szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kimondottan a nehéz harci körülmények között lehet hasznos a Boeing egyelőre csak koncepcióként létező repülője, mely a lopakodók tulajdonságait mutatja fel, azonban hasznos lehet nagyobb teher szállítására is. A kialakításából fakadóan pedig az üzemanyag-fogyasztása is alacsonyabb lehet.

Egy különleges, csupaszárny (blended wing body, BWB) repülőgép tervét vázolta fel a Boeing, mely egy taktikai, lopakodó teherszállító gép lehet.

Míg a hagyományos repülők esetében a hengeres géptörzshöz rögzítve két külön szárnyat alkalmaznak, a BWB repülők szerkezetileg egyesítik a géptörzset és a szárnyat. Így aerodinamikájuk jobb lehet, üzemanyagot is megtakaríthatnak, nem is beszélve a nagyobb hatótávolságról és a nagyobb belső térfogatról – magyarázza az Interesting Engineering.

A különleges kialakítása30 százalékos üzemanyag-megtakarítást jelenthet egy hagyományos, hasonló kapacitású teherszállító gépekhez képest.

A Boeing egyik képviselője az AIAA SciTech eseményen arról beszélt, hogy az új – egyelőre külső finanszírozás nélküli – repülő ötlete nagymértékben eltér a gyártó eddigi BWB-projektjeitől. Ez ugyanis már belső sugárhajtóművel van szerelve, és a lopakodóknál ismert jellemzőkkel, mint a csiszolt élek vagy a csőrre hasonlító orr.

A cég korábbi BWB-elképzelései, mint amilyen az X-48-as sorozat is, széles és kerekebb törzzsel voltak szerelve, a hajtóművek pedig a géptörzs hátsó részének közepén, felül voltak.

Új lopakodó bombázót kap az amerikai légeriő, 34 év után cserélik le a gépeket

Az amerikai hadsereg összesen 100 darabot vásárol majd a B-21 Raiderből, ami jóval fejlettebb, mint az eddig használt lopakodók.

Mint a Boeing képviselője elmondta, az új BWB-gépkonstrukció egy különleges megoldást alkalmaz a hajtóművek kapcsán, mely lehetővé teszi a turbinalapátok elrejtését – ez azért jelentős, mert amennyiben ezek szabadon vannak, a radarjeleket könnyen visszaverik, így a gép felfedheti magát az ellenséges erők előtt. Hasonlóan a rejtőzködést szolgálja, hogy a hajtómű által kibocsátott hő nyomait minél inkább igyekeznek elrejteni.

A The War Zone szerint a a koncepció bemutatása során a pilótafülke szokatlan kialakításáról is szó volt, de ennek tervezése még csak gondolatkísérlet szintjén jár.

Jelenleg igen korai fázisban járhat a repülőgép tervezése, így nem tudni, hogy mikor emelkedhet a levegőbe az első ilyen gép.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

(Cikkünk nyitóképe illusztráció.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!