Városi vagány |
Amilyen apró, olyan sokoldalúan kihasználható belül. Amilyen sármosan vagány megjelenésű, kőkemény futóművének és izmos motorjának köszönhetően olyan határozottan tör magának utat a nagyvárosok forgatagában. Osztottan nyitható csomagtér-ajtaja és néhány mozdulattal összehajtható hátsó ülései révén csomagtere remekül variálható; belsejét a színes betétek és izgalmas sportülések teszik vonzóvá.
Városi utak zsonglőre
Sivít és győz |
A városi utak ifjú zsonglőrét arra teremtették, hogy lámpától-lámpáig, kereszteződéstől-kereszteződésig felhördüljön, sivítson és győzzön. Mindezt elegánsan. Mert kérem, én nem egy izomautó vagyok, csak egy városi vagány – mondja nagy bamba szemeivel, ha netán valódi ellenféllel találkozik. A száguldás élvezete csak az egyik ok, amiért megszerettem a kis C2-őt. Ugyanolyan jó benyomást tett rám a kemény, rázós futómű, a habkönnyű kormány, az autó fordulékonysága és a fantasztikusan szóló cédés rádió.
Amint megláttam a Citroen parkolójában, megmoccant bennem a kisördög. Kérdeztem gazdájától, hogy ugye nem automata? A válasz megnyugtatott: dehogy, ezt kapcsolni kell, kihúzatni, pörgetni. A belső első pillantásra Peugeot-osnak tűnt, de lehet hogy, csak a kijelző narancs színe és az oroszlános autókéhoz hasonló indítókulcs emlékeztetett a márkatestvérre. Aztán bepöccent az egyhatos, halkan duruzsolt, gyorsítás, üvöltés, sikítás. Semmi baj, így szereti, ezt élvezi. Igaz, a számítógép ilyen felhördüléseknél 22-28 literes fogyasztást jelez, de hol van még a tesztút vége, ledolgozzuk mi azt.
Tud takarékos is lenni |
És valóban, négyes-ötösben nagyon takarékos a kis sportkocsi, 70-80-as tempóban vígan 5 liter alatt lehet tartani. Ez az a tempó, amit nem nagyon szeret az autó, a gázpedál elnehezedik, ötösben szinte semmilyen nyomásra nem reagál, de amint visszaváltunk 2-esbe, hármasba, ömlik a benzin, sikít és újra vidám az autó, és hát az a gyorsulás, amit produkál, a hang, ami kíséri, azt meg kell tapasztalni. Fáj a kis Citroennek, ha nem nyomom a gázt. Dugóban szenvedés vele, de ha bekapcsolom a jó kis zenét, elfelejtem, hogy sportkocsiban ülök. Jól szól a cucc, 6 hangszórót fedeztem fel a kocsiban, de mivel nagyon kicsi a belső tér, megfelelő beállításokkal szinte dolby stereo hangzást lehet elérni. A zene a kormányról is vezérelhető, akárcsak a nem túl bonyolult fedélzeti számítógép. A klíma kéznél van, nagy hasznát vettem a hideg napokon. Bár jelenleg nem dohányzom, örömmel fedeztem fel a középkonzol alján egy kivehető és könnyen takarítható hamutartó bögrét. Elvégre franciák volnánk, vagy mi… mármint az autó.
[[ Oldaltörés: Hol lehet állítani a kormányt? (Oldaltörés) ]]
Egyszerű és nagyszerű |
Kellemes a kormány tapintása, az ember érzi, hogy ura a helyzetnek. Csak azt a fránya kormányállító kart dugták el nagyon a tervezők. Áldottam is őket a teszt első napján. Az ülést prímán felemeltem, hátratoltam, mindent kényelmesen elértem, ki is láttam, de a lényeg tűnt el a szemem elől, a fordulatszámmérő. Mondom magamban, nem igaz, hogy csak 1,50 méter alatt lehet élvezni a műsort. Aztán leengedtem teljesen az ülést, így kevésbé láttam ki az autóból, de legalább azt igen, amikor hétezres fordulat után kigyullad egy piros led, jelezvén, hogy csak így tovább, ne hagyd abba. Másnap áttanulmányoztam a kézikönyvet és megtaláltam a hangulatmentő kart. A kormányt leengedtem, az ülést felemeltem. Minden passzolt. A digitális kijelző szinte ordítja, hogy túlléptük a sebességet, a fehér skálás fordulatszámmérőt versenymotorból kölcsönözték, legalábbis úgy mutat. Hat-hétezer fölött érzi jól magát.
