1 millió forinttal tartoznak, azt mesélte a hvg.hu-nak, ő nem tagadja meg a kuponbeváltást, de a szolgáltatás teljesítésének időpontját elhalasztotta. "Rettenetesen bánt. Nekem is van presztízsveszteségem, eddig csak 5-ös értékelésem volt, és nyilván azok az ügyfelek, akik most hoppon maradnak, rám is fognak haragudni, holott nekem semmi közöm a dologhoz. De egyéni vállalkozóként én ennél többet nem tudok a nyakamba venni" – magyarázta.

A két stratégia közül jogi szempontból inkább a második állja meg a helyét, legalábbis erre lehet következtetni abból, amit a hvg.hu-nak mondott Madocsai Kinga, a SimpLEGAL Madocsai Ügyvédi Iroda ügyvédje, aki több Bónusz Brigád partnert képvisel. Az ügyvéd elmondta:

a partnerek a fizetési késedelemre hivatkozva jogszerűen nem tehetik meg, hogy nem teljesítik a továbbiakban a szerződést, és azt sem mondhatják, hogy elállnak a szerződéstől vagy felmondják azt,

hiszen “ha a csődeljárás alatt egy adós cég szolgáltatói ezt mind megtehetnék, a csődvédelem jogintézménye és a törvényes fizetési haladék nem töltené be a céges működés újraszervezését lehetővé tevő védelmi funkcióját, nem lenne értelme csődeljárást indítani”.

Képünk illusztráció
AFP / Giuseppe Cacace

Nyitva állhat azonban számukra egy jogszerű lehetőség: az sok esetben nincs meghatározva, hogy a partnereknek pontosan mikor kell a szolgáltatást teljesíteniük. Előfordulhat például egy lovas élmény esetében, hogy a partner beváltja a kupont a beváltási határidőn belül, de csak őszre ad konkrét időpontot. Így teljesítette a szerződést, hiszen nem tagadta meg a bónusz beváltását és a szolgáltatást, a teljesítés határidejét viszont – a szerződés keretein belül maradva – kitolta addig, amíg esetlegesen véget ér a csődeljárás.

Egyelőre azonban azt sem lehet tudni, pontosan mikor juthatnak hozzá a partnerek bármilyen kifizetéshez, ez tovább fokozza a bizonytalanságot. A cégnek a csődeljárás előtt keletkezett követeléseket egyelőre nem kell kifizetnie, csak miután megszületett a csődegyezség, vagy, ha az nem lesz, akkor a felszámolás során. Arra viszont van törvényes lehetőség, hogy az adós cég az úgynevezett csődköltségeket (vagyis a csődeljárás kezdete óta beérkező számlákat) előbb és még a csődeljárás alatt kifizesse a partnereknek.

E speciális konstrukciónál viszont nagyon nem mindegy, hogy pontosan mi tartozik bele ebbe a kategóriába. Például, ha azt mondják, hogy azok a bónuszok nem, amelyeket a csődeljárás kezdete előtt vásároltak meg a vevők, akkor azokat akkor sem kell kifizetni a csődeljárás alatt, ha most váltják be őket.

Képünk illusztráció
AFP / Berthier Emmanuel

"Ha nagyon szigorúan húzzák meg a vonalat, akkor a vállalkozók a csődeljárás alatt nem számíthatnak a kifizetések elkezdésére, mert követelésüknek egy része sem tartozik a csődeljárás alatti működési költségek kategóriájába – hangsúlyozta Madocsai Kinga. Most nyújtottunk be egy kérelmet a vagyonfelügyelőhöz, amelyben kérjük a hivatalos álláspontot ezzel kapcsolatban, leszögezve azt, hogy az elhatárolási pontok közül időrendben a legkésőbbi segítené elő leginkább a hitelezők és az adós fokozott együttműködését, illetve egy esetleges csődegyezség megszületését. Ez biztosítaná, hogy az eddig kifizetetlen partnerek érdekeltek és motiváltak legyenek a cég működőképességének fenntartásában, ajánlatok esetleges további futtatásában a kupon értékesítő oldalon a csődeljárás alatt és után" – tette hozzá a szakértő.

Nem nyugtatta le a kedélyeket az sem, hogy a partnerek egy része a napokban levelet kapott, amelyben egy újabb szerződés megkötésére kérik őket.

"Nem zárkóztam volna el, hogy új szerződést kössek velük, de sokkal kedvezőbb feltételekkel. Úgy gondoltam, hogy majd szépítenek, de ugyanazzal a pimaszsággal ugyanazt a szerződést elküldeni, meredeknek tartom" – mondta a kozmetikai cégeket üzemeltető partner.

Képünk illusztráció
AFP / Joel Robine

Madocsai Kinga szerint az új szerződéssel kapcsolatban arra jutottak, hogy az nem tartalmaz semmilyen lényegi módosítást az ügylet eddigi kereteihez képest, sőt van, akinél az új szerződés a 15, illetve 8 munkanapos fizetési határidőt 30 napra módosítaná. Tehát van, akiknek még rosszabb is lenne az új, mint a régi.

A szerződéstervezetet egyébként nem kell aláírni. "A partnerek részére küldött félreérthető kommunikáció ellenére a kifizetéseknek, a csődeljárás alatti működési költségek folyósításának nem feltétele új szerződés megkötése vagy korábbi szerződés módosítása, ahogy azt a vagyonfelügyelő is megerősítette számunkra. A legközelebbi érdemi kezdeményezésnek a cég részéről egy jóval előremutatóbb, életképesebb és a jelenlegi üzleti modell újragondolásával is számoló javaslatnak kell lennie ahhoz, hogy ne veszítse el a partnerei üzleti bizalmát és működőképes maradjon" – szögezte le.

Kerestük a Bónusz Brigádot és a vagyonfelügyelőt is, helyettük a társaság ügyvédje jelentkezett. Telefonon azt mondta, hogy a vagyonfelügyelő nem nyilatkozik, és nekik sem engedélyezi, hogy nyilatkozzanak a kialakult helyzettel kapcsolatban. „Nem arról van szó, hogy bujkál a Bónusz Brigád, a kialakult jogi helyzetben a vagyonfelügyelő nem engedélyezi, hogy nyilatkozatot tegyen a tulajdonos vagy az ügyvezető”.

Azt is megtudtuk, hogy június 3-án lejár az a 30 napos időszak a csődeljárásban, amely rendelkezésére áll a kifizetetlen vállalkozóknak arra, hogy bejelentsék a fennálló követeléseiket a vagyonfelügyelőnek és az adósnak. Akik határidőn belül nem jelentették be a hitelezői igényüket, azokra nemcsak a csődegyezség hatálya nem fog kiterjedni, de később sem fogják tudni behajtani a követelésüket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!