Tetszett a cikk?

Penderecki és Barenboim Budapesten vezényel. A Laibach Ljubljanából jön koncertezni. A kiállhatatlan: zord vígjáték az izlandi fjordvidékről. Wilbur: ennivaló malacka a filmvásznon. Gyerekrajzok a környezetvédelemről. Érzéki művek egy New Yorkban élő magyar képzőművésztől. Savas és jazzes ritmusok Gilles Petersontól. A Lear a Nemzetiben, József Attila a Pinceszínházban, a Csodagyermek a Radnótiban. Programajánló ínyenceknek, a hvg.hu-tól!


Zord fjord
A kiállhatatlan

A kiállhatatlan
Bizarr
Észak igen izgalmas filmművészetet produkál. Izlandnál pedig már alig van északabbra valami.  A negyvenes éveiben járó Andreas egy különös városba érkezik, és nincsenek emlékei arról, hogy hogyan és miért került oda. Kap egy lakást, és munkahelyről is gondoskodnak számára. Nemsokára barátnője is lesz, akivel hamar összeköltöznek. A felszínen minden tökéletes, de Andreas-t mégis nyomasztja valami. A hideg üvegépületek, a szürke színek, az ízetlen ételek, a túlzottan udvarias kapcsolatok - mind természetellenesnek hatnak. Megpróbál elmenekülni a városból, de hamar rájön, hogy képtelenség megszabadulni onnan. Egy nap megismerkedik egy férfival, aki egy titkos rést rejteget pincéje falán. Andreas előtt megcsillan a remény a szabadulásra. A különös atmoszférájú fekete humorú film beszippantja a nézőt, nem utolsó sorban a főszereplő, Trond Fausa Aurvaag játékának köszönhetően.

Den Brysomme mannen/The Bothersome Man - norvég-izlandi játékfilm, 2006; rendezte: Jens Lien

Jókedvvel, bőséggel
A boldogság nyomában

Jaden Smith, Thandie Newton és Will Smith
Keresők
Sosem szabad feladni. Legalábbis ritkán. Chris Gardner (Will Smith) mindent elkövet, hogy a családja boldogan, biztonságban élhessen. A szerencse azonban valahogy sosem szegődik mellé, és bár fáradhatatlanul próbálkozik a meggazdagodással, egyre szegényebbek lesznek: végül a felesége (Thandie Newton) is elhagyja. A férfi és ötéves kisfia (Jaden Smith) magukra maradnak. És Chris elszánja magát élete legkockázatosabb lépésére. Feladja állását, és jelentkezik egy bróker cég tanfolyamára - így már fizetést sem kap, ő és fia hamarosan várótermek, menhelyek lakója lesz, miközben egyre mélyebbre próbálja ásni magát a brókerkedés rejtelmeiben. De sosem esik kétségbe: bízik benne, hogy jókedvvel, szeretettel minden bajt sikerülhet legyőzni.

The Pursuit of Happyness - amerikai filmdráma, 2006; rendezte: Gabriele Muccino

Disznó mázli
Malac a pácban

Wilbur
Meg kell zabálni...
Wilbur, a vakarcs kismalac ifjonti hebehurgyaságával és őszinte nyitottságával naivnak tűnik az istálló többi lakója számára, ám Charlotte, a pók szívesen fogadja barátjává. Akkor lesznek csak igazán elválaszthatatlan barátok, amikor a többi állat elárulja Wilburnek, hogy a napjai meg vannak számlálva. Úgy tűnik, csak a csoda mentheti meg a kismalac életét, de Charlotte elszántan barátja segítségére siet: szavakat sző a hálójába, hogy meggyőzze a gazdát arról, hogy Wilbur nem mindennapi malac, kár lenne levágni.

Charlotte's Web - amerikai családi film, 2006; rendezte: Gary Winick

 

Lear, Csodagyermek, József Attila (Oldaltörés)

A legkisebb
William Shakespeare: Lear király
Nemzeti Színház

Blaskó Péter és Törőcsik Mari
A király drámája
Ősi kelta mítoszból kortalan tragédiát írt Shakespeare. Az idősödő király arra készül, hogy felossza hatalmát és birodalmát három lánya közt; így végre gondtalanul élhet és nyugodtan meghalhat. Elvárja, hogy cserébe lányai versengve hajbókoljanak előtte.

