szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Beletekintünk a divatterepjárók üveggömbjébe: az előzetes, hivatalosan meg nem erősített híradások alapján a következő években több érdekes új modellre is lehet számítani. 

Nemrég összegyűjtöttük a világszerte, így a magyar vásárlók körében is népszerű SUV kategória néhány fontos új modelljét, melyek a piac mozgatórugói lehetnek a közeljövőben. A következő nagyjából egy évben várható újdonságokról tavaszi cikkünkre kattintva olvashat – alább pedig mutatjuk azokat a modelleket, melyek a következő évek nagy SUV-durranásai lehetnek.

Alfa Romeo Stelvio

Az Alfa Romeo tavaly mindössze 61 ezer új autót értékesített világszerte, ami 13 százalékos visszaesést jelent. A Stellantis konszern egyik olasz márkájaként jegyzett gyártó 8 éves múltra visszatekintő első SUV-jének, a Stelviónak az eladási mutatója ennél is nagyobb mértékben, 23 százalékkal romlott, így érthető, hogy az olaszok komoly reményeket fűznek a hamarosan érkező utódmodell sikeréhez.

A második generációs Stelvio lehet a vállalatcsoport első olyan európai modellje, mely a vadonatúj STLA Large platformra épül. Az elődjénél tágasabbnak ígérkező újdonság az eddigi iparági pletykák alapján továbbra is egy izgalmas külsejű és dinamikus vezetési élménnyel szolgáló divatterepjáró marad. Hajtásláncként hibrid benzines és tisztán elektromos opciókra lehet számítani, és van esély arra, hogy a legizgalmasabb QV sportmodell nemcsak elektromos, hanem biturbó 6 hengeres erőforrással is elérhető lesz. A lokálisan zéróemissziós csúcsverzió teljesítménye az 1000 lóerőt is elérheti.

Alfa Romeo Stelvio

BMW X5

Magyarországon tavaly 815 darab új BMW X5 talált gazdára, így 14 százalékos házon belüli részesedéssel ez a bajor márka legnépszerűbb modellje az itthoni piacon. A G05-ös kódjelzésű aktuális generáció még mindig jól fogy, de a közelmúltban megejtett frissítés ellenére azért már érződik, hogy hétéves modellről van szó, mely lassan megérik a leváltásra.

Az álcázott prototípusok formájában már jó ideje fejlesztés és tesztelés alatt álló G65-ös dizájn tekintetében sokat átvehet az elsőként majd a debreceni BMW-üzemben készülő Neue Klasse villanyautók stílusjegyeiből, az alapjait azonban még a 2015-ben debütált CLAR platform adja. Ennek köszönhetően belső égésű motoros, plug-in hibrid és tisztán elektromos változatban is támadhat az ötödik generációs X5-ös, mely jó eséllyel továbbra is kitart nemcsak a 6 hengeres erőforrások, hanem a dízelmotorok mellett is. A műszerfal igen modernnek ígérkezik, a szélvédő alatt egy faltól falig érő vékonyka panorámakijelzőre lehet számítani, amit egy egyedi formájú középső érintőkijelző egészít ki.

BMW X5

Ferrari EV SUV

A tradicionális sportkocsigyártók közül a Ferrari az utolsók között adta be a derekát SUV-fronton, az olasz márka csak 2022-ben mutatta be első ilyen modelljét. A kapásból hatalmas érdeklődést kiváltó Purosangue szíve egy magas fordulatszámú 6,5 literes V12-es szívó benzinmotor, melynek 725 lóerős teljesítménye 3,3 másodperces 0–100-as gyorsulást tesz lehetővé.

