Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a5bd721-36f9-4fd9-a696-b69d493d03fb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy frissen előkerült videón jól látni, hogyan cikázott a Dunán az a motorcsónak, melynek fedélzetén végül hét magyar fiatal vesztette életét.","shortLead":"Egy frissen előkerült videón jól látni, hogyan cikázott a Dunán az a motorcsónak, melynek fedélzetén végül hét magyar...","id":"20250518_verocei-hajobaleset-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a5bd721-36f9-4fd9-a696-b69d493d03fb.jpg","index":0,"item":"b1ac43da-f424-4745-8928-7c0230cc5e89","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_verocei-hajobaleset-video","timestamp":"2025. május. 18. 19:21","title":"Előkerült egy videó a verőcei hajótragédiáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77a74450-197e-4d64-b4d0-2bb954ed87e5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az RMDSZ elnöke úgy érzi, meg tudta győzni a magyar miniszterelnököt.","shortLead":"Az RMDSZ elnöke úgy érzi, meg tudta győzni a magyar miniszterelnököt.","id":"20250518_Kelemen-Hunor-Orban-Viktor-telefon-George-Simion-roman-elnokvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77a74450-197e-4d64-b4d0-2bb954ed87e5.jpg","index":0,"item":"e80ba70c-00f9-4a21-bfa1-0aec0639f893","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Kelemen-Hunor-Orban-Viktor-telefon-George-Simion-roman-elnokvalasztas","timestamp":"2025. május. 18. 13:46","title":"Kelemen Hunor elárulta, mit beszélt Orbánnal a magyarellenes Simionról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e57bdad0-c918-4f3f-83d8-3aacfbbd139d","c_author":"Szentgyörgyi Rita","category":"360","description":"„A divat lett az én forradalmam” – idézi fel pályáját az ősi arisztokrata családból származó Jean-Charles de Castelbajac divattervező, képzőművész. Az első miseruhákat börtönkörnyezetbe tervezte, a legutóbbiakat a Notre-Dame újranyitására. Dolgozott a Sex Pistolsszal, Rihannával, a festő Jean-Michel Basquiat-val, a reklámfotós Oliviero Toscanival – de saját stílusából semmi áron nem engedett. HVG-portré.","shortLead":"„A divat lett az én forradalmam” – idézi fel pályáját az ősi arisztokrata családból származó Jean-Charles de...","id":"20250517_Jean-Charles-Castelbajac-divattervezo-kepzomuvesz-HVG-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e57bdad0-c918-4f3f-83d8-3aacfbbd139d.jpg","index":0,"item":"0bf36d4b-dcb2-4e5f-955d-640ca141f7c3","keywords":null,"link":"/360/20250517_Jean-Charles-Castelbajac-divattervezo-kepzomuvesz-HVG-portre","timestamp":"2025. május. 17. 12:30","title":"Madonna, Lady Gaga és a pápa öltöztetője a HVG-nek: Nálam soha nem a divat a prioritás, hanem a közlésvágy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0121110-1e15-4a2a-9340-10ccc1b4fb4f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mi a közös a feledékeny mókusban és a magyar kormányban, vagy Opitz Barbiban és egy szerelmes börzsönyi ragadozóban? És Tóth Gabiban, Stohl Andrásban és Elon Muskban? A kedvenc híreik között válogatva boncolgatta ezeket a kérdéseket a Duma Aktuál csapata, így került szóba az is, hogy mire kell vigyázni Fejes Tamás, a Tankcsapda dobosának boltjában, vagy miért kell tűzálló nadrág a rovarmegfigyeléshez? ","shortLead":"Mi a közös a feledékeny mókusban és a magyar kormányban, vagy Opitz Barbiban és egy szerelmes börzsönyi ragadozóban? És...","id":"20250517_duma-aktual-hirvalogatas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0121110-1e15-4a2a-9340-10ccc1b4fb4f.jpg","index":0,"item":"0a596888-18da-490c-8ac1-72b10a383aa4","keywords":null,"link":"/360/20250517_duma-aktual-hirvalogatas-video","timestamp":"2025. május. 17. 