Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e02e001d-453f-4089-8df1-379a75cd2384","c_author":"Szabó Yvette","category":"itthon","description":"Rendőri túlkapásról futott végig egy poszt a közösségi médiában az egyik áprilisi budapesti hídfoglalás után: a szemtanúk szerint ízelítőt kaptak abból, milyen lehet a putyini Oroszországban élni. A HVG-nek az igazoltatott egyetemisták, a 19 éves Vörös Katalin és a 21 éves Müller Áron mondták el az esetet.","shortLead":"Rendőri túlkapásról futott végig egy poszt a közösségi médiában az egyik áprilisi budapesti hídfoglalás után...","id":"20250503_tuntetok-rendorseg-tulkapas-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e02e001d-453f-4089-8df1-379a75cd2384.jpg","index":0,"item":"33b5a7a3-632e-4e0f-af3a-e6a9601c84e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_tuntetok-rendorseg-tulkapas-interju","timestamp":"2025. május. 03. 07:00","title":"„Azért elég ijesztő, hogy 19 évesen, 160 centivel 10 rendőr körbevesz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d938de2-c93f-41c2-9ef4-018f7e329f41","c_author":"Jungheinrich","category":"brandchannel","description":"A logisztikai, intralogisztikai ipar egyik jelentős seregszemléje a stuttgarti LogiMAT szakvásár. ","shortLead":"A logisztikai, intralogisztikai ipar egyik jelentős seregszemléje a stuttgarti LogiMAT szakvásár. ","id":"20250407_Legujabb-iparagi-fejlesztesek-logisztika-intralogisztika-Jungheinrich-LogiMAT-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d938de2-c93f-41c2-9ef4-018f7e329f41.jpg","index":0,"item":"46cb6271-0515-460f-a321-3dcd47c4e676","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250407_Legujabb-iparagi-fejlesztesek-logisztika-intralogisztika-Jungheinrich-LogiMAT-podcast","timestamp":"2025. május. 01. 19:30","title":"Ezek a legújabb iparági fejlesztések: nemzetközi trendek és innovációk egy helyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Jungheinrich Hungária Kft.","c_partnerlogo":"2b5681f7-2be2-41a2-b449-eafef36cad80","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a2171a36-439e-4c87-8ee3-93c0a0f66583","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tengerek, óceánok félelmetes és olykor veszélyes halait, a cápákat sokáig néma élőlényeknek tartották. Új-Zélandi kutatóknak viszont most sikerült olyan hangfelvételeket készíteniük, amelyekből kiderült, ezek az állatok, pontosabban az egyik fajuk is ad ki hangokat. Igaz, e hangokkal kapcsolatban egyelőre még sok a kérdőjel.","shortLead":"A tengerek, óceánok félelmetes és olykor veszélyes halait, a cápákat sokáig néma élőlényeknek tartották. Új-Zélandi...","id":"20250502_ausztral-furocapa-hangja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2171a36-439e-4c87-8ee3-93c0a0f66583.jpg","index":0,"item":"1f29a3e9-ded0-41b4-8bfc-6c18bfa079ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_ausztral-furocapa-hangja","timestamp":"2025. május. 02. 10:03","title":"Először sikerült rögzíteni a cápák hangját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán nem beszélt a rádióban.","shortLead":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán...","id":"20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18.jpg","index":0,"item":"ca46dfbb-f37c-4351-a7e3-2dfc3900c4a5","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","timestamp":"2025. május. 02. 