50 éves A cápa, amivel Spielberg a frászt hozta a strandolókra és örökre megváltoztatta Hollywoodot – 50 fontos tény egy fontos filmről

1975. június 20-án mutatták be Steven Spielberg emberevő óriáscápás filmjét, amely szupersztárrá tette a 28 éves rendezőt. A cápák inkább nehezteltek az őket rossz színben feltüntető műre, és azok sem örültek, akik szerint Spielberg rossz hatással volt Hollywoodra. De a tény ettől még tény: tökéletes film, örök klasszikus született.

50 éves A cápa, amivel Spielberg a frászt hozta a strandolókra és örökre megváltoztatta Hollywoodot – 50 fontos tény egy fontos filmről

A film Peter Benchley (1940-2006) Jaws című regényéből készült.

Benchley egy újságcikkből merítette az ihletet:  Long Island partjainál méretes fehér cápát fogott egy halász a hatvanas években. Az író fantáziáját beindította a kishír, elképzelte, mi történne, ha egy óriás fehér cápa terrorizálná Long Island békés fürdőzőit.

A strandolókra éhes cápával riogató regény 1974-ben jelent meg és hónapokig időzött a bestsellerlistákon.

A Jaws volt Benchley első regénye. Az író később is vízközelben maradt, írt regényt kincsvadász búvárokról (The Deep), modern kalózokról (The Island), óriás tintahalról (Beast) és a nácik víziszörnyéről (White Shark) is. Mindegyikből készült film is.

A kiadó és a szerző az utolsó pillanatig kereste a megfelelő címet, a szóba került verziók (Dark White, The Edge of Gloom, The Stillness in the Water, The Silence of the Deep, Leviathan Rising, The Jaws of Death) még egy ponyvának is túl ponyvásnak hatottak. Végül a Jaws of Death-ből (A halál állkapcsai) elhagyták a Halált, de magtartották az Állkapcsot. A cím telitalálatnak bizonyult.

Peter Benchley, A cápa írója
FREDERIC BROWN / AFP

Fidel Castrót is felvillanyozta Benchley bestsellere. A kubai diktátor marxista szemüvegen át értelmezte a regényt, így különösen azok a részek nyerték el a tetszését, amelyek a helyi politikusok gazemberségét ecsetelték: a polgármester vonakodik bezárni a strandot, mert az rontaná a bizniszt. Castro ebben természetesen a kapitalizmus – számára kedves – mélyrepülését látta, annak bizonyítását, hogy a gaz amerikai politikusok az emberéletnél is előbbre tartják a piacokat.

Benchley később önkritikát gyakorolt, megbánta, hogy rossz színben tüntette fel, gyilkológépként, emberevő közellenségként ábrázolta a fehér cápát. Egy horrorban persze sok minden megengedett, de az igaz, hogy Benchley messzire rugaszkodott a cápavalóságtól. Az író vezeklésül elkötelezett állatvédő lett.

A szerzőt a filmben is láthatjuk, egy tévériporter apró szerepében.

Spielberg visszaemlékezése szerint a Sugarlandi hajtóvadászat utómunkálatainál tartott, amikor elolvasta – még megjelenés előtt, kefelevonatban – Benchley regényét.

Spielberg a Sugarlandi hajtóvadászatot rendezi
FREDERIC BROWN / AFP

A Párbajjal Spielberg már letett valami látványosat az asztalra, de még nem eleget ahhoz, hogy őt kérjék fel elsőként A cápa megrendezésére.

A kefelevonat elolvasása után Spielberg maga jelentkezett a producereknél, Richard Zanucknál és David Brownnál, hogy remek filmet tudna rendezni a könyvből, de úgy tűnt, elkésett: Benchley és a producerek már másvalakivel tárgyaltak.

Nem sokkal később mégis megkapta a munkát.

Spielberg azért rákérdezett, mi történt az első kiszemelttel. Állítólag a következő történt: a rendező leült Benchley-vel, hogy megossza a vízióját a filmről, de cápa helyett mindvégig bálnát emlegetett. Udvariasan elköszöntek tőle. A cápát bálnának néző rendező Dick Richards volt, aki később egy Chandler-adaptációval írta be magát a filmtörténetbe.

