szerző:
hvg.hu

A Nagy Hadronütköztetőben dolgozó tudósok nemrég olyan jelenséget figyeltek meg, amit nem jósolt meg előre a kvantumfizika alapjának számító (és a világunk fizikai törvényeit leíró) Standard Modell.

Könnyen lehet, hogy a fizika egy eddig ismeretlen, új területének létezésére szerezhettek bizonyítékot a tudósok nemrég, a CERN részecskegyorsítójának, a Nagy Hadronütköztetőnek köszönhetően. A Futurism beszámolója szerint a legutóbbi mérések eredményei eltérést mutatnak a Standard Modell jóslataival szemben, ami alapjaiban kérdőjelezné meg a jelenleg ismert (kvantum)fizika működési elvét.

A Standard Modell a kvantumfizika alapelmélete, amely a négyből három olyan alapvető fizikai erőt leír, amelyet a tudomány a világunk alapjának tart. A modell jóslatait eddig majdnem minden kísérleti teszt igazolta – ennek köszönhetjük például az utóbbi évek egyik legnagyobb felfedezését, a Higgs-bozon létezésének igazolását is. A tudósok nemrég azonban arra jutottak, hogy a mezonok (szubatomi részecskék) nem elég gyakran bomlanak fel kaonokká és müonokká, holott a Standard Modell ennek épp az ellenkezőjét jósolja.

©

A kutatók azt gyanítják, hogy ez az anomália egy újfajta részecskecsaládot, a leptokvarkok jelenlétét jelentheti. A létezésüket egy korszerűsített Nagy Hadronütköztető képes lehet bebizonyítani, ami azt is jelenti, hogy alapjaiban kellene átgondolni a Standard Modellt.

Mindez azt jelentené, hogy tovább lehetne folytatni a kutatást a világot alkotó legelemibb részecskék után, ami segítene megérteni az egész univerzumot. Könnyen lehet, hogy a világegyetem jelentős részét alkotó sötét anyagot is ez az új fizikai törvényszerűség határozza meg, ami azt jelentené, hogy ezekkel az új részecskékkel egy időben a sötét anyagot is tanulmányozni lehetne.

©

A kutatók szerint az, hogy ez idáig nem találkoztak ezekkel a részecskékkel, azt valószínűsíti, hogy a jelenleginél nagyobb energiára lesz szükség az ütköztetéshez.

A Nagy Hadronütköztető jelenlegi formájában még a 2030-as évek közepéig működik így, a tervek szerint akkor fogják lecserélni a gyorsításhoz szükséges mágneseket nagyjából kétszer ilyen erősekre. Ráadásul az alagút jelenlegi 27 kilométeres hossza 100 kilométerre nőhet, amitől összesen hétszer nagyobb energiával lehet végrehajtani az ütköztetést. Erre viszont még a 2040-es évekig egész biztosan várni kell.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!