szerző:
László Ferenc

A fülünket talán kicsit túlságosan kíméli, de a nyakizmainkat kegyetlen módon megdolgoztatja a legújabb, WTCC génekkel is rendelkező S60-as.

Közismert tény, hogy a Föld forgástengelye a Sarkcsillag felé mutat, emiatt a többi hasonló égitesttől eltérően ez a csillag a bolygónkról tekintve mozdulatlannak tűnik. A Sarkcsillag lényegében a Föld északi pólusa felett helyezkedik el, és ily módon remekül kijelöli számunkra az északi irányt.

Valahogy úgy, ahogy Svédország megmutatja a világ számára, hogyan kell amolyan északi módon, minden tekintetben egyedi autókat gyártani. Itt van ugyebár a Volvo, mely a komoly kínai tőkeinjekciót követően mostanság egymás után adja ki a jobbnál jobb autókat, és itt van a Polestar (Sarkcsillag), mely azok számára sportosít Volvókat, akik az átlagnál több adrenalinra vágynak a skandináv négykerekűektől.

©

A göteborgi székhelyű Polestar 1996 óta a Volvo motorsport partnere, 2015-ben aztán a Polestar Performance teljesen bele is olvadt a Volvóba, a Polestar Racing pedig Cyan Racingre átkeresztelve képviselteti magát a WTCC-ben. Utóbbi sorozatban két kék Volvo S60 nehezíti meg a mi hondás Michelisz Norbink életét, az AMG Mercik és az M-es BMW-k eladási mutatóit pedig a WTCC modellre hajazó utcai Volvo S60 Polestar hivatott megzavarni egy keveset.

Azt persze látni kell, hogy a Polestar egy viszonylag kis manufaktúra, mely a jelen tesztünkben szereplő autó közvetlen elődjéből csak 750 darabot készített. A lelkesedés azonban töretlen, sőt, az új modellből már 1250-1500 példány legyártását vette tervbe, és ezek az északi harcosok a korábbi 13 helyett már 47 piacon vásárolhatók meg, így például hazánkban is.

A második generációs S60 már 2010 óta képviselteti magát a piacon, így túlzás nélkül állíthatjuk, hogy egy ilyen, mára enyhén megfáradt vonalvezetésű autótól ma már senki sem kap hirtelen a szívéhez. Nem úgy az S60 Polestar láttán, mely szinte kirobban a beszürkült budapesti utcaképből a maga rikító színével: rossz nyelvek szerint a tesztautó a kék BKV buszoktól nyúlta a színét, de persze a gyártó egyszerűen inkább csak úgy nevezi ezt a színt, hogy királykék. Ezen kívül fehér, fekete és ezüst színben készül még a sportos S60-as, melynek külcsínjét többek között az egyedi első lökhárító, a fényezetlen visszapillantó tükrök, a hátsó diffúzor, valamint az ízléses formájú és nem túl hatalmas hátsó szárny teszi egyedivé.

©

No és persze a gigantikus, 20 colos könnyűfém felnik mellett sem mehetünk el szó nélkül. Téli zimankó ide, mínusz 20 Celsius fok oda, a tesztautón rendkívül peres téli gumik kaptak helyet, még pedig abból az egyszerű okból, hogy a méretes féktárcsák miatt 20 colosnál kisebb kerekek egyszerűen nem passzolnak a vasra.

Cserébe viszont olyan fékerőt és tapadást kapunk, amit még a német prémium márkák sportmodelljein szocializálódott emberkék is gyorsan megtanulnak tisztelni. A hatdugattyús, 370 milliméteres első Brembo fékek vizuális élménynek sem rosszak, és akkor arról még nem is tettünk említést, hogy a "lakossági sportmodell" R-Design kivitelnél 80 százalékkal keményebb rugók, az Öhlins lengéscsillapítók és a speciális keresztstabilizátorok milyen kiváló menettulajdonságokkal ruházzák fel a kocsit.

©

A tesztautóval tiszta, de rendkívül hideg aszfalton, latyakban és havas körülmények mellett is feszegettük fizikai határait, és végül el kellett ismernünk, hogy a Polestar remek munkát végzett. Az persze már más kérdés, hogy ezt a spéci S60-ast csak hibátlan minőségű úton élvezet vezetni, ilyenből pedig hazánkban elég kevés található. A rendkívül feszes futómű és a peres gumik a legapróbb úthibákat is beleverik a gyomrunkba és az agyvelőnkbe, és ezért nagyon sajnáljuk, hogy adaptív futómű még felár ellenében sem rendelhető.

A 2014-2016 között gyártott S60 Polestarban egy remekbe szabott 3 literes 6 hengeres turbós benzinmotor pöffeszkedett, a hozzánk érkezett vadonatúj modellben viszont a downsizing jegyében már csak egy 2 literes 4 hengeres erőforrás szerénykedik. Hogy erőből ne legyen kevés, a turbó mellé még egy kompresszort is odabiggyesztettek a svédek, így aztán a teljesítmény 351-ről 367 lóerőre nőtt.

