Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
A világ népességének a 11 százaléka ült repülőre 2018-ban és csak 4 százalékuk repült egyáltalán külföldre. Összességében a repülés által okozott kibocsátás több, mint feléért a lakosság „szuperkibocsátó” 1 százaléka felelős – számolt be egy, a Global Environmental Change-ben megjelent kutatás eredményeiről a The Guardian.
A tudósok adatai alapján nagyok a különbségek: a "szuperkibocsátók" körülbelül 56 ezer kilométert repülnek egy év alatt. Ez megfelel három tengerentúli járatnak, vagy havi egy rövidebbnek (illetve ezek kombinációjának).
Ugyanakkor az eredményeik szerint minden országban nagyon jelentős azoknak a száma, akik egyáltalán nem is repülnek: az amerikaiak, a németek és a tajvaniak több mint fele egyáltalán nem ült repülőre 2018-ban.
Az országok között az amerikai utazóknak van a messze legnagyobb karbonlábnyomuk: a kutatás szerint az amerikai utasok légi közlekedés kibocsátása nagyobb, mint a soron következő 10 országé összesen. A tudósok becslése szerint a második helyen álló kínai utasok lábnyoma is csupán az ötöde az amerikaiakénak.
A kutatók arra is kitértek, hogy bár 2013 óta egyre nagyobb mértékben járult hozzá a károsanyag-kibocsátáshoz a repülés, 2020-ban a koronavírus-járvány miatt értelemszerűen mind a járatok, mind az utasok száma a felére csökkent. A légiközlekedés várakozásai szerint legkésőbb 2024-re azonban visszatér minden a világjárvány előtti szintre.
A kutatók szerint a koronavírus-járványt arra is lehetne használni, hogy ezeket a „szuperkibocsátókat” meggyőzzék arról, hogy ne repkedjenek annyit, mert ez jelentősen csökkentené a kibocsátást.
Logikus lenne szerintük, hogy velük fizettessék meg a kibocsátás okozta károkat, azonban arra is kitértek, hogy nagy valószínűséggel a szuperkibocsátók amúgy is tehetősebbek, így a drágább repülőjegyekkel nem biztos, hogy sokra mennének.