19:30","title":"„Elképesztőt villantott a börzsönyi vadmacska”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"XIV. Leó pápa vasárnap szolgálatkezdő miséjét követően fogadta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt és feleségét, Olenát.","shortLead":"XIV. Leó pápa vasárnap szolgálatkezdő miséjét követően fogadta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt és feleségét, Olenát.","id":"20250518_xiv-leo-papa-volodimir-zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19.jpg","index":0,"item":"b89a87e5-6eb2-4e23-a65c-42b4fdfdbc1e","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_xiv-leo-papa-volodimir-zelenszkij","timestamp":"2025. május. 18. 17:44","title":"Fogadta Volodimir Zelenszkijt XIV. Leó pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a26127c7-b5d4-4b78-b982-caa3cf20ac31","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Akik azt gondolták-remélték, hogy Ferenc pápa működése csupán egy könnyen feledhető közjáték lesz a pápaság történetében, határozott cáfolatot kaptak. A XIV. Leó néven a pápai trónra lépett – vasárnap beiktatott – Robert Francis Prevost, ha nem is egy „klónozott Ferenc”, garancia a megkezdett út folytatására.","shortLead":"Akik azt gondolták-remélték, hogy Ferenc pápa működése csupán egy könnyen feledhető közjáték lesz a pápaság...","id":"20250518_hvg-roma-mar-nem-romaban-xiv-leo-papa-ferenc-utjan-peru-amerikai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a26127c7-b5d4-4b78-b982-caa3cf20ac31.jpg","index":0,"item":"84e1863e-d59e-45ca-a728-8e3cd7b4d5a0","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-roma-mar-nem-romaban-xiv-leo-papa-ferenc-utjan-peru-amerikai","timestamp":"2025. május. 18. 14:00","title":"A Ferenc által kijelölt úton tartaná az egyházat, de vajon „tizenhárom plusz egyedik” Leónak is lesz-e kisugárzása?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225","c_author":"Bálint Dávid","category":"360","description":"Nem túlzás azt feltételezni, hogy akinek kertje van, az év közben szeretné meglepni magát és családját egészséges, „íze van” zöldségekkel és zamatos gyümölcsökkel. Ennek egyik kulcsát sokan – nagyon helyesen – talajaink minőségében, a talaj-előkészítésben látják. Hogyan tesztelhetjük a kerti talajt egy egyszerű és okos alkalmazás segítségével, és mi a teendő, ha azt találjuk, hogy kimerült? ","shortLead":"Nem túlzás azt feltételezni, hogy akinek kertje van, az év közben szeretné meglepni magát és családját egészséges, „íze...","id":"20250517_rossz-talaj-kimerult-talaj-kerteszkedes-slakes-applikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225.jpg","index":0,"item":"cb36ea96-b818-46bd-8543-42a9760897e4","keywords":null,"link":"/360/20250517_rossz-talaj-kimerult-talaj-kerteszkedes-slakes-applikacio","timestamp":"2025. május. 17. 15:45","title":"Így deríthetjük ki, hogy kimerült-e a talaj, javítanunk kell-e kertünk földjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"605185c4-1fb1-4228-813a-0edc420f7cf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a sportos vonalvezetésű patinás Skoda egészen a 70-es évekig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a sportos vonalvezetésű patinás Skoda egészen a 70-es évekig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250517_szocialista-sportkupe-meregdraga-regi-skoda-110-r-tunt-fel-a-szinen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/605185c4-1fb1-4228-813a-0edc420f7cf7.jpg","index":0,"item":"d4795fce-7853-43f5-883c-4dfb9e6409f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_szocialista-sportkupe-meregdraga-regi-skoda-110-r-tunt-fel-a-szinen","timestamp":"2025. május. 17. 07:21","title":"Szocialista sportkupé: méregdrága régi Skoda tűnt fel a színen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A bányákban használt 700 tonnás dömpert a DARPA szakértői robotizálják, hogy javítsák a hatékonyságot, s csökkentsék az emberekre leselkedő sérülésveszélyt.
