CEPF: szabad ötletek börzéje

Rangos nemzetközi zsűri, a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) aktív jelenléte és különdíja, szakmai programok – a pécsi Moveast Nemzetközi Filmfesztivál idén mindent bevetett, ami a nemzetközi mérce megugrásához szükségeltetik. Volt egy különlegesség is: a Central European Pitch Forum (CEPF), amely a régióban elsőként hozott össze tehetséges fiatal forgatókönyvírókat és elismert európai producereket. A hvg.hu ott járt.

  • unknown unknown
CEPF: szabad ötletek börzéje


Vetítésre váró kópia
Hosszú út a megvalósításig
© sxc.hu
Kapcsolatépítés. Szakmai szempontból ez a filmfesztiválok elsődleges hívószava. Míg a mustrák az ínyenc publikumot leginkább különleges mozicsemegékkel csalogatják, addig a filmipari résztvevők számára egy-egy európai fesztivál – Cannes-tól Berlinen át Szarajevóig – elsősorban a munkakapcsolatok és szakmai ismeretségek kiépítésének, szorosabbra fűzésének színtere.

Ezt az európai trendet felismerve adott számos szakmai programnak otthont az október elején Pécsett megrendezett Moveast Nemzetközi Filmfesztivál (leánykori nevén Pécsi Nemzetközi Filmünnep, az idén Moveast névre átkeresztelt esemény ugyanis harmadik alkalommal várta az érdeklődőket és érintetteket). Filmkritikus workshop, produceri találkozó, dokumentumfilmes érdekegyeztetés, közép-európai forgatókönyvbörze – néhány a fontosabbak közül. Sőt, utóbbit éppenséggel nemzetközi jellege teszi igazán jelentőssé: az eseményen kilenc ország tizenhárom forgatókönyvírója igyekezett meggyőzni a meghívott producereket arról, hogy írásuk megvalósításra érdemes.

Díjazottak Pécsett

A veterán macedón-svájci író-rendező Mitko Panov vehette át a fődíjat és a vele járó 5 ezer eurót a 2007-es Fade In Central European Pitch Forum zárógáláján. A Witness című balkáni akció-drámán túl magyar és olasz díjak születtek Pécsett. A kontinens első forgatókönyv-börzéje október első hetében zajlott a Moveast nemzetközi filmfesztivál társ-rendezvényeként.

A zsűri 2 ezer eurós különdíját az olasz Paolo Potinak ítélték The God of the Hills című drámájáért, míg a legjobb kelet-európai forgatókönyv díját a magyar Gál Péter – Tóth Csaba szerzőpáros érdemelte ki Weekend című thrilleréért, a fiatal magyar rendező, Madarász István pedig a legjobb pitch díját vihette haza egyedülálló akció-thrillerének, a Loop-nak a prezentációjáért.

A kontinens első forgatókönyv-börzéjén a szervező Fade In Script Consulting 11 filmterv 13 forgatókönyvíróját fogadta szerte Európából, Finnországtól Spanyolországig, Angliától Lengyelországig. Mindegyik forgatókönyv spekulatív (on spec) módon lett kifejlesztve, ami annyit jelent, hogy az alkotók saját szakállukra írták meg könyveiket, annak reményében, hogy el tudják őket adni a Pécsre látogató producereknek.

A Central European Pitch Forum (CEPF) további különlegességét story market jellege adta – állítja a börzét szervező Fade In Script Consulting ügyvezetője, Lovas Balázs. Azaz – ecsetelte a hvg.hu-nak a 38. Magyar Filmszemléről zsánerdíjjal távozó Konyec című film forgatókönyvírója – a CEPF kifejezetten olyan forgatókönyvek számára nyújtott bemutatkozási lehetőséget, amelyek mögött még nem áll producer. Márpedig sok európai forgatókönyvíró ácsingózik efféle bemutatkozásra: a CEPF-re 19 országból összesen 59 könyvvel pályáztak, ezek közül került ki az a 13, amely – az előzsűrizést magukra vállaló szervezők szerint – joggal tart(ott) igényt a rangos európai producerek érdeklődésére.

Annak érdekében pedig, hogy a CEPF háromnapos programjában résztvevő forgatókönyvek valóban felkeltsék a pénzemberek figyelmét, a kiválasztott írásokat a szerzők nemzetközi konzulensek segítségével fejleszthették tovább, majd a végleges változat eladását célzó pitchinget – a filmes szakzsargonban: az ötlet producerek előtti prezentációját – kétnapos intenzív műhelymunka során két nemzetközileg elsimert tréner – Jürgen Wolff és Rupert Widdicombe – segítségével sajátíthatták el, hogy aztán a harmadik napon gyakorlatban kamatoztathassák a helyben szerzett tudást.

