szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Állandóan a Facebookon, a Twitteren, az Instagramon, a Pinteresten és a LinkedInen lóg? Bemutatnak önnek valakit, és máris bejelöli a Facebookon? Névjegykártyák tömkelegével tér haza az esti buliról, de másnap már nem emlékszik a beszélgetésekre és a kártyához tartozó arcokra? Most megtudhatja, mire vigyázzon, hogy a közösségi média ne tegye felszínessé a kapcsolatait.

1. Sok követő, nagy öröm

Örömmel és boldogsággal tölti el, amikor gyarapodik ismerőseinek és követőinek száma a közösségi oldalakon? Úgy érzi, ha nem érkeznek a lájkok, már senki sem figyel önre? Romokban hever az önbizalma, ha nem kommentel senki? Oda az önbecsülése, ha nincs elég megosztás és elérés? A pszichológusok figyelmeztetnek, hogy a Linkedinen, a Twitteren vagy a Facebookon érkező, gyorsan és könnyen szerzett pozitív visszajelzések felszínessé és hamissá tehetik az önmagunkról alkotott képet, a valódi visszajelzés és a sikerélmény fogalmát a kapcsolatainkban.

2. Mindig, mindenhol jelen lenni

Ha eláraszt bennünket a Facebook-meghívók tömkelege, azt érezhetjük, hogy mindenhol jelen kell lennünk. A felszínesség nem ott kezdődik, ha szeretünk rendezvényekre és programokra járni, hanem ott, ha sehol sem folytatunk elmélyült beszélgetéseket, hanem megpróbáljuk szétosztani magunkat, hogy mindenkivel válthassunk pár szót. A friss kutatások szerint, a kapcsolatépítésben és céljaink elérésében hosszabb távon sokkal hatékonyabb a koncentrált jelenlét és a koncentrált figyelem.

3. A névjegykártyát mint cukorkát

A felszínesség tipikus jele, ha cukorkaként osztogatjuk a névjegykártyánkat, mert azt gondoljuk, hogy ezzel lespórolhatunk az ismerkedés kötelező köreiből. Beszélgetés nélkül, csak egy kártya alapján, vajon hányan fognak utólag emlékezni ránk?

4. Mindenki hasznosítható

Eluralkodó felszínességünkről és közösségi média függőségünkről tanúskodhat az is, ha megismerkedünk valakivel, és máris azon gondolkozunk, hogy az illető hogyan lehet hasznos ismeretség a későbbiekben.

5. Kapcsolat csupán érdekkel

Eggyel súlyosabb fokozatban vagyunk, ha már csak azokkal állunk szóba, akiktől egyből előnyöket és segítséget várunk. Kérdés, hogy előbb-utóbb átlátszóvá válik-e a viselkedésünk?

6. Ismeretség valós háttér és tartalom nélkül

Ismerős a helyzet? Hazaér a buliból, az üzleti vacsoráról, a jótékonysági rendezvényről egy tucat névjegykártyával, de már fogalma sincs, hogy az este folyamán miről beszélgetett a névjegy tulajdonosaival, a névhez pedig végképp nem tud arcot párosítani? Lehet, hogy érdemesebb lett volna a kártyagyűjtögetés helyett az este folyamán másra is koncentrálni?

7. Robotpilóta üzemmód

A pszichológiai szakirodalom robotpilóta üzemmódnak hívja, amikor szociális életünk kizárólag a kollegiális és üzleti kapcsolatokra korlátozódik, és ezeket használjunk univerzális magányunk leküzdésére.

8. Fanatikus profil- és idővonal-frissítés

A szakemberek szerint a közösségi média oldalak impulzív viselkedést válthatnak ki, és gyakran egyoldalú kommunikációt eredményeznek. Elgondolkodott már azon, vajon mennyi időt rabol el az életéből a folyamatos státuszfrissítés, és az arra érkező kommentek és a visszajelzések állandó ellenőrizgetése?

9. Minőség helyett mennyiség

A kapcsolataink és a kapacitásaink limitáltak. Összesen mennyi élő és tartalmas kapcsolatot fejben tartani és ápolni? A felső limit valahol 150 körül mozog a közösségi média szakértői szerint. Minden, ami efölött van, törvényszerűen személytelen és gyenge kapcsolattá válik.

10. Emberek vs termékek

A közösségi oldalakon inkább márkákat és hírességeket követ vagy az ismerőseire kíváncsi? Egyszerű a képlet pszichológiája: azáltal, hogy például egy luxusmárka követőivé úgy érezhetjük, hogy mi is részesei vagyunk az életérzésnek, amit közvetít. Ha túlsúlyba kerül a rajongás a közösségi média csatornáinkon, ez megint csak a valódi tartalommal teli személyes kapcsolataink rovására mehet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!