11:31","title":"Orbán telefonos segítséget kért a rádióinterjú előtt – furcsa, hogy kitől és rejtély, hogy miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60a9f866-63cd-4626-a381-71a51f5298de","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Köztudott, hogy a csimpánzok eszközöket használnak, és gyakran ezek segítségével szerzik meg a táplálékukat. Egy új kutatás szerint viszont arra is figyelnek, hogy milyen anyagokat használnak ezekhez az eszközökhöz, és ezzel kapcsolatban mérnöki képességekről is tanúbizonyságot adnak.","shortLead":"Köztudott, hogy a csimpánzok eszközöket használnak, és gyakran ezek segítségével szerzik meg a táplálékukat. Egy új...","id":"20250502_tanzaniai-csimpanzok-mernoki-kepessegei-eszkozkeszites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60a9f866-63cd-4626-a381-71a51f5298de.jpg","index":0,"item":"10cc9939-8cfd-459f-83b2-4dd2757bca52","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_tanzaniai-csimpanzok-mernoki-kepessegei-eszkozkeszites","timestamp":"2025. május. 02. 16:03","title":"Meglepő mérnöki képességet mutatnak a csimpánzok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. május. 02. 19:30","title":"Túlárazott dodzsem vagy az emberiség túlélésének záloga?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a9b6e659-f297-4c2b-884e-bb7d77c856e5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mike Waltz volt, aki miatt kirobban a Signal-bortány. ","shortLead":"Mike Waltz volt, aki miatt kirobban a Signal-bortány. ","id":"20250501_ENSZ-nagykovetkent-folytatja-Trump-bukott-foembere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9b6e659-f297-4c2b-884e-bb7d77c856e5.jpg","index":0,"item":"2f45e3f7-3881-4292-a03d-38a1212913be","keywords":null,"link":"/vilag/20250501_ENSZ-nagykovetkent-folytatja-Trump-bukott-foembere","timestamp":"2025. május. 01. 20:57","title":"Nem sokáig volt munkanélküli Trump bukott főembere, ENSZ-nagykövetet csinálnak belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Luxusbaloldal, limuzinszocialisták – harsogta Orbántól Szijjártón át Rogánig az ellenzéki Fidesz még 20 éve. Kicsit később, kormányon már nem volt ciki az urizálás. A Rogán család például meg is mutatja, mije van, Orbán Viktor már szégyenlősebb: ő más magánrepülőjét használja és azzal is csak 5 napig volt megértő, ha valakit zavar a NER luxizása, majd gyorsan a „senkinek semmi köze hozzá” álláspontra váltott. ","shortLead":"Luxusbaloldal, limuzinszocialisták – harsogta Orbántól Szijjártón át Rogánig az ellenzéki Fidesz még 20 éve. Kicsit...","id":"20250503_Orban-luxizas-Rogan-urizalas-maganrepulo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd.jpg","index":0,"item":"3c663c25-9ec3-4855-ad8b-78426770121e","keywords":null,"link":"/360/20250503_Orban-luxizas-Rogan-urizalas-maganrepulo","timestamp":"2025. május. 03. 10:40","title":"Orbán gyors hátraarcot csinált luxizás-ügyben, de még nagyobbat fordult vele a világ a söjtöri ebéd elítélésétől a magánrepülőzésig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"A Malévnél kisebb, önálló légitársaság életképtelen"
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Nagy kihívásnak nevezték az MTI által megkérdezett légi közlekedési szakértők a Malév tervezett átalakítását, vagy egy új légitársaság létrehozását úgy, hogy a cég megszabaduljon a 100 milliárdos adósságától, de megmaradjanak repülési jogai, és abban is egyetértettek, hogy a jelenleginél kisebb, önálló légitársaság szinte biztosan működésképtelen lenne.
Az MTI a nemzeti fejlesztési miniszter hétfői bejelentése kapcsán kérdezte a szakértőket. Fellegi Tamás azt mondta: előrehaladott tárgyalások folynak európai befektetőkkel egy új, Budapest-központú magyar nemzeti légitársaság létrehozásáról.
