szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Távvezetékről tölthetik magukat a jövőben a kémrepülőgépek. Az amerikai légierő kutatólaboratóriuma, az AFRL ugyanis csak így tudja feltölteni távirányítással működtetett megfigyelőgépeinek elemeit.


Szakítana a MAV a fenyegető külsővel
© aerowebspace.org
Az AFRL jelenlegi fejlesztése egy olyan elektromos motorral ellátott mikrojármű, rövidebb nevén MAV, amely csak úgy tudja elemeit feltölteni, ha rácsatlakozik egy távvezetékre. A rendszer két fő problémával néz szembe: az egyik az, hogy miként képes a 74 km/h sebességgel repülő MAV úgy rácsatlakozni a vezetékre, hogy nem károsítja meg semi azt, sem pedig saját magát.

A másik az álcázás problematikája, amely a New Scientist híradása szerint szinte már meg is van oldva. A Pentagon kutatórészlege, a DARPA ugyanis már korábban kifejlesztette azt a technológiát, amivel a repülő átalakulhat - a hírek szerint a gép ráakaszkodik a vezetékre és úgy néz ki, mintha egy szél által odafújt szemétdarab lenne. Ehhez szükséges mind egy ún. szénösszetevőkből felépített "csúszóbőr", amely révén a repülő törzse alakot válthat, mind pedig különleges, teleszkópos szárnyak is.

A New Scientist által megkeresett angol mérnökök mind bizalmatlanok az ötlettel kapcsolatban. Zac Richardson, a National Grid mérnöke úgy nyilatkozott, a MAV már egy 11 kilovoltos vezetéken kisüthet két vezetőt, amivel az egész töltekezés hiábavalóvá válhat. A 400 kilovoltos, városok között nyúló vezetékre rácsatlakozva a MAV elég látványos szikraerőt okozhat, ezzel pontosan felfedve pozícióját. A szakértői véleményektől függetlenül az AFRL bejelentette, 2008-ban tesztelni fogja bizarr koncepcióját.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Tech

Újabb baleset – leállították a kényszerleszálló repülők gyártását

A Bombardier Dash 8 Q400-as típusú gépéről a vasárnapi koppenhágai kényszerleszállás után kijelenthetjük: megbukott. Két ugyanilyen baleset már történt korábban ezzel a géptípussal. A SAS légitársaság azonnal a gépek teljes leállítása mellett döntött. A gyártó nem érti, az utasok viszont nem vitatják a döntést.

Tech

A lopakodó repülőgépek története

Pjotr Ufimcev orosz fizikus sem lehetett próféta a saját hazájában: Moszkvában dolgozta ki a repülőgépeket a radarok számára láthatatlanná tevő technológia elméletét, de a lopakodókat végül az amerikaiak építették meg.

hvg.hu Tech

Először ölt Irakban a repülő harci robot

Az iraki nemzetközi erők weboldalán megjelent hír szerint szeptember 1-jén a történelemben először vett részt éles bevetésen felfegyverzett, távolról irányítható robotrepülőgép.

hvg.hu Tech

Amerikai repülők zavarják a mobiltelefonokat Irakban

Egy a vietnámi háborúban megjelent repülőgéptípust most Irakban vetnek be. Az akkoriban a vadászgépek védelmét ellátó kisegítő repülők most a robbantásos merényleteket próbálják megakadályozni, a mobiltelefonok, garázsnyitok és egyéb elektronikus jeladók zavarásával.

Demeter Szilárd szavait a gondolkodási önállótlansággal magyarázza egykori pályatársa

Demeter Szilárd szavait a gondolkodási önállótlansággal magyarázza egykori pályatársa

Tóta W.: József és a színes, szélesvásznú bunga-bunga

Tóta W.: József és a színes, szélesvásznú bunga-bunga

Mit gondol, hogyan tálalják a Fidesz-közeli lapok a Szájer-ügyet?

Mit gondol, hogyan tálalják a Fidesz-közeli lapok a Szájer-ügyet?