szerző:
eurohirek.hu
Tetszett a cikk?

A legújabb finn irányelvek szerint nem hathatnak erőteljesen az érzelmekre a sok cukrot és zsiradékot tartalmazó, gyermekeknek szánt élelmiszer-termékek reklámjai. Az ok: az utóbbi években rohamosan nőtt az elhízott gyermekek száma Finnországban.

A Finn Fogyasztóvédelmi Ügynökség, a Fogyasztóvédelmi Ombudsman és az Országos Közegészségügyi Intézet közös irányelve szerint a reklámnak nem szabad azt az illúziót keltenie, hogy az édességek segítenek barátokra lelni, hogy a csokoládé felvidít, hogy egy hamburger fokozza a családi összetartozás érzését.

Figyelmeztették a gyerekek gyűjtőszenvedélyének kihasználóit is: a gyorséttermi ételekkel vagy reggelire való gabonapelyhekkel együtt járó játékok, gyűjteménybe való tárgyak „nem szoríthatják háttérbe magát a terméket”.

A gyermekkori elhízás jelentős probléma Finnországban, s a hatóságok most a reklámipar felelősségérzetére apellálnak. Radikálisabb felvetések a gyermekreklámok azonnali és teljes betiltását is elképzelhetőnek tartanák, de abban egyetértés van, hogy az élelmiszeripar önszabályozó rendszere nem elégséges. A reklámipar önmérséklete és a szigorúbb szabályozás mellett sokan a termelők és a termékfejlesztők felelősségét is felvetik, mondván, hogy egészségesebb termékekre volna szükség.

Az ajánlások szerint a reklámkészítők ne próbálják közvetlenül a gyermekeket ösztönözni egy termék megvásárlására, ne menjenek el addig, hogy a gyermekek a reklám érzelmi hatásának engedve szüleiket nyaggassák, bizonyos termékek megvásárlását követelve. A fogyasztóvédők szerint nem tisztességes, hogy a reklámkészítők gyakran összemossák a reklámklippeket a műsorokkal, már ezzel is megtévesztve tapasztalatlan és könnyen befolyásolható célközönségüket.

A témával foglalkozó Helsingin Sanomat napilap arra is felhívja a figyelmet: a reklámok gyakran használt módszere, hogy egy termék előnyét hangoztatják (például az alacsony zsírtartalmat), miközben a hátrányokat (adott esetben a magas cukortartalmat) elhallgatják.

Finnországban az utóbbi hat évben 28 százalékkal nőtt az iskolában elfogyasztott édes italok mennyisége. Ebben az időszakban a 12 éves elhízott lányok aránya megduplázódott, 7 százalékról közel 15 százalékra nőtt. Ugyanebben a korosztályban a fiúk mintegy 20 százaléka túlsúlyos.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Média

Extradózist kapott reklámokból ötven önkéntes

Ötven vállalkozó kedvű polgártársunk nyolc órán keresztül nézett végig egy mozifilmet, amelyet óránként 48 percnyi, azaz összesen közel hat órányi reklámmal szakítottak meg a szervezők - írja az eseményt szervező Euro RSCG Budapest reklámügynökség, amely szerint a kísérlet bizonyította, hogy az emberek reklámellenes attitűdje megváltoztatható, már ha a filmek kellően szórakoztatóak.

MTI Média

Miért nincsenek romák a reklámokban?

A reklám nem társadalmi szerepvállalás, üzletszerzés céljából készül; a romákat a szakma a teljes célcsoport integráns részének tekinti - derült ki a reklámszakma képviselőinek Budapesten, a témában rendezett pénteki háttérbeszélgetéséből.

MTI Média

Aláírták az új Magyar Reklámetikai Kódexet

A Reklámhét keretében írták alá az új magyar reklámetikai kódexet, amelyben kiemelten szerepelnek az élelmiszerekkel kapcsolatos, valamint az elektronikus úton küldött hirdetések - mondta a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára az MTI-nek pénteken. Hargitai Lilla ismertetése szerint a dokumentumot 22 társadalmi szervezet elnöke hitelesítette.

hvg.hu Média

Minden százasból 13 forintot sajátmárkás termékekre költünk

Tavaly áprilistól idén márciusig a kereskedelmi márkás (más elnevezéssel: sajátmárkás) élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalma 15 százalékkal nagyobb volt Magyarországon, mint az előző időszakban. A napi fogyasztási cikkekre kiadott minden 100 forintból a vevők 13-at kereskedelmi márkás termékre adtak ki - derült ki az ACNielsen keddi sajtótájékoztatóján, amelyen a piackutató cég a kereskedelmi márkák öt földrész 38 országában, 80 termékkategóriában végzett vizsgálatának eredményeit ismertette.