Csakhogy a legkisebb, legkedvesebb lányától józan őszinteséget kap. A tragédia elkezdődik, a mítosz életbe lép. Mi mindenen kell a királynak keresztülmenni ahhoz, hogy felismerje a szeretetet és elfogadja a halandóságot?
Rendező: Bocsárdi László

Bemutató: február 9; 19.00; Nemzeti Színház

 

Paul Gavault és Robert Charvay: A csodagyermek
(Molnár Ferenc fordításában)

Kováts Adél
Bonyolódik
A múlt századelő lázas, izgága párizsi élete egyszerre beköltözik egy fiatal özvegy szalonjába, ahol mindenki kétségbeesetten keres egy végrendeletet. Nagy a felfordulás, de a végrendelet nem kerül elő, ezért a ház építésze és az albán trónörökös szeretője szövetséget köt egymással és egy csodagyermek megszületésén fáradozik, ám egy szigorú magzatfelügyelő színre lép, és keresztezi tervüket. Bonyolítja az ügyet, hogy a divatdiktátor legújabb kollekciójának gyászruhaterveit valaki ellopja, a szobalány pedig kokottnak áll, és az ügyefogyott spanyol rendőrtiszt hiába kergeti az özvegy világutazó szerelmét, mert ő az óceán túlpartjáról küldözgeti drótnélküli táviratait. A Földet már 65 nap alatt meg lehet kerülni, Liverpooltól New Yorkig már csak 6 nap az út, de egy gyermek megszületéséhez még mindig 9 hónapra van szükség…

A francia szerzőpáros Paul Gavault és Robert Charvay mesterien szövi a fordulatos cselekmény szálait, s a szövegben felismerjük Molnár Ferenc stílusát és humorát, akinek fordításában 1903-ban mutatta be a darabot a Vígszínház.
Rendező: Valló Péter

Bemutató: február 11. Radnóti Színház


József Attila: Szabad-ötletek jegyzéke két ülésben
Pinceszínház

Jordán Tamás ismét játssza legendás önálló estjét; helyesebb volna talán inkább monodrámát mondani. Ritka, kivételes alkalom az, ha módunk van bepillantani egy alkotó belső világába, elénk tárt lelkébe. Ilyen rendkívüli pillanat József Attila életében 1936 májusa. A Gyömrői Edit pszichológus kezelése alatt álló költő ekkor írott életrajzi szövegével, zavarba ejtő pszichoanalitikus önvallomásával szemben a mai napig tanácstalan az irodalomtudomány. A mű bizonyos részei nyilvánosságra kerülhettek, a közönség számára hozzáférhetőnek minősültek, míg más részei az intim szférába utalódtak. A feljegyzés igen sok emlékanyagot tartalmaz az infantilis szexualitás területéről, s ezzel kapcsolatban hajlamosak vagyunk a szégyenlős elfordulásra.

febr. 16., Pinceszínház

 

Drozdik, Fekete, Környezetrajzok (Oldaltörés)

Tudatalatti érzékiség
Orshi Drozdik Orsolya: Vénuszok: Drapériák és Testhajlatok

„Drozdik Orsolya a kortárs magyar és egyetemes művészet kiemelkedő személyisége, […] a magyar konceptuális művészet korai képviselője, az egyetemes kortárs művészet jól ismert alkotója, a nőiség, a női nem lényegi kérdésével foglalkozó művészek közül a világon élő legkiválóbbak egyike. Munkásságát szigorú következetesség, a nőművész lehetséges szerepmintáinak teljességre törekvő kutatása, az önazonosság mibenlétének sokoldalú elemzése és feltárása, a női nem társadalmi szerepének kritikus szemlélete és szisztematikus vizsgálata jellemzi. „ (N Mészáros Júlia: Múzeumi Hírlevél, 2004 február)

Orshi Drozdik Orsolya ezen kiállításának témája maga az érzékiség. A kiállításon szereplő munkákban, a szem, a látás érzékszerve tapintja le a világ felszínét. Az érzékiség, a különböző érzékszerveken keresztüli tapasztalat, a tudatos tapasztalatnak csaknem az ellentéte, mégis itt, az érzékiség bemutatása a tudatosra támaszkodik. Drozdik tudatosan vezeti be a nézőt, a tudattalannak felfogott érzékiség világába.

febr.22-márc. 25.; Budapest Galéria (V. Szabad sajtó u.5.)

