Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kormány a 100 új gyár programot is meghosszabbítaná, ha kell, Bicskéig – mint a felcsúti kisvasutat. Nagy Márton után most Orbán Viktor is már 150 új gyárról beszél.","shortLead":"A kormány a 100 új gyár programot is meghosszabbítaná, ha kell, Bicskéig – mint a felcsúti kisvasutat. Nagy Márton után...","id":"20250502_Orban-is-kiallt-Nagy-Marton-otlete-mellett-pedig-a-gyarorszag-projekt-jo-esellyel-kudarc-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"5328aebc-e4be-4440-9815-e946d1dcb8aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250502_Orban-is-kiallt-Nagy-Marton-otlete-mellett-pedig-a-gyarorszag-projekt-jo-esellyel-kudarc-lesz","timestamp":"2025. május. 02. 13:46","title":"Orbán is kiállt Nagy Márton ötlete mellett, pedig a gyárország-projekt jó eséllyel kudarc lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cbfc510-3e05-40e8-a69e-4404dfc5fc7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vonat elé lépett egy ember az Újpesti vasúti hídon. Nem élte túl.","shortLead":"Vonat elé lépett egy ember az Újpesti vasúti hídon. Nem élte túl.","id":"20250502_MAV-menetrend-Obuda-ongyilkossag-menetrend-valtozas-vasuti-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cbfc510-3e05-40e8-a69e-4404dfc5fc7b.jpg","index":0,"item":"f62d1569-13d4-4196-9220-fce3419d3215","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_MAV-menetrend-Obuda-ongyilkossag-menetrend-valtozas-vasuti-baleset","timestamp":"2025. május. 02. 15:26","title":"Gázolás miatt leállt a vasúti forgalom Újpest és Aquincum között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fb11d37-96fa-4ed1-b293-3cae8a945dac","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Verstappent megbüntették, mert a boxutcában nekiütközött Antonellinek. ","shortLead":"Verstappent megbüntették, mert a boxutcában nekiütközött Antonellinek. ","id":"20250503_miami-nagydij-sprintverseny-f1-lando-norris","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fb11d37-96fa-4ed1-b293-3cae8a945dac.jpg","index":0,"item":"48949c09-9012-4a63-8e84-d630c419c132","keywords":null,"link":"/sport/20250503_miami-nagydij-sprintverseny-f1-lando-norris","timestamp":"2025. május. 03. 19:50","title":"Norris nyerte a kaotikus sprintfutamot Miamiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3e10554-386b-410e-9a33-0df74b8e1fcd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tompos Márton, a Momentum elnöke posztolt arról, hogy több náci szimbólumot is lehetett látni a Mi Hazánk május elsejei rendezvényén.","shortLead":"Tompos Márton, a Momentum elnöke posztolt arról, hogy több náci szimbólumot is lehetett látni a Mi Hazánk május elsejei...","id":"20250502_Karlendites-es-horogkereszt-a-Mi-Hazank-majalisan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3e10554-386b-410e-9a33-0df74b8e1fcd.jpg","index":0,"item":"0e11c590-c850-49c5-b587-a58468b16d77","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Karlendites-es-horogkereszt-a-Mi-Hazank-majalisan","timestamp":"2025. május. 02. 12:49","title":"Karlendítés, hitleres tetoválás és horogkereszt a Mi Hazánk majálisán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7df1b69b-05c6-4d6a-b7e1-9f7c757e998f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy embert elfogtak és előállítottak, mert sikkasztás miatt körözés volt érvényben ellene","shortLead":"Egy embert elfogtak és előállítottak, mert sikkasztás miatt körözés volt érvényben ellene","id":"20250502_Vonulas-a-Lanchidhoz-110-embert-igazoltattak-a-rendorok-tobbek-ellen-eljarast-inditottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7df1b69b-05c6-4d6a-b7e1-9f7c757e998f.jpg","index":0,"item":"8eb30cd3-ba35-4d49-ab8a-2046783c2ce2","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Vonulas-a-Lanchidhoz-110-embert-igazoltattak-a-rendorok-tobbek-ellen-eljarast-inditottak","timestamp":"2025. május. 02. 14:37","title":"Vonulás a Lánchídhoz: 110 embert igazoltattak a rendőrök, többek ellen eljárást indítottak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdb3441b-a8e4-4924-9791-e79e8ec84a14","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Már negyedik éve nincs elég talajvíz ahhoz, hogy a magok kicsírázzanak, ezt csak öntözéssel lehet elérni.","shortLead":"Már negyedik éve nincs elég talajvíz ahhoz, hogy a magok kicsírázzanak, ezt csak öntözéssel lehet elérni.","id":"20250503_aszaly-Del-Alfold-vetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdb3441b-a8e4-4924-9791-e79e8ec84a14.jpg","index":0,"item":"cd395434-9e40-4d64-a8d2-6cc71f6ecda4","keywords":null,"link":"/kkv/20250503_aszaly-Del-Alfold-vetes","timestamp":"2025. május. 