szerző:
Faigl Zoltán
Tetszett a cikk?

Budapesten a Kálvin téren nyílt meg a számítógépes room escape (szobából szabadulás) játékok valóságba átültetett verziójának újabb helyszíne, az Exitpoint. A hungarikumnak számító játékot a hvg.hu is kipróbálta: bezártak, gondolkodtunk, nem jutottunk ki, de az élmény örökre magába szippant.

"Évszázadokon át élt közöttünk, de ma már a nevére sem emlékszik senki. A lófejű embert - aki volt költő, politikus, hadvezér, feltaláló, jeles alakja és alakítója az emberiség történelmének meg mai világunk képének – a legenda szerint mássága miatt egy pinceszobába zárták, de leleményességének köszönhetően kijutott onnan.” Erre a történetre épül a Kálvin téri Monyó Kávézó és Galéria pincéjében berendezett, Exitpoint által létrehozott szabadulós játék, melynek lényege, hogy fejtörők, logikai feladványok és rejtett összefüggések felfedezésével 60 perc alatt kijussunk egy szobából.

Óra indul

Mielőtt bezártak minket, a játékmesterek elláttak néhány hasznos instrukcióval: az első és legfontosabb, hogy „erővel semmi nem nyílik”, így jobb híján kénytelenek vagyunk odabenn a leleményességünkre hagyatkozni.

Kattintson képeinkért!
hvg.hu

A pinceszobában egy kicsit úgy érzi az ember, mintha a Fűrész című filmbe csöppent volna, az mindenesetre megnyugtató , hogy a filmbéli helyszíneknél jóval barátságosabb szobába zártak, ám a számláló, a félhomály és a sok furcsa zaj jelentősen fokozza az izgalmat. „Az óra indul” – hangzik a játékmesterektől, és már peregnek is a másodpercek a sarokban elhelyezett monitoron.

Az első kulcsot viszonylag könnyen megtaláltuk, azonban tévedünk, amikor azt hittük, hogy megoldottuk a feladatot, az ötletgazdák ugyanis alaposan kigondolták a feladványokat, amik lineárisan épülnek egymásra, ezért – a profik javaslata szerint - érdemes sorrendben haladni. Igaz, ezt játék közben nem olyan egyszerű betartani, mivel az újabb és újabb feladatok és az apróbb jelek alaposan megosztják a játékos figyelmét.

Minden lépésünket figyelik

Hamar kifogott rajtunk az első feladat, így aztán segítséget kértünk az ajtó melletti  „Hint” gombbal, aminek megnyomására a mellette lévő postaládába érkezett egy segítségkártya. A lapon az az eszköz látható, ami által rájöhetünk a titok nyitjára, tehát nem a megfejtést kapja a játékos, hanem csak némi „útbaigazítást.”

A játékmesterek egy külön teremben folyamatosan figyelik monitoron a játékosok lépéseit. „Erre azért van szükség, hogy lássuk, hol akadtak el, és milyen segítséget kapjanak, ugyanis más módon nem kommunikálunk velük” – magyarázták az ötletgazdák. Külső szemlélőként rendkívül átfogó képet kapunk a játékosok személyiségéről: „előfordult, hogy három játékos közül az egyik megtalálta a megoldást, de a többiek azonnal lehurrogták” – mesélték a játékmesterek, miközben a játék után már a kontrollszobából figyelhettem a következő csoportot.

Hungarikum

Maldrik András és Ferencz Zoltán Zénó egy Magyarországon már létező ötlet nyomán hozta létre saját szabadulós játékát. „Az első valóságban játszódó room escape játékot a ParaPark hozta létre, 2011-ben, most pedig úgy gondoltuk, mi is csinálunk egy játékteret” – mondta a hvg.hu-nak Maldrik. Ebben a vállalkozásban az a legjobb, hogy a játékterek nem konkurenciái egymásnak, mivel egy csoport nem tér vissza újra ugyanarra a pályára, így minél több különböző szoba van az országban, annál jobb – mondták az ötletgazdák.  A játék egyre több embert fertőz meg, ugyanis a ParaPark a magyarországi helyszínek után idén már Barcelonában is nyitott játékteret, a Hint Hunt, pedig Londonban terjeszkedik. 

Kattintson képeinkért!
hvg.hu

Ha végül mégsem sikerül 60 perc alatt kijutni, az ajtó automatikusan kinyílik, a játékmesterek pedig megmutatják, miben hibáztunk, és mi lett volna a megoldás. A többi csapathoz hasonlóan mi is a „hogy mi milyen hülyék vagyunk” felkiáltással csapunk a homlokunkra, utólag ugyanis a megoldások már annyira egyszerűnek és kézenfekvőnek látszanak, hogy épp a feladványok „túlgondolása” miatt nem sikerült rájönni a megfejtésre.

Nekünk tehát nem sikerült kijutnunk - és ezzel nem vagyunk egyedül –, ám voltak nálunk sokkal ügyesebbek, akik bebizonyították, hogy nem lehetetlen megoldani a feladatokat. Akinek ez sikerül, koktélt kap jutalomként, de a szervezők külön kedvezménnyel díjazzák, ha valakik ötven percen belül, segítségkérés nélkül kijutnak a helységből. Azokat, akiknek nem sikerül a szabadulás, a játékélmény kárpótolja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Orcifalvi Anna Nóra Shake

Nem nyomtak pánikgombot a Paraparkban

Budapest egyik pincéjében földalatti játszóteret alakítottak ki. A Parapark szórakozás és csapatépítő tréning egyben, mivel a játékosok együttműködés nélkül biztosan nem tudnak kijutni a zárt térből. Gyurkovics Attila, az ötletgazda mesélt a hvg.hu-nak.