szerző:
Szegő Péter
Tetszett a cikk?

Negyven éves a rockzene egyik legismertebb gitárriffjével kezdődő Deep Purple-sláger, a Smoke On The Water (Füst a víz felett). Egy súlyos tűzeset kellett a megszületéséhez.

A Smoke On The Water története a Deep Purple nélkül kezdődött. Bő negyven éve, 1971. december 4-én, amikor a Frank Zappa vezette Mothers of Invention a svájci Montreux kaszinójában játszott: a koncerten az egyik rajongó szórakozásból rakétapisztollyal a plafonba lőtt, és – bár áldozatokkal járó tragédia nem történt – a kilencvenéves, patinás épület porig égett.

A Deep Purple azért érkezett a Genfi-tó partján fekvő Montreux-be, hogy a Rolling Stones mobil stúdiójában fölvegye esedékes stúdiólemezét. A kaszinóban volt a szállásuk, de miután az leégett, átköltöztek az üres, fűtetlen Grand Hotelbe, ahol rögzítették a Machine Head című, 1972. március 1-jén megjelent lemezt, rajta a Genfi-tó fölött szálló füst ihlette Smoke On The Watert. A számot – akárcsak a nagy felállás első, 1969-1973 közti időszakának összes Purple-szerzeményét – hivatalosan mind az öt tag szerzőként jegyzi, de a popkultúra halhatatlan riffje Ritchie Blackmore gitáros, a cím pedig Roger Glover basszusgitáros szüleménye.

A dalban a zenekar megemlékezik Claude Nobsról, a Montreux-i Jazz Fesztivál idén hetvenhat éves alapító igazgatójáról, aki több fiatalt mentett ki az égő kaszinóból. Nobs fényképe látható a Machine Head hátsó borítóján.

www.wikipedia.org

Egy nagylemezzel párhuzamosan általában egy, azzal együtt fölvett kislemez is megjelent. A kislemezre rendszerint olyan számok kerülnek, amelyek vagy nem fértek rá a nagylemezre, vagy amiről az arra illetékesek azt gondolják, hogy slágergyanús. Nem számítva a Királyi Filharmonikusokkal közösen fölvett Concerto For Group And Orchestrát, a Machine Head a Purple klasszikus fölállásának harmadik nagylemeze volt.

A zenekar managementje 1972 elején az 1970-es módszert – vagyis, hogy a kislemezre egy szám a nagylemezről, egy azon kívülről kerül rá – ismételte meg, de nem ismervén föl a Smoke on the Waterben rejlő lehetőséget, mellényúltak: a Machine Headről a Never Before, a nagylemezre nem került számok közül pedig a When A Blind Man Cries hallható a kislemezen.

Hogy mikor hangzott el először koncerten a Smoke On The Water, nem tudtuk kideríteni. Egy, a zenekar koncertjeinek időpontját és helyszínét fölsoroló honlap szerint 1972 első két hónapjában a Deep Purple folyamatosan koncertezett Európában és Észak-Amerikában. A februári angliai és németországi koncertek egy részéről kalózlemezek is készültek, azonban ezeken a Smoke On The Water nem hallható, ám ebből még nem következik, hogy nem játszották.

Az 1972. március 1-jei koppenhágai showról 1990-ben legális videó jelent meg Scandinavian Nights címmel – ami nem tévesztendő össze a zenekar 1970. november 12-i stockholmi koncertjén fölvett és 1988-ban megjelent, negyedórás hangszerszólókkal sűrűn megszórt, szintén Scandinavian Nights néven futó dupla nagylemezzel. Nem tudni azt sem, a koppenhágai koncerten elhangzott-e a Smoke On The Water, de az biztos: a videón nincs rajta. Vélhetően nem játszották, hiszen a zenekar legismertebb slágerének számító dal nem maradt volna le az anyagról. Március 9-én viszont már játszották: ekkor rögzítette a londoni Paris Theatre-ben a BBC a Deep Purple in Concert című, Nagy-Britanniában 1980-ban, az Egyesült Államokban két évvel később megjelent dupla lemez C és D oldalát – az A és B oldalt 1970-ben vették föl, ugyanott.

