szerző:
Kánai András
Tetszett a cikk?

Az agykutatás tudományának felhasználásával nyújt segítséget alapvetően filmes kutatásokhoz egy magyar startup cég fejlesztése, amellyel a marketingesek hatékonyabb reklámokat, a nézők pedig színvonalasabb, szórakoztatóbb tartalmakat kaphatnak.

„Borzalmas prototípusunk volt és ragyogó prezentációnk” – fogalmaz cége, a Synetiq indulásának körülményeiről Ottlik Dávid. Az Iskola a határon írójának még most is csupán 25 éves rokonát már kiskorában megérintette a vállalkozói szellem: 14 évesen legfiatalabb kiállítóként vett részt a WAMP-on saját termékeivel, két évre rá pedig a francia tévé vetítette le egyik kisfilmjét. A Budapesten, Párizsban, majd Hongkongban tanult Ottlik több vállalkozást indított már, de jelenleg a neuromarketingben utazó Synetiqben látja a legnagyobb potenciált.

Objektív mérőeszköz

A reklámfilmekkel kapcsolatos egyik legfontosabb elvárás az, hogy hassanak a reménybeli fogyasztóra. Ennek mérése hagyományosan fókuszcsoportos és kérdőíves kutatások alapján történik, ezek nem adnak teljes és pontos képet a filmek hatásmechanizmusáról és a fogyasztóknál elért eredményekről. A neuromarketing az agyhullámok, a szemmozgás, a bőrfeszültség, a szívritmus és a pulzusszám alakulása alapján másodpercre lebontva is képes képet adni a filmekről. Mérni lehet az érzelmi bevonódást, a figyelmet, az izgatottságot és akár az emlékezetességet is.

A neuromarketing
A neuromarketing minden olyan kutatási módszer összefoglaló neve, amely reklámok, videók vagy termékek által kiváltott reakciókat testi változások mérésén keresztül vizsgál. A neuromarketing eszköztárában megjelennek a közvetlenül az agyi tevékenység mérését célzó módszerek (például az orvoslásból ismert EEG- vagy fMRI- technológiák), de olyan közvetett mérések is, amelyek egyéb testi változások alapján következtetnek idegrendszeri folyamatokra (például az arcmimika, a szemmozgás, a szívritmus vagy a bőr elektromos vezetőképességének változásai). A neuromarketing révén a tesztelők olyan kérdésekre is megadhatják a választ, amelyekre egyébként nehezen tudnának szavakkal felelni.

A Synetiq vizsgálatait a cég kísérleti pszichológus és médiakutató munkatársai tervezik meg, tesztalanyaik pedig olyan szenzorokat viselő emberek, akik a kutatásban otthonról vesznek részt, de – kiemelten bizalmas anyagok, például mozifilmek esetén – akár kontrollált laboratóriumi körülmények között is.

A felméréskor felhelyezik a szenzorokat (a mérések során használhatnak elektroenkefalográfot, bőrellenállás- és szívritmusmérőt, illetve akár szemmozgáskövetőt is), majd megnézik a Synetiq által anyagait. Az eredmények anonim módon a cég szervereire kerülnek, majd a kutatók statisztikai elemzések segítségével megválaszolják az ügyfelek kérdéseit.

A kezdetek

„Nincs különösebb tehetségem, de szorgalmas vagyok, és bárkinek el tudok adni bármit” – állítja magáról Ottlik. A Synetiq története egy párizsi neurotechnológiai workshoppal kezdődött, amelyen Ottlik építészdiákként vett részt 2013-ban, és ahol EEG-hullámok segítségével mozgattak kockákat háromdimenziós grafikai környezetben. A negyedik egyetemi évét taposó diáknak megtetszett a dolog, és rögtön feltette magában a kérdést: mely területen építhetne üzletet az ötletre.

Miután megtalálta a választ az évi több mint 500 milliárd dollárt költő reklámiparban, írt egy kezdetleges alkalmazást, amely a Google által megmutatott képekre reagáló emberi agyhullámokat figyelte. Ez volt a neuromarketing-vállalkozás alapja, ami viszont már nemcsak Ottlik képzeletét indította be: egyik első munkatársa a már említett workshopot vezető tanár lett, és csatlakozott hozzájuk egy mexikói lány és egy lengyel fiú is.

