Tetszett a cikk?

Kínai állampolgárok százai és 13 nemrégiben hatóságilag bezárt webhely képviselői írták alá azt a petíciót, amely az internet cenzúrázása ellen emel szót.

A levél szerzői a kínai alkotmányra hivatkoznak, amely elvben garantálja a szólás- és véleményszabadságot. A kormány azonban számos olyan rendeletet hoz, amely ellentmond az alkotmányban leírtaknak, és adminisztratív illetve egyéb akadályokat emelve megakadályozza a szabad gondolatok megjelenését és terjesztését.

Érdekes módon a petíció aláírói között nem csak liberális gondolkodók találhatók, hanem (szélső)baloldali, kommunista szájtok működtetői is, akik ugyancsak fel kívánnak lépni az elnyomás e formája ellen.

Nem így azok az amerikai és európai internetes óriáscégek, amelyeknek alapvető érdekük, hogy megjelenjenek a hatalmas kínai IT-piacon, és ezért akár az ördöggel is hajlandóak cimborálni, pláne az ázsiai ország kormányával. Emlékezhetünk a Yahoo esetére, amely aktív segítséget nyújtott a szerveknek nem egy – a kormány álláspontjával ellentétes híreket szolgáltató – újságíró (köztük az azóta tíz évre bebörtönzött Shi Tao) lebuktatásában.

A kínai miniszterelnök washingtoni látogatása idején pedig a Skype illetékesei ismerték be, hogy kínai partnerük azt a megbízást kapta, hogy az országból kimenő, és az oda beérkező szöveges üzeneteket „szűrje meg”. A sokak által „kollaboránsnak” minősített cégek azzal védekeznek, hogy az együttműködés az egyetlen módja annak, hogy jelen legyenek az ország piacán. Egyes vélemények szerint nem létezik olyan lista, amely a tiltott, szűrésre ítéltetett kifejezéseket tartalmazza, az állam a cégek „képzeletére” bízza, hogy melyek azok a szavak, mondatok, amelyek nem szalonképesek.

A kínai kormányzat természetesen tagad: a vezetők véleménye szerint az ő országukban sem vonatkoznak más törvények az internet(ezők)re, mint másutt, azt pedig határozottan cáfolják, hogy bárkit is az interneten hangoztatott véleménye miatt helyeztek volna hűvösre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A kínai kormány korlátozza az online játékidőt

Pekingben bemutattak egy új rendszert, amely elejét veszi, hogy az egyes játékosok túl sok időt töltsenek az internetes szerepjátékokkal. A kormány három órában maximálta az egy huzamban lejátszható időt. A szabályozásnak az összes, az országban elérhető játékszolgáltató alá kell, hogy vesse magát.

hvg.hu Golden Blog

Kínai blogokat cenzúráz a Microsoft

A redmondi szoftveróriás szolgáltatásait igénybe vevő kínai bloggerek számára előírják, mit publikálhatnak a weben, s mit nem. A Microsoft bizonyos szavak megjelenését blokkolja a világhálón.

Infinit Világ

Újabb hatósági rajtaütés a kínai internetkávézókon

A kínai kormány közlése szerint a hatóságok 2004 utolsó hónapjaiban 12575 internetkávézót zárattak be. Az intézkedésekre az „erkölcstelen internethasználatot” szigorúan tiltó politikai irányelvek jegyében került sor.

Infinit Világ

Kína, szabadság, emberi jogok és a blogok

A kommunista párt által vezetett Kínában közel 100 millió internetező van, akik viszont csak igen korlátozott keretek között hódolhatnak a világháló nyújtotta lehetőségeknek: a külföldi oldalak letiltása, a chatszobák és a fórumok moderálása általános gyakorlatnak számít.

BBC Tech

Kína blokkolja a Google hírszolgáltatását

A Riporterek Határok Nélkül nemzetközi médiajogi szervezet azzal vádolja a kínai hatóságokat, hogy az nem engedi a kínai szörfölőkneka Google News elérését.

hvg.hu Tech

Képregényzsaru óvja a kínai világhálót

A shenzeni internet felügyelet büszke, hogy vezető szerepe volt a Jingjing és Chacha névre keresztelt animált internet rendőrök megalkotásában és bevezetésében, melyek az illegális tartalmak elleni kínai küzdelem legújabb szimbólumaivá váltak rövid idő alatt.

Infinit Tech

Sokmillió kínai harcol egymással az interneten

Az egyre inkább megnyíló kínai játékpiac minden nyugati és ázsiai fejlesztő és befektető álma, mindenki igyekszik minél nagyobb szeletet kihasítani a hatalmas tortából. A tömegesen és online játszott MMO játékok piacán különösen erősödik ez a tendencia.