szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha minden igaz, az új évvel új korszak is kezdődik a magyar e-közigazgatásban. Az eddiginél jóval több ügyet intézhetünk majd a hivatalok személyes felkeresése nélkül, elektronikus úton. Ennek jegyében az az Ügyfélkapun belépve több újítás is fogadja az állampolgárokat és cégeket. Személyre szabható ügyintézési felülettel (SZÜF) újult meg a Magyarorszag.hu és teljesen átalakult például az a "hiteles elektronikus postafiók-szolgáltatás" is, amelyen a NAV-tól illetve más állami szervektől – ezután egyre nagyobb számban csak elektronikusan – érkező leveleinket látjuk.

A hazai e-ügyintézés új kiindulópontjának szánt személyre szabható ügyintézési felületet (SZÜF) használhatnak január 2-ától az állampolgárok és a gazdálkodó szervezetek. Az ügyintézési felületre elsőként csak ügyfélkapus azonosítással lehet belépni, a jövőben azonban más azonosítási módokat is aktiválnak: az eSzemélyi is használható lesz erre, valamint egy telefonos azonosítási kód is.

A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. tájékoztatása szerint a mától pilot jelleggel elérhető új felület nem pusztán ügyintézési platform, hanem az e-közigazgatási portálokat és szolgáltatásokat összefogó komplex keretrendszer, amelyre az e-ügyintézési szolgáltatók tudják kihelyezni saját szolgáltatásaikat. Az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására kötelezettek körét egy 2015. évi törvény határozta meg. Ezek között szerepelnek az államigazgatási szervek, a helyi önkormányzatok, a törvény vagy kormányrendelet által közigazgatási hatósági jogkör gyakorlására feljogosított egyéb jogalanyok, az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok, valamint az alapvető jogok biztosa, az ügyészség, a közjegyzők és a bírósági végrehajtók. Ide tartoznak a hegyközségek kivételével a köztestületek, a közüzemi szolgáltatók, a törvényben vagy kormányrendeletben elektronikus ügyintézésre kötelezett közfeladatot ellátók vagy közszolgáltatást nyújtók, valamint a meghatározott ügyek e törvény szerinti elektronikus intézését önkéntesen vállalók, az e törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően biztosítók és ezt az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnek bejelentők.

Túry Gergely

A házasságkötéshez azért ezután is személyesen kell megjelenni

Az érintett intézmények és hivatalok januártól kötelesek biztosítani az elektronikus ügyintézést azokban az eljárásokban, ahol ez "értelmezhető és az ágazati jogszabályok nem zárják ki". Eszerint minden olyan ügyet lehet majd elektronikusan intézni, amelynél jogszabály nem írja elő a személyes megjelenést. Példaként említették, hogy a kormányhivataloknál intézhető ügyek jelentős többsége elektronikus úton is kezdeményezhető, ugyanakkor kizárt például a házasságkötés, valamint a gépjárművek műszaki vizsgáztatása.

A Belügyminisztérium szerint a közigazgatási ügyek elektronizálása "evolúciós folyamat", amely során a többféle ügyintézési metódus – személyes, telefonos, papíralapú és elektronikus – még párhuzamosan működik. Ahhoz, hogy az elektronizálást minél szélesebb körre ki lehessen terjeszteni, "növelni kell a társadalom digitális kompetenciáit, valamint az IT-eszközökkel való ellátottságot".

Üzenet a palackban: változott az értesítési tárhely

A megújulás fontos része az eddigi Magyarorszag.hu-n lévő tárhelyet felváltó új hiteles elektronikus postafiók-szolgáltatás, amely egységes tárhelyet biztosít azoknak a kormányzati szervektől származó üzeneteknek, melyeket az állampolgárok és a vállalkozások kapnak. Jelentős változás, hogy dokumentumaink tárhelye a korábbi, kétezres évek elejét idéző formátum helyett egy tényleg modernebbre sikerült, webmail jellegű felület, mely mobileszközökre optimalizáltan is működik.

hvg.hu

Az új, KAÜ-azonosítással (Központi Azonosítási Ügynök) elérhető felületen a munkamenet eltér az eddig megszokottól. Az Ügyfélkapu-munkamenet a bejelentkezéstől számított inaktivitási időt veszi figyelembe (30 perc). A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) munkamenet élettartama azonban ennél hosszabb, a bejelentkezéstől számítva 60 perc, aktivitástól, azaz az oldalon végzett tevékenységtől függetlenül. Ezután újra be kell lépni.

Idővel lekapcsolják a régit

Az új felület kialakításakor azokra is gondoltak, akiknek kevesebb rutinjuk van az informatikai eszközök és alkalmazások használatában. A NISZ szerint nekik szól az ingyenes, hitelesített üzenetküldő szolgáltatás, az ePapír. Ez egy könnyen használható alkalmazás, amely elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott hivatalokkal, intézményekkel. Az alkalmazás egyszerűsíti az ügyintézést, gyakorlatilag egy biztonságos e-mail szolgáltatásra hasonlít, amely segítségével az állampolgárok biztosak lehetnek abban, hogy a beadványuk célt ért, ugyanakkor az ügy elintézéséhez szükséges iratokat hitelesítve is csatolhatják a levelükhöz. Az üzenetek sikeres elküldéséről a rendszer feladási igazolást küld a személyes Ügyfélkapuhoz tartozó postafiókba, úgy mintha a hagyományos, papír alapú ügyintézés során tértivevénnyel adnánk postára a dokumentumokat.

Az új platform év eleji indulását követően az ügyintézés eddig megszokott felülete, a magyarorszag.hu portál változatlanul elérhető és használható lesz. A kormányzati tájékoztatás szerint a párhuzamosságot addig tartják fent, míg az új e-ügyintézési platform elérhetősége, szolgáltatásai és funkciói a felhasználók szélesebb körében ismertté nem válnak.

Az e-kormányzat átalakításának megtervezésekor nem titkoltan vettek példát Észtországról, ahol mindez meglehetősen magas szinten már évek óta olajozottan működik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló változásokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!