szerző:
Kovács Gellért
Tetszett a cikk?

Nem nyert a Testről és lélekről, de így is volt mit ünnepelni. Temérdek téma volt, amivel kezdeni lehetett volna valamit, de a jubileumi díjkiosztó kreatívjai végül az álmosító biztonsági játékot választották.

Oscar 2018
Ismét izgulhattunk magyar jelöltért a filmes világ legnagyobb eseményén, az Oscar-díjak átadóján, a sorozatban harmadik magyar siker azonban nem jött össze, Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotása nem nyert. Mint azonban filmkritikus kollégánk írta, így is volt mit ünnepelni. Egyébként temérdek téma volt, amivel az Akadémia kezdhetett volna valamit, de a jubileumi díjkiosztó kreatívjai végül az álmosító biztonsági játékot választották. Összegyűjtöttünk ide mindent, amit a 2018-as Oscar-díjról tudni kell.
Friss cikkek a témában

Csaknem két évtizede nézem lankadatlan lelkesedéssel a Amerikai Filmakadémia aktuális műsorát, s nem tudok annyira unatkozni rajta, hogy ne legyek ugyanolyan izgatott a következő alkalommal – így volt ez akkor is, amikor nem volt magyar jelölt, és talán mindig is így lesz. Egyszerűen szeretem ezt az éjszakát, mert bármennyire is csak a show-ról szól az egész (s nem egyszer azzal is komoly bajok vannak), az Oscar tényleg a mozi ünnepe. A laposabb években is. Idén jók voltak a filmek, itt volt a #metoo-ügy, a tavalyi borítékos skandalum, és persze még mindig kísérthették a szervezőket a két évvel ezelőtti vádak, miszerint túl fehérek a jelöltek, és erre is változatlanul reagálni kellett. No, meg hát csak ez volt a 90. díjátadó – szép, kerek szám. Mennyi lehetőség! Aztán mit kaptunk a végére? Majdnem 4 órás, biztonságos udvariaskodást.

A nyitómonológban Jimmy Kimmel természetesen kitért a 2017-es botrányra (ez aztán többször is előjött, hol feleslegesen, hol szellemesebben), szájára vette Trumpot, Weinsteint. Ahogy azt lehetett is sejteni. Az viszont meglepő volt, hogy igazán belemenős vicceket nem engedett meg magának. De nem csak ő. Nagyjából senki. Csillogott a színpad, párásodtak a tekintetek, szinte ötpercenként kitört a standing ovation. Csak nem mindig lehetett érezni, hogy cserébe történt is valami a színpadon.

MARK RALSTON / AFP

Az este legcsodálatosabb sztoriját Sam Rockwellnek köszönhetjük, aki miután megkapta a legjobb férfi mellékszereplőnek járó aranyszobrot, elmesélte, hogy amikor gyerek volt, édesapja egyszer elment érte a suliba, s azzal az indokkal kérte el fiát az iskolából, hogy a nagymamával van valami. Ám amikor a kis Sam megkérdezte az aput kifelé, hogy mi van a nagyival, azt a választ a kapta, hogy „Semmi. Moziba megyünk.”

No, igen, így kell zsebre vágni a filmrajongókat – ha már a gálának csak néhány erőtlen viccre futotta. Az egyik ilyen volt, hogy Kimmel a show kezdetén versenyt hirdetett: az a nyertes, aki a legrövidebb köszönőbeszédet mondja, ajándékba kap egy jet-skit. Ez egyszer, kétszer, háromszor még tényleg jó poén volt, no meg az is aranyos, hogy maga Helen Mirren hoszteszkedik a vízi jármű körül, de aztán ez a geg is kifulladt – pont addigra, amikorra vége lett a gálának, és örülhetett neki a nyertes. Egyébként ez a poén annyira fontos volt a szervezőknek, hogy még A víz érintése egyik producerét sem hagyták beszélni, amikor másodikként igyekezett megköszönni a legjobb filmnek járó Oscart. A show folyamán ő volt az első, akibe a fanfárok belefojtották a szót. Mert itt volt a vége, és előtte még be kellett tolni a jet-skit.

Helen Mirren és a jet-ski
MARK RALSTON / AFP

Kimmelnek voltak azért kedves pillanatai még, például, amikor találkozott Star Wars-pólós gyermekkori önmagával a színpadon – akit egy tényleg cuki kisfiú alakított, de azt a szkeccset is ügyesen levezette, amely során egy moziteremnyi nézőt lepett meg számos önként jelentkező világsztár (Guillermo del Toro, Emily Blunt, Mark Hamill, Gal Gadot és Margot Robbie) azzal, hogy besétáltak hozzájuk a gáláról, és vittek nekik mindenféle finomságot. Elsősorban saját magukat.

De az igazi találékonyság nagyjából ennyi is volt idén: konfokban, érzelmes bejátszásokban persze éltették a sztárok a zaklatási botrányokban tanúsított bátorságot, és erősen reménykedtek abban, hogy Hollywood egyre csak fejlődik majd mindenben – és egyszer tényleg nem számít majd a szerződésekben sem, hogy ki, melyik nemhez tartozik, vagy milyen a bőrszíne. Ennek megfelelően a díjakat átadó csillagok többsége ilyen-olyan módon ki is fejezte szolidaritását (Frances McDormandban legalább nem kellett csalódnunk: miután felcikázott a kiérdemelt második aranyszobráért, melyet a Három óriásplakát Ebbing határában-ért kapott, olyan bűbájosan zizi, mégis erőteljes magánszámot produkált, ami túlzás nélkül feledhetetlen). Ami pedig az afroamerikaiak ügyét illeti, a Fekete Párduc című aktuális képregényfilm annyi „reklámidőt” kapott, hogy a nézőnek az lehetett az érzése: a gála végére kiutalnak annak is egy Oscart – pedig az ugye csak jövőre lehetséges.