 

Életlen élet
Fekete András: Out of Focus

A kiállítás a fiatal fotóművész elmúlt öt év során Oroszországban és Ukrajnában készült képeinek válogatását mutatja be. Munkái riportfotós attitűdre épülnek. A néző olyan dokumentumfotókat lát, amelyek eseményei a mai sajtóban kevesebb teret kapnak. A fotós gondolatai fekete-fehér és színes képeken jelennek meg az orosz és ukrán hétköznapokról, melyeknek elsősorban a hangulatát kívánja megragadni e munkákon keresztül.

„Minden szituáció más, mindegyik kép egy újabb rácsodálkozás az élet nap mint nap újat adó látványvilágára, ez a kimeríthetetlen változatosság, ami érdekel, ami cselekvésre késztet." (Fekete András) A letisztult szerkesztésmód, az ember és környezetének harmóniájára vagy éppen diszharmóniájára való koncentrálás továbbra is jellemző maradt Fekete alkotói módszerére. A színek pedig nem csak kevésbé „megemelt”, „kiemelt” látványt eredményeznek, hanem a szituációk egyszerűsége, hétköznapi drámája e látszólagos mindennapiságon keresztül, ha lehet, még erősebben hat.

febr. 16-márc.17; Dorottya Galéria


Környezetrajzok
Rajzokkal környezetünk védelméért-gyerekrajz kiállítás


A 2005/2006-os tanévben írta ki a Veolia Environnement nevű, környezetvédelmi fejlesztésekkel foglalkozó cég a „Rajzokkal környezetünk védelméért” című rajzpályázatot.  A pályázat keretében a gyerekek először egy saját fejlesztési tervet dolgoztak ki környezetük megváltoztatására, majd erről egy rajzot készítettek, amelyek segítségével megtudhattuk, hogy képzelik el szűkebb térségük, vagy akár Földünk fejlődését. A felhívásra 25 országból több ezer diák küldte el pályázatát. A nyertes gyerekrajzokból, Franciaországban készült látványos és impozáns vándorkiállítás, melynek a világ több mint 20 országa (pl. Mexikó, Brazília, Egyesült Államok, Ausztrália, Lengyelország, Csehország, Thaiföld stb.) mellett Magyarország is otthont ad.                                                                                                                                                            A 2006/2007-es tanévben az UNESCO-val és a párizsi Branly múzeummal együttműködésben új pályázat indul „Mesékkel a világ körül; a természet és az ember kapcsolata” címmel, 8-11 éves gyerekek részére. Mindez illeszkedik az ENSZ „A környezettudatos nevelés évtizede” kampányához (2005-2014).
  
A kampányban résztvevő csapatok feladata egy maszk elkészítése, valamint egy rövid történet megírása lesz, amelyek alkalmasak annak kifejezésére, hogy mit gondolnak az ember és a természet közötti kapcsolat fontosságáról, és arról, hogyan lehetne megóvni a Földet. A kampányban résztvevő országok 4 fős nyertes csapatai, és egy, őket kísérő pedagógus vagy felnőtt vehet részt a díjkiosztó ünnepségen és a „Mesékkel a világ körül” című kiállítás ünnepélyes megnyitóján a párizsi Branly Múzeumban.

febr. 15.-től; Budapest, Pető Intézet díszterme (Kútvölgyi út 6. „A” épület)

 

Yamato, Penderecki, Barenboim (Oldaltörés)


Ritmuscsinálók
Yamato


A Yamato- The Drummers of Japan társulat már nem először vendgészerepel Magyarországon, most azonban hosszabb ittlétre jönnek. S hogy mivel? természetesen a dobjaikkal. A taiko (japán dob) évszázadokon át központi helyet foglalt el a japán kultúrában és vallásban. A japán társulat a tavalyi produkciók nagy sikerei után egy vadonatúj műsorral jelentkezik.
S hogy miért dobolnak? Vezetőjük, Masa Ogawa szerint: "saját szívverésünk viszi előre a múltat a jövő felé, és szívdobbanásaink láncolata az élet alapja. Azért dobolunk, hogy előadásainkon elgondolkodhassunk egy ütés, egy hang, avagy a kompozíció fontosságán és hatásain."