Bár a Smoke On The Water számtalan koncertváltozata ismert, teljes szépségében, vadságában és hosszúságában a klasszikus japán előadáson hallható. A rockzene történetének egyik legjobb élő albumát 1972. augusztus 15-én, 16-án és 17-én vették föl Oszakában, valamint Tokióban és ugyanazon év végén jelentették meg Made in Japan címmel.

A lemezen számunk augusztus 15-i, oszakai változata szerepel. Ritchie Blackmore a klasszikus riff egyszeri eljátszása után a második sor első taktusaiban nem az ismert G B C kvinteket alkalmazta, hanem a teljesen egyedi G B B G B G B B-vel operált, állítólag véletlenül: egész egyszerűen elbambult és a C helyett otthagyta bal kezét a B kvinten. Blackmore abban az ihletett pillanatban egy teljesen használható dallamot improvizált – sőt: egy G és egy B kvintből kihozta a maximumot – és zseniálisan jött ki csávából. Mindenki hibázhat, csak az a kérdés, hogy a hibát miként korrigálja. Blackmore briliáns megoldást választott.

A szám csak egy év múlva, 1973-ban jelent meg először kislemezen, a B-oldalon az augusztus 15-i oszakai koncertváltozatával. A kislemez az Egyesült Államokban negyedik, Kanadában második lett a slágerlistán. Innen kezdve – leszámítva persze a zenekar 1976-os megszűnése és 1984-es újjáalakulása közti nyolc évet – a Smoke On The Water számított a Purple himnuszának.

A Jimi Hendrix által világhírre vitt, és mások mellett a Deep Purple által is rendszeresen játszott Hey Joe mellett a Smoke On The Water a hangszerboltok egyik fő slágere, és mint ilyen, a hangszerboltosok rémálma. Immár évtizedek óta a kamasz fiúk a Hey Joe C G D A E kvintkörén és a Smoke On The Water riffjén tesztelik gitártudásukat.

Egy, a Youtube-on látható videóban Jon  Lord, az együttes egykori orgonistája és Ritchie Blackmore is vall a riffről. Szavaikból kiderül: a Blackmore által kitalált riff nem úgy van, mint ahogy azt két generáció srácainak többsége a hangszerboltokban játssza.

Az egyik legjelentősebb gitáros szaklap, a Nagy-Britanniában megjelenő Total Guitar 2004-ben azt kérte olvasóitól, hogy szavazzanak: melyik minden idők legjobb riffje. A Smoke On The Water bevezetője a 15 918 leadott szavazat tizenöt százalékával a negyedik helyen végzett. A lista megalkotói három helyet tévedtek. A Digital Dreamdoor listáját azonban - nagyon helyesen - a Smoke On The Water vezeti.

Logout.hu
Smoke OnThe Water

We all came out to Montreux
On the Lake Geneva shoreline
To make records with a mobile
We didn't have much time
Frank Zappa and the Mothers
Were at the best place around
But some stupid with a flare gun
Burned the place to the ground
Smoke on the water, fire in the sky

They burned down the gambling house
It died with an awful sound
Funky Claude was running in and out
Pulling kids out the ground
When it all was over
We had to find another place
But Swiss time was running out
It seemed that we would lose the race
Smoke on the water, fire in the sky

We ended up at the Grand Hotel
It was empty cold and bare
But with the Rolling truck Stones thing just outside
Making our music there
With a few red lights and a few old beds
We make a place to sweat
No matter what we get out of this
I know we'll never forget
Smoke on the water, fire in the sky

Minden dalszerző álma, hogy olyan erőteljes, az agytekervényekbe kitörölhetetlenül beleégő riffet ötöljön ki, mint amilyen a Blackmore-nak sikerült. Jarvis Cocker, a Pulp frontembere szerint évezredünk elején ez leginkább a White Stripes-nak sikerült. Talán nem véletlen, hogy a nyers dallam Cockert is leginkább a Deep Purple klasszikusára emlékezteti.

Mi, magyarok pedig egy furcsa helyen ismerhetjük fel a Füst a víz felett motívumát: a Mekk Elek az ezermester,  a pompás bábfilmsorozat címzenéjében. Igaz, Ránki György Kossuth-díjas komponista aligha gondolt a Genfi-tó felett gomolygó füstre, amikor a félperces muzsikáját ("e feledhetetlen remeket") írta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!