Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"27a18ce6-cf37-4118-aefc-40714ec81c33","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint olyan méreganyagot termelnek az afrikai Viktória-tóban lévő algák, amely májkárosító hatása miatt súlyos egészségkárosodáshoz vezethet. A tó vizét 47 millió ember használja.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint olyan méreganyagot termelnek az afrikai Viktória-tóban lévő algák, amely májkárosító hatása...","id":"20250331_afrika-viktoria-to-algasodas-mergezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27a18ce6-cf37-4118-aefc-40714ec81c33.jpg","index":0,"item":"f684a93a-5626-4688-bbdd-023355761d9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_afrika-viktoria-to-algasodas-mergezes","timestamp":"2025. március. 31. 13:03","title":"Épp most zöldül be Afrika legnagyobb tava, és ez nagyon súlyos probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df7b362f-04a5-401b-a7e1-2bd435787d20","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az európai belső biztonság megerősítését célzó stratégiát fogadott el az Európai Bizottság.","shortLead":"Az európai belső biztonság megerősítését célzó stratégiát fogadott el az Európai Bizottság.","id":"20250401_A-ProtectEU-nevu-uj-egyuttmukodes-vedi-az-EU-t-a-hibrid-fenyegetesek-a-szervezett-bunozes-es-a-kiberterben-elkovetett-buncselekmenyek-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df7b362f-04a5-401b-a7e1-2bd435787d20.jpg","index":0,"item":"9db2d3cc-f0da-4942-a585-1cf9fd1fad23","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_A-ProtectEU-nevu-uj-egyuttmukodes-vedi-az-EU-t-a-hibrid-fenyegetesek-a-szervezett-bunozes-es-a-kiberterben-elkovetett-buncselekmenyek-ellen","timestamp":"2025. április. 01. 20:18","title":"A ProtectEU nevű új együttműködés védheti az uniót a hibrid fenyegetések, a szervezett bűnözés és a kibertérben elkövetett bűncselekmények ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","shortLead":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","id":"20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6.jpg","index":0,"item":"b31639e3-f4b0-45eb-9202-7fe362276509","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","timestamp":"2025. március. 31. 06:41","title":"Mindenki utána fordul ennek az 1200 lóerős sárga-fekete Bugattinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b20a8a5e-67ac-47a5-96c1-64bedc691b13","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Három új nagykövetjelölt kinevezését támogatta zárt ülésén a külügyi bizottság, így kerül majd Irakba a nemzetbiztonsági átvilágításon korábban megbukott Zaid Naffa testvére, Grúziába pedig az a volt helyettes államtitkár, aki kapcsolatban állt az állami lélegeztetőgép-bizniszen később milliárdokat kereső maláj üzletemberrel.","shortLead":"Három új nagykövetjelölt kinevezését támogatta zárt ülésén a külügyi bizottság, így kerül majd Irakba...","id":"20250402_Nagykovetjeloltek-Oszama-Naffa-lelegeztetogep-biznisz-malaj-szelhamos-kulugyes-gruzia-malajzia-irak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b20a8a5e-67ac-47a5-96c1-64bedc691b13.jpg","index":0,"item":"05738f13-3552-4823-8551-ef2e730a3113","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_Nagykovetjeloltek-Oszama-Naffa-lelegeztetogep-biznisz-malaj-szelhamos-kulugyes-gruzia-malajzia-irak-ebx","timestamp":"2025. április. 02. 05:24","title":"Zöld utat kapott Zaid Naffa testvére és a lélegeztetőgép-biznisz maláj szélhámosával tárgyaló külügyes nagyköveti megbízatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5a82016-1835-4e9a-b13a-c6c3c557c589","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A börtönbüntetésre ítélt boszniai szerb vezető titokban hagyta el Bosznia-Hercegovinát még március közepén.","shortLead":"A börtönbüntetésre ítélt boszniai szerb vezető titokban hagyta el Bosznia-Hercegovinát még március közepén.","id":"20250401_milorda-dodik-bosznia-moszkva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5a82016-1835-4e9a-b13a-c6c3c557c589.jpg","index":0,"item":"d8b14f9b-ef2d-4c76-a1d1-9a7079562800","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_milorda-dodik-bosznia-moszkva","timestamp":"2025. április. 01. 