febr. 13-18., Budapest Kongresszusi Központ és
febr. 20; Főnix Csarnok - Debrecen (kezdés: 20.00)

 

A MÜPA belehúz                                                                                                         
Penderecki

A Sinfonietta Cracovia hangversenye
Mendelssohn: III. (a-moll, 'Skót') szimfónia, op. 56
Penderecki: Concerto grosso három gordonkára és zenekarra
Közreműködik: Tatjana Vasziljeva, Fenyő László, Monika Leskovar - gordonka;
vezényel: Krzysztof Penderecki

Az 1933-ban született Krzysztof Penderecki, az 1960-as évek egyik radikálisan újító zeneszerzőjének zenei stílusa a kilencvenes évekre inkább a múlt, mint a jövő felé fordult. A Hiroshima és a Lengyel requiem világhírű alkotója hetvenedik életévén túl is mindig új utakat keres - ezt kívánja kifejezni a vidéki birtokán kialakított sövénylabirintus is. Concerto grosso című műve csak címében és szerkezetében utal a barokk műfajra, amelyben a zenekar hangszercsoportjai, szólistái versenyeznek, beszélgetnek egymással. A darab zenei nyelvezete egyéni, ugyanakkor néhány neoromantikus pillanat, prokofjevi szarkazmus és több drámai szakasz jellemzi. A szerző a híres '3 tenor' produkció megfelelőjét kívánta létrehozni ezzel a művével, amelyet 2001-ben mutattak be Tokióban. Budapesten három európai hírű csellista közreműködésével szólaltatja meg a krakkói zenekar.
A kilencvenes évek óta karmesterként is aktív Krzysztof Penderecki saját művein kívül sokszor és szívesen vezényli a romantikus mesterek, így például Felix Mendelssohn szimfóniáit is. Mendelssohn 1829-ben járt Skóciában, s akkor vázolta fel nemcsak ceruzarajzait, hanem az a-moll szimfóniába került témákat is. A művet azonban nem dolgozta ki rögtön - csak 1842-ben fejezte be -, mert saját bevallása szerint nem szívesen foglalkozott a borongós hangulatú szimfóniával. Tételei - rendhagyó módon - szünet nélkül követik egymást, mintha egy élménybeszámoló különböző szakaszai lennének a ködös táj leírásától a vidám skót néptáncig.                                                                                               
febr. 15.; 19:30


Barenboim

A Bécsi Filharmonikus Zenekar hangversenye
Bartók: Táncszvit
Bartók: II. zongoraverseny
Schumann: IV. (d-moll) szimfónia, op. 120

Közreműködik: Lang Lang - zongora
Vezényel: Daniel Barenboim

Korunk talán legfoglalkoztatottabb karmestere, az argentin születésű Daniel Barenboim fiatal kora óta szoros kapcsolatban áll Bartók Béla művészetével. A három zongoraversenyt Pierre Boulez vezényletével játszotta lemezre - akkor még zongoristaként -, s Bartók-játékát 2005-ben a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége is megcsodálhatta. Az 1982-ben született kínai Lang Lang napjaink egyik legfiatalabb zongoristája, de máris a leginkább ünnepeltek közé tartozik. Hároméves korában kezdett zongorázni, tíz évvel később eljátszotta Chopin összes zongoraetűdjét, tizenhetedik születésnapja előtt jelent meg a róla szóló monográfia, s tizenkilenc esztendősen a Carnegie Hallban is bemutatkozott. Az érdekes műsort az a több mint 160 éves múltra visszatekintő Bécsi Filharmonikus Zenekar szólaltatja meg, amelynél talán egyetlen szimfonikus együttes sem kötődik szorosabban az európai klasszikus zene hagyományaihoz. A zenekart Richard Wagner a világ egyik legjobbjának nevezte, Johannes Brahms az együttes 'barátjának és csodálójának' mondta magát, Richard Strauss szerint pedig 'a Bécsi Filharmonikusokról elmondott összes dicsérő szó messze alatta marad a valóságnak'.

febr. 19.; 19:30

 

Laibach, Peterson, Zinger, Eric Sumo (Oldaltörés)

                              

Himnuszallergia
Laibach


Indusztriális zene a posztindusztriális korban? Igen. A Laibach nagy túlélő. A szlovén képzőművészet 80-as években indult irányával (Neue Slovenische Kunst) együtt induló, a totalitárius rezsimek imázsvilágát felidéző, provokatív Laibach most újra Pesten!
 