Amint megkapta a melót, Spielberg első dolga volt, hogy két történetszálat is eltávolítson a regényből: a helyi polgármester és a maffia kapcsolatát, illetve a házasságtörő viszonyt, ami a rendőrfőnök felesége és a tengerbiológus között szövődik.

Spielberg megszabadult minden tölteléktől, aminek nem a cápához volt köze.

Spielberg dirigál, Scheider néz
Zanuck / Brown Productions / Collection ChristopheL via AFP

Roy Scheider (Brody, a rendőrfőnök), Richard Dreyfuss (Hooper, a tengerbiológus) és Robert Shaw (Quint, a tapasztalt cápavadász) hármasa tökéletes triónak bizonyult. Ott, ahol a castingot tanítják, A cápa szereposztása biztosan tananyag.

Egyikük sem számított sztárnak a forgatás idején.

Quint, a vén tengeri medve szerepére Spielberg Lee Marvint kérte fel, de Marvint nem érdekelte a dolog.

Marvin után Spielberg Sterling Haydennél kopogtatott: hasonló sikerrel.

Végül Robert Shaw igent mondott, de mondott mást is: „Két hónapja egy kortyot sem ittam” – indította a színész a bemutatkozását. Shaw alkoholizmusa közismert volt a szakmában.

Robert Shaw
Universal – Zanuck-Brown / Collection ChristopheL via AFP

Hooper, a tengerbiológus szerepére Jon Voightot kérte fel Spielberg elsőként. Voight nemet mondott.

Spielberg rajongott Az utolsó mozielőadásért, Peter Bogdanovich fimjének színészei közül kettőt is szívesen látott volna A cápában, de sem Timothy Bottoms, sem Jeff Bridges nem ért rá. Vagy nem akart ráérni.

Richard Dreyfusst George Lucas ajánlotta, aki az American Graffitiben dolgozott vele. „Miért nem használod Ricky Dreyfusst?” – tanácsolta barátjának Lucas.

Dreyfuss nehéz esetnek bizonyult. Első találkozásukkor közölte Spielberggel, hogy nagyon érdekli A cápa, csak nem színészként, hanem nézőként. Spielberg kitartott, kért még egy találkozót a színésztől, és másodjára sikerült rábeszélnie Dreyfusst.

Richard Dreyfuss és Roy Scheider
Universal – Zanuck-Brown / Collection ChristopheL via AFP

Roy Scheiderrel Spielberg egy buliban futott össze, ahol elpanaszolta neki, hogy gondjai vannak az új filmje szereposztásával. Scheider megkérdezte, mi ez a film, mire Spielberg vázolta a történetet. Scheidernek tetszett, amit hallott és közölte a rendezővel, hogy szívesen benne lenne.

Scheidernek köszönhető a film legtöbbet idézett szövege, a „You’re gonna need a bigger boat” ugyanis nem szerepelt a forgatókönyvben. A magyar fordítás sem rossz, de nem ennyire ütős: „Ehhez egy nagyobb hajó kéne” – mondja Scheider a magyar változatban.

Nagyobb hajó kéne – Cápa (4/10) Film KLIP (1975) HD

Cápa (1975) rendező: Steven Spielberg író: Peter Benchley zeneszerző: John Williams szereplő(k): Roy Scheider (Martin Brody) Robert Shaw (Quint) Richard Dreyfuss (Matt Hooper) Megmutatkozik a cápa, és Brody rájön hogy ide bizony egy nagyobb hajó kéne. Facebook: https://www.facebook.com/filmmaniac Email: filmklubhungary@gmail.com

Brody feleségét a Universal stúdió főnökének felesége, Lorraine Gary játszotta. Sokan protekciót gyanítottak, hiszen A cápa a Universal filmje volt, de Spielberg szerint szakmai döntés született.

A filmet a Martha’s Vineyardon forgatták, a filmben a sziget az Amity Island nevet kapta.

