A svájci statisztikai hivatal szerint az áruszállító teherautók csak abban az egy országban évente nagyjából 1 millió tonna szén-dioxidot juttatnak a levegőbe. Bár az elektromos teherszállító járművek száma folyamatosan növekszik, még mindig nincs belőlük elég. 2023 első negyedévében csupán 600 darab, 16 tonnánál nagyobb tömegű elektromos teherautó volt Svájcban, szemben a 86 455 dízelmotoros változattal – írja az
Interesting Engineering.
A járműpark folyamatos frissülése mellé a svájci Qaptis nevű startup kitalált még valamit: egy olyan rendszert, amely képes felfogni a kipufogóból kiáramló szén-dioxidot, majd cseppfolyós formában tárolni azt.
A folyamat során a készülék összegyűjti és lehűti a kipufogóból távozni akaró szén-dioxidot, majd leválasztja azt más gázokról, például a nitrogénről és az oxigénről úgy, hogy a keveréket egy speciális porkeveréken engedi át. Miután a por telítődik a szén-dioxiddal, a motor hője felmelegíti azt, a turbófeltöltők pedig folyadékká préselik. A folyékony szén-dioxid sokkal kevesebb helyet foglal, mint a gáz formátumú. Az anyagot a vezetőfülke mögötti tartályban lehetne összegyűjteni.
A jó hír, hogy ehhez minimális energiára van szüksége a rendszernek, melynek további előnyei közé tartozik, hogy nem kell eleve beépíteni a járművekbe, utólag is egyszerű lesz majd felszerelni. Maga a technológia készen van, most ezt, a könnyen felszerelhető eszközt készítik hozzá.
A Qaptis már kifejlesztette a technológiát, amit a hétköznapokban is lehetne használni, így a következő lépés, hogy olyan eszközt hozzon létre, amit könnyen fel lehet szerelni a járművekre.
Kína elsőként egyik tengeri olajfúró platformján élesítette azt a technológiát, amely kiszűri, majd egy föld alatti barlangba fecskendezi vissza a légkörbe kerülő szén-dioxidot.
A megoldás jó hír a teherautót tulajdonló cégek számára is, ugyanis az összegyűlt szén-dioxidot akár értékesíteni is lehet: gyárthatnak vele műtrágyát vagy építőanyagot, de hasznosíthatja az élelmiszeripar is, hogy csak néhányat említsünk.
A svájci rendszer éles tesztje 2024 végén kezdődhet meg. Ha beválik, akkor más országokba is juthat belőle, úgy pedig még több károsanyagtól szabadíthatja meg a Földet.
A szén-dioxid kiszűrése más területeken szintén működőképes alternatívának tűnik. Egy új módszerrel például a kibocsátott mennyiség 95 százalékát lehetne kiszűrni, mielőtt a légkörbe kerülne. Eközben az Amazon 250 ezer tonna szén-dioxidot vonna ki a légkörből, hogy kizöldítse a cég működését.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.