szerző:
Tetszett a cikk?

Hétvégén egészben kijött a magyar HBO nagy dobásának befejező évada. Egy kicsit sem túlzunk, ha azt mondjuk: Miklósiék nagyon rosszul jártak a hőn áhított aranyélettel. A cikkben spoilerek vannak, ha még nem látta az egész évadot, óvatosan olvasson!

Hol vannak már Attila kisstílű ingatlanmutyijai, Janka háborúja a szomszéddal, az elveszett, gimnazista Mira és a minden lében kanál Márk? Az új Aranyélet-évad a második vége után néhány hónappal veszi fel a fonalat, de van változás bőven: hőseink már látszólagos nyugalomban, egy dunakanyari káprázatos házban élnek. A részeket Endre bá nyitja, válogatott bölcsességeket üzenve Márknak:

Ez a vége. Van valami frankó két vagy több ember között, de a vége az mindig szar. Egy a kurva fontos fiam: hogy mi irányítsunk! Nem engedheted ki az irányítást a kezeid közül.

A második évad végén hidegvérrel agyonütött Hollós Endre nemcsak tanácsaival, hanem örökségével is alaposan összegubancolja a szálakat. Thuróczy Szabolcs korábban azt mondta a harmadik évadról, hogy a Miklósi család „már nem szarral gurigázik. Korrupció fellegvára mindenhol körülöttük, minden oldalról be kell biztosítaniuk magukat, így a törvényhozás és a politika felől is. Most nem hibázhatnak.” Naná, hogy nem. De hibáznak.

Gyomros az alkotóktól

Mivel soha nem volt még ekkora tétje a dolgoknak, borítékolható volt, hogy Miklósiék történetét csak egy (vagy több) tragédia oldhatja fel. De cserébe akkora gyomrost kaptunk az alkotóktól, hogy az még napokig fájni fog. Igazságszolgáltatás?

Ugyan már. Inkább a test kivéreztetése és a lélek megnyomorítása, magas fokon.

A Jakab Erika főhadnagyot alakító Danis Lídia az egyik jelenetben.
HBO

Az alkotók egy egészen csavaros mutyikontextusba ágyazták a szereplőket, vannak itt mindenféle jól ismert oligarchák, beruházások és még egy újságbezárás is, de szerencsére tényleg nem akartak direktben politizálni. Méltatlan lett volna az Aranyélethez, ha arról szól nyolc rész, hogy az alkotók sokat sejtetően mosolyognak egymásra a nézőkkel, hogy „á, érted, hogy értjük”.

Ennél sokkal-sokkal érdekesebb, hogyan omlik össze és épül újra egy család, a maga megbonthatatlan kötelékeivel és dühével.

Hollós Endre óriási karakter volt az előző évadokban, a halála után csak úgy záporoztak a kommentek, hogy nélküle mit sem ér az egész, kár is leforgatni a harmadik évadot. Pedig nagyon jót tett a sztorinak, hogy mint aktív, cselekvő figura kikerült a képből, a család tagjai pedig már csak az utána maradt, de rémesen nyomasztó romokon táncolnak.

Az Aranyélet egy olyan érzelmi hullámvasút közben fejleszti a karaktereket, hogy a végére már mi mondjuk azt, hogy oké, oké, most már megfizettek a bűneikért, ennyi elég lesz. És persze utána még sokkal-sokkal rosszabb lesz nekik.

Lelkiismeret? Még szükség lehet rá

A harmadik évadban egészen átrendeződnek a viszonyok. Janka, aki nem is olyan régen még "szaros hetvenezerért" kuncsorgott egy alapítvány vezetőinek, hogy nyugodtan bulikázhasson, most fényűző támogatói partit szervez a kertjében. Politikus lett ugyanis, Szentvázsony polgármesteri címét szeretné, a cél érdekében pedig a Fullajtár Andrea által játszott államtitkár veszi a szárnyai alá. Így indul az évad.

És hiába tudjuk, hogy nehéz gyerekkora volt, ökölbe szorított kezekkel nézzük, hogy ügyeskedik és tapos el másokat ez az utálatos, hideg nő, és legszívesebben megfojtanánk egy kanál vízben. Kétszer. Mert ő ölte meg Endre bát.

Mostantól erős a spoilerveszély!

És ez a rémes nő és borzalmas anya egyszer csak összeomlik a teher súlya alatt, és busásan megfizet korábbi tetteiért, mi meg (meglepetés!) sajnálni kezdjük. Ónodi Eszter az utolsó epizódokban akkorát játszik, hogy ilyet csak nagyon ritkán látni a magyar televíziós termékekben, tényleg lenyűgöző, még úgy is, hogy igencsak komikus kalácsképet kapott a maszkmesterektől a terhessége utolsó napjaira.