Senki sem értett annyira a cápák filmezéséhez, mint Ron és Valerie Taylor, Spielberg meg is bízta az auszrál házaspárt, hogy készítsenek cápafelvételeket, amelyeket a filmben is használhat. Egyetlen bökkenő volt csupán:  Taylorék legfeljebb 5 méteres cápákat tudtak felhajtani, míg Spielbergék nyolc méteres díszletcápákat építettek.

Joe Alves díszlettervező három mechanikus cápát épített a forgatáshoz, Spielberg mindhármat Bruce-ra keresztelte. Hogy Spielberg kedves gesztusnak szánta-e ezt az ügyvédje felé, nem tudjuk, mindenesetre Bruce-nak hívták az ügyvédjét. Bruce Ramer olyan hírességeket képviselt, mint  George Clooney, Robert Zemeckis vagy Clint Eastwood.

Bruce, a műcápa
Zanuck / Brown Productions / Collection ChristopheL via AFP

A Jaws legismertebb forgatási sztorija, hogy a megépített gépcápák lépten-nyomon lerobbantak. Pedig csak egyvalamit nem bírtak, ám mindenki pechére ez az egyvalami az óceán volt. És A cápát az óceánban forgatták. A sós vizet mindhárom Bruce rosszul tűrte, de az egyéb viszontagságoknak is könnyen megadták magukat. Pokollá tették a forgatást, de Spielbergék még így is jobban jártak, mintha az eredeti ötletükhöz ragaszkodnak és megpróbálkoznak egy valódi cápa „betanításával”. Az lett volna csak a biztos kudarc.

Az elvetett ötletek közé tartozott, hogy a nyitójelenetben a cápa fogazatát lássuk – a cápa belsejéből fényképezve. A próbafelvételek során Spielberg belátta, hogy ez B-filmes megoldás lenne, magyarul: gagyi.

A díszletcápák gyakori meghibásodása miatt Spielberg arra kényszerült, hogy inkább az emberi reakciókra koncentráljon és csak akkor mutasson valamit a szörnyből, ha az elengedhetetlenül szükséges. Ebben nagy segítségére volt Verna Fields, a veterán vágó, aki megérdemelten kapta meg A cápáért az Oscart. A kreatív kényszermegoldások végül a film előnyére váltak, a cápa „eldugása” csak fokozta a feszültséget.

Nem csak a műcápák nehezítették meg a forgatást, a színészek is kitettek magukért. Shaw és Dreyfuss híresen rosszul jöttek ki egymással, válogatott módszerekkel kezdték ki egymás idegeit.

Híres adok-kapokjukból színdarab is készült: a The Shark is Broken című darabnak Ian Shaw, a színész fia a társszerzője.

Robert Shaw, Roy Scheider és Richard Dreyfuss
Universal – Zanuck-Brown / Collection ChristopheL via AFP

A cápabajok és az óceánnal való küzdelmek miatt az eredetileg 65 naposra tervezett forgatás 159 napig tartott, és még hátra volt az utómunka.

A lerobbanó cápák után a második legismertebb anekdota John Williams kísérőzenéjéhez fűződik.

Amikor Williams a zongorához ült és két ujjal lepötyögte Spielbergnek A cápa frissen elkészült főtémáját, az ifjú rendező elnevette magát. Spielberg azt hitte, kollégája csak viccel, annyira egyszerűnek tűnt a szerzeménye.

JAWS “Opening Scene” Clip + Trailer (1975) Steven Spielberg

JAWS “Opening Scene” Clip + Trailer (1975) Steven Spielberg PLOT: When a killer shark unleashes chaos on a beach community off Long Island, it’s up to a local sheriff, a marine biologist, and an old seafarer to hunt the beast down Buy/Rent Jaws!

Mielőtt Williams elkészült a művével, Spielberg az Images című Altman-film kísérőrzenéjét használta átmeneti aláfestésként. Robert Altman 1972-es filmjének ugyancsak Williams volt a zeneszerzője.