„Egyébként” a díjakkal nem volt probléma – egyet leszámítva, ugye. Bár semmi okunk haragudni A Fantastic Woman című chilei filmre, hisz egyfelől legyünk belátóak: tényleg nem lehet Oscart kapni minden évben (minden másodikban sem feltétlenül, ha csak a legjobb idegen nyelvű film kategóriáját vesszük), másrészt meg Sebastián Lelio rendezése Berlinben esélyes volt az Arany Medvére – ott a Testről és lélekről nyert. Fantasztikus érzés volt Enyedi Ildikót, Borbély Alexandrát, és a többieket a vörös szőnyegen látni, a filmet Hollywoodban is szerették. A jelölés is maga volt a korona. Pontosabban: most a jelölés volt a korona. Nincs okunk szomorkodni.

Borbély Alexandra, Enyedi Ildikó és Mécs Mónika
VALERIE MACON / AFP

Gary Oldman behúzta, naná. Az idén 90 éves James Ivory csodálatos arcképes ingben mondott szép köszönőbeszédet a „sértetlenül megúszott” első szerelemről. Az operatőrkirály Roger Deakins végre, valahára, a tizennegyedik(!) jelölését díjra tudta váltani a nálunk forgatott Szárnyas fejvadász 2049-ért. És abból is látszik, hogy mennyire jófej emberről van szó, hogy még a budapesti kollégáit is megdicsérte. Igazából Del Toro rendezői, és A víz érintése legjobb filmért elnyert Oscarja se volt meglepetés, annál inkább Jordan Peele aranyszobra a Tűnj el! forgatókönyvéért. Megérdemelte. És nem azért, mert ő lett a kategória első afroamerikai aranyszobrosa. Hanem mert egészen kivételesen okos az a script.

FREDERIC J. BROWN / AFP

Jellemző egyébként erre a gálára, hogy mindent, de tényleg mindent összevetve – és a drukkolást a magyar filmért nem számolva –, egyetlen igazán emlékezetes momentumot viszek majd magammal belőle. Azt, amikor Gal Gadot és Mark Hamill a multiplexes jelenet kezdetén, kezükben ajándékkosarakkal, bemutatkoztak egymásnak.

Láthatóan zavarban voltak, még sosem találkoztak. Mindkettejük tekintetében ott volt az, amiért érdemes volt végignézni ezt a show-t is. Elvégre, mit is láthattunk ekkor? Azt, ahogy az estélyis Wonder Woman és a szmokingos Luke Skywalker szerényen és irtó kedvesen üdvözlik egymást. Érezhetően nem írta meg senki, nem lehetett előre látni, hogy megtörténik. Mégsem volt benne semmi kínos. Ez a civil, épp ezért varázslatos pillanat mégis maga volt Hollywood. Mégpedig annak is a legszerethetőbb formája.

Az Oscar-gálát percről perce közvetítettük, ha lemaradt, a tudósításunkat itt olvashatja.

  • Legjobb film: A víz érintése
  • Legjobb rendező: A víz érintése, Guillermo del Toro
  • Legjobb férfi főszereplő: Gary Oldman, A legsötétebb óra
  • Legjobb női főszereplő: Frances McDormand, Három óriásplakát Ebbing határában
  • Legjobb férfi mellékszereplő: Sam Rockwell, Három óriásplakát Ebbing határában
  • Legjobb női mellékszereplő: Allison Janney, Én, Tonya
  • Legjobb eredeti forgatókönyv: Tűnj el, Jordan Peele
  • Legjobb adaptált forgatókönyv: Szólíts a neveden, James Ivory
  • Legjobb operatőr: Szárnyas fejvadász 2049, Roger Deakins
  • Legjobb vágás: Dunkirk
  • Legjobb látványtervezés/díszlet: A víz érintése
  • Legjobb jelmeztervezés: Fantomszál
  • Legjobb hangvágás: Dunkirk, Alex Gibson, Richard King
  • Legjobb hangkeverés: Dunkirk, Mark Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo
  • Legjobb vizuális effektusok: Szárnyas fejvadász 2049
  • Legjobb smink: A legsötétebb óra
  • Legjobb eredeti filmzene: A víz érintése, Alexandre Desplat
  • Legjobb eredeti betétdal: Remember Me, Coco
  • Legjobb animációs film: Coco
  • Legjobb animációs rövidfilm: Dear Basketball, Glen Keane, Kobe Bryant
  • Legjobb rövidfilm: The Silent Child, Chris Overton, Rachel Shenton
  • Legjobb dokumentumfilm: Icarus, Bryan Fogel, Dan Cogan
  • Legjobb rövid dokumentumfilm: Heaven is a Traffic Jam on the 405, Frank Stiefel
  • Legjobb idegen nyelvű film: A Fantastic Woman
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!