Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"96b6b002-d66e-4a25-9680-a483b4fb85ae","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Fiat Brava korai példányai idén már 30. születésnapjukat ünneplik, így akár OT rendszámot is kaphatnak.","shortLead":"A Fiat Brava korai példányai idén már 30. születésnapjukat ünneplik, így akár OT rendszámot is kaphatnak.","id":"20250101_hihetetlen-de-iden-mar-oldtimerek-lehet-az-elso-fiat-brava-bravo-stilo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96b6b002-d66e-4a25-9680-a483b4fb85ae.jpg","index":0,"item":"64ca9fa7-ade1-4399-bf66-3fc41df1ce1c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250101_hihetetlen-de-iden-mar-oldtimerek-lehet-az-elso-fiat-brava-bravo-stilo","timestamp":"2025. január. 01. 07:21","title":"Hihetetlen, de idén már oldtimerek lehetnek az első Fiat Bravák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6b18bca-1e2e-484b-aec0-c9ae53d7cc89","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormánybiztos rendkívül hálás új feladatáért. ","shortLead":"A kormánybiztos rendkívül hálás új feladatáért. ","id":"20250102_Hoppal-Peter-Magyarorszag-Torokorszag-kormanybiztos-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6b18bca-1e2e-484b-aec0-c9ae53d7cc89.jpg","index":0,"item":"635a098f-a859-4bf7-ad31-8b85f0e4d238","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Hoppal-Peter-Magyarorszag-Torokorszag-kormanybiztos-Fidesz","timestamp":"2025. január. 02. 17:22","title":"Hoppál Péter a török–magyar barátságot mélyíti el új pozíciójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","shortLead":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","id":"20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"0c04f490-b553-4b94-9dfd-326d2aaca9c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","timestamp":"2025. január. 02. 14:12","title":"Három embert kellett kimenekíteni egy budapesti lakásból, miután kigyulladt a karácsonyfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","shortLead":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","id":"20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d.jpg","index":0,"item":"9e04eb1b-4af5-4f3d-94a5-b36cf75f3445","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 13:39","title":"Tavaly bezárt, idén már az épületét is eladnák a Balaton egyik legnépszerűbb pékségének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb alakja, hogy akkor szabadabban dönthetett a sorsáról, mint ma? Miből lehet sejteni, hogy a kormány optimista lózungjai ellenére nem indul be a gazdaság 2025-ben? Ez a HVG új évi első lapszámának ajánlója, a Fülszöveg.","shortLead":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb...","id":"20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa.jpg","index":0,"item":"a3c37975-7e1a-4f1e-82dd-64553a39c91f","keywords":null,"link":"/360/20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","timestamp":"2025. január. 01. 08:30","title":"Hamvay Péter: Hideg, meleg, hibrid és kereskedelmi háború vár ránk az új évben is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","shortLead":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","id":"20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"15ff9363-f39d-4b2d-b0d8-d4b945eb701b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","timestamp":"2025. január. 02. 12:59","title":"A norvégok lényegében véghez vitték az elektromos átállást az új autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei vannak a túlfogyasztásnak? – erről szól a Netflix dokumentumfilmje, amelyben jelentős szerepet kap a mesterséges intelligencia.","shortLead":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei...","id":"20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196.jpg","index":0,"item":"80f59c90-82c1-4821-a8a2-66261e5a6e6d","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","timestamp":"2025. január. 02. 19:30","title":"Higgyünk MI-Sachának? Nem tesz jót a Netflix kreatív filmjének a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83d9f31c-b6ea-4940-a32e-6fb5f986d832","c_author":"HVG","category":"360","description":"A vidéki felsőoktatási művészeti képzés ugyanannyi lehetőséget rejt magában, mint a fővárosi. Családias légkörről, színvonalas oktatásról és karrierlehetőségekről beszél Lakatos Péter István, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának dékánja. Interjú.","shortLead":"A vidéki felsőoktatási művészeti képzés ugyanannyi lehetőséget rejt magában, mint a fővárosi. Családias légkörről...","id":"20250101_hvg-diploma-2025-lakatos-peter-istvan-debreceni-egyetem-zenemuveszeti-kar-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83d9f31c-b6ea-4940-a32e-6fb5f986d832.jpg","index":0,"item":"804785d6-682e-41b9-8e05-f998b1f82f2a","keywords":null,"link":"/360/20250101_hvg-diploma-2025-lakatos-peter-istvan-debreceni-egyetem-zenemuveszeti-kar-interju","timestamp":"2025. január. 01. 11:30","title":"„Az európai komolyzenei kultúra hagyományait nem lehet csak úgy YouTube-ról elsajátítani”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Agyhullámokkal az ellenállhatatlan reklámfilmekért
szerző:
Kánai András
Tetszett a cikk?