A maximális nyomaték 500-ról 470 Nm-re csökkent, de legalább már 3100-as fordulatszámtól rendelkezésünkre áll. A 0-100-as gyorsulás szintideje 4,9-ről 4,7 másodpercre olvadt (T6 AWD: 5,9 s), és nem csak a rajtelektronikás gyorsulás jelent hatalmas élményt, hanem az elképesztő rugalmasság is. Gyengébb nyakizomzattal és tele hassal egyértelműen kerülendő a tempós közlekedés az S60 Polestarral. Mi szóltunk.

©

A jobb menetteljesítmények egyik záloga, hogy a régi hatsebességes váltó helyét egy vadonatúj nyolcsebességes Geartronic példány vette át. Ez automata módban is jól teljesít, azonban az S60 Polestarban a kormány mögötti váltófüleket sem feltétlenül érdemes hagyni porosodni. A váltások csak a pillanat töredékéig szakítják meg az erőátvitelt, és nem szabad megfeledkezni arról, hogy az új modell Haldex helyett már Borg-Warner négykerékhajtással szabadítja rá az erőt az útra.

Apróságnak tűnhet, de sok kicsi sokra megy alapon fontos lehet, hogy az új motornak köszönhetően több mint 20 kilogrammal csökkent a kocsi alaptömege. Bár sportkocsiknál nem mérvadó, azonban mindenképpen jó hír, hogy a fogyasztás csökkent az elődhöz képest: nekünk 12 literes átlagfogyasztást sikerült produkálnunk, ami a téli hideg és a feszített tempó ismeretében igen korrekt értéknek mondható. Az üzemanyagtartály 68 literes, tehát mintegy 500-600 kilométeres hatótávolságra számíthatunk, de persze nem akkor, ha tartósan a 250 km/h-s maximális sebesség közelében autózunk.

©

Eddig szinte csak jót tudtunk írni az új erőforrásról, most azonban jöhet az a bizonyos feketeleves. Igen, a hangról szeretnénk néhány mondat erejéig értekezni, mert emiatt bizony vissza kell sírnunk a régi motort. A jellegzetes hathengeres hang értelemszerűen a múlté, odaveszett a kellemesen hátborzongató gurgulázás és a zabolázatlan ordibálás, a megmaradt hang szinte csak és kizárólag hátulról, a kipufogó felől érkezik.

Az elődhöz képest ez tehát mindenképpen visszalépést jelent a benzingőz szerelmeseinek, ettől függetlenül persze az új modell sem nevezhető halknak. A sportkipufogó már a motor életre keltésekor bizonyít, haladás közben pedig akkor kezd egyfajta "rally-light" előadásba, ha a váltókart magunk felé húzva sport módra kapcsolunk.

A beltérben igen visszafogott a sportosság, nekünk legjobban talán az ülések kék cérnával készült varrása jött be, és mint megtudtuk, a középkonzol felületén nem kamu, hanem valódi karbon díszeleg. Belül egyértelműen érződik, hogy az S60 már erősen közelíti a nyugdjíkorhatárt, így például ma már enyhén megmosolyogtató a mélyen ülő, kisméretű és nem érintésérzékeny középső kijelző vagy például a modern okostelefonos támogatás hiánya.

Az utastér mérete átlagon aluli és főleg a hátul utazóknak lehet okuk a panaszra. A csomagtér 380 literes, ami ugyancsak nem túl nagy, de legalább jól pakolhatók a pakkjaink. A sportülések remek oldaltartást biztosítanak, az ülésfűtés szélvészgyorsan teszi a dolgát, a kormányfűtést is nagyon megszerettük a zimankós téli teszt során. Az első fényszórók még nem LED-, hanem bi-xenonalapúak, de már kitakarják a szembejövőket, ezen kívül pedig említést érdemel még az adaptív tempomat, a holttérfigyelő, a parkolóasszisztens és a remek 12 hangszórós Harman-Kardon hi-fi.

©

+ : hamisítatlan svéd életérzés, kiváló menetteljesítmények, új sebességváltó, csökkentett fogyasztás.

: az előd durvábban szólt, nincs adaptív futómű, elavult fedélzeti számítógép, nem túl tágas utastér.

Talán még nem járt nálunk olyan tesztautó, melyben mindössze 160 ezer forintnyi extra volt, a Volvo S60 Polestar viszont ilyen, vagyis már alaphelyzetben szinte minden benne van. A királykék fényezés 85 ezer forintba, a fűthető szélvédő 65 ezerbe, a kerékkulcs és az emelő pedig 10 ezerbe kerül - a végösszeg 16,5 millió forint.

A közelinek mondható riválisok közül a 381 lóerős Mercedes CLA45 AMG 16 millió forintba kerül extrák nélkül, a 431 lovas BMW M3 pedig minimum 23,3 millió forintot kóstál, igaz, ezek a német versenyzők már 0,5 másodpercet vernek a 0-100-as sprinten a svédek legdurvább S60-asára.

Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!