12:22","title":"Moszkvában bukkant fel Orbán szövetségese, a hazájában körözött Milorad Dodik – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28921837-2e00-47f3-a451-78d5af8555db","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Űrügynökség szakemberei még 2022 októberében rögzítették, ahogy a napszél részecskéi kavarogva áramlanak ki a csillagból.","shortLead":"Az Európai Űrügynökség szakemberei még 2022 októberében rögzítették, ahogy a napszél részecskéi kavarogva áramlanak ki...","id":"20250331_napszel-nap-video-solar-orbiter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28921837-2e00-47f3-a451-78d5af8555db.jpg","index":0,"item":"362ab931-4bf1-4bd3-b48e-6622967b4b7c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_napszel-nap-video-solar-orbiter","timestamp":"2025. március. 31. 10:03","title":"2 000 000 kilométeres örvényt videóztak le a Nap szélénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy a készpénzhasználatot igyekeznek visszahozni. Eközben olyan rendszerekre hagyatkozunk, amelyek drágák, és ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének, nem lenne mivel lecserélni őket. Mi lehet a megoldás? A zágrábi Money Motion konferencián a nyitó előadást tartó Gauder Milánnal beszélgettünk, akinek a nevéhez az érintésmentes fizetés elterjesztése köthető.","shortLead":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy...","id":"20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6.jpg","index":0,"item":"0a7f0614-0695-4eb0-aaba-03c135a8ea18","keywords":null,"link":"/360/20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","timestamp":"2025. április. 01. 11:49","title":"Gauder Milán: Az a kormány akar kétezer ATM-t telepíttetni, amelyik két éve bezárt ötszáz postát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"802727a6-4ac9-4f7e-adaa-0bd09a6a5a8a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bolondok napja alkalmából viccelték meg a focistát.","shortLead":"Bolondok napja alkalmából viccelték meg a focistát.","id":"20250401_szoboszlai-dominik-telekom-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/802727a6-4ac9-4f7e-adaa-0bd09a6a5a8a.jpg","index":0,"item":"ab700f96-0d47-4a80-b971-40a6356b16e5","keywords":null,"link":"/elet/20250401_szoboszlai-dominik-telekom-atveres","timestamp":"2025. április. 01. 14:09","title":"„Úgy néz ki, mint a seggem kifordítva” – groteszk szoborral verte át Szoboszlait a Telekom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A bányákban használt 700 tonnás dömpert a DARPA szakértői robotizálják, hogy javítsák a hatékonyságot, s csökkentsék az emberekre leselkedő sérülésveszélyt.
A Caterpillar 797 már önmagában is lélegzetelállító jármű, a 700 tonnás szörnyeteget ugyanis egy 3550 lóerős, 24-hengeres motor mozgatja, amely közel 70 km/h-s sebességre tudja felgyorsítani a munkagépek királyát. Egy fordulóban akár 240 tonna rakományt is képes megmozgatni, nem véletlen, hogy a nagy kapacitású bányákban eőszeretettel alkalmazzák.
Az óriásdömper egy nagyobb terepjáró mellett: 700 tonna, 3550 lóerő
Az MSNBC értesülései szerint az óriás-dömpert a Pentagon védelmi fejlesztéseivel megbízott ügynökség, a DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) által étere hívott Urban Challenge részeként robotizálják. Az elmúlt években rendszeresen megrendezték ezt a megmérettetést, amelyen különböző egyetemek és kutatóintézetek csapatai indultak. A feladatuk az volt, hogy olyan autót tervezzenek, amely külső emberi segítség nélkül, önállóan képes elnavigálni egy adott célpontig. A Caterpillar 797-et most a versenyen szerzett tanulságokat felhasználva látják el vezérlőszoftverrel és az irányítást végző robotokkal.
„Az önálló járművek technológiája egyelőre még gyerekcipőben jár” – nyilatkozta az MSNBC-nek Tony Stentz, a Carnegie Mellon University (CMU) professzora. Stentz arra számít, hogy ez a terület az előttünk álló 5-10 évben robbanásszerű fejlődésen megy keresztül, s a bányaiparon túl több területen is megjelenhetnek az önjáró gépkocsik, amelyek végül a fogyasztói piacra is eljuthatnak.
A Caterpillar járművei bár a világ legnagyobb robotizált haszonjárművei lesznek, nem lehetnek az elsők ezen a téren. A munkagépeket gyártó japán Komatsu már üzemeltet automata teherautókat a chilei Gaby bányában. A Rio Tinto brit-ausztrál bányaipari vállalat pedig nemrégiben jelentette be, hogy november végéig teljes mértékben automatizálja az auztrál Pilbara vasérc-bányatelepét.
A Caterpillar 797-eseket számtalan apró eszközzel szerelik fel, hogy biztonságosan tudjanak közlekedni. GPS-vevők folyamatosan figyelik a teherautók helyzetét és irányát, miközben lézeres érzékelők a jármű előtti útszakaszt vizsgálják nagyobb akadályokért. Egy videó-elemző rendszer pedig eldönti, hogy az adott objektum veszélyt jelent-e vagy sem. Ezeket az információkat egy szoftver dolgozza fel, amely ezután kiadja az utasítást a robotsofőrnek, hogy kikerülje-e az akadályt és ha igen, mekkora távolságot tartson tőle.
