GVH: milliárdos bírság a kartellező útépítőknek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa 1,313 milliárd forint bírságot vetett ki 14 kartellező út- és hídépítő cégre, amelyek az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság által 2001-ben és 2002-ben kiírt hat főút építésével kapcsolatos közbeszerzési pályázatokon vettek részt.

  • MTI MTI
GVH: milliárdos bírság a kartellező útépítőknek

A közlemény szerint az út- és hídépítő cégek rögzítették, hogy adott pályázatot melyik cég szerzi meg, illetve, hogy esetenként a nyertesek alvállalkozóként mely másik vállalkozást vonják be.

A 14 társaság közül a legmagasabb 335,7 millió forintos bírságot a Strabag Rt.-re rótta ki a hivatal, 277,8 milliót a Betonút Rt.-re, és 162 millió forintot a Debmút Rt.-re. A Hódút Kft.-nek 73,5 millió forintot, a Hoffmann Rt.-nek 72,9 milliót, az Egút R.t-nek 72,5 milliót, az Adeptus Rt.-nek 62,7 millió forint bírságot kell fizetnie.

A Vegyépszer Rt.-nek 51,1 millió forintot a Vakond Kft.-nek, 50,1 milliót a  Hídépítő Rt.-nek, 44,7 milliót  kell fizetnie, míg a Mota-Engil Rt.-nek 43,4 milliót, a Mélyépítő Kft.-nek 23,8 milliót, a MÁV Hídépítő Acélszerkezet Kft.-nek 22,4 milliót, a Swietelsky Építő Kft.-nek pedig 20,7 millió forint bírságot kell megfizetnie.

A versenytanács határozatából kiderül, hogy a jogsértéssel érintett pályázatok értéke mintegy 13,7 milliárd forintot tett ki. A kartellben érintett útszakaszok, a 47-es főút debreceni bevezető szakaszának III. üteme, illetve az Algyő-Hódmezővásárhely közötti szakasz négysávossá alakításának I. üteme, továbbá a Bojtot Hencidával összekötő út, a 4-es főút törökszentmiklósi szakasza, a 61-es főút Kaposvárt északról elkerülő II. szakasza, és a 3-as főút Garadnát elkerülő szakasza. 

A GVH rendelkezésre álló személyes feljegyzések és nyilatkozatok alapján a Vegyépszer kivételével, az érintett 13 cég 2001. nyarán megállapodott abban, hogy ki fogja megnyerni a 47-es főút debreceni bevezető szakaszának III. ütemére, az Algyő-Hódmezővásárhely közötti szakasz négysávosításának I. ütemére, a Bojt-Hencida összekötő útra, és a 4-es főút törökszentmiklósi szakasz építésére kiírt közbeszerzési eljárásokat, és az ezekből származó bevétel miként fog megoszlani a munkákban fő- vagy alvállalkozóként résztvevő vállalkozások között.

A versenytanács a 61-es főút Kaposvár Északi elkerülő út II. szakasz építése tárgyában, a rendelkezésére álló feljegyzések és nyilatkozatok alapján azt állapította meg, hogy az ajánlatok leadása határidejének letelte előtt a későbbi győztes, a Vegyépszer Rt. és több más vállalkozás képviselői találkoztak és egyeztettek egymással. A GVH azt is megállapította, hogy több vállalkozás a 3-as főút Garadna elkerülő szakasz építése tárgyában kiírt közbeszerzési eljárás kapcsán jogsértő módon megállapodott a nyertes személyében, illetve abban, hogy mely cégek kívánnak alvállalkozóként részt venni a munkában.

A GVH közleménye szerint az ilyen típusú kartell az Európai Unió versenyjogi gyakorlata szerint is a legsúlyosabban szankcionálandó versenykorlátozások közé tartozik, mivel közvetlenül és alapvetően torzítja a források hatékony elosztását, és árfelhajtó hatású.

A versenytanács, követve korábbi határozatait, a bírság iszabása során tekintettel volt arra is, hogy a jogsértés közpénzek felhasználását érintette, így annak hatása fokozottan sértette a társadalmi érdekeket.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.