szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Monacoban ezen a hétvégén is felzúgnak a forma 1-es motorok, a város...

Monacoban ezen a hétvégén is felzúgnak a forma 1-es motorok, a város átalakul versenypályává és mi újra úgy nézünk végig egy forma 1-es futamot, hogy nem bóbiskolunk el a második kör után, majd riadunk fel Palik laci hangjára, amikor valaki előz, hanem nézzük a hátteret és azon fantáziálunk: jövőre mindenképpen kimegyünk megnézni.


 Monaco, amely kiváltságos gazdasági és politikai szerepét a mai napig sikeresen megőrizte - leginkább azért, mert akik erről másképpen is dönthetnének, maguk is élvezik ezt az előnyt - valahogy mégis kedves, európai, emberi léptékű város (vagyis ország). Fő iparága az adómentesség, amely igen vonzó sok ember számára. Fura módon elképesztő összegeket hajlandóek ezért fizetni. És persze azért, hogy benne legyenek a világnak abban az elit rétegében, akiknek yachtjuk, ingatlanjuk, autójuk vagy üzletük van Monacoban. Monaco egyébként a világ második legkisebb független állama, alig több mint 32 ezer fős lakosságával és 1,95 négyzetkilométeres területével. Népsűrűsége több mint 18 ezer fő / négyzetkilométer, ami a világ legsűrűbben lakott országává teszi. Természetesen nem laknak itt mind a 32 ezren, ez a szám azt jelenti, hogy ennyi ember állampolgár, tehát az ország gazdasági előnyeit ennyien élvezhetik.


 Monaco így is zsúfolt. Ha a tengerpartról felnézünk a felettünk magasodó városra, csak épületeket látunk egymás hegyén-hátán. mivel vízszintes irányba nem tud terebélyesedni a város, ezért felfelé terjeszkedik. Maguk az épületek külsőre nem térnek el a környék többi francia városkájának modern stílusától, nem igazán esztétikusak. Van persze egy-két kivétel, például a Grand Casino épülete vagy a hercegi vár, amelyek igazi építészeti különlegességek.
 A különlegességek sorában mindenképpen meg kell említenünk a kikötőben álló yachtokat, amelyeken előfordul, hogy helikoptert is látunk, vagy ahogy ismerősünkkel történt, a hajó tulajdonosát fogadó mintegy 40 fős személyzet sorfala előtt vonulhatunk el.


 Ha valaki attól tart, Monacoban csak nagyon drágán fog tudni ebédelni vagy vacsorázni, nyugodtan merjen beülni akár a tengerparti éttermekbe, ugyanolyan árakat fog találni, mint bárhol máshol Franciaországban. Arra viszont nem érdemes számítani, hogy majd egy élelmiszerboltban vesz magának valami pékárut, mert élelmiszer boltok nincsenek Monacoban.


 Ha valakit a szerencsejátékok érdekelnek, azzal kell számolnia, hogy Monacoban - a hiedelmekkel ellentétben - nincsen sok casino. Egészen pontosan egy van: a Grand Casino. Ide azonban még a játék automatákhoz is csak öltönyben lehet bemenni.
Monaco a forma 1-es futam idején zsúfolásig megtelik turistákkal. A Travelline egyik felhasználója a 2005-ös nagydíj idején járt arra. Olvassátok el útinaplóját itt.

 

A forma 1-es futam ötlete eredetileg Anthony Noghes-tól származik, aki az uralkodó család barátja volt és a monacoi autóklub elnöke. Az első versenyt 1929-ben tartották és William Grover-Williams nyerte egy Bugattiban. A látványos versenyt maguk a pilóták nem feltétlenül szeretik, mert veszélyes. Nelson Piquet egyszer azt mondta róla; olyan, mintha helikoptert akarna vezetni valaki a saját nappalijában. Különösen veszélyes az alagút (szürke sávval jelöli a rajz), mivel a zárt tér és a gyorsaság mellett a hirtelen sötét, majd az alagútból kiérve a hirtelen világosság nehezíti a versenyzők látását.  

 

Forrás: Wikipedia/Travelline
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!