Az ígéretek szerint 2026-ban kerül piacra a Ferrari következő crossovere, mely bár nehezebbnek ígérkezik a Purosangue-nál, méregerős tisztán elektromos hajtáslánca várhatóan komolyabb produkcióra lesz képes. Az egyes források által egyszerűen csak „Elettrica” néven emlegetett modell érdekessége, hogy nemcsak a villanymotorjait, hanem az invertereit és az akkumulátor moduljait is házon belül, Maranellóban fejlesztik. A 300 alkalmazottat foglalkoztató új e-buildingben gyártandó újdonság ára várhatóan meg fogja haladni a félmillió dollárt. 

Ferrari EV SUV
Shutterstock

Land Rover Defender Sport

Defendernek ugyan csak 1990-től hívták, de a legtöbben egyszerűen így emlékeznek arra a legendás angol terepjáróra, melynek első példányai 1948-ban látták meg a napvilágot. A folyamatosan modernizált gyártás 2016-ig tartott, majd három évvel később megérkezett az a jelenleg is kapható új Defender, mely várhatóan két év múlva egy kisebb és olcsóbb testvérmodellt fog kapni.

A Defender Sport néven emlegetett SUV számára teljesen új platformot fejleszt ki a Jaguar Land Rover, és az újdonság jó eséllyel már csak elektromos változatban lesz kapható. Előzetes híradások szerint legalább két villanymotor kerül a fedélzetre, és a felár ellenében adaptív légrugós futóműves Defender Sport összes változata összkerékhajtással kívánja öregbíteni a brit márkának a terepjárózás terén szerzett hírnevét.

Land Rover Defender Sport
Land Rover

Mercedes Baby G

A Mercedes ikonikus kockaterepjárója, a G-osztály 1979-től egészen 2018-ig kisebb-nagyobb fejlesztésekkel, de lényegében változatlan formában volt kapható. A 7 éve debütált második generáció nemrégiben esett át első ráncfelvarrásán, melynek keretein belül megérkezett a nem kevesebb mint négy motort és négy váltót felvonultató első elektromos G-Klasse. Az eladások jól alakulnak, de a sváb márka minden korábbinál szélesebb vevőkört kíván megszólítani egy hasonló karaktert kisebb méretben és elérhetőbb formában felvonultató „Baby G”-vel.

Az ős G-osztály rövid változatának emlékét felidéző újdonság jó eséllyel tisztán elektromos hajtáslánccal debütál, ami azonban a terepjáró-képességek megőrzése miatt nem az idén tavasszal bemutatott új CLA által alkalmazott MMA platformra, hanem más, egyedi építőelemekre fog épülni. Az egyelőre ismeretlen teljesítményű lekicsinyített G-osztály előreláthatólag 2027-ben érkezik a kereskedőkhöz. 

Mercedes Baby G

VW ID.8

A Volkswagen aktuális európai termékkínálatának legtágasabb elektromos szabadidő-autója a 2020-ban debütált ID.4. Egy évvel később mutatták be a kétféle változatban készülő ID.6-ot, ez a nagyobb méretű, hétszemélyes testvérmodell azonban csak és kizárólag Kínában kapható, így a VW-nek szüksége lenne egy, a világ többi részén is elérhető méretesebb villany SUV-re.

Ez jó eséllyel a már 2021 óta rebesgetett ID.8 lehet; az MEB+ platformosnak ígérkező és elsősorban az USA-ban nagyon várt újdonság jó eséllyel szállhat szembe az olyan dél-koreai nagyágyúkkal, mint például a mostanság forgalomba került Kia EV9 vagy Hyundai Ioniq 9. A várhatóan 5 méternél hosszabb ID.8 három üléssorában akár heten is helyet foglalhatnak, így akár a korosodó és egyre szerényebb eladásokat generáló Tesla Model X-nek is feladhatja a leckét. A tisztán elektromos hajtásláncú ID.8 alapmodellje a hagyományoknak megfelelően jó eséllyel farmotoros és hátsókerék-hajtású lesz, a drágább és fürgébb változatok pedig dupla motoros összkerékhajtást vonultathatnak fel.

VW ID.8
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!