Az agykutatás tudományának felhasználásával nyújt segítséget alapvetően filmes kutatásokhoz egy magyar startup cég fejlesztése, amellyel a marketingesek hatékonyabb reklámokat, a nézők pedig színvonalasabb, szórakoztatóbb tartalmakat kaphatnak.
„Borzalmas prototípusunk volt és ragyogó prezentációnk” – fogalmaz cége, a Synetiq indulásának körülményeiről Ottlik Dávid. Az Iskola a határon írójának még most is csupán 25 éves rokonát már kiskorában megérintette a vállalkozói szellem: 14 évesen legfiatalabb kiállítóként vett részt a WAMP-on saját termékeivel, két évre rá pedig a francia tévé vetítette le egyik kisfilmjét. A Budapesten, Párizsban, majd Hongkongban tanult Ottlik több vállalkozást indított már, de jelenleg a neuromarketingben utazó Synetiqben látja a legnagyobb potenciált.
Objektív mérőeszköz
A reklámfilmekkel kapcsolatos egyik legfontosabb elvárás az, hogy hassanak a reménybeli fogyasztóra. Ennek mérése hagyományosan fókuszcsoportos és kérdőíves kutatások alapján történik, ezek nem adnak teljes és pontos képet a filmek hatásmechanizmusáról és a fogyasztóknál elért eredményekről. A neuromarketing az agyhullámok, a szemmozgás, a bőrfeszültség, a szívritmus és a pulzusszám alakulása alapján másodpercre lebontva is képes képet adni a filmekről. Mérni lehet az érzelmi bevonódást, a figyelmet, az izgatottságot és akár az emlékezetességet is.
A neuromarketing
A neuromarketing minden olyan kutatási módszer összefoglaló neve, amely reklámok, videók vagy termékek által kiváltott reakciókat testi változások mérésén keresztül vizsgál. A neuromarketing eszköztárában megjelennek a közvetlenül az agyi tevékenység mérését célzó módszerek (például az orvoslásból ismert EEG- vagy fMRI- technológiák), de olyan közvetett mérések is, amelyek egyéb testi változások alapján következtetnek idegrendszeri folyamatokra (például az arcmimika, a szemmozgás, a szívritmus vagy a bőr elektromos vezetőképességének változásai). A neuromarketing révén a tesztelők olyan kérdésekre is megadhatják a választ, amelyekre egyébként nehezen tudnának szavakkal felelni.
A Synetiq vizsgálatait a cég kísérleti pszichológus és médiakutató munkatársai tervezik meg, tesztalanyaik pedig olyan szenzorokat viselő emberek, akik a kutatásban otthonról vesznek részt, de – kiemelten bizalmas anyagok, például mozifilmek esetén – akár kontrollált laboratóriumi körülmények között is.
A felméréskor felhelyezik a szenzorokat (a mérések során használhatnak elektroenkefalográfot, bőrellenállás- és szívritmusmérőt, illetve akár szemmozgáskövetőt is), majd megnézik a Synetiq által anyagait. Az eredmények anonim módon a cég szervereire kerülnek, majd a kutatók statisztikai elemzések segítségével megválaszolják az ügyfelek kérdéseit.
A kezdetek
„Nincs különösebb tehetségem, de szorgalmas vagyok, és bárkinek el tudok adni bármit” – állítja magáról Ottlik. A Synetiq története egy párizsi neurotechnológiai workshoppal kezdődött, amelyen Ottlik építészdiákként vett részt 2013-ban, és ahol EEG-hullámok segítségével mozgattak kockákat háromdimenziós grafikai környezetben. A negyedik egyetemi évét taposó diáknak megtetszett a dolog, és rögtön feltette magában a kérdést: mely területen építhetne üzletet az ötletre.
Miután megtalálta a választ az évi több mint 500 milliárd dollárt költő reklámiparban, írt egy kezdetleges alkalmazást, amely a Google által megmutatott képekre reagáló emberi agyhullámokat figyelte. Ez volt a neuromarketing-vállalkozás alapja, ami viszont már nemcsak Ottlik képzeletét indította be: egyik első munkatársa a már említett workshopot vezető tanár lett, és csatlakozott hozzájuk egy mexikói lány és egy lengyel fiú is.