03. 22:06","title":"Már most olyan nagy az aszály, hogy a gazdák porba vetnek a Dél-Alföldön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfaea26-abd5-40cb-9585-e73234292373","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A külföldi „korrupciós csápok” ellen küzdő magyar USAID-kormánybiztos e téren még sokat nem tett le az asztalra, de közben szorgosan vet fel olyan témákat és olyan keretezésben, mintha még mindig a kormánypropagandát toló Megafon embere lenne.","shortLead":"A külföldi „korrupciós csápok” ellen küzdő magyar USAID-kormánybiztos e téren még sokat nem tett le az asztalra, de...","id":"20250502_Laszlo-Andras-reg-kormanybiztos-de-ugy-viselkedik-mintha-meg-a-Megafon-fizetett-propagandistaja-lenne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfaea26-abd5-40cb-9585-e73234292373.jpg","index":0,"item":"99c2cb8e-51be-4132-b0e1-12972a3fd986","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Laszlo-Andras-reg-kormanybiztos-de-ugy-viselkedik-mintha-meg-a-Megafon-fizetett-propagandistaja-lenne","timestamp":"2025. május. 02. 17:03","title":"László András rég kormánybiztos, de úgy viselkedik, mintha még a Megafon fizetett propagandistája lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1a90bae-cd4e-4a7b-b2d3-e914081e155e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 2001-es évjáratú Forma-1-es versenyautóval az osztrák nagydíjon diadalmaskodott a skót pilóta.","shortLead":"A 2001-es évjáratú Forma-1-es versenyautóval az osztrák nagydíjon diadalmaskodott a skót pilóta.","id":"20250502_most-barki-lecsaphat-coulthard-futamgyoztes-mclaren-f1-autojara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1a90bae-cd4e-4a7b-b2d3-e914081e155e.jpg","index":0,"item":"761c85a0-83a5-41f4-a598-997adfcd81ce","keywords":null,"link":"/cegauto/20250502_most-barki-lecsaphat-coulthard-futamgyoztes-mclaren-f1-autojara","timestamp":"2025. május. 02. 07:21","title":"Most bárki lecsaphat Coulthard futamgyőztes McLaren F1-autójára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fordulat: Orbánék nekiesnek az utazási kedvezményeknek?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A működési keret 30 milliárd forinttal nőhet, az állam pedig 50 milliárd forint keretösszegig állami garanciát biztosíthat fejlesztési hitelekhez. Számszakilag ez derül ki a pénteken benyújtott, jövő évi költségvetés államvasútra vonatkozó részleteiből. A konvergenciaprogramban már többször vállalt megtakarításoknak azonban se híre, se hamva.
A jövő évi költségvetési tervezetből alig egy oldal vonatkozik a MÁV jövőjére a 245-ből. Ha hozzávesszük a 754 oldalas részletes indoklást, akkor is csak további kettő. Ebből a néhány oldalból azért annyi kiderül, hogy a kormány belekezd "a vasúttársaság rendbetételébe", de az EU felé már többször vállalt kiadáscsökkentés számait nem igazán találni.
Míg a költségvetésben a közúti közlekedésre fordított összegek a tavalyihoz képest csökkennek, addig a vasúti közlekedés működési költségeinek a keretösszege 30 milliárd forinttal 267 milliárdra nő. Emellett az állam 50 milliárd forint értékben állami kezességvállalást biztosít a járműállomány felújítására és fejlesztésére.
Útelágazódás?
Stiller Ákos
Mint az unióban
A helyközi személyszállítási közszolgáltatások költségtérítésére (vagyis a vasúti és a közúti személyszállításra együttesen) 190,5 milliárd forintot szán a kormány, ami 8 milliárddal több, mint az idén. 2012-ben csak a MÁV Zrt. ezen a jogcímen 144 milliárdot kap a vonatkozó NGM-rendelet szerint, jövő évi adatok nincsenek a büdzsében.
A vasúti pályahálózat működtetésére külön soron a tavalyi 42 helyett 70 milliárdot kaphat a MÁV Zrt. A pluszokat a dokumentum azzal indokolja, hogy uniós jogszabály alapján a megrendelt közszolgáltatásokat – beleértve a pályahasználatot – az államnak ki kell fizetnie, így meg kell térítenie a MÁV-Start Zrt., GYSEV Zrt. és a Volán-társaságok „közszolgáltatással felmerülő, bevételekkel nem fedezett indokolt költségeit” is. (A legnagyobb ugrás a pályahasználat térítésében van: ez az összeg 2011-ben még csak 21 milliárd volt.) Ezenkívül ide kell számolni az állam által fizetett fogyasztói árkiegészítést, amely a kedvezményes jeggyel utazók alacsonyabb díjaiból eredő veszteségek pótlására szolgál. Ennek összege a MÁV személyszállító cége, a MÁV-Start Zrt esetében tavaly 20,87 milliárd volt, az ideit majd csak jövőre ismerjük meg. A költségvetés mindenesetre a MÁV, a GYSEV és a Volán-társaságok részére 93 milliárdot fizet majd, ami forintra ugyanannyi, mint idén. Igaz, jövőre átalakul