szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szokottnál jóval aktívabbá válnak az agy bizonyos területei nyelvtanulás során. Az aktivitás mérése pedig visszajelzést adhat a tanulási módszer hatékonyságáról.

Miután az emberek közötti kommunikáció legfontosabb része a beszéd, az agy messzemenően ráhangolódhat ennek megértésére, azaz a nyelvhasználatra. Amikor egy új nyelvet tanulunk, akkor az agy bizonyos területei a szokottnál jóval aktívabbá válnak: a nyelvtani központ és a megértési terület a bal frontális lebenyben, valamint a hallásfeldolgozás és a szókincs terület a falcsonti és a halántéki lebenyben. Emellett az emlékezetben részt vevő és a látást kezelő területek is aktívan támogatják ezeket. Az anyanyelven kívül a második vagy a harmadik nyelv elsajátításáért is ugyanazok a régiók felelősek.

©

Japán szakemberek azt vizsgálták, mennyire követhető nyomon a nyelvtanulás ezen régiók monitorozásával. A Tokiói Egyetem idegkutatói 15, húsz év körüli európai fiatalt vontak be kutatásaikba. A résztvevők korábban angolt tanultak, sosem jártak Japánban, és a japán nyelvet sem ismerték. Miután Tokióba költöztek, japánul kezdtek tanulni, naponta legalább három órát.

Jó pár hét múlva a hallgatók olvasási és szövegértési feleletválasztós teszten vettek részt. A kutatók azért részesítették előnyben azt a „passzív” módszert az aktívval (írás, beszéd) szemben, mivel az előbbi eredményei objektívebben mérhetők. A tesztek során mágneses rezonancia alapú berendezéssel követték nyomon az alanyok agyi aktivitását, figyelték a véráramlást az agy belsejében, ami megbízható mutatója az idegsejtek aktivitásának.

A vizsgálat első fordulójában valamennyi résztvevőnél jelentősen megnőtt a véráramlás a korábban említett agyi területeken, ami arra utalt, hogy a kísérleti alanyok keményen dolgoznak a karakterek vagy a hangok felismerésén. Később viszont már csökkent az agyi aktivitás, miután a megértéshez elég volt kevesebb energia is.

Miután az első hónapokban kvantitatív módon mérhető a nyelvi készségek javulása az agyi aktivitások nyomon követésével, objektíven össze lehet hasonlítani a nyelvtanulás különböző módszereit, és kiválasztható közülük a leghatékonyabb technika – állítják a kutatók. De ugyanez a módszer a gyógyítás világában is bevethető, hiszen segítséget nyújthat ahhoz, hogy agyi sérülés vagy agyvérzés után minél hamarabb vissza lehessen szerezni a nyelvtudást.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos hírekkel is szolgáló Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!