szerző:

Kedd hajnalban végre hivatalosan is bemutatta első koncepcióautóját a Faraday Future. A korábbi hírek igaznak bizonyultak, az Amerikában székelő, de kínai pénzek által finanszírozott cég egy 1000 lóerős elektromos autót épített. A legérdekesebb viszont nem is ez, hanem maga a technológia, amire az egész épül.

Az autóiparban ma mindenki Apple akar lenni – pontosabban az, amivé az amerikai cég 2007-ben, az első iPhone bemutatásakor vált. A helyzet valóban nagyon hasonlít ahhoz, ami 9 évvel ezelőtt a telekommunikációs iparban lezajlott, azzal az "apró" különbséggel, hogy az okostelefon helyére az önvezető és tisztán elektromos meghajtással rendelkező autókat kell behelyettesíteni. És persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy míg az iPhone-ok megalkotásának egyik célja a piac megreformálása volt, addig az elektromos autók megjelenése a klímaváltozás miatt lassan létkérdéssé válik.

Az iPhone-os hasonlatnál maradva jelenleg a Tesla az a cég, amit az autóipar Apple-jeként emlegetnek – joggal. A cég hosszú évek alatt készítette el saját elektromos autóját, és a legutóbbi eladási adatokat látva úgy tűnik, Elon Muskék egyre nagyobb piacot szereznek maguknak. Nem véletlen, hogy a vegasi CES fogyasztói elektronikai kiállításon debütáló Faraday Future is folyamatosan a Teslához igyekezett hasonlítani magát, érthető módon úgy, hogy a cég fölé, vagy legalábbis egy szintre pozicionálja magát vele. Ez bizonyos szempontból sikerült is, de erről később.

A nagy titok az akkuban rejlik

Szóval ezzel a lendülettel vetette bele magát a Faraday Future is a CES-be, hogy aztán a közel egyórás bemutató végén lerántsák a leplet az első koncepcióautójukról, az FFZERO1-ről. Már a lepel formája alapján sejteni lehetett, a bemutató előtt alig fél nappal valóban sikerült lelőni a poént, a gép ugyanis egy véletlenül publikált, majd gyorsan törölt mobilalkalmazásnak köszönhetően egy rövid ideig látható volt. Kérdés persze, hogy ilyen esetben mennyire léteznek véletlenek.

©

Az autót 1000 lóerősre tervezték, aminek a cég szerint 3 másodpercre sincs szüksége ahhoz, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsuljon. A végsebessége nagyjából 320 km/h-ra körül lehet, így gyakorlatilag bármelyik jelenlegi szuperautóval fel tudja venni a versenyt.

Persze ahhoz, hogy valódi innovációról beszéljünk, valami olyasmit is nyújtaniuk kell, amire eddig nem volt példa. A tervek alapján úgy tűnik, ez sikerült. A cég elsősorban az akkumulátorokra fókuszált, és a nagy és nehézkes csomag helyett az úgynevezett "battery strings" technológiát alkalmazzák, amit a legjobban talán a soros akkumulátor kifejezés tud leírni. Ez egy moduláris akkumulátorcsomagot takar, melynek lényege, hogy a padlólemezbe süllyesztett akkuk soronként alkotnak egy-egy egységet, így azt sokkal könnyebb helyettesíteni, vagy még egy sort hozzáadni, mint a jelenleg kapható elektromos autók esetében.

©

Ennek köszönhetően nőhet, vagy épp csökkenhet az autó tengelytávolsága, ám a fejlesztők szerint az egész alvázat és karosszériát úgy alakították ki, hogy ez ne jelentsen problémát a stabilitásban.

Nyugalom, nem ilyen lesz

A most bemutatott FFZERO1 összkerékmeghajtást kapott, a Faraday Future által kifejlesztett technológia azonban azt is lehetővé teszi, hogy többféle változatban kínálják majd az autóikat. A tervek szerint lesz majd első, hátsó és összkerék-meghajtású változat is attól függően, hogy az adott modellbe hány elektromotort szerelnek a cégnél.

©

A vállalat jelenleg crossoverben és kompakt városi autóban is gondolkodik, nyilvánvalóan attól függően, hogy épp mekkora akkumulátorcsomagot kap az autó.

©

Vagyis a most debütáló koncepcióautó valóban csak koncepció, és nem kell attól tartani, hogy a cég elektromos szuperautók építésébe fogott.

Az a bizonyos pozicionálás

A bemutató alatt végig nagyon ügyeltek arra, hogy a céget rögtön a Tesla szintjére emeljék, és nem csak az általuk fejlesztett autó miatt. A cég képviselői többször is párhuzamba állították a Faraday Future-t az amerikai céggel, kiemelve azt, hogy a 18 hónapja alapított vállalat máris letette az első terméket az asztalra, míg a Teslának ez hosszú évekbe telt. Nem véletlenül, a cég ugyanis olyan riválisoktól tudott elcsábítani szakembereket, mint a BMW és a Volvo, de még a Teslától is volt, aki átnyergelt a riválishoz.

Mindez elég jó névjegynek tűnik, főleg úgy, hogy az alig másfél éve működő vállalat már most 750 embert foglalkoztat, a Las Vegas mellé tervezett 335 millió dolláros (kb. 97,1 milliárd forint), 900 hektáros gyár megépítésével pedig további 4500 főt foglalkoztatnak majd.

A bemutató végére azonban mégis egy kis hiányérzete támadt az embernek, a cég ugyanis sem időpontról nem beszélt, hogy mikorra lehet működőképes autó a tervekből, sem arról, hogy ezt milyen árra lőnék be. Ha viszont a 18 hónapos ütemtervből indulunk ki, akkor azért okkal bízhatunk benne, hogy 2018 közepére már gurulni fog az első modell.

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.