Autópornó Brad Pittel, magyar kanyarral - kritika az F1 című filmről
A kocsik hasítanak, de a sztárok csak gügyögnek Brad Pitt új filmjében.
A haladás jegyében: B.Ő.F ismét. A Hólyagcirkusz nem fér a bőrébe. Lengyel formák: feldobnak a fiatal designerek. Control: amit nem tudtál a Joy Divisionról. Egymásra vágva: mozgóképes festő az INDA galériában. Bekkenko: egy különleges, japán gyerekdarab. Utcalenyomatok: sajátos technika és világlátás. Programok egy hétre a hvg.hu-tól!
Pozitív jövőkép
B.Ő.F
Ezt a pozitív jövőképet Kovalik Balázs, operarendező, a Budapesti Őszi Fesztivál igazgatója vázolja fel a feszt honlapján, beharangozó dolgozatában. Nos, így legyen! Mi egyebet is mondhatnánk? Mindenesetre a B.Ő.F megteszi a magét idén is.
Fassbinder Fesztivál a KINO nevű új helyen, IV. Nemzetközi Táncfilm Fesztivál a megújult Toldiban, Repülési lecke; egy lengyel színházi produkció vendégjátéka, Kamchàtka a Nyugati téren, performansz színház;
Heinrich von Kleist a HOPPart felfogásában, Cigányok a magyar történelemben és kultúrában; a 2B galéria kiállítása, Dukay Barnabás zenéi a Millenárison - és még sok, más.
Haza és haladás; részletes program itt!
Az abszurd abszurdja
Hólyagcirkusz: Bam
A régóta izgalmasan és szívósan jelen levő Hólyagcirkusz Társulat október 9-én mutatja be a Merlin színházban Danyiil Harmsz Jelizaveta Bam című darabját.
A próbafolyamatot tavasszal Lukáts Andorral közösen kezdte meg a társulat a Sanyi és Aranka színházban, később azonban szétváltak útjaik, és a produkció átkerült a Hólyagcirkusz állandó játszóhelyére, a Merlin Színház falai közé. A társulat különleges próbamódszerrel dolgozik. Színészei egyszerre rendezők, dramaturgok, díszlettervezők, technikusok, színházi mindenesek. Az előadás közös gondolkodás és játék során születik meg. Az abszurd abszurdabbá tételének mesterei.
Danyiil Harmsz, az orosz abszurd egyik legnagyobb alakja, nem újdonság a Hólyagcirkusz repertoárján. 2006-ban a Don Cristóbal pályázat című előadásban Harmsz írásai is megjelentek. Legújabb előadásuk, a Jelizaveta Bam az ember kiszolgáltatottságának és fenyegetettségének abszurditását ábrázolja. A színházi tér izgalmas felosztása és a különleges hang-építmények, akárcsak maguk a szürreális jelenetek, kimeríthetetlenül sok asszociációt rejtenek magukban. Habár darab hősnőjének életébe betoppanó megnevezhetetlen hatalom pressziója nagyon sokféle lehet, mégis egyre inkább úgy tűnik, mintha az üldözők és üldözöttek régi ismerősök lennének.
okt. 9; 10; Bp. Merlin
Lengyel forma
Malafor
© polinst.hu |
Az idei Design Hét lengyel vendége a fiatalos, ötletgazdag Malafor formatervező csoport. A lengyel, gdański székhelyű Malafort 2004-ben alapította egy formatervező alkotópáros, Agata Kulik-Pomorska és Paweł Pomorski, a Gdański Képzőművészeti Akadémia Formatervező Szakának elvégzése után. Mindketten tagjai az Ipari Formatervezők Szövetségének – ICSID (International Council of Societies of Industrial Design).
nov. 4-ig; Bp. Lengyel Intézet
Mozgó és álló
Cross-cut
© INDA |
A filmtörténetben és a filmnyelvi elemek kidolgozásában az első úttörő jelentőségű rendező, az amerikai David Work Griffith volt. Legnagyobb szakmai újítása a párhuzamos vágás és jelenetek alkalmazása és bevezetése. Czene Márta kiállításának címét ez a több információ egyidejű közlésére alkalmas, ma egyre népszerűbb filmtörténeti technika adta.