A Caterpillar 797 már önmagában is lélegzetelállító jármű, a 700 tonnás szörnyeteget ugyanis egy 3550 lóerős, 24-hengeres motor mozgatja, amely közel 70 km/h-s sebességre tudja felgyorsítani a munkagépek királyát. Egy fordulóban akár 240 tonna rakományt is képes megmozgatni, nem véletlen, hogy a nagy kapacitású bányákban eőszeretettel alkalmazzák.
Az óriásdömper egy nagyobb terepjáró mellett: 700 tonna, 3550 lóerő
Az MSNBC értesülései szerint az óriás-dömpert a Pentagon védelmi fejlesztéseivel megbízott ügynökség, a DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) által étere hívott Urban Challenge részeként robotizálják. Az elmúlt években rendszeresen megrendezték ezt a megmérettetést, amelyen különböző egyetemek és kutatóintézetek csapatai indultak. A feladatuk az volt, hogy olyan autót tervezzenek, amely külső emberi segítség nélkül, önállóan képes elnavigálni egy adott célpontig. A Caterpillar 797-et most a versenyen szerzett tanulságokat felhasználva látják el vezérlőszoftverrel és az irányítást végző robotokkal.
„Az önálló járművek technológiája egyelőre még gyerekcipőben jár” – nyilatkozta az MSNBC-nek Tony Stentz, a Carnegie Mellon University (CMU) professzora. Stentz arra számít, hogy ez a terület az előttünk álló 5-10 évben robbanásszerű fejlődésen megy keresztül, s a bányaiparon túl több területen is megjelenhetnek az önjáró gépkocsik, amelyek végül a fogyasztói piacra is eljuthatnak.
A Caterpillar járművei bár a világ legnagyobb robotizált haszonjárművei lesznek, nem lehetnek az elsők ezen a téren. A munkagépeket gyártó japán Komatsu már üzemeltet automata teherautókat a chilei Gaby bányában. A Rio Tinto brit-ausztrál bányaipari vállalat pedig nemrégiben jelentette be, hogy november végéig teljes mértékben automatizálja az auztrál Pilbara vasérc-bányatelepét.
A Caterpillar 797-eseket számtalan apró eszközzel szerelik fel, hogy biztonságosan tudjanak közlekedni. GPS-vevők folyamatosan figyelik a teherautók helyzetét és irányát, miközben lézeres érzékelők a jármű előtti útszakaszt vizsgálják nagyobb akadályokért. Egy videó-elemző rendszer pedig eldönti, hogy az adott objektum veszélyt jelent-e vagy sem. Ezeket az információkat egy szoftver dolgozza fel, amely ezután kiadja az utasítást a robotsofőrnek, hogy kikerülje-e az akadályt és ha igen, mekkora távolságot tartson tőle.
A vezérlőprogram eredeti változatát a CMU diákjai és tanárai fejlesztették ki a DARPA Urban Challenge-hez, s úgy írták meg, hogy a robotizált jármű szenzoraival és mesterséges intelligánciájának segítségével képes legyen navigálni a városi környezetben található akadályok között. A programot némileg át kell majd alakítani, hogy a bányák világában is használható legyen, erről azonban Stentz professzor nem árult el további részleteket.
A teljesen automatizált óriás szállítójárművektől azt remélik, hogy csökkentik a karbantartási költségeket, miközben növelik a termelékenységet. Stentz szerint akár durván 100 százalékos termelési növekedést is jelenthet, ha a teherautók kapacitását teljes mértékben kihasználva azok egy hét minden napján 24 órában dolgoznak a bányában.
