szerző:
NR
Tetszett a cikk?

Öt év szünet után új nagylemezzel jelentkezett a sújtó elektronikát, harapós rockzenét és kísérletező art-popot keresztező, valójában egyszemélyes amerikai kultzenekar. Trent Reznor reaktiválta a rendszert.

Ami nem kérdés: a Nine Inch Nails az elmúlt harminc év egyik legjellegzetesebb, iránymutató popzenei produkciója; persze azt a szót, hogy popzene csak a tágabbra méretezett definíciós mező kedvéért használjuk. Reznor válogatott és váltogatott kísérőzenészekkel, producer-társalkotókkal és exkluzív vizualistákkal felépített produkciója sosem volt könnyű zene, ráadásul mindig több síkon mozgott, több irányba kínált linkeket és változatos hatásokból építkezett.

Eszünkbe juthat róla a Depeche Mode-féle szintipop, az ilyen-olyan irányokba kísérletező elektronika, az indusztriális zene, a Peter Gabriel-féle modern artpop, néhol még a sötétebb art-funk is, dolgozott David Bowie-val, az pedig, hogy Marilyn Manson valójában Trent Reznor köpönyegéből bújt ki, talán nem is kérdés, s ugyanez a helyzet az elektronikát riffeléssel keresztező tucatnyi feledhető amerikai rock-kismesterrel is.

A Nine Inch Nails 2008-ban készített utoljára sorlemezt (első nagylemeze, a Pretty Hate Machine 1989-es), a projektvezető 2009-ben pedig meghatározatlan időre visszavonultatta a brandet. Akkor már évek óta érződött, hogy bár Reznor sosem megy egy bizonyos művészi limit alá, s folyamatosan kísérletezik a prezentáció formáinak frissen tartásával vagy megújításával - legyen itt szó a koncertprodukcióról, a zenei anyag kereteiről, vagy a zenei tartalom megjelentetésének speciális formáiról – valami mégis eltűnni a látszott, valahol a produkció frissessége, vitalitása, eredetisége táján.

©

„Egy ideje azon gondolkozom, hogy talán eljött a pillanat, hogy a Nine Inch Nails eltűnjön egy időre” – postázta 2009 februárjában a zenekar hiperkúl, hiperdizájnos hivatalos weboldalára. És így is lett, a Nine Inch Nails - melynek két csúcsműve az 1994-es Downward Spiral és az 1999-es dupla Fragile - eltűnt pár évre.

Mondhatnánk, hogy jöttek az átmeneti évek, de szó sincs elveszett esztendőkről. Reznor feleségével, Mariqueen Maandiggal - akivel 2009-ben házasodott össze -, és NIN-es zenésztársával, Atticus Ross-szal How To Destroy Angel néven új zenekart hozott össze (mely idén jelentette meg első lemezét).

Ám az igazi nagy dolog nem ez volt, hanem a David Fincher-féle Közösségi háló című filmhez komponált jól sikerült filmzene, mely 2010-ben Golden Globe és Oscar díjat is nyert. A páros egy évvel később újabb Fincher-mozihoz, A Tetovált lány című remake-hez is készített egy emlékezetes soundtracket. Reznor 2012-ben egy dal erejéig közreműködött a Foo Fighters-vezér, Dave Grohl sokszereplős Sound City projektjében, idén pedig felbukkant Queens Of The Stone Age …Like Clockwork című új nagylemezén.

A most megjelenő lemezen Reznor Atticus Ross és egy másik régi tettestárs, Alan Moulder hangmérnök-producer bevonásával már 2012 óta dolgozott - titokban (a cím a hesitation wounds kifejezésből származik; azokról a nyomokról van szó, melyeket az egyszeri öngyilkosjelölt a gyilkos fegyver, mondjuk a kés próbálgatásával ejt).

A kiadást a zenekarvezető egy nagy lemezcégre, a Sonyhoz tartozó Columbiára bízta - ez utóbbi azért érdekes, mert a Nine Inch Nails 2008-ban egyszer már elhagyta a major kiadók játékterét, 2008-as The Slip című sorlemezét és gyakorlatilag párhuzamosan megjelentetett Ghosts I-IV című instrumentális lemezcsomagját saját kiadójánál, a The Null Corporationnél hozta ki.

A lemezdizájnt (egész pontosan: a lemez többféle kiadásához készített többféle borítótervet) az a Russell Mills készítette, aki tizenkilenc évvel ezelőtt a The Downward Spiral lemezborítóját is összehozta – ez persze csak erősíti az album visszatérés-jellegét.

A felvételek nagy részét természetesen maga Reznor végezte, de olyan luxusközreműködőket hívott a stúdióba, mint a jó nevű session-basszusgitáros, Pino Palladino, a Fleetwood Mac gitáros-frontembere, Lindsey Buckingham, vagy a leginkább a King Crimsonból ismert, de korábban a Talking Headsszel és David Bowie-val is dolgozó korszakos gitáros, Adrian Belew, aki végül, a hírekkel ellentétben, nem lett a turnézó NIN tagja.

Apropó, turnézó Nine Inch Nails: az újjáéledt zenekar ugyancsak felfrissült színpadi produkcióját többek közt itt teljes egészében is megtekinthetjük.

Ami pedig a végeredményt illeti: a Hesitation Marks nem zseniális, de friss, erős, élettel - és a Nine Inch Nailsre jellemző szokásos fura, sötét és érzékeny energiákkal - teli lemez.

Reznor, úgy tűnik jól döntött, hogy évekig új projektekkel frissítette magát, és egy időre majd minden értelemben elszakadt a Nine Inch Nails-narratívától. A zenekar finombeállított elektronika-gitár tengelyén ezúttal jól érezhetően az elektronika felé tolódik a balansz, s a már említett dizájnon túl több helyen is visszaköszön a The Downward Spiral világa.

Bár, mint tudjuk, senki sem egy sziget, a Nine Inch Nails azonban szinte a kezdetek óta kategóriákon kívül és azok felett álló, önálló entitás. Reznor azonban itt-ott - például a Copy Of A című jól sikerült midlife crisis-dalban - beenged minket a színfalak mögé, a legmeglepőbb és legjobb pillanatok pedig természetesen azok - mint az All Time Low című robotikus funk-cucc, vagy a szörfrockot, indie gitárpopot és garázsrockot egyszerre idéző Everything -, amikor a projektvezető elhagyja amúgy tágra vett komfortzónáját.

Nine Inch Nails: Hesitation Marks (Értékelés: 8/10)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Új ajánlással állt elő az amerikai járványügy: 7-10 nap is elég lehet a karanténra

Új ajánlással állt elő az amerikai járványügy: 7-10 nap is elég lehet a karanténra

Új funkciót kap a Google Térkép, segíthet a helyi vállalkozásoknak

Új funkciót kap a Google Térkép, segíthet a helyi vállalkozásoknak

Seres László: Sorostalanság

Seres László: Sorostalanság