Érsek M. Zoltán az MTI-nek elmondta, hogy egy olyan légitársaságnak, amelynek nincs saját vagyona - ilyen a Malév is, hiszen a gépeit lízingeli - a legfontosabb értéke a márkaneve és az útvonalhálózata, a repülési jogai. Utóbbiak közül a legértékesebbek az Európai Unión kívülre, főként Kelet-Európába és a Közel-Keletre szólnak, de az EU-n belül is vannak értékeik, amelyek közül "az arany tojást tojó tyúkot", a heathrow-i leszállási jogot, a Malév komoly pénzért adta ugyan el, de ez is csak a töredéke volt annak, amit valójában ért - főleg hosszú távon.
Ha "egyszerűen bezárják" a Malévet az adósságokkal együtt és új légitársaságot hoznak létre, akkor ezek a jogok odavesznek, ezért ezt nem tartotta járható útnak a szakértő. Az az igazi kihívás, hogy olyan megoldást találjanak, amellyel megtartják a jogokat, de a veszteségeket leírhatják. A repülési jogok akkor maradhatnak meg, ha a légitársaság többségi tulajdona magyar kézben marad.
Emlékeztetett rá, hogy a légitársaságokra - különösen ebben a régióban - elég rossz idők járnak. A román társaságot és a szerbet sem sikerült eladni, és nem járt sikerrel a cseh és a lengyel légitársaság privatizációja sem. Most azok a cégek tudnak fennmaradni, amelyek méretgazdaságosak - nem véletlen, hogy a holland KLM-et is megvette az Air France -, komoly útvonalhálózatuk és nagyszámú utazóközönségük van - mondta Érsek M. Zoltán. Véleménye szerint aki előre gondolkodik az nem kisebb, hanem ekkora, vagy nagyobb légitársaságra szavaz. Egy önálló kis légitársaság még nagyobb kudarc lenne véleménye szerint.
Az eredményes működés szempontjából az is nagyon fontos, hogy milyen flottája van egy légitársaságnak - még a gépek ülésszáma is számít -, milyen desztinációba repül, és milyen szövetségi rendszerhez tartozik, márpedig Érsek M. Zoltán szerint a Malévnek ezen a területen is jelentős problémái vannak.
A Malév jelenlegi helyzetét és az idevezető utat bemutató Fehér Könyv összeállítását a szakértő helyesnek nevezte. "Jó dolog a múlt feltárása, a hibákból lehet ugyanis tanulni. Egy új légitársaság, vagy a Malév további működésében - a múlt tanulságai alapján - kulcskérdés egy jó helyzetértékelésen alapuló középtávú stratégia, annak következetes megvalósítása és a politikamentesség" - tette hozzá.
A lehetséges befektetőkről annyit mondott: látszik, hogy iparági befektetők nem nagyon foglalkoztak a Malévvel, ahogy a régiós társakkal sem. Ugyanakkor úgy vélte, hogy Budapestnek bőven van kiaknázatlan kapacitása és a teherszállítás is jó potenciállal rendelkezik, a lehetséges befektetőknek azonban nagyon kell hinniük a régió fejlődésében. Azt kizártnak tartotta, hogy fapados cégek vegyenek részt az új társaságban, "az teljesen más üzleti koncepció". "Ugyanakkor ha nem lenne nemzeti légitársaság, akkor a turisztika és a gazdaságfejlesztés szempontjából a repülés területén nem lennék a magunk urai".
Egy másik, neve elhallgatását kérő szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy volt már rá példa, hogy veszteséges légitársaságot szüntettek meg, és hoztak létre helyette újat, amelyik eredményesen működik. Ez történt például a Swissairrel. A Malév jelen állapotában nem finanszírozható tovább - szögezte le a szakértő, aki szerint "tabula rasára" van szükség és a Malév tevékenységének újraszervezésére. A ferihegyi forgalom idei növekedése azt jelzi, hogy van fejlődési potenciál, és Budapest geopolitikai elhelyezkedését is jól ki lehet használni. Ha megszűnne a Malév, lenne helyette más, például a Lufthansa vagy a WizzAir, amelyik betöltené a piaci űrt - hangsúlyozta.