„A bányákban rengeteg veszély leselkedik a munkásokra, így elkerülhetővé válik számtalan baleset és tragédia a robot-sofőrök alkalmazásával” – tette hozzá Mark Campbell aki a Cornell University színeiben indult a DARPA Urban Challenge-en. „Én személy szerint azt gondolom, hogy ez jó ötlet, a bányászoknak ugyanis sokszor kell rossz látási körülmények között dolgoznia, a rossz megvilágítás, a szálló por, vagy éppen a köd miatt, ezek pedig mind-mind olyan tényezők, amelyek nagyon veszélyessé teszik a közlekedést a bánya területén.
Bár a terepviszonyok változatosabbak egy bányában, mint egy városi környezetben, a kutatóknak mégis könnyebb dolga van a vezérlőszoftvert illetően, mint az Urban Challenge idején.
Ennek ellenére nem valószínű, hogy a városi forgalomban megjelennének az automatizált járművek. Az ehhez szükséges technológia részei – például az automata parkolórendszerek, tolatóradarok – már ma is elérhetőek egyes sorozatgyártású járművekben, azonban a további komponensek árának még esnie kell, a technológiának fejlődnie kell (például a szenzorok érzékenységét illetően), s a sofőröknek is meg kell majd tanulnia megbízni az önműködő gépkocsikban.
Az autózás szerelmeseinek tehát egyelőre nincs mitől tartania, Campbell szerint ugyanis a szenzorok eleinte csak többletinformációval látják majd el a sofőrt, akinek továbbra is a kezében marad az irányítás, de legalábbis a döntés lehetősége.
A Gordon nevű robot agyát patkányok idegsejtjeiből tenyésztették, ezzel létrejött a világ első, élő agyszövettel irányított mesterséges szerkezete. Gordont megalkotói az angliai Reading Egyetemen mutatták be szerdán.
Elektromágneses erő révén tudnak majd a jövő robotjai bármilyen formát felvenni, állítják pittsburghi kutatók. A jelenlegi prototípusok apró alkotóelemei képesek egymással kommunikálni és az áramot is megosztják egymással, ha kell.
Denevérként képesek érzékelni környezetüket a jövő automata minirobotjai, adta hírül a hadászati fejlesztésekkel kapcsolatos Danger Room blog. Az első tesztekre már két éven belül sor kerülhet.
Benzinkutas-feladatokat ellátni tudó, azaz tankolni képes robotot mutattak be holland feltalálók egy északnyugat-hollandiai, emmeloordi töltőállomásnál.
Különleges mesterséges intelligencia vezérli a Stanford Egyetem robothelikoptereit. A robotjárművek képesek úgy megtanulni bonyolult légimanővereket, hogy azokat más helikopterek légibemutatóiból nézik végig.
Lipcsei kutatóknak köszönhetően elkészült az első olyan szoftver, amely révén a robotok saját maguktól, hibáikból okulva tanulhatnak meg mozogni. A programkód egy neurális hálózat, kvázi egy egyszerűsített idegrendszer felépítését imitálva biztosítja, hogy a robotok maguktól jöjjenek rá, hogyan is kell mozogni.
A New Scientist weboldalának értesülései szerint az ARoS nevű robotot a portugál Minho városának egyetemén fejlesztették ki. A videón egy habszivacsból készült szerkezetet kell összeillesztenie a robotnak és emberi segítőjének.
Két éve már beszámoltunk a BigDog-nak nevezett harctéri teherhordozó robotokról. Az amerikai védelmi minisztérium kutatórészlege által támogatott projekt új videója az elmúlt két évben történt tökéletesítéseket mutatja be.
Olyan vállalkozókat keres a Pentagon, akik segítenének kifejleszteni számukra a "nem kooperatív emberi célpontok" érzékelésére és felkutatására kialakított robotcsoportot, írja a New Scientist. A megkérdezett szakértők szerint nem meglepő a hír, a robotok harctérre küldése ugyanis számos alkalommal logisztikai problémákkal jár.