Az eszközök
Az elektroenkefalográf (EEG) az agysejtek együttes aktivitásából fakadó agyhullámokat méri. A viszonylag olcsó eszköz segítségével nagyon gyors agyi változások is mérhetők, hátránya viszont, hogy a mért jeleket csak körülményesen lehet értelmezhető adatokká alakítani. A bőr elektromos vezetőképessége (EDR) a bőrpórusok kinyílásának és bezáródásának függvénye. E pórusokat a szimpatikus idegrendszer szabályozza, amely azért felelős, hogy az ember teste alkalmazkodni tudjon az aktuális környezeti kihívásokhoz és fenyegetésekhez. Ezért a bőrellenállás mérése a test izgalmi állapotáról ad információt. Az ember szívverései között eltelt idő az egészséges személynél folyamatosan változik. E változékonyság csökken azonban például érzelmi stressz esetén, vagy amikor nagyon figyelünk valamire. Emiatt a szívritmus-variabilitás (HRV) is gyakran használt mutató a bevonódás mérésére.
A lelkes csapat tagjai 2013 nyarán Párizsból Budapestre költöztek, ahol egy ideig fizetés nélkül dolgoztak a tervükön, majd szétszéledtek. Ősszel aztán Ottlik rájött, hogy az ötletre érdemes lenne neuromarketinges vállalkozást gründolni, amit mérnökinformatikus társával, Divák Ádámmal meg is tett. A Synetiq a helsinki Startup Sauna versenyen bekerült a legjobb 16 európai induló vállalkozás közé. Sikerük révén egyrészt gazdagabbak lettek 40 ezer euróval, másrészt – ez minden kezdő informatikai cég álma – az amerikai Szilícium-völgy szívébe utazhattak.
Finnországban és az Egyesült Államokban napi 14-16 órán keresztül csiszolták tovább termékük üzleti alapjait. A délelőtti prezentációt neves informatikai szakemberek útmutatása alapján éjszakába nyúló munka követte. Ottlik és Divák a program alatt szinte csak pizzán és sörön élt, az állandó nyomás hatására mégis öt kilót fogytak. De nem bánták meg: az intenzív üzleti gyorstalpalón ugyanis több évnyi szakmai tapasztalatnak megfelelő üzleti tudást szedtek össze. Az egyetemi tanulmányok ekkor már hátrébb szorultak: Ottlik az utolsó évét kezdte volna az építészmérnöki szakon, amikor a vállalkozás kedvéért felfüggesztette diáklétét.
Versenyből vállalkozás
Hazatérésük után költséghatékonysági okokból pici, de jó hangulatú irodába költöztek egy több céget tömörítő startupközpontban. A cég azóta – többek között Nagy Tamás kutató pszichológus, David Tellez spanyol mérnök és Czető Márton pszichológus révén – újabb munkatársakkal bővült, úgyhogy a Synetiq a budai irodából tágas, kényelmesebb belvárosi irodahelyiségbe tette át a székhelyét, ahol a csapat tovább tud fejlődni. Izgalmas vállalkozásukról nemcsak a technológiai kérdésekben mérvadó TechCrunch és a TheNextWeb írt már, de időközben több nemzetközi reklámügynökség is az ügyfelük lett, sőt nemrég a legnagyobb belga televízióval kötöttek szerződést.
Hogy miként lehet versenyképes egy magyar cég azon a piacon, ahol olyan tőkeerős és hatalmas vállalkozások mozognak, mint például a Nielsen piackutató vállalat? Ottlik szerint a kulcskérdés az, hogy ugyanazt a színvonalat teljesítik, mint a nyugatiak. „Ez a minimum” – fogalmaz, ezen felül pedig gyorsabbnak és skálázhatóbbnak kell lenniük. A tudomány és a marketing mezsgyéjén tevékenykedő Synetiq fontosnak tartja a tudományos hitelességet is: ezért jelent meg már tudományos közleményük is, amelyet több is követ a jövőben. A Synetiq ügyvezetője szerint a neuromarketing fejlődése révén a tartalomgyártók, a televíziós csatornák, a filmesek és a reklámgyártók a jövőben hatásosabb, magukkal ragadóbb és hatékonyabb tartalmakat állíthatnak elő – aminek köszönhetően a nézőkhöz is színvonalasabb, szórakoztatóbb tartalmak jutnak el.
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.