szerző:
Kovács Gellért

M. Night Shyamalan minden idők talán legszebb filmjét készítette a képregényekről 2000-ben. Utána komoly alkotói lejtmenet következett, majd három éve kvázi folytatta egykori sikerét a Széttörve című filmmel. Most az Üveggel nyilvánítja befejezettnek a trilógiát. Sajnos nem baj, hogy elvileg nem lesz több. Kritika.

Lehet mesélni a szuperhősökről – nyugtázhatta A sebezhetetlent látva annak idején a nézőközönségnek az a fele, amelyik nem akadt ki azon, hogy a rendező M. Night Shyamalan harsányságtól mentesen, már-már bergmani hangulattal, szomorú acélkékben adta elő a magába fordult biztonsági őr (Bruce Willis) sztoriját, akinek egy ritka betegségben szenvedő, „üvegcsontú” különc (Samuel L. Jackson) igyekszik rányitni a szemét saját hihetetlen képességeire. Az évezred elején többen utálták azt a filmet, mint ahányan szerették, aztán idővel klasszikussá érett, és még ma is sokat jelenthet azoknak, akik egyfelől szeretik a képregényeket, másrészt kedvelik, ha egy rendező gondol is valamit a képregényekről, nem csak kihasználja azok népszerűségét.

A sebezhetetlen
©

2000-ben, amikor A sebezhetetlen mozikba került, alig készültek szuperhősös filmek, ha készültek is, a legtöbbjük olyan is volt – ezért is hatott frissnek és bátornak egy indiai származású csodagyerek vallomása a rajzolt kockákról, amelyek reményt adhatnak, és őrületbe is taszíthatják a képregényekbe menekülőket.

A film üzeneténél jóval fontosabb volt akkor Shyamalan, aki a Hatodik érzékkel alacsony költségvetésű horrorcsodát rendezett, új árnyalatot adva Bruce Willis karrierjéhez – valamint jó ideig képes volt fenntartani az érdeklődést következő filmje iránt. Vajon majd most mivel lep meg minket a csattanó-junkie Shyamalan?

Nos, egy ideig még működött a recept, aztán már kevésbé. Az Eseményben már a növények is támadtak, a beképzeltséggel táplált hülyeség már nem ismert határokat, s egyszer csak ő rendezte Az utolsó léghajlítót, meg a Smith család külön bejáratú marhaságát, A Föld utánt – és olybá tűnt, Shyamalannak leáldozott. 

Jött 2015, meg A látogatás című, igen okos és bizarr thriller az öregedésről, hogy aztán a Széttörve című filmmel már komoly kasszasikert gyártson. A  rengeteg személyiséggel rendelkező sorozatgyilkosként felszabadultan ripacskodó James McAvoy, valamint egyik elrabolt áldozata (Anya Taylor-Joy) elvileg új fejezetet nyitott az életműben – gondolhattuk ezt mindaddig, amíg a film legvégén ki nem derült, hogy ez a sztori ugyanabban az univerzumban játszódik, mint A sebezhetetlen.

Shyamalan tehát visszatért oda, ahol a legjobban érezte magát. A saját fejébe.

Samuel L. Jackson
©

Ez a viszonylag hosszú felvezető csak azért volt indokolt, hogy megágyazzak annak a várakozásnak, amely az év egyik legjobban várt produkciójává avatta az Üveget. Tessék, itt vannak együtt azok a karakterek, akik most már nyíltan eshetnek egymásnak, és a koncepció szerint egy elmegyógyintézet-szerű kórházban szállhatnak a kakukk fészkére, szuperhősködésükből pedig egy tudósnő (Sarah Paulson) szeretné őket kigyógyítani. Ebből bármi lehetett volna, végső soron az is, ami lett belőle: kétségtelenül bátor, de erényeihez képest magáról túl sokat képzelő, szentimentális bohóckodás.

Önismétlő óda a különleges kitaszítottakhoz, akiktől félnek az átlagosak, ezért téveszmésnek nyilvánítják őket.

Shyamalan megpróbálta olyan komolyan venni magát, mint A sebezhetetlenben, és annyira műfaji módon gondolkodni, mint a Széttörvében, de igazából egyik se jött neki össze – leginkább azért, mert az Üveg inkább szónokol a képregényekről, mintsem kezdjen is velük valamit. A Marvel-filmek korában már nem számít annyira izgalmasnak, ha valaki annyira rá van kattanva a képregények dramaturgiájára, márpedig az Üveg csak erről a kattanásról szól hitelesen – története gyermeteg, tempója akadozik, akciói szegényesek.

©

Mondjuk, Shyamalan őrülete, McAvoy elszabadultsága, Samuel L. Jackson kisujjból kirázott coolsága és eleganciája valóban szórakoztatóvá varázsolja a filmet – Bruce Willis hiába kap ajándékba (talán ösztönzőleg) egy szellemes Die Hard-utalást is, sajnos most sem lát ki saját beleszarokságából, és nem, nem azért, mert elég sokszor ott van a fején az esőkabát kapucnija. Ennek megfelelően a rendező nem is foglalkozik vele túl sokat, hagyja McAvoyt tombolni, Jacksont azt csinálni, amit szokott, Taylor-Joyt szinte el is felejti sokszor, ő meg szereplőin keresztül tolja és csak tolja a szöveget az outsiderekről, Philadelphiáról, a limitált szériákról, meg az egyéb idevágó triviákról – csak éppen a jó film, na, az nem akar megszületni közben.

©

Mindig átlátszó (és törékeny) hadművelet, amikor egy alkotó ihletettséget mímel, közben nagyon is érződik, hogy nem volt elég ötlete ahhoz, amit felvállalt. Shyamalannak azt gond nélkül el lehetett hinni, hogy a Széttörve cselekményét még A sebezhetlen idejéből rakta be a spájzba, az Üveg azonban csak azért született meg, mert sikeres lett a visszatérés, és az író-rendezőnek nem volt B terve: csak arra volt energiája, hogy eljátssza azt, hogy fokozni is tudja az izgalmakat. Nem tudta. Persze, ez mindenkivel előfordulhat, de az biztos, hogy az Üveg a kihagyott lehetőségek filmje – ezek az extravagánsan hétköznapi szuperhősök ennél jóval több gondoskodást érdemeltek volna. De őket is legyőzte az ego. És a franchise-kényszer. 

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
José Cura: A bevándorló és a kivándorló múltat is ismerem

José Cura: A bevándorló és a kivándorló múltat is ismerem

Megtaláltak egy 2 100 000 000 éves organizmus árulkodó „lábnyomait”

Megtaláltak egy 2 100 000 000 éves organizmus árulkodó „lábnyomait”

Az ellenzéki pártok Orbán parlamenti megjelenésére vártak, ő viszont Jeruzsálembe utazott

Az ellenzéki pártok Orbán parlamenti megjelenésére vártak, ő viszont Jeruzsálembe utazott

A Corvinus mintájára szerveznék át az MTA-t, így kaparintanák meg a vagyonát

A Corvinus mintájára szerveznék át az MTA-t, így kaparintanák meg a vagyonát

Beváltak a kamerák az illegális szemetelők lefülelésében

Beváltak a kamerák az illegális szemetelők lefülelésében

Hatalmas Macbook Prót és még annál is nagyobb 6K-s monitort dobhat piacra az Apple

Hatalmas Macbook Prót és még annál is nagyobb 6K-s monitort dobhat piacra az Apple