Spielberget végül annyira lenyűgözte Williams cápás szerzeménye, hogy elhívta George Lucast, hallgasson bele a saját fülével. Lucas eleget tett barátja hívásának, elugrott a 20th Century Fox stúdiójába, majd nem sokkal később felkérte John Williams-t, hogy legyen a Star Wars zeneszerzője.

Williams A cápáért kapta a második Oscarját. Később még három másikat nyert: a Star Warsért, az E.T-ért és a Schindler listájáért. (Az elsőt 1971-ben kapta meg Norman Jewison Hegedűs a háztetőn című filmjének zenéjéért.)

A cápa volt az első film, amelyet több mint 400 amerikai moziban mutattak be egyszerre, és ez volt az első film, amely több mint 100 millió dolláros bevételt hozott Amerikában.

A film 7 millió dollárból készült és 260 milliós bevételt hozott világviszonylatban, az eredeti bemutatót követő időszakban.

Egyetlen film sem termelt annyi pénzt, mint A cápa – egészen 1977-ig, amikor a Star Wars lett minden idők legnagyobb bevételt hozó filmje.

Jaws Official Trailer #1 – Richard Dreyfuss, Steven Spielberg Movie (1975) HD

Subscribe to TRAILERS: http://bit.ly/sxaw6h Subscribe to COMING SOON: http://bit.ly/H2vZUn Subscribe to CLASSIC TRAILERS: http://bit.ly/1u43jDe Like us on FACEBOOK: http://goo.gl/dHs73 Follow us on TWITTER: http://bit.ly/1ghOWmt Jaws Official Trailer #1 – Richard Dreyfuss, Steven Spielberg Movie (1975) HD Jaws Trailer – Directed by Steven Spielberg and starring Roy Scheider Robert Shaw Richard Dreyfuss Lorraine Gary and Murray Hamilton An insatiable great white shark terrorizes the townspeople of Amity Island, The police chief, an oceanographer and a grizzled shark hunter seek to destroy the bloodthirsty beast.

A cápával megszületett a blockbuster fogalma, a stúdiók ettől fogva mást se akartak gyártani, mint a lehető legszélesebb közönségnek szóló, drága reklámkampánnyal kísért nyári slágerfilmet. Hollywood a mai napig is a spielbergi receptet követi.

Spielberg mindössze 28 éves volt, amikor A cápával átrendezte a hollywoodi viszonyokat.

A rendező szerint A cápa volt az első filmje, amivel jelentősebb összeget keresett, de ennél is többet köszönhetett a sikernek. A végső vágás jogát. Bármit is rendezett ezek után, ő dönthetett minden alkalommal a filmje végső verziójáról. A final cut olyan kiváltság, amit csak nagyon kevesen élvezhetnek Hollywoodban.

Roy Scheider és a cápa
Zanuck / Brown Productions / Collection ChristopheL via AFP

És még valamit köszönhetett Spielberg A cápának. Megcsinálhatta a Harmadik típusú találkozásokat, amit korábban senki nem akart finanszírozni. A cápa sikerét látva a Columbia annyit mondott az ifjú rendezőfenoménnak: Gyere és csináld meg a filmedet!

A cápának három folytatása született, egyik sem ért az eredeti nyomába. Az utolsóban Michael Caine is szerepelt, akit megakadályozott az elhúzódó forgatás abban, hogy átvegye az Oscar-díjat, amit a Hannah és nővéreiért nyert el.

Caine sosem csinált titkot belőle, hogy csak a pénzért vállalta a filmet. „Az egyik legrosszabb filmem a Cápa 4. Volt egy kicsi szerepem benne, kétheti munkáért egymillió dollárt fizettek. Egy házat vettem anyámnak a pénzből. Valaki azzal jött, hogy látta a filmet és borzalmas. Mondtam neki, hogy én ugyan nem láttam, ellenben láttam a házat, amit a gázsiból vettem, az pedig csodálatos” – nyilatkozta kellő iróniával a színész.

Michael Caine talks about Jaws The Revenge

Michael Caine repeats his infamous anecdote about the house that Jaws The Revenge built. Taken from Andrew Denton’s Australian TV series Interview