A számítástechnika fejlődésével olyan új eszközök és technológiák jelentek meg, amelyek kezelésére a jelenlegi keretek már nem nyújtanak hatékony megoldást. Az elmúlt tíz évben jelentősen növekedett a személyi számítógépek, illetve a mobileszközök számító-, és adattároló-kapacitása, illetve a szélessávú technológiáknak köszönhetően az online elérhető tartalmak minősége. A különböző gyártók készülékei azonban sokszor nem azonos alapokra épülnek, ez pedig kényelmetlenséget okoz a fejlesztőknek és a fogyasztóknak egyaránt (érdemes belegondolni, hogy például az Apple termékein nem működnek a Flash alapú videók, játékok, vagy éppen reklámok, a cég első embere, Steve Jobs ugyanis elavultnak és biztonsági szempontból támadhatónak nevezte az Adobe által kifejlesztett multimédia szoftvert). Emellett az internetezési szokások is jelentős változáson mennek keresztül.
A HTML eredete
A HTML (Hypertext Markup Language – hypertext leíró nyelv) első vázlatát az internet atyjaként is emlegetett fizikus, Tim Berners-Lee írta le 1989-ben, amikor a Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) munkatársaként dolgozott. A szakember egy internet alapú hipertext-rendszer leírásában rögzítette a HTML alapjait, emellett létrehozott egy kezdetleges böngészőt, illetve a szerverekre telepíthető szoftvert is, amely képes volt kiszolgálni a felhasználók számítógépeit. A HTML első publikus leírása 1991-ben jelent meg, a HTML 2.0 specifikációja 1994-re készült el. Ez volt az első olyan általános szabvány, amelyre a rendszer későbbi változatai épültek. A nyelv jelenlegi változatának első verzióját 1997-ben publikálta a Berners-Lee által alapított World Wide Web Consortium (W3C), amely a webes szabványok nemzetközi szervezeteként tevékenykedik. | „Rövid és hatásos felütéssel kezdve azt szokták mondani: a web halott” – mondta a hvg.hu-nak nyilatkozva Zentai Péter, a Sense/Net Magyarország Zrt. informatikai igazgatója. „Ez annyit jelent, hogy amikor az emberek ma leülnek a számítógépük elé, már nem weboldalakat nézegetnek a szó klasszikus értelmében. Vagyis, nem csak szöveges dokumentumok között böngésznek, hanem különféle online alkalmazásokat használnak: videolejátszót, szövegszerkesztőt, játékokat és még sorolhatnám. A HTML jelenlegi változata nem képes ezeket a tartalmakat megjeleníteni, ezért különböző külső programokra, úgynevezett pluginekre van szükség – gondoljunk csak arra, hogy amíg nem telepítünk Flash lejátszót a gépre, addig nem fogunk tudni videókat nézegetni, vagy online játékokkal játszani. A HTML5 jóval rugalmasabb keretrendszert fog kínálni, amelyben már olyan funkciók is helyet kaptak, amelyekhez korábban segédszoftverekre volt szükség.”
„Az internet evolúciója zajlik a szemünk előtt” – tette hozzá, szintén a hvg.hu kérdésére válaszolva Bátorfi Zsolt, a Microsoft Magyarország fejlesztési platform szakértője. „Eleinte minden a hiperlinkekről szólt, majd elkezdtek a weboldalak egyre interaktívabbá válni, megjelentek az olyan weboldalak, amelyek már bizonyos alkalmazások (például egy levelezőprogram) működését tették lehetővé. Jelenleg egy médiaközpontú csapásirányt követ mindenki, a cél, hogy a weboldalak valóban képesek legyenek úgy viselkedni, mint a számítógépre telepített programok. A jövőben, ha meglátogatunk egy webcímet, URL-t, nem fogjuk érezni, hogy előre-hátra navigálnánk az egyes oldalak között, ez már ma is egyre kevésbé szokás, a jövőben azonban még hangsúlyosabb lesz. Inkább egyes alkalmazások között fogunk váltogatni, mintha csak a saját gépünkön kattintgatnánk.”
„A HTML5 esetében az egyik kulcsszó a hardveres gyorsítás: ez annyit jelent, hogy a nyelv által leírt oldal sokkal mélyebb szinten fér hozzá a gépünk erőforrásaihoz, akár a grafikus kártyát, akár a processzor műveleteit sokkal hatékonyabban képes felhasználni, ezáltal sokkal gyorsabb és látványosabb dolgok megjelenítésére képes” – magyarázta Zentai. „Bár egyelőre még fejlesztés alatt áll, ha egyszer véglegesítik a szabvány különböző elemeit, többek között olyan grafikai műveleteket, video-, és hanglejátszást tesz majd lehetővé, amelyekhez a jelenlegi verziónál a már említett pluginekre van szükség.”
