Marc Riboud: a háborúellenes fotográfia ikonja – Nagyítás-fotógaléria

Marc Riboud: a háborúellenes fotográfia ikonja – Nagyítás-fotógaléria

Utolsó frissítés:

Szerző:

Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kilencvenéves francia fotográfus Marc Riboud, aki az egyik leghíresebb, ikonná vált háborúellenes fotográfiát is készítette – amely a Howard Greenberg-gyűjteményből rendezett tárlaton is látható volt a Mai Manó Házban – most, távol-keleti utazása során készített fotográfiáival mutatkozik be.

Marc Riboud kimagasló teljesítményt nyújtó tagja annak a fotográfus generációnak, amely a második világháború utáni időszak felszabadultságának idején a humanizmus középpontba helyezését tekintette élete és munkája lényegének. Ez az az értékrend, ami a közös megpróbáltatások, a fenyegetettség megszűnése után meghatározta fotográfiai tevékenységüket, a mindennapokat és a jövőt.

Az 1947-ben alapított legendás Magnum fotóügynökség tagja és később 1976 és 79 között elnöke is. Az alapítók közül Robert Capa, Henri Cartier-Bresson közeli barátja és tanítványa.

Capa küldte el őt Londonba világot látni, keleti utazása állomásain pedig Henri Cartier-Bresson levelei várták, hol az utazással kapcsolatos praktikus tanácsokkal, hol pedig a képeire vonatkozó meglátásokkal.

Marc Riboud kiállításainak képei elvezetik a látogatót egy három évig tartó utazás egzotikus helyszíneire. Megismerhetővé válik látásmódjának nyitottsága, az, hogy milyen érzékenységgel örökítette meg a számára ismeretlen kultúrákat is. Személyiségéből fakadó kíváncsisága nyomán olyan természetességgel nyílnak meg számára ezek a titokzatos világok, mintha minden jelentésüket ismerné. Őt az ember és az élet érdekelte, és a világra való rácsodálkozás képességét élte meg fotográfiai munkájában. Képein az érzelmek mindig szigorú kompozíciókban jelennek meg, és láthatjuk, hogy a forma és a jelentés kivételes összefonódása azt jelenti, nincs esztétika etika nélkül.

Törökország, India, Nepál, Japán, Afganisztán, Pakisztán, Irán és Kína területén készült fotográfiából válogattunk a mintegy hetven képből álló kiállításra, amely életének és munkásságának az 1955 és 1958 közötti időszakát mutatja be.

Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora

A Haibár-hágóhoz vezető út - Afganisztán,1955. - zselatinos ezüst
©
A Galata hídon - Isztambul, Törökország, 1955. - műgyanta bevonatú papírnyomat
©
A Tiltott Város - Peking, Kína, 1957. - zselatinos ezüst
©
A Világbank finanszírozásával épülő Seyhan-gát - Adana, Törökország,1955. - zselatinos ezüst
©
Az edzésüket kísérő dob ritmusára a földön jobbra és balra forgó sportolók - Teherán, Irán, 1955. - zselatinos ezüst
©
Dardzsiling, India, 1956. - műgyanta bevonatú papírnyomat
©
Dzsaipur, India,1956. - műgyanta bevonatú papírnyomat
©
Éjszakai szórakozóhely Tokió Ginza nevű kerületében - Japán, 1958. - zselatinos ezüst
©
Peking, Kína, 1957. - zselatinos ezüst
©
Tokió, Japán, 1958. - zselatinos ezüst
©

Kövessenek minket a Facebookon is!

Hozzászólások