Az eszközök
Az elektroenkefalográf (EEG) az agysejtek együttes aktivitásából fakadó agyhullámokat méri. A viszonylag olcsó eszköz segítségével nagyon gyors agyi változások is mérhetők, hátránya viszont, hogy a mért jeleket csak körülményesen lehet értelmezhető adatokká alakítani. A bőr elektromos vezetőképessége (EDR) a bőrpórusok kinyílásának és bezáródásának függvénye. E pórusokat a szimpatikus idegrendszer szabályozza, amely azért felelős, hogy az ember teste alkalmazkodni tudjon az aktuális környezeti kihívásokhoz és fenyegetésekhez. Ezért a bőrellenállás mérése a test izgalmi állapotáról ad információt. Az ember szívverései között eltelt idő az egészséges személynél folyamatosan változik. E változékonyság csökken azonban például érzelmi stressz esetén, vagy amikor nagyon figyelünk valamire. Emiatt a szívritmus-variabilitás (HRV) is gyakran használt mutató a bevonódás mérésére.

A lelkes csapat tagjai 2013 nyarán Párizsból Budapestre költöztek, ahol egy ideig fizetés nélkül dolgoztak a tervükön, majd szétszéledtek. Ősszel aztán Ottlik rájött, hogy az ötletre érdemes lenne neuromarketinges vállalkozást gründolni, amit mérnökinformatikus társával, Divák Ádámmal meg is tett. A Synetiq a helsinki Startup Sauna versenyen bekerült a legjobb 16 európai induló  vállalkozás közé. Sikerük révén egyrészt gazdagabbak lettek 40 ezer euróval, másrészt – ez minden kezdő informatikai cég álma – az amerikai Szilícium-völgy szívébe utazhattak.

Finnországban és az Egyesült Államokban napi 14-16 órán keresztül csiszolták tovább termékük üzleti alapjait. A délelőtti prezentációt neves informatikai szakemberek útmutatása alapján éjszakába nyúló munka követte. Ottlik és Divák a program alatt szinte csak pizzán és sörön élt, az állandó nyomás hatására mégis öt kilót fogytak.
De nem bánták meg: az intenzív üzleti gyorstalpalón ugyanis több évnyi szakmai tapasztalatnak megfelelő üzleti tudást szedtek össze. Az egyetemi tanulmányok ekkor már hátrébb szorultak: Ottlik az utolsó évét kezdte volna az építészmérnöki szakon, amikor a vállalkozás kedvéért felfüggesztette diáklétét.

Versenyből vállalkozás

Hazatérésük után költséghatékonysági okokból pici, de jó hangulatú irodába költöztek egy több céget tömörítő startupközpontban. A cég azóta – többek között Nagy Tamás kutató pszichológus, David Tellez spanyol mérnök és Czető Márton pszichológus révén – újabb munkatársakkal bővült, úgyhogy a Synetiq a budai irodából tágas, kényelmesebb belvárosi irodahelyiségbe tette át a székhelyét, ahol a csapat tovább tud fejlődni. Izgalmas vállalkozásukról nemcsak a technológiai kérdésekben mérvadó TechCrunch és a TheNextWeb írt már, de időközben több nemzetközi reklámügynökség is az ügyfelük lett, sőt nemrég a legnagyobb belga televízióval kötöttek szerződést.

Hogy miként lehet versenyképes egy magyar cég azon a piacon, ahol olyan tőkeerős és hatalmas vállalkozások mozognak, mint például a Nielsen piackutató vállalat? Ottlik szerint a kulcskérdés az, hogy ugyanazt a színvonalat teljesítik, mint a nyugatiak. „Ez a minimum” – fogalmaz, ezen felül pedig gyorsabbnak és skálázhatóbbnak kell lenniük. A tudomány és a marketing mezsgyéjén tevékenykedő Synetiq fontosnak tartja a tudományos hitelességet is: ezért jelent meg már tudományos közleményük is, amelyet több is követ a jövőben.
A Synetiq ügyvezetője szerint a neuromarketing fejlődése révén a tartalomgyártók, a televíziós csatornák, a filmesek és a reklámgyártók a jövőben hatásosabb, magukkal ragadóbb és hatékonyabb tartalmakat állíthatnak elő – aminek köszönhetően a nézőkhöz is színvonalasabb, szórakoztatóbb tartalmak jutnak el.

A cikk a HVG Business Extra legfrissebb számában jelent meg.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!