[[ Oldaltörés (Stratégiai döntések, szabványharcok) ]]
„A Microsoftnál komoly átrendeződést jelentett a HTML5 megjelenése” – tette hozzá a Sense/Net szakembere. „Míg korábban a cég a Silverlight nevű alkalmazáskezelő felületben látta a jövőt, az új webes leíró nyelvet olyan széles körű támogatást kapott a különböző IT-ipari szereplőktől, hogy a redmondiak kénytelenek voltak változtatni a stratégiájukon.”
„Való igaz, hogy az iparági szállóige - „arccal a HTML5 felé” – átalakította a Microsoft Silverlight stratégiáját, azonban ez nem jelenti azt, hogy a cég leállította volna a fejlesztését” – fejtette ki Bátorfi Zsolt. „Az ötös verzió érkezésével fel kellett ismernünk, hogy központi szerepe lesz az olyan tartalomcentrikus oldalak szolgáltatások esetében, ahol kulcsfontosságú, hogy a tartalom gazdagabb, könnyebben kezelhető formában jelenjen meg – gondoljunk például a Facebookra, vagy a YouTube-ra, de akár az online játékok világára. A Silverlightnak viszont továbbra is fontos szerepe lesz az úgynevezett háromképernyős technológiák terén, ez teszi majd lehetővé ugyanis, hogy a különböző felületeken – számítógépek, mobileszközök, tévékészülékek – a felhasználók azonos élményben részesülhessenek.”
A kínai Nemzeti Múzeum virtuális galériája - a bal sarokban a megjelenítés sebessége látható
http://www.chinamuseums.com/
Kérdés, mikor várható, hogy a leíró nyelv iparági szabvánnyá váljon. A W3C 2007-ben fogadta el a HTML5 első specifikációját kiindulási alapként, majd 2008. január 22-én tették közzé az első működő állapotot (working draft). A szervezet 2010. második felére ígérte az ajánlható fázisú változat elkészülését. Azonban már az első vázlat is nyolc hónapot késett a W3C „menetrendje” szerint. Ian Hickson, a HTML5 specifikációjának szerkesztője pedig azt mondta, a leíró nyelv 2012-ben kerül majd ajánlható állapotba. A W3C végleges ajánlását – ez két 100 százalékosan sikeres működő rendszer üzembe helyezését jelenti – pedig 2022-ben, vagy később kaphatja meg.
A játékhoz sem kell már Flash a HTML5 korában
www.agent8ball.com
„Megtévesztőek lehetnek ezek a számok, ugyanis a HTML5-nek már most is számos eleme működőképes, azonban a teljes ajánlást csak akkor adja ki a W3C, ha a böngészők számára létrehozott tesztoldalakat már minden gyártó szoftvere gond nélkül lesz képes kezelni” – tette hozzá Bátorfi. „De ez egy összetettebb kérdés, ugyanis a HTML5 csupán egy formátum specifikációja, akkor még nem beszéltünk az CSS nevű stílusleíró nyelv - amely a HTML-ben struktúrált dokumentumok megjelenéséért felelős - illetve a JavaScript programozási nyelv - amely a weboldalakon megjelenő objektumokat írja le – legújabb specifikációiról. A W3C-ben körülbelül 400 ember dolgozik az új szabványon, emiatt a folyamat nem túl összehangolt. A végleges változatra szerintem még viszonylag sokat kell majd várni, mivel szabványosítási folyamatról beszélünk, ezért az egyes cégek üzleti, üzletpolitikai érdekei is beleszólnak a végső határidő alakulásába. Azonban szerintem 2011-ben várható egy olyan állapot, amikor publikálják a HTML5 tartalmi specifikációját, mivel eddigre már viszonylag sok tesztesetet megfelelően kielemeznek. A jövő év második felére van emellett időzítve a legtöbb böngészőplatform újabb verzióinak a megjelenése, amelyek már valamennyire a HTML5-höz vannak igazítva. A weben már ma is számos tesztet lehet olvasni a különböző gyártók szoftvereiről, azonban ezek jellemzően elég részrehajlóak, sok múlik azon, hogy melyik böngészőről van szó, illetve, hogy a tesztet ki végezte. A Google például számos befektetést eszközölt, különböző HTML5-tesztoldalakkal kapcsolatban, nyilvánvalóan ezeken a teszteken a saját szoftverük teljesítménye a jobbak között szerepel. Mindenképpen a W3C kommunikációja lesz a mérvadó, és a fejlesztő cégeknek sem érdeke, hogy sokáig eltartson a specifikációt körüli huzakodás. Az előző böngészőháború egyik tapasztalata ez, hogy érdemes minél hamarabb túl kell lépni ezen, mivel senki sem jár jól vele – gondoljunk csak arra, hogy hányféle böngészőre kell optimalizálni egy weboldalt a tervezési fázis során. Az autóiparból vett hasonlattal szólva: nem az a kérdés, hogy ki tud dízelmotort gyártani, hanem, hogy ha már a dízelmotor adott, abból ki tudja a legjobb teljesítményt kihozni.”
