A hipszterség halott

Az MGMT pár éve a hipszter jelenség egyik globális előfutára volt. Megírták a 2000-es évek legtartósabb indie-himnuszait, amik még Nicolas Sarkozy pártrendezvényére is beszivárogtak - be is perelték érte szépen az egykorim elnököt. Azóta kísérleti zenélgetnek és turnézgatnak, és már nem igazi hipszterek. Szerdán a VOLT-on léptek fel, ahol a billentyűssel összefutottunk a koncert előtt.

  • unknown unknown
A hipszterség halott

Illedelmes váózás

A 2007-ben modern hippikként (= hipszter) berobbanó MGMT tavaly szeptemberben lőtte ki az éterbe – a szaksajtó szerint a felnőtté válás jeleként - saját nevüket viselő MGMT című, a srácokhoz hasonlóan zavartnak tűnő harmadik albumot, amit a kritika se lehúzni, se magasztalni nem nagyon akart, de leginkább nem tudott mit kezdeni a Pink Floyd utánérzéses anyaggal. Benjamin Goldwassert, a zenekar 31 éves billentyűs-vokalistáját is szembesítettük ezekkel a véleményekkel, amikor szerda délután néhány percet sikerült beszélgetnünk. Nem vitt közelebb az igazsághoz a válasza: „Egyszerűen csak idősebbek és jobbak lettünk, de igazából elsőre a barátaink is csak illedelmesen ’váó’-ztak az új számainkra, és csak később értették meg.” Végül is az Oracular Spectacular (a 2007-es debütáló album) sem üt elsőre.

A szerdai koncerten kb. fele-fele arányban játszott új és régi számok közül előbbiek egyelőre arra voltak jók, hogy a slágerek közt pihenő tömegben pulzáló fiúk nyakukba vegyék a lányokat pár önfotóra, hogy aztán mire a Kidshez ér a buli, le is tegyék őket, hogy folytathassák a bulit. „Rétegeket pakolgatunk egymásra, aztán egyszer csak lesz valami. Sok mindenből inspirálódunk, akár egy John Carpenter-filmből is ” – magyarázta még az új számokat Goldwasser.

Stiller Ákos

A hipszterség halála

A rétegek között útközben a néhány éve megismert vintage huszárok is lemorzsolódtak: a fejkendőket és batikolt pólókat mezei természetjáró hacukák váltották fel a színpadon. „Volt egy kis szabadidőnk Sopronban, kóboroltam az erdőben, fasza volt” – így Goldwasser. Szinte látjuk magunk előtt.

Az MGMT koncertje bizonyos értelemben hús-vér szembesülés volt a hipszterség halálával, az életérzés popkulturális követeit látva beigazolódott, hogy a stílus nyugatabbra már levonulóban van. (A hippik azért kicsit kitartóbbak voltak.)

Stiller Ákos

Tudjuk le és húzzunk!

Talán éppen ez járt a fejében a koncertet kötelességtudóan lezongorázó srácoknak is, akik saját bevallásuk szerint is jobban bírják, amikor napokra kütyük közé zárkózhatnak New York-i stúdiójukban. Ez annyiban látszott, hogy a koncerteken bevallottan lámpalázas Andrew VanWyngarden frontember a számok bemondására (se) korlátozta a közönséggel való párbeszédet, éljeneztetésről és szellemeskedésről pedig végképp szó sem volt.

A gigaslágerek (az említett Kids mellett volt Electric Feel és Time to Pretend is) és a frissítő eső azért közepesre mentették a buli élvezeti értékét, bennem mégis inkább a popszakma régi igazsága motoszkált, miszerint néhány jól időzített slágerrel és pszichedelikusan színes videóklippel ebben az iparágban simán be lehet biztosítani a nyugdíjas éveket.

Persze lehet, hogy én is majd csak később értem meg az élményt.