szerző:
Tetszett a cikk?

Mind többen szabadulnának kétes imázsú Tesla autójuktól, miközben az új autók eladásai és a vállalat részvényei is zuhanórepülésben vannak. Musk szerint azonban a robotaxi megmutatja majd a Tesla valódi értékét, a közeljövő nagy dobásai pedig megmutatják majd, hogy kár volt őt temetni.

Rekordszámú használt Teslát vittek a piacra az autótulajdonosok az elmúlt hónapban: a 2017-es vagy újabb Tesla autók a március 15-ig forgalomba helyezett összes jármű 1,4 százalékát tették ki, szemben a tavaly márciusi 0,4 százalékkal – derült ki az Edmunds autóipari adatszolgáltató jelentéséből. Az Egyesült Államok autóvásárlási weboldalait elemző vállalat szerint az eladási részesedés a hónap második felében tovább növekedhet. A tendenciát jól mutatja, hogy február, azaz a Trump-kormányzat első teljes hónapja óta is 0,2 százalékpontos volt a növekedés.

A tulajdonosoknak jellemzően nem a minőséggel, nem is a megbízhatósággal van gondja, hanem a vezérigazgató Elon Muskkal. A különc vezető ugyanis minimum kétséges munkát végez Donald Trump amerikai elnök tanácsadójaként a hatékonysági minisztériumban, de sokakban visszatetszést váltott ki a széljobboldali pártok iránti egyre nyilvánvalóbb szimpátiája is.

Sztálin, Mao és Hitler alkalmazottainak emlegetésével védte elbaltázott leépítéseit Elon Musk

A milliárdos által vezetett, kormányzati hatékonyságért felelős hivatal hiperaktív megszorításai ellenére rekordon az Egyesült Államok szövetségi kiadásai. Közben a republikánus párt nyomására már Donald Trump is behúzná az elbocsátási kéziféket, felszólítva a milliárdost, hogy inkább „szikét” használjon, mint „baltát”.

Musk karlengetése, láncfűrészes kirohanása, a DOGE és az „útelágazásos” üzenet, a titkosszolgálat munkatársainak küldött „mit csinált a múlt héten” email, a nukleáris biztonságért felelős szakemberek kirúgása, majd kétségbeesett visszahívása és más hajmeresztő húzása után az emberek dühödt bojkottot hirdettek a Tesla ellen. A „Takedown” tüntetések mellett már az is előfordult, hogy autók és Tesla-szalonok felgyújtása is az erőszakos tiltakozások része lett, sőt a napokban Musk-ellenes hackerek közzétették az összes amerikai Tesla-tulajdonos nevét és címét, ami feltehetően tovább növeli azok számát, akik szabadulnának az immár kétes imázsú autójuktól.

Bejött a bojkott, de megállítja-e Elon Muskot a Tesla szédítő zuhanása?

Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett a Tesla piaci értéke, csak márciusban 20 százalékos a bukás. A vagyonának nagy részét Tesla-részvényekben tartó Elon Musk tényleg kezdhet aggódni? Hiszen hiteleinek fedezetét is ezek a részvények adják.

Noha a Fehér Ház nemrég azt az ígéretet tette, hogy a Teslák elleni vandalizmust belföldi terrorizmusként fogja kezeli, ez sem állította meg az új autók eladásának rohamos visszaesését, és a Tesla részvényárfolyamának a választások utáni csúcs óta tartó több mint 50 százalékos zuhanását.

A 2025. március 3-án, a kora reggeli órákban egy feltételezett gyújtogatás okozta tűzben megrongálódott Tesla autók a délnyugat-franciaországi Toulouse közelében
AFP / Lionel BONAVENTURE

De nézzük a konkrét számokat arról, hogy milyen hatása lett annak, hogy Musk „EV Jézusból” „MAGA isten” lett: a Tesla eladásai januárban 11 százalékkal estek vissza az Egyesült Államokban a tavalyi azonos hónaphoz képest, februárban pedig 10 százalékos zuhanást mértek. A részleteket nézve az látható, hogy a Cybertruck eladásai 32,5%-kal, a Model 3 eladásai 17,5%-kal, míg a Model Y eladásai 3,1%-kal estek vissza. Az európai piacokon, ahol többek közt a német széljobboldali AfD és a brit populista Reform UK mellett kampányolt, még rosszabb a helyzet: 50–60 százalékos visszaeséseket is regisztráltak. Ennél is jobban fájhat azonban a kínai piacon elkönyvelt visszaesés. A Tesla a távol-keleti országban februárban csupán 30 688 járművet adott el, ami 49 százalékos csökkenés az előző évhez képest, miközben kínai riválisa, a BYD ugyanebben a hónapban 90,4 százalékos növekedést produkált – ez több mint 614 ezer eladott autót jelent.

„A márkahűség egyre inkább erodálódik Elon Musk kormányzati munkája, a Tesla leértékelődése miatti aggodalmak és a nagyvárosi területek fokozott telítettsége miatt, amit az is mutat, hogy számos régi tulajdonos úgy érzi, hogy mára elszakadt a márkától” – fogalmazott diplomatikusan Jessica Caldwell, az Edmunds ügyvezetője.