Ezúttal legújabb lemezének, a himnusz-átiratokból álló Volknak európai turnéján. Ha létezik kultikus zenekar Közép-Európában, akkor a Laibach az, elsősorban azért, mert ezt a kultuszt a tagok maguk gerjesztették. Ma már nehéz elképzelni, hogy ez a nyolcvanas évek elején alakult szlovéniai (akkor még jugoszláviai) művész-, zenész- és provokátorcsoport milyen elemi hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára.

Azt is, hogy milyen brutális csapásként érte akkoriban a szocialista blokk kultúrpolitikáját egy maréknyi, alig leplezetten a huszadik századi diktatúrák katonai és ideológiai jelképeit felhasználó, Wagnert és a korabeli mainstream popzenét egyaránt parodizáló avantgardista. A Laibach így reflektált az ellenük felhozott vádakra: "csak annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler festő volt".
 
febr. 17., A38
                                                                             

Savtúltengés                  

Gilles Peterson (GB)

Ha van a kortárs tánczenei színtéren DJ és producer, akire fenntartások nélkül használhatjuk az elcsépelt "ízlésformáló" kifejezést, akkor Gilles Peterson az. Zenei ízlésének kifinomultságát, tájékozottságát mindenki elismeri, és annak ellenére, hogy több mint húsz éve pörög a zenei színtéren, nem vált belőle kövület. Lankadatlan lelkesedéssel keresi az újat, imád felfedezni és megismerni, ennek köszönhető, hogy nem egy stílusirányzat születésénél bábáskodott. A nyolcvanas évek második felében csodájára jártak a Dingwall klubban pörgetett, rafinált szettjeinek, melyekben húzos dzsesszek keveredtek rég elfelejtett soul-gyöngyszemekkel, kortárs hiphoppal és lüktető funkkal. Rövid életű első labelje, az Acid Jazz egy komplett zenei irányzat névadójává vált, olyan előadókat fedezve fel és téve naggyá, mint a Galliano, a Brand New Heavies vagy a Jamiroquai.

Peterson sosem áll le: 2006-ban létrehozta újabb labeljét, a Brownswoodot, emellett mostanában permanens brazil és japán tripen van, úgyhogy első magyarországi fellépésén is valami hasonlóra számíthatunk: viharos szambákra és őrült japán hardbopokra, mindez Earl Zinger MC-zésével kiegészítve.

Earl Zinger (GB)

Earl Zinger, azaz Rob Gallagher egykoron a Galliano frontembereként aratta sikereit. A Galliano feloszlása után Gallagher szólókarrierbe kezdett - nem is akármilyenbe. Az Earl Zinger nevet felvéve két szólóalbumot adott ki, de emellett vendégeskedett a Tosca vagy a Koop lemezein is.

Eric Sumo Band (H)

Finom downtempo muzsika, westernhangulatok, szinticountry, sanzon és bárdzsessz, az Amorf Ördögökből ismert kacatpop, Gershwin- és Kispál-feldolgozások, jókedv és melankólia: ilyesfajta elegy az Erik Sumo Band zenéje. Mindehhez kitűnő énekesnők, mint például a Kiss Erzsi Zene elbűvölően halandzsázó névadója. 

Keyser és Shuriken (H)
                                          
Keyser & Shuriken, azaz Mozsik Tibor és Vályi Gábor dj-duója lassan tíz éve megkerülhetetlen formációja a hazai nu jazz-szcénának.Mindemellett jelentős tánczene-történeti munkásságot fejtenek ki, legutóbb például Blue Light címmel hoztak össze nagyszerű válogatást a hetvenes évek magyar fúziós dzsesszéből a londoni Cosmic Soundsnál.                                                                                                                                                       

febr.15; A38                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!