Túlárazott dodzsem vagy az emberiség túlélésének záloga?

Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?

  • Ford KKE Kft. Ford KKE Kft.
Túlárazott dodzsem vagy az emberiség túlélésének záloga?

Az elektromos autózás elterjedése újabb demarkációs vonalakat húzott fel az emberek közé. Van, aki szerint túlárazott dodzsem, míg a másik tábor szerint egyenesen az emberiség túlélésének záloga. Akad, aki lenézi a csendesen suhanó villanyosokat, míg a többség egyre kevésbé érti, hogy miért akarna valaki füstokádó zajforrásokkal közlekedni, amikor megteheti ugyanezt sokkal modernebb és környezetkímélőbb módon is. A tankolás-töltés témájában is simán ki lehet robbantani a bajai-szegedi halászléhez hasonló vitákat. 

Szerencsére nem a cikk elején említett generációk jelentik a választóvonalat az elektromos és a belső égésű motoros autók között: a középkorú X-generációsok között ugyan akadnak, akik semmi pénzért nem válnának meg a szeretett dízeljüktől, de szerencsére egyre többük figyel fel az elektromos autók tagadhatatlan előnyeire. 

Ráadásul, az X-generáció tagjai általában már “megvannak”, azaz, biztos egzisztenciájuk van, a gyerekek már kirepültek, így saját magukra költhetik a pénzüket, és több figyelmet fordíthatnak a számukra fontos témákra, de akár hobbikra is. 

A legidősebb “ikszesek” a hatvanas években születtek, így ők még emlékezhetnek azokra az évekre, évtizedekre, amikor finoman szólva sem a legmagasabb életszínvonalon éltek. Számukra fontos a takarékosság, beosztással élnek és nem herdálják el a verejtékes munkával megkeresett forintjaikat. Emiatt számukra kifejezetten vonzó lehet, hogy az elektromos autók fenntartása és üzemeltetése jóval költséghatékonyabb, mint egy belső égésű motorral szerelt változaté. Ráadásul, az X-generációsok jó része saját ingatlanban él, mivel pedig már a gyerekeikre nem kell költeniük, fejleszthetik az otthonukat, például napelemes rendszerrel, ami egyből megteremti az autótöltés otthoni – és a bekerülési költségek után díjmentes – lehetőségét. 

Számukra fontos a jó minőség és a tartósság, általánosabban a hatékonyság, így ők egy elektromos autó megvásárlása előtt olyan tényezőket fognak figyelembe venni, mint az ár, a fogyasztás, na meg persze a minél nagyobb hatótáv, hiszen ők azok, akik a gyerekek kirepülését követően újra nekiállnak felfedezni a világot, utaznak, és akár több napos programokat szerveznek a barátaikkal. 

Ford Puma Gen-E

Eközben a gyerekeik, azaz az Y-generáció – akiket milleniumi generációnak, híd-generációnak és milleniáloknak is szoktak nevezni – épp hat tányért pörget egyszerre, hiszen ők most tartanak ott, hogy megvan az első lakás – vagy épp albérlet – megszülettek a saját gyerekeik is, sőt, lehet, hogy már óvodába, iskolába is járnak. Eközben a szülőknek a munkahelyen is helyt kell állni, de azért élni is kellene egy kicsit, így esetükben – amennyiben a gyereknevelési logisztika lehetővé teszi – maradnak az esti, illetve hétvégi szabadidős programok. Ennek folyománya, hogy az Y-generáció sokkal “élményalapúbb” kikapcsolódást választ, mint a szüleik: koncertekre, kiállításokra járnak, a gyerekeket vadasparkba, játszóházba és hasonló helyekre viszik, a feszített menetrendbe esetleg még itt-ott fér bele egy kis sport. Azaz, számukra olyan autó az ideális, ami kellően flexibilis a sűrű életmódjukhoz: férjen bele a teljes családi menetfelszerelés, a laptoptól a sportfelszerelésen át a gyerekek nyuszimotorjáig és játszós ruhákig bezárólag, ugyanakkor lehessen vele normálisan közlekedni – azaz férjen el a sávban, és a parkolóhelyre se cipőkanállal kelljen beügyeskedni – ráadásul ne legyen időrabló sem a fenntartása.