A pitching lényege ugyanis, hogy a forgatókönyvíró kiáll a hetente több tucat ötlettel megbombázott producerek elé, és a filmsztorit öt percben összefoglalva, illetve válogatott kérdések megválaszolásával megkísérli felcsiklandozni a figyelmet. Ha ez sikerül neki, akkor annyit máris elért, hogy az ötletvadász producer veszi a fáradságot és elolvassa a könyvét. Ami persze még mindig nem jelenti azt, hogy film lesz belőle, ahogy a CEPF díjai sem feltétlenül mutatnak a megvalósítás irányába.

Merthogy a pitch-fórumokon díjazni is szoktak – a CEPF zsűrije idén összesen tízezer eurót osztott szét –, így ha a forgatókönyv nem is kel el, a szerző mégsem érzi úgy, a fióknak írt, ráadásul ingyen. A CEPF ötezer eurós fődíját a macedón-svájci Mitko Panov rendező-forgatókönyvíró és Wladislaw Pasikowksi lengyel szkriptíró balkáni akciódráma-forgatókönyve, a Witness (Tanú) kapta meg. A Hágai Nemzetközi Bíróság és a balkáni hegyláncok kulisszái között játszódó történet azonban hiába vívta ki a négytagú forgatókönyvíró-zsűri elismerését, a megvalósítás lehetőségeit illetően nagy volt a bizonytalanság. A veteránnak számító és forgatókönyvével már több producernél házaló Panov rendhagyó pitchelésekor maga szegezte a megjelent producereknek az alapkérdést: ugyan árulják már el, mit tegyen, hogy megvalósíthassa filmtervét. A kisebb zűrzavart kiváltó kérdés talán azért is maradt végül megválaszolatlanul, mert a tizenöt rangos európai producer között az egykori Jugoszláviából senki sem képviseltette magát, s a szereplők így elbeszéltek egymás mellett.

Hasonlóképp járt a zsűri kétezer eurós fődíjával távozó Paolo Potti is. Az olasz forgatókönyvíró három éve járja a pitch-fórumokat The God of the Hills című drámájával. A polgárháborús Szarajevóban játszódó történettel kapcsolatban – amelyben egy szerb mesterlövész próbálja megmenteni egy bosnyák kisfiú életét – a leggyakoribb produceri felvetés az volt, a szerző miért nem próbálja történetét itáliai környezetre adaptálni, s helyben producert találni hozzá.

Cél a megvalósíthatóság! – ez lehetett volna a producerek jelszava. A pitchelés során jól előadott szinopszisok közül – a forgatókönyv minőségét nem ismerve – elsősorban annak alapján próbáltak válogatni, hogy az érdekfeszítő történet egyénileg vagy koprodukcióban, milyen feltételek mellett kivitelezhető – derült ki a zsűri BAFTA-díjas tagjának, az író-rendező Richard Kwietnowski (Love and Death on Long Island) és két brit producer, Sarah Sulick (The Waiting Room) és Keith Potter (Csapatleépítés) a hvg.hu tudósítójának jelenlétében lefolytatott eszmecseréjéből. Persze akadt olyan producer is, aki a megvalósíthatóságon túl egyéb szolgáltatásokat – helyszín, koproducerek, eszközök – próbált „kicsikarni” valamely pitchelőből, ám mint azt Krigler Gábor forgatókönyvíró, a Fade In tagja a CEPF zárófogadásán elmondta, az eseményre az írók a lehető legtöbbel érkeztek: jól kivitelezett szkriptekkel.

S az ellenvetések és félreértések ellenére úgy tűnik, a CEPF szervezőinek mégis sikerült a megfelelő embereket összehozniuk: a Fade In stábja szerint majdnem minden szerzőt megtalált egy producer, sőt, egyes könyvekre többen is kíváncsiak lettek. Doboghat a hazai szív: a legjobb pitch címén ezer eurót bezsebelő Madarász István Loop című sci-fije és a legjobb kelet-európai forgatókönyvnek járó kétezer euróval megtámogatott írópáros, Gál Péter és Tóth Csaba Weekend című thrillere is a „magasan jegyzett” szkriptek között található. Meglehet, a következő, 2008-as CEPF már valamely megvalósult forgatókönyv celluloid verziójának vetítésével kezdődik.

Schreiber András