szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Március 29-én a Gödör Klubban közös koncertet adtak palesztinok és izraeliek. A Balkan Beat Box és a Saz zenekara együtt állt színpadra, a tagokkal a koncert előtt beszélgettünk a közel-keleti konfliktus egyik legbékésebb megoldásáról: a közös bulizásról.

Március elején az izraeli törvényhozás elfogadta azt a tervezetet, mely szerint Izraelben büntethető bárki, aki az országnak kárt okozó bojkottot kezdeményez. A rendelet szerint a pénzbüntetés mértéke meghaladhatja a közvetlen kár mértékét is. Az anti-bojkott törvény azon törekvések ellen irányul például, melyek a „nemzeti érdekeket elárulják”, más szemszögből: a palesztinokkal való szolidaritás jegyében elutasítják az izraeli termékeket, legyenek azok árucikkek vagy kulturális termékek.

Kulturális kampány: ellenállás vagy együttműködés

Kulturális kampányról eddig javarészt csak nem-izraeli művészek felől hallottunk. Legutóbb Roger Waters, a Pink Floyd alapítótagja emelte fel szavát a palesztinok elnyomása ellen, és fordított hátat Izraelnek, de februárban az utolsó turnéját celebráló Faithless is lemondta tel-avivi állomását. Ugyanígy cselekedett Elvis Costello és Björk is nemrégiben.

A világsztárok mellett azonban vannak olyan művészek, akik nem az elutasítást, hanem a fordított retorikát választják. A palesztinok és izraeliek megbékéléséért „dalolnak”, lévén ők is azok. A Balkan Beat Box például tel-avivieket tömörít, akik mediterrán hangzású zenéjük hip-hop betétjeiben fogalmazzák meg a háborúzás értelmetlenségét. Saz pedig palesztin rapper, aki tinédzserkorában fejébe vette, hogy ritmikus szövegeivel váltja meg a világot. Legalábbis a közel-keleti szeletét.

„Nem tudom, mit mondhatnánk a forradalmakról. Én támogatom a felkeléseket, mert azt jelzik, hogy az embereknek van véleményük, és elég bátrak kiállni értük” – véli Tamir Muskat, az izraeli együttes alapítója és dobosa. „Valójában irigylem őket, a rebellió életet jelent” – utalt Muskat sajátjai „mozdulatlanságára” a budapesti koncertjüket beharangozó sajtótájékoztatójukon.

Tomer Yosef: "Nem mindegy mire buzdítunk a színpadon"
Hernádi Levente

És hogy miben áll a művészek felelőssége a népek megmozdításában? Erről már megoszlottak a vélemények, még zenekaron belül is. A Balkan Beat Box (BBB) frontembere, Tomer Yosef szerint nem mindegy, mire buzdítják a dalok a hallgatóságot: az erőszak propagálásának szerinte gátat kellene szabni. Muskat azonban ellentmond kollégájának: „Úgy gondolom, már a kérdés is veszélyes. Akár neonáci témájú, akár békét hirdető dalról van szó, nem gondolom, hogy helye lenne az ítélkezésnek. A művészeteknek minden körülmények között szabadnak kell lennie. Pár évtizeddel ezelőtt magát a rapet is veszélyesnek titulálták, ma azonban már generációk nőnek fel rajta” - véli a zenész, aki azt a kérdést is furcsállotta, hogy milyen zsidóknak és araboknak együtt dolgozni. „A közös nyelvünk a zene. Arról nem szoktunk beszélgetni, hogy ki kihez imádkozik”

Tamir Masket a Balkan Beat Box egyik alapítója
Hernádi Levente

A közös nyelv: a zene és a héber

A lingua musica azonban mégis igényel némi a párbeszédet, mind a stúdióban, mind a színpadon. Ilyenkor a hébert használják, mondja el kérdésünkre Saz. „Pár kifejezést tudnak ők is [mármint a Balkan Beat Box] arabul, csak tagadják” – viccel a rapper, aki a lemezein ugyancsak héberül szólal meg sok esetben. „Ramléban nőttem fel, ahol arab, zsidó és orosz közösség egyenlő arányban megtalálható. Tizenöt éves koromban kezdtem dalokat és zenét írni, akkoriban még szélsőségesen fogalmaztam. Azokról a hétköznapi eseményekről beszéltem, amelyeket megéltem: rendőri brutalitásról, arabok elleni akciókról. Azóta felnőttem, le is csitultam valamennyire” – meséli a palesztin férfi, aki ma már a békés együttélés szóvivője. Egy dokumentumfilm is készült róla, az egyik felvételen azt mutatják be, milyen nehézségekbe ütközik, amikor az arab sorokat héberre próbálja fordítani.

Egyik másik interjúban a palesztin fiatalok jövőképéről beszélt saját példáján keresztül. „Ha nem lenne a zene, elképzelhető, hogy bűnöző lennék én is otthon, hiszen alig van lehetőség kitörni”. Kérdésünkre azonban elárulta, hogy focistaként is el tudta volna képzelni magát kiskorában, 17 éves koráig kapusként jeleskedett a helyi csapatban. „Vagy rockénekes. Ez pálya is vonzott” – meséli Saz, aki manapság az Egyesült Államokban él. „De sokszor megyek haza, a mai koncert után Ramallah-ba repülök.”

Ramallah-Tel-Aviv meccs

E két város lett a címadója annak a közös számnak, melyet a Balkan Beat Box és Saz közösen jegyez. A Ramalla-Tel Aviv című nóta héber, arab és angol mondanivalóját a BBB énekese a következőképpen foglalta össze kérdésünkre. „A következő generációnak szól a dal. Nekünk már nem sok esélyünk van, hogy változtassunk, ezért a fiatalabbakat kell biztatni, hogy jobban csinálják” – mondja Yosef.

A galéria megtekintéséhez kattintson a fotóra
Hernádi Levente

A tegnap a múlté – elvakított minket/ A gyerekeknek új jövő kell/Nem értem azokat, akik ott fönt ülnek/ Vagy akik különbséget tesznek Isten és Allah között/ Ne vegyél részt a politikusok hülyeségében – szól daluk, mely olyan népszerű lett, hogy 2009-ben beválogatták a FIFA ’10 videojáték zenei válogatásába is.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Shake

Izraeli-palesztin buli a Gödörben

Március 29-én a budapesti Gödör Klubban különös eseménynek lehetünk szem- és fültanúi. Izraeli és palesztin csapatok csapnak össze, de nem úgy, ahogy a hírekből megszoktuk.