Télen nem túl ajánlott kóstolgatni a C2 VTS határait, mert amilyen jól gyorsul, annyira ki is pördül a kis autó. Az ESP egy-egy lendületesebb menetben folyamatosan villog, jelezvén, jobb, ha visszaveszel a tempóból, mert várnak otthon. Durva kikanyarodáskor, és gyors sávváltáskor szinte mindig lehet érezni a néhány tizedmásodperces riszálást, aztán halad tovább a kocsi biztonságosan. Az ABS-re nem volt szükség, a fék határozott, de nem túl kemény.
Alonsóra tervezték a futóművet A magyar utakon pattog, ráz és döcög |
A futómű kőkemény, nincs olyan autópálya szakasz Magyarországon, ahol rázás, dobálás és döccenés nélkül lehetne közlekedni, beleértve a vadiúj M0-ást is. Ezt a futóművet Forma 1-es pályára teremtették, ezért várandós kismamák, pacemakeres nagypapák és porcelánmanufaktúrák ne használják! Viszont nekem nagyon tetszett, ahogy végigderget a városon. Az ülések sportosak, ám az ülőlap lehetne picit hosszabb. Vastagabb combúaknak, mint például nekem, az elején kényelmetlennek tűnt, de egy hét után megszoktam.
[[ Oldaltörés: Se utas, se csomag (Oldaltörés) ]]
Nem nagy utazásra találták ki |
A hátsó fertály nagyon nehezen közelíthető meg, nem is lehet mást várni egy ilyen kisautótól. Négy személy számára van hely. Ketten kényelmesen elférnek, ketten szenvednek. Ezt az érzést lehet variálni elöl, hátul, a lényeg az, hogy hátratolt ülésekkel is csak kis termetűek bírják majd ki a hosszabb utazást. Az ülések egyenként tologathatók, bár nem túl nagy szakaszon, így a csomag, vagy utas alternatíva elég komoly dilemmát okozhat. A legjobb, ha mindent otthon hagyunk. Még a partnert is. Ez magányosok autója.
Hová üljön a sofőr? |
A hátsó ülések összecsukhatók. Nos kipróbáltam, valóban pillanatok alatt és nagyon könnyedén összecsuklanak. Szuper a látvány, be is pakolhatunk néhány mázsa krumplit, ám nem fogunk elindulni. Másfél méter alatti sofőrt kell keríteni. Csak az első ülések előretolásával tudjuk végrehajtani az összecsukós hadműveletet. A kormányhoz nekem nem sikerült beférnem. Próbáltam előretolt és hátratolt hátsó ülésekkel, mindhiába, vagy krumpli, vagy én. De a Citroen-imádók kedvéért megjegyzem, hogy az anyósülés kárára legalább az egyik hátsó ülést összecsukhatjuk, és akkor szállíthatjuk a krumplit.
Tárolórekeszt keveset találunk, ami van, annak sem sok hasznát vehetjük. Bár a kézifékkar mögött két kisebb üdítős palackot biztonságosan szállíthatunk. Meg néhány térképet, cédét és egy-egy mobilt is. Hátul viszont azok a szerencsések, akik befértek, kényelmesen tárolhatják karjaikat, ugyanis hatalmas könyöklőket találunk és egy-egy komolyabb üreg várja a lim-lomokat.
