szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elég volt csak bejelenteni a Vision Prót, az Apple kevertvalóság-szemüvegét, és már az előrendeléseknél kiderült, hogy sok olyan felhasználó van, akinek az ár nem jelent gondot. Azonban lehet, hogy végül csalódni fognak, és nem a hardverben – legalábbis erre figyelmeztet az ismert Apple-elemző.

Nem véletlenül emleget alkalmazásokat a Bloomberg neves Apple-elemzője, Mark Gurman a Vision Pro kevertvalóság-szemüveggel kapcsolatban: mint ahogy sok új technológiai platform esetében, az Apple-szemüveg sikere is a harmadik féltől származó alkalmazásokon és szolgáltatásokon fog múlni. Ezen a területen viszont, írja Gurman a hírlevelében, egyelőre még sok a megválaszolatlan kérdés.

Elég kellemetlen lehet az Apple (no meg a Vision Pro tulajdonosai) számára, hogy a világ három legnépszerűbb streaming szolgáltatása – a Netflix, a YouTube és a Spotify – már jelezte, hogy nem indítanak visionOS-es appot, és nem teszik lehetővé iPad-alkalmazásaik Vision Prón történő futtatását. Más kulcsfontosságú fejlesztők, például a Google és a Meta, akik nem mellesleg az iOS és az iPadOS alappillérei, ugyancsak elkerülik az új platformot (legalábbis egyelőre). Mindez annyiban érdekes, írja Gurman, hogy a fejlesztők korábban azonnal ugrottak az új Apple platformokra. Az iPhone és iPad debütálása után gyorsan érkeztek rájuk az alkalmazások, és ma már mindkét platform több millió appot támogat. A Vision Pro viszont más történet lehet.

Az okok között szerepelhet, hogy a szoftvergyártókat évek óta bosszantja az App Store üzletpolitikája, és az Apple új megközelítése, amely szerint a fejlesztők ugyan az alkalmazásaikon kívül is feldolgozhatják a fizetéseket, de még így is akár 27 százalékos jutalékot fizetnek az Apple-nek, ugyancsak sokaknak nem tetszik.

Az Apple azt hirdette, hogy a Vision Pro több mint 1 millió alkalmazást fog futtatni, beleértve a Walt Disney, a TikTok, az Amazon, a Paramount Global és sok más szoftverét. Gurman szerint viszont az összes alkalmazás 99 százaléka iPad-verzió, nem pedig kifejezetten a visionOS-hez, a headset operációs rendszeréhez tervezett új alkalmazás. Azok a fejlesztők, akik szoftvert kínálnak az iPadhez, automatikusan feltöltik alkalmazásaikat a Vision Pro App Store-ba is, hacsak nem iratkoznak le erről, ahogyan azt a Netflix, a Spotify és a YouTube tervezi.

Apple

Ami meglepő, még maga az Apple sem támogatja olyan erőteljesen az új platformot, amennyire csak tudja, nem optimalizálta ugyanis néhány legfontosabb alkalmazását a Vision Pro számára. Például az Apple Podcast, a Hírek, a Naptár, az Emlékeztetők és más alapvető alkalmazások iPad verzióban futnak, áttervezett felületek nélkül.

Gurman próbálja megfejteni, mi állhat a fejlesztők vártnál kisebb lelkesedésének hátterében. Ide tartozhat, hogy a szoftverek létrehozása költséges lehet, és a fejlesztők befektetésük megtérülését akarják. Néhány szoftvergyártó így valószínűleg arra vár, hogy lássa, mekkora lesz a Vision Pro piaca, mielőtt elkötelezné magát egy új alkalmazás mellett. Ez azonban nem magyarázza azokat a fejlesztőket, akik aktívan úgy döntenek, hogy nem támogatják iPad alkalmazásukat az eszközön.

Vannak olyan fejlesztők, akik haragszanak az Apple-re az App Store felülvizsgálati irányelvei, díjai és egyéb gyakorlatai miatt. Ezek a fejlesztők tudják, hogy a Vision Pro sikere az új és minél jobb alkalmazásokon múlik, és lehet, hogy ezúttal nem akarnak segíteni az Apple-nek eszköze piaci sikerében. Mások úgy érezhetik, hogy az alkalmazásaik nem fordíthatók jól a Vision Pro vegyes valóságú környezetére, amely a szemmozgáson és a kézmozdulatokon alapul.

A játékosok megnyerése is komoly próbatétel lesz a platform számára, ugyanis a Vision Pro innovatív felülete itt hátrányt jelent. Nem illik jól napjaink legnépszerűbb VR-játékaihoz – például az Assassin’s Creedhez és az Asgard’s Wrath 2-hez –, amelyek a VR-specifikus vezérlőkkel működnek a legjobban. A Vision Pro támogatja a PlayStation és Xbox kontrollereket, de sok fejlesztő, aki készített már appokat VR fejhallgatókhoz, a mozgásalapú kézivezérlőket részesíti előnyben, ezt az ötletet viszont az Apple elutasította. Ezenkívül a fejlesztők nem férnek hozzá teljes mértékben a szemkövető és mozgásérzékelő funkciókhoz, ami megnehezíti a szemüveg előnyeinek kihasználását.

Végül ott van az Apple korábbi App Store-jainak problémája. Azok a fejlesztők, akik szoftvert készítettek az okosórához, az Apple TV-hez vagy az iMessage-hez, most úgy érzik, hogy ezek a platformok szellemvárosok, kevés támogatással. Nem akarnak hasonlóan járni, már csak ezért is megvárnák, hogy mennyire lesz sikeres a Vision Pro.

Apple

A Vision Pro egy drága, viszonylag kis példányszámú termék, és ez egy darabig így is lesz. Az Apple kezdeti raktárkészlete a bevezetési hétvégén körülbelül 80 ezer darab volt, amelyet a vállalat az előrendelések első órájában értékesített. Ha az Apple eladja a becslések szerinti 300-400 ezer darabot, amelyet idén várhatóan szállít, akkor ez nem túl nagy felhasználói bázis a fejlesztők számára, különösen a fizetős alkalmazásokból és szolgáltatásokból származó csökkentés után.

Azért vannak, akik pozitívabban állnak a kérdéshez. A Slack, amely ma már a Salesforce része, készít alkalmazást a Vision Próhoz. A Microsoft is kiadja a Vision Próra az Office 365-öt, lesz majd Zoom és Box alkalmazás is. Már csak az a kérdés – veti fel Gurman –, hogy hányan csatlakoznak hozzájuk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!