október 8-31; Bp. INDA
Utcakép
Streetprints
Central Park West and 61 Street |
Caro Jost még a kilencvenes években fejlesztette ki ezt a sajátos technikát, és 2000 óta rendszeresen alkalmazza. Abból indult ki, hogy ha a környezet meghatározza minden megnyilvánulásunkat, akkor a környezet közvetlenül is használható az alkotáshoz. A művész figyelme így fordult a nagyváros egyik jellegzetessége, az úttest felé. Jost keréknyomokat örökít meg, rögzíti az útfelületek egy adott pillanatban fennálló állapotát. Az elkészült művek fényes vagy matt felületűek, az ábrázolás többnyire absztrakt, és a kép városonként vagy akár utcánként egyszínű: például München fekete, New York vörös.
A művésznőt a lenyomatok elkészítésekor két szempont vezérli: egyrészt a hely és idő sajátos dokumentálásának igénye, másrészt annak bemutatása, hogyan hat ránk a környezet. S mindeközben modern választ ad a klasszikus festészetre: lehet, hogy az elkészült alkotás absztrakt, mégis konkrét. A kiválasztott hely mindig különleges jelentéssel bír (pl. New York, Ground Zero). Ezért Jost nemcsak a hátlapon rögzíti a képpel kapcsolatos információkat, hanem digitális fotókkal meg is örökíti a nyomatok származási helyét.
Curtis depresszióra való hajlama már kamaszkorában elzárja a családjától és a világtól. A naphosszat az ágyán fekvő, zenét hallgató, cigiző tinédzser versekben próbálja kifejezni gyötrő életérzését. Egy hirtelen jött szerelem felszabadítóan hat rá, és szinte még gyerekként összeházasodik Debbie Curtis-szel. A Warsaw nevű zenekart, amelyben énekel, időközben átkeresztelik Joy Division-re, és egyre sikeresebbek lesznek. A fiatal párnak gyereke születik, de kapcsolatukat már ez sem tudja megmenteni. Curtis egyre többet van távol, és beleszeret egy másik nőbe. Egészségi állapota romlani kezd, epilepsziás rohamaira nem kap megfelelő kezelést. A zenész képtelen feldolgozni a hírnév és magánélet nehézségeit.
fekete-fehér feliratos angol-amerikai-ausztrál-japán életrajzi dráma, 2007; r.: Anton Corbijn
Tradíció és jelenidő
Bekkanko
© Kolibri |
Szeretheti egymást ember és démon? Mit szól ehhez a Hegyek istennője, mit szólnak a falubeliek. És mit szól Juki apja, a vadász? A felszín alatt rejlő értékek megismeréséről, a félelem szülte előítéletek erejéről és a kirekesztettek magányáról szóló szívszorító történet első magyarországi bemutatójára Asaya Fujita is Budapestre látogat.
A japán mondák szerint az emberek a démonoktól való félelem miatt járnak a helyes úton. Bekkanko viszont akárhogy igyekszik, képtelen riogatni bárkit is – grimasz-szerű arckifejezése mindenkit mosolyra fakaszt, démon társai lekezelően bánnak vele, kiközösítik.
A kyogen, a nó és a kabuki tradicionális japán színházi technikákból és az antik- valamint modern európai színművészet eszközeiből egyaránt merítő kortárs darabot számtalan adaptációban mutatták be világszerte.
okt. 11; Bp. Kolibri
A kocsik hasítanak, de a sztárok csak gügyögnek Brad Pitt új filmjében.
A párt fővárosi frakciója hajlandó részt venni a hétfői közgyűlésen, de kérnek is cserébe.
Nem tudni, mit hoz a jövő, de Litkai Gergely a BKK-leállás után kidolgozta a Fővárosi Csődelodázási Csomagot.