[[ Oldaltörés: A lényeg, hogy sportos (Oldaltörés) ]]
Jól vezethető autó |
A kézifék határozottan működik, az elektromos ablakemelőkért előre kell nyúlni a váltón túl, de mivel pici az autó, ez is gond nélkül megoldható. Zavart viszont az ajtó belső narancsos-pirosas műanyag fogantyúja. Látszott, hogy mennie kellene a kárpithoz. Idétlenül nézett ki, jobb lett volna, ha kárpit borítja, vagy ha már különcök akarunk lenni, akkor világítson, vagy valamit csináljon. A műszerfal kopogós műanyag borítása nem volt ennyire zavaró. A váltógomb és a pedálsor kötelezően alumíniumszínű, a pedálok latyakos időben csúsztak, a váltó pedig néha mellément, azaz az 5 + 1 sebesség fokozat mellett újabbakat is bevett, attól féltem, beszorul. Ritka élmény volt, de ijesztő. Egyébként pontosan kapcsolt és rövid úton, gyorsan járt a kar.
|
Vérpezsdítő gyorsulás Sportos futómű Minőségi audiorendszer |
A fényezetlen visszapillantók az autó zárásakor becsukódnak, nyitásra kibuknak. Ha már ilyen látványosra tervezték, talán belefért volna egy színre fújás, vagy valami krómozás esetleg egy irányjelző beépítése. De az is igaz, hogy ezt a kocsit sportolásra és nem korzózásra építették. A négycsillagos kisautó utasait négy biztonsági öv, négy fejtámla, négy légzsák, ABS, ESP, EBD óvja. A jobb első légzsák kikapcsolható. A vezető oldali biztonsági öv becsatolását a számítógép felügyeli, csipog és villog, ha nem köti be a sofőr az övet, viszont az anyósüléssel nem foglalkozik, a felelősség a vezetőé, figyeljen az oda.
0-ról százra minden lámpánál
A felirat aranyat rejt |
A középkonzolt nem zsúfolták tele fölösleges gombokkal, igazából csak két gomb működött, az egyik az ESP kapcsolója – azt inkább nem piszkáltam téli útviszonyok között. A másik funkció azonban néha hasznos lehet. Ha már belefutottunk néhány traffipaxba, és többé nem szeretnénk, akkor nyomjuk be a kronométert mintázó gombot, és állítsuk be a kívánt sebességhatárt. Ha elérjük ezt az értéket, legyen mondjuk 60 kilométer/óra, akkor a gép hármat csipog. Nem többet, nem kevesebbet. A jelzést csak akkor hallanánk meg, amikor 150-nél felváltunk négyesbe és egy picit lehalkul az autó bömbölése, vagy ha odafigyelünk rá, akkor meg minek a figyelmeztetés. Egyik nap nem használtam a rádiót, akkor kifejezetten élvezetes volt a csipogóval játszani.
|
Szűk utastér Akadozik a váltó Kevés tárolórekesz |
Egyes fokozatban az autó nem túl meggyőző, annál hangosabb viszont, kettesben nagyon ugrik, padlógázzal másodpercek alatt 100-on van, aztán hármas és így szépen felfelé. A végsebességet nem próbáltam, a katalógus szerint 202 km/h, én 190 környékén visszavettem a tempóból, a szédületes 8,3 szekundumos gyorsulást azonban minden nap átéltem. Reggeli kávé helyett.
Az ötszáz kilométeres tesztút során a városi kisördög 8,5 liter benzint kért 100 kilométerenként. Ez több mint a 6,9-es vegyes katalógus adat, de kevesebb mint a városi forgalomra meghatározott 9,3 liter/100 kilométerenként.
Sportos apróságok |
A dudának vicces, lányosan magas hangja van, teljesen ellentétes az autó tulajdonságaival, ez is az álcázást szolgálja. Mi is árulkodik arról, hogy nem szokványos C2-vel van dolgunk? Hatalmas első kötény, diszkrét hátsó szárny, 16 hüvelykes gyönyörű alufelnik, 195/45-ös Pirelli abroncsok, sportkipufogó és természeresen a VTS-felirat hirdeti az autó oldalán: vágtázz teljes sebességgel.
Citroen C2 VTS |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1587 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 125/90 – 6500-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 143 – 3750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2315 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3666/1659/1461 |
Csomagtér | 166-224 / 879 liter |
Saját tömeg (kg) | 1045 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 202 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 8,3 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 9,3 |
Országúti | 5,4 |
Vegyes | 6,9 |
Tesztfogyasztás | 8,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 163 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 3,81 millió Ft. |