[[ Oldaltörés (Operációs rendszer helyett böngésző?) ]]
Minta a fentiekből már kiderülhetett, a HTML5 segítségével egy egyszerű webböngésző segítségével lehetővé válhat sokkal összetettebb programok működtetése a felhasználók számítógépén.
A színpompás halakat is a HTML5 mozgatja
http://ie.microsoft.com/testdrive/Performance/FishIETank/Default.html
„Képzeljük el, hogy meglátogatjuk a kedvenc webrádiónkat, majd a címsorban az egérrel egyszerűen megfogjuk a webcímet és lehúzzuk a képernyő alján sorakozó ikonjaink közé” – magyarázta Bátorfi. „A link bekerül a gyakran használt programok közé és a későbbiekben csak rákattintunk és már hallgathatjuk is az adást, mintha csak egy médialejátszót indítanánk el.”
„A HTML5 már sokkal közvetlenebbül támogatja az úgynevezett WYSIWYG-elemek alkalmazását, ez annyit jelent, hogy a felhasználók számára lehetővé válik, hogy egy weboldalon belül szöveges, grafikus vagy egyéb információkat hozzáadjanak, töröljenek, vagy szerkesszenek a weboldalon belül” – fejtette ki Zentai Péter. „Mivel az így megírt weboldalak sokkal jobban ki tudják használni a felhasználó gépének a hardverét, lehetővé válik az úgynevezett „fél-offline” állapotban működő oldalak létrehozása. Ez például azt jelenti, hogy ha a webes postafiókunkat használjuk és megszakad az internet-kapcsolatunk, akkor is el fogjuk tudni olvasni a leveleinket és meg tudjuk nézni a különböző csatolmányokat, anélkül, hogy a gépnek kommunikálnia kellene a távoli szerverrel. Emellett akár weboldalakon belül is lehetővé válik a drag and drop módszer, vagyis, hogy az egerünkkel egyszerűen megfogjuk és ide-oda mozgassuk a különböző objektumokat, képeket, vagy akár szövegrészeket, mintha csak a szövegszerkesztőben dolgoznánk.”
Interaktív mesekönyv HTML5 módra
http://jackinthe.cloudapp.net/Navigate.html
„Fontos leszögezni, hogy a HTML5 alapvetően tartalmi platform, ezen a téren valóban hatalmas előrelépést jelent” – tette hozzá Bátorfi Zsolt. „Azonban az alkalmazások tekintetében nem ez jelenti a legjobb megoldást. Gondoljunk csak bele, például egy ügyfélkezelő szoftvert nem lenne túl hatékony HTML5-ben megírni, mivel erre léteznek sokkal kifinomultabb módszerek. Ezért nem is gondolom, hogy a specifikáció megjelenésével eltűnnének az asztali gépünkről a különböző szoftverek, már csak azért sem, mert a perifériák használatához mindenképpen szükségünk lesz a gépen futó programokra. A felhasználó viszont valószínűleg kevésbé érzékeli majd, hogy éppen egy online alkalmazást használ, vagy a gépén dolgozik. Ezzel lehetővé válik az is, hogy a különböző szoftverek az interneten keresztül érkezzenek a gépünkre „a felhőből”, azonban ez nem a HTML5 segítségével fog megvalósulni.”
A hatékonyabb keresések korszaka jöhet
„A HTML5 egy másik területen is jelentős változást hoz, ez pedig az úgynevezett szemantikus web megjelenése” – mondta Zentai. „Ez annyit jelent, hogy a HTML-állományokon belül sokkal részletesebben lehet a gépek számára leírni, hogy az oldalak egyes részei milyen funkciót töltenek be. Például a kereső képes lesz majd értelmezni, ha egy oldalon egy cikk formájában szerepel a szöveg, vagy csak egyszerű leírásként. Ez jóval gyorsabb és hatékonyabb kereséseket tesz majd lehetővé.”
„Én pont az ellenkezőjét gondolom, a HTML5 szerintem meg fogja nehezíteni a keresők – elsősorban a Google – dolgát, mivel már nem hiperlinkeket kell indexelni, hanem alkalmazásokat, egyéb elemeket, illetve az eddigiektől radikálisan eltérő weboldal-struktúrákat. Persze a HTML5-be bele lehet látni egy ilyen jövőképet, hiszen a Google számára az lenne az eszményi, ha nem léteznének alkalmazások és operációs rendszerek, csakis és kizárólag a web. Én azonban a másik oldalon állok.”