szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Lássuk mit tehetünk, amennyiben az karácsonyra kapott/adott ajándékkal kapcsolatban...

Lássuk mit tehetünk, amennyiben az karácsonyra kapott/adott ajándékkal kapcsolatban gondok merülnének fel.

A számla alapvető feltétele annak, hogy reklamációval élhessünk, ezért azt feltétlenül őrizzük meg. Abban az esetben, ha nem kaptuk az ajándékkal együtt, mindenképpen el kell kérnünk az ajándékozótól – néha egy kicsit ciki lehet (senki sem szeret „árcédulával együtt” ajándékozni), de nagy értékű számítástechnikai berendezések esetében elnézhető. Másik alapvető feltétel: rendelkezzünk a termék használati-kezelési útmutatójával. Az abban foglaltak betartása mellett használjuk a berendezést. (A rendeltetésellenes használat kizárja igényeink érvényesíthetőségét.) Amennyiben jótállási igényünket kívánjuk érvényesíteni, szükségünk lesz a termék jótállási jegyére is. Azon termékek esetében, melyekre jogszabály jótállási kötelezettséget ír elő (a számítógép például ilyen! ), a kereskedő a vásárláskor köteles átadni az általa érvényesített jótállási jegyet ! Ha mindezek megvannak, akkor indulhatunk reklamálni – természetesen mindeközben fel se merüljön bennünk, hogy a hibáért mi vagyunk felelősek. (ha nem ez látszik rajtunk, akkor fújhatjuk...) 


Jótállási jegyünk van, akkor a jegyen feltüntetett szakszervizbe ballagjunk el, ha nincsen (vagy más jellegű a probléma) akkor a boltba menjünk.

Jótállás hiányában vagy más jellegű probléma esetén a kereskedő felé szavatossági igénnyel élhetünk. A szavatossági felelősség alól mentesül a kereskedő, ha a vásárláskor már ismert hibát kifogásolunk – de mégis megvettük a terméket. (ha figyelmesen elolvastuk ezt a boltkóstolót, akkor ilyet nem tettünk!) Ha viszont rejtett hibáról van szó, így a vásárláskor is a termékben volt, de akkor nem lehetett felismerni (a használat közben derült rá fény) -, joggal követelhetjük az alábbiak egyikét:

- kérhetjük a termék kijavítását,
- illetve árleszállítását.
- Harmadik választási lehetőségünk, hogy az áru kicserélését kérjük, azonban ezt csak abban az esetben köteles teljesíteni a kereskedő, ha nyolc napon túl, vagy egyáltalán nem javítható a hiba, vagy a javítással a termék használhatósága, értéke csökkenne.

Fenti reklamációkra jogilag a vásárlástól számított hat hónap áll rendelkezésünkre; ha a hiba csak később vált felismerhetővé, egy év, tartós használatra rendelt dolog esetében pedig - szintén a vásárlástól számított - három év az elévülési idő.

Ha a fentieknek nem sikerül érvényt szereznünk, köztünk és a kereskedő, illetve a szerviz közt vita merül fel bármely kérdésben, így például a hiba, a javíthatóság vonatkozásában, kérjük a kereskedőtől az erre feljogosított szerv (általában a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség) szakvéleményének beszerzését. A kereskedő köteles ennek eleget tenni, a szakvéleményben foglaltak pedig számára kötelezőek lesznek. A terület jogi szabályozásának alapját a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 305-310. §-ain túl a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről szóló 4/1978. (III.1.) BkM rendelet képezi. Azon termékek listája, melyekre kötelező jótállás vonatkozik, az egyes tartós használatra rendelt termékek jótállási kötelezettségéről szóló 117/1991. (IX. 10.) Korm. rendeletből ismerhető meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!