És ott van Attila, akit nem tudunk nem szeretni, amiért időről időre mindig ki akar törni a befőttes üvegbe zárt lelkiismerete, csak hát, túlságosan is rá van arra az üvegre csavarva a tető. Most már nagypályás bűnöző, itt már uniós pályázatokat kell nyerni, meg szállodakomplexumokat kell fölhúzni a Dunakanyarban, nem lenyúlni háromhavi kauciót kamuingatlanosként.

Sokkal kontrolláltabban intézi a dolgait, már nem parázik annyit. Amikor 26 Jankával töltött év után megfogja a finom, érzékeny újságíró, Barbara, csak akkor jövünk rá, hogy olyan emberként, aki nagyon vágyik valamire, még soha nem is láttuk. Thuróczy korábban ezt úgy fogalmazta meg, hogy Attila szexualitása mostanáig egy fedett fazékban volt. Az újságíró-szálat kicsit erősíthették volna még az írók, bár azt el kell ismerni, hogy az egy valóságból is jól ismert példa, hogy az öntudatos, elszánt karakter szinte pikk-pakk megalkuszik.

Miklósi Attila (Thuróczy Szabolcs) és Nyiredi Barbara (Bakonyi Csilla)
HBO / Sághy Tímea

Hatalmasat fejlődött Mira is, akire egy fél ország haragudott, amiért igyekezett tisztességes maradni az ügyeskedők országában. Ő volt a lúzer, akit bántanak a suliban, és aki torkig volt a szülei mocskosan szerzett millióival. Most meg magas sarkú cipővel, fehérneműben üldözi a rosszfiúkat és kopaszon szaladgál, meg ablakokból ugrál ki.

A legnagyobb meglepetést azonban mégiscsak Márk tartogatta: ő egyetemistaként egy barom kis gengsztergyerek volt, Biankával együtt pedig már egy egész tini Bonnie és Clyde-ot nyomnak, állandóan balhéznak, mit sem törődve a következményekkel. Szinte arcon csapja a nézőt, amikor ő szól rá a barátnőjére, hogy vegyen vissza a drogozásból. Márk – ha el is késett vele, de – elkezdte kapiskálni, mit jelent felelősséget vállalni valakiért.

Elrontani mindent

A sokat vitatott (a sorozat Facebook-oldalán már lehet beszélgetni az új évadról) hetedik rész maga a kínkeserves pokol, hangulatban, képekben, cselekményben is. Odakint hatalmas hóvihar van, hőseink odabent kisebb megszakításokkal igyekeznek elkapni egymást, de mégiscsak el kell ezt napolni, hogy némi énekkel és autókulcs-pörgetéssel segítsenek Jankán. Abszurd és zavarba ejtő rész, de a felfokozott állapotban összeállnak a kirakós darabjai, a szereplők pedig innentől kezdve egyszerűen rá vannak kényszerítve, hogy fejben-lélekben valamelyest kimozduljanak a holtpontról.

Ami a szereplőkkel történt, kivétel nélkül szükségszerű és indokolt volt: ahhoz, hogy Janka megtanulja, mi számít az életben valójában, konkrétan újra meg kellett tanulnia embernek lenni, ami pedig Márkot illeti: az alkotóknak ez az egyetlen lehetősége maradt, hogy megálljt parancsoljanak neki, a habitusának, másként soha nem tanulta volna meg a leckét, mindig következett volna egy újabb és újabb balhé. És ott van az is, hogy a szülei, akik tényleg kivétel nélkül minden elrontottak a nevelésükben, most lényegében új esélyt kaptak arra, hogy végre szülőként funkcionálhassanak, és gondoskodjanak a fiukról.

Ónodi Eszter, Döbrösi Laura, Thuróczy Szabolcs és Olasz Renátó, a Miklósi család
HBO

Az utolsó néhány perc elsőre idillinek tűnhet, de csak Miráék betoppanásával jövünk rá, hogy a korábbi életük következményei mennyi lemondással jártak a számukra. Bár nem maradtak lyukak a forgatókönyvben, hiszen szép, kerek lezárást kapott a sorozat, maradtak kérdések, amelyeken érdemes elgondolkozni, hiszen ez a sorozat volt az első itthon, ami nemcsak plakátszinten, hanem egy család életén keresztül mutatta meg azt, ahogy élünk vagy gondolkozunk.

Az HBO iszonyúan magasra rakta a mércét, innentől kezdve csak annyi a dolgunk, hogy keresztbe tett ujjakkal várjuk, sikerülni fog-e ismét megugrani.

Az Aranyélet befejező évada október 14-től látható az HBO GO-n és az HBO-n. A korábbi évadok pedig visszanézhetőek az HBO online videótárában, az HBO GO-n.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csatlós Hanna Kult

Minden erős nő mögött ott áll egy bántott kislány

Hamarosan elindul az Aranyélet utolsó, harmadik évadja, így elérkezettnek láttuk az időt, hogy a széria kivételes (anti)hősnőinek sorsát kivesézzük. A bosszúszomjas politikus, egy magyar Lady Macbeth, egy kemény nő TEK-es mellényben: mindegyikőjük a maga módján reflektál a magyar valóságra.