Az utánuk következő Z-generáció – azaz, nagyjából a mostani anyukák-apukák kistesói – nem is lehetne eltérőbb. Ők már nem ismerik az internet nélküli világot, mint ahogy azt sem, ahol a klímaváltozás nem téma. Ebből kifolyólag ők az elsők között azt nézik meg, hogy egy adott termék – jelen esetben egy elektromos autó – mennyire környezetkímélő, mennyire fenntarthatóan működtethető. Fontos számukra a zéró emissziós működés, hiszen ebből a három generációból ők fognak legtovább élni a Földön, ahol már napjainkban is fájóan közel van a másfél fokos melegedés. 

Ugyanakkor szintén ők azok, akik szinte folyamatos online kapcsolatban állnak a világgal, a barátaikkal és a családjukkal, így számukra elengedhetetlen, hogy mindig elérhetőek legyenek és lehetőség szerint a telefonjukon keresztül minél több mindent tudjanak vezérelni. Ezért őket az is érdekelni fogja, hogy egy kinézett autóban milyen szórakoztató – ha úgy tetszik, infotainment – rendszer várja őket, hogy utazás közben is a kedvenc tartalmaikat fogyaszthassák. 

Mint látható, három teljesen különböző korosztály egészen más szemmel nézi ugyanazt a világot, de a jó hír az, hogy ha ezek a nemzedékek kommunikálnak egymással, mindenki tanulhat mindenkitől olyasmit, amivel a Föld egy picit jobb hellyé tehető. 

Ford Puma Gen-E: minden generáció számolhat vele
Az új Puma Gen-E megjelenésével a Ford legkelendőbb európai modellje immár tisztán elektromos hajtással is kapható. A 2019-ben bemutatott crossover SUV számtalan díjjal bizonyította, hogy mekkora igény van a praktikus és kompakt, városi közlekedést, de akár hosszabb távú utazást is kiszolgáló járművekre. 

Az elektromos változat kategóriaelső energiafogyasztásával – 100 kilométeren mindössze 13,1 kWh – 376 kilométeres kombinált, illetve több mint 500 kilométeres városi hatótávjával elsőrangú választás az X-generáció számára, akik a költséghatékonyságot tartják szem előtt, és akiknél már egyre gyakrabban előfordul otthoni napelemes rendszer is, ami a töltési költségek lefaragásában nyújt hatékony segítséget. Apropó töltés: egy utcai töltőn sem kell hosszasan időzni, mivel a Puma akkumulátorát 23 perc alatt lehet 10%-ról 80%-ra felpumpálni egy 100 kW-os egyenáramú gyorstöltővel.

A jelenlegi szülői nemzedék, azaz, az Y-generáció tagjai számára emellett fontos lehet a sokoldalú felhasználhatóság, ami támogatja a munka melletti kevéske szabadidő élményekben gazdag eltöltését. Az akár 566 literessé bővíthető csomagtér – a GigaBox kiegészítő rekesszel – tökéletes a családi nyaraláshoz szükséges felszerelés elnyelésére, a Puma kompakt mérete azonban a városi közlekedésből sem csinál parkolási rémálmot. 

A mostanában felnőtté váló Z-Generáció számára pedig jelentős vonzerő lehet a zéró helyi emissziós működés, hiszen az elektromos Ford Puma nem bocsát ki semmilyen szennyező anyagot. Ők már egy lépést sem tesznek a telefonjuk és az online tartalmak nélkül, ezért esetükben a 12 hüvelykes központi érintőképernyőről elérhető SYNC 4 infotainment rendszer is az elektromos Ford Puma vonzerejét növeli. 
A Ford Motor Company képviseletét Magyarországon és a közép-kelet-európai régióban a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. látja el. 38 hivatalos Ford márkakereskedőjével teljeskörű értékesítési, szerviz és vevőszolgálati tevékenységgel, alkatrész forgalmazással és a Ford Credit révén teljeskörű finanszírozással áll a magyar vásárlóközönség rendelkezésére.