A jövőben valószínűleg nemcsak azok nem ülnek majd repülőgépre, akik tartanak a repüléstől, vagy nem szeretnének nagy karbonlábnyomot hagyni maguk után, hanem azok sem, akiknek ugyan nincs problémájuk az előbbi kettővel, de félnek a mesterséges intelligenciától. Tim Clark, az Emirates elnökének szavaiból legalábbis erre lehet következtetni.
A szakember a CNBC-nek nemrég arról beszélt, hogy az egyre kifinomultabb mesterséges intelligencia (MI) miatt a légitársaságok már vizsgálják, hogyan tudják azt beépíteni a légiközlekedésbe. A technológia lehetővé tenné, hogy enyhítsék a pilótahiányt, ezzel együtt pedig csökkentsék a kiadásaikat. Az MI-t ugyanis másodpilótaként alkalmaznák a társaságok.
Jelenleg a nagyobb utasszállító repülőgépeket két ember irányítja, a hosszú távú utakon pedig általában hárman ülnek a pilótafülkében – jegyzi meg az Interesting Engineering. A légitársaságok számára azonban az emberi függőség csökkentése természetes velejárója a repülés fejlődésének.
A lap emlékeztet, az 1950-es években még öten ültek a pilótafülkében: a kapitányon és az elsőtiszten kívül – ekkor használták először ezeket a kifejezéseket – a rádiós, a fedélzeti mérnök és a navigátor is helyet kapott ott. A technológia fejlődésével azonban utóbbi három emberre már nem volt szükség, és most úgy tűnik, még egy feleslegessé válhat.
A két pilótára jelenleg azért van szükség, hogy ha az egyikkel valami történne, a másik tovább tudja vinni a gépet. Az algoritmusok segítségével azonban a jövőben egy előre kiválasztott repülőtéren is le tudná tenni a gépet a mesterséges intelligencia, ha bekövetkezne a baj.
A repülőgépeken már most is sok feladatot hajtanak végre a számítógépek, az út jelentős része alatt pedig a robotpilóta irányít, amit a pilótáknak csak felügyelniük kell. A légitársaságok és a repülőgépgyártók most azt vizsgálják, hogy a mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kaphat-e a repülési műveletekben, amit egyetlen ember felügyelne.
Az amerikai Magpie Aviation szerint vontatni is lehetne az elektromos repülőgépeket, így jóval nagyobb hatótávolságot lehetne elérni, mint amit a mostani akkumulátorok lehetővé tesznek.
Hogy erre mikor kerülhet sor, egyelőre nem tudni. Valószínűleg lesz majd egy átmenet, amikor még ketten lesznek a pilótafülkében, de már a mesterséges intelligencia végzi majd el a másodpilóta munkáját.
Ugyanakkor kérdés, hogy ez mennyire lesz biztonságos. Bár az előre beütemezett vészhelyzeti forgatókönyv során biztosan le tudná tenni a gépet a robot egy repülőtéren, ez még nem elég. Ha nagy a baj, a pilóták akár egy folyón is kényszerleszállást hajthatnak végre, amit az MI valószínűleg meg sem próbálna.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.