szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Távvezetékről tölthetik magukat a jövőben a kémrepülőgépek. Az amerikai légierő kutatólaboratóriuma, az AFRL ugyanis csak így tudja feltölteni távirányítással működtetett megfigyelőgépeinek elemeit.


Szakítana a MAV a fenyegető külsővel
© aerowebspace.org
Az AFRL jelenlegi fejlesztése egy olyan elektromos motorral ellátott mikrojármű, rövidebb nevén MAV, amely csak úgy tudja elemeit feltölteni, ha rácsatlakozik egy távvezetékre. A rendszer két fő problémával néz szembe: az egyik az, hogy miként képes a 74 km/h sebességgel repülő MAV úgy rácsatlakozni a vezetékre, hogy nem károsítja meg semi azt, sem pedig saját magát.

A másik az álcázás problematikája, amely a New Scientist híradása szerint szinte már meg is van oldva. A Pentagon kutatórészlege, a DARPA ugyanis már korábban kifejlesztette azt a technológiát, amivel a repülő átalakulhat - a hírek szerint a gép ráakaszkodik a vezetékre és úgy néz ki, mintha egy szél által odafújt szemétdarab lenne. Ehhez szükséges mind egy ún. szénösszetevőkből felépített "csúszóbőr", amely révén a repülő törzse alakot válthat, mind pedig különleges, teleszkópos szárnyak is.

A New Scientist által megkeresett angol mérnökök mind bizalmatlanok az ötlettel kapcsolatban. Zac Richardson, a National Grid mérnöke úgy nyilatkozott, a MAV már egy 11 kilovoltos vezetéken kisüthet két vezetőt, amivel az egész töltekezés hiábavalóvá válhat. A 400 kilovoltos, városok között nyúló vezetékre rácsatlakozva a MAV elég látványos szikraerőt okozhat, ezzel pontosan felfedve pozícióját. A szakértői véleményektől függetlenül az AFRL bejelentette, 2008-ban tesztelni fogja bizarr koncepcióját.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Újabb baleset – leállították a kényszerleszálló repülők gyártását

A Bombardier Dash 8 Q400-as típusú gépéről a vasárnapi koppenhágai kényszerleszállás után kijelenthetjük: megbukott. Két ugyanilyen baleset már történt korábban ezzel a géptípussal. A SAS légitársaság azonnal a gépek teljes leállítása mellett döntött. A gyártó nem érti, az utasok viszont nem vitatják a döntést.

Tech

A lopakodó repülőgépek története

Pjotr Ufimcev orosz fizikus sem lehetett próféta a saját hazájában: Moszkvában dolgozta ki a repülőgépeket a radarok számára láthatatlanná tevő technológia elméletét, de a lopakodókat végül az amerikaiak építették meg.

hvg.hu Tech

Először ölt Irakban a repülő harci robot

Az iraki nemzetközi erők weboldalán megjelent hír szerint szeptember 1-jén a történelemben először vett részt éles bevetésen felfegyverzett, távolról irányítható robotrepülőgép.

hvg.hu Tech

Amerikai repülők zavarják a mobiltelefonokat Irakban

Egy a vietnámi háborúban megjelent repülőgéptípust most Irakban vetnek be. Az akkoriban a vadászgépek védelmét ellátó kisegítő repülők most a robbantásos merényleteket próbálják megakadályozni, a mobiltelefonok, garázsnyitok és egyéb elektronikus jeladók zavarásával.