A vezérlőprogram eredeti változatát a CMU diákjai és tanárai fejlesztették ki a DARPA Urban Challenge-hez, s úgy írták meg, hogy a robotizált jármű szenzoraival és mesterséges intelligánciájának segítségével képes legyen navigálni a városi környezetben található akadályok között. A programot némileg át kell majd alakítani, hogy a bányák világában is használható legyen, erről azonban Stentz professzor nem árult el további részleteket.
A teljesen automatizált óriás szállítójárművektől azt remélik, hogy csökkentik a karbantartási költségeket, miközben növelik a termelékenységet. Stentz szerint akár durván 100 százalékos termelési növekedést is jelenthet, ha a teherautók kapacitását teljes mértékben kihasználva azok egy hét minden napján 24 órában dolgoznak a bányában.
„A bányákban rengeteg veszély leselkedik a munkásokra, így elkerülhetővé válik számtalan baleset és tragédia a robot-sofőrök alkalmazásával” – tette hozzá Mark Campbell aki a Cornell University színeiben indult a DARPA Urban Challenge-en. „Én személy szerint azt gondolom, hogy ez jó ötlet, a bányászoknak ugyanis sokszor kell rossz látási körülmények között dolgoznia, a rossz megvilágítás, a szálló por, vagy éppen a köd miatt, ezek pedig mind-mind olyan tényezők, amelyek nagyon veszélyessé teszik a közlekedést a bánya területén.
Bár a terepviszonyok változatosabbak egy bányában, mint egy városi környezetben, a kutatóknak mégis könnyebb dolga van a vezérlőszoftvert illetően, mint az Urban Challenge idején.
Ennek ellenére nem valószínű, hogy a városi forgalomban megjelennének az automatizált járművek. Az ehhez szükséges technológia részei – például az automata parkolórendszerek, tolatóradarok – már ma is elérhetőek egyes sorozatgyártású járművekben, azonban a további komponensek árának még esnie kell, a technológiának fejlődnie kell (például a szenzorok érzékenységét illetően), s a sofőröknek is meg kell majd tanulnia megbízni az önműködő gépkocsikban.
Az autózás szerelmeseinek tehát egyelőre nincs mitől tartania, Campbell szerint ugyanis a szenzorok eleinte csak többletinformációval látják majd el a sofőrt, akinek továbbra is a kezében marad az irányítás, de legalábbis a döntés lehetősége.
A Gordon nevű robot agyát patkányok idegsejtjeiből tenyésztették, ezzel létrejött a világ első, élő agyszövettel irányított mesterséges szerkezete. Gordont megalkotói az angliai Reading Egyetemen mutatták be szerdán.
Elektromágneses erő révén tudnak majd a jövő robotjai bármilyen formát felvenni, állítják pittsburghi kutatók. A jelenlegi prototípusok apró alkotóelemei képesek egymással kommunikálni és az áramot is megosztják egymással, ha kell.
Denevérként képesek érzékelni környezetüket a jövő automata minirobotjai, adta hírül a hadászati fejlesztésekkel kapcsolatos Danger Room blog. Az első tesztekre már két éven belül sor kerülhet.
Benzinkutas-feladatokat ellátni tudó, azaz tankolni képes robotot mutattak be holland feltalálók egy északnyugat-hollandiai, emmeloordi töltőállomásnál.
Különleges mesterséges intelligencia vezérli a Stanford Egyetem robothelikoptereit. A robotjárművek képesek úgy megtanulni bonyolult légimanővereket, hogy azokat más helikopterek légibemutatóiból nézik végig.
Lipcsei kutatóknak köszönhetően elkészült az első olyan szoftver, amely révén a robotok saját maguktól, hibáikból okulva tanulhatnak meg mozogni. A programkód egy neurális hálózat, kvázi egy egyszerűsített idegrendszer felépítését imitálva biztosítja, hogy a robotok maguktól jöjjenek rá, hogyan is kell mozogni.
A New Scientist weboldalának értesülései szerint az ARoS nevű robotot a portugál Minho városának egyetemén fejlesztették ki. A videón egy habszivacsból készült szerkezetet kell összeillesztenie a robotnak és emberi segítőjének.
Két éve már beszámoltunk a BigDog-nak nevezett harctéri teherhordozó robotokról. Az amerikai védelmi minisztérium kutatórészlege által támogatott projekt új videója az elmúlt két évben történt tökéletesítéseket mutatja be.
Olyan vállalkozókat keres a Pentagon, akik segítenének kifejleszteni számukra a "nem kooperatív emberi célpontok" érzékelésére és felkutatására kialakított robotcsoportot, írja a New Scientist. A megkérdezett szakértők szerint nem meglepő a hír, a robotok harctérre küldése ugyanis számos alkalommal logisztikai problémákkal jár.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.