Így lázadnak Musk ellen a Teslások: Audi, Mazda, Honda emblémát ragasztanak a kocsijukra

Úgy tűnik feljövőben a “debadging”. Mellesleg nem is áll rosszul az Audi-logó.

A márka elleni harag a használt Teslák árait valószínűleg tovább csökkentik majd, miközben mára már a Tesla felső vezetői is egyértelműen kimondják, hogy a cég jobban járna, ha Musk lemondana a vezérigazgatói pozíciójáról. Erre azonban nem sok esély van, hacsak a Tesla várhatóan április 22-én bejelentett első negyedéves eredményei láttán földbe nem áll az árfolyam.

Az elégedetlenkedők között van Fred McKinney neves vállalati tanácsadó is, aki a múlt hónapban elcserélte 2018-as Tesla Model 3-át.

„Először arra gondoltam, hogy egy matricát teszek a lökhárítóra, amelyen ez áll: »Utálom Muskot«. De az autó eladása sokkal jobb ötlet volt. Nagyon jó érzés kidobni Muskot a garázsomból. Tulajdonképpen sajnálom a Tesla autókat, ugyanúgy, ahogy sajnálom a bántalmazott kutyát, akinek önhibáján kívül borzalmas gazdája van. Jobbat érdemelnek. Ha Tesla tulajdonos vagy, jobbat érdemelsz!” – fogalmazott McKinney.

Elon Musk próbálja hűteni a kedélyeket

Elon Musk csütörtök este egyórás fejtágítót tartott a Tesla alkalmazottainak a texasi Gigafactoryban. A helyzet különlegességére utal, hogy a Tesla általában a szokásos munkaidőben tartja meg a vállalati gyűléseket, ez viszont helyi idő szerint este tíz előtt két perccel kezdődött.

Musk utalt a Tesla részvényárfolyama körüli zűrzavarra, majd kifejtette, hogy szerinte jobban teszik a befektetők, ha ragaszkodnak a részvényeikhez a cég következő nagy dobása, a robotaxi (más néven Cybercab) miatt. Mint mondta,

„nagyon nehéz a tőzsdén dolgozó embereknek – akik a legtöbb emberhez hasonlóan a visszapillantó tükörbe néznek – elképzelni egy olyan jövőt, ahol hirtelen egy 10 milliós járműflotta öt-tízszeres hasznossággal bír”

„Olvasni a híreket, olyan érzés, mint az Armageddon. Nem tudok elmenni a tévé mellett anélkül, hogy ne látnék egy lángoló Teslát. Mi történik?” – tette fel a költői kérdést Musk.

Tesla Cybercab robotaxi a 101. Brüsszeli Autószalon megnyitójának sajtónapján, a Brussels Expo kiállításon, Brüsszelben, 2025. január 10-én
AFP / JONAS ROOSENS / BELGA MAG / Belga via AFP

Szerinte ugyanakkor a robotaxi megmutatja majd a Tesla valódi értékét és arról is beszélt, hogy az ARK Invest júniusban a jelenlegi ár több mint tizenegyszeresét, 2600 dolláros célárat tűzött ki a Tesla részvényeire.

„Tehát azt mondom: ragaszkodj a részvényeidhez!”

– javasolta a dolgozóknak Musk.

Musk a robotaxiról – amely ígérete szerin 2027 előtt gyártásba kerül, ára pedig kevesebb lesz mint 30 ezer dollár – elmondta, hogy az nemcsak egy forradalmi autó, hanem egy forradalmi gyártási folyamat is, amely nem olyan, mint a normál autók gyártósora, jobban hasonlít az elektronikai eszközök nagy sebességű gyártására.

„A futószalag olyan gyorsan fog mozogni, hogy az emberek még a közelébe sem tudnak menni. Úgy gondolom, hogy végül kevesebb mint öt másodperc alatt képes lesz autót gyártani”

– magyarázta Musk, hozzátéve, hogy ezzel a sebességgel egy-két gyár is elég lesz az évi 2–4 millió Cybercab legyártásához.

A milliárdos azonban ennél is messzebbre ment, hogy az alkalmazottakat és az eseményt az X-en követő nagyobb nyilvánosságot meggyőzze. Elmondta, hogy a Tesla várhatóan még az idén felfuttatja az Optimus humanoid robotok gyártását, melyek szerinte cégének legértékesebb eszközei.

„Mert, ha van egy érzékeny humanoid robotod, amely képes a valóságban navigálni és kérésre feladatokat elvégezni, akkor nincs értelmes korlátja a gazdaság méretének.”

Idén körülbelül 5000 Optimus robotot tudnak gyártani, „ami már egy római légió mérete, jövőre pedig akár 10 légiót” – mondta Musk egy alkalmazott kérdésére.

Visszahívják az összes Cybertruckot, mert széteshet a karosszéria

A tető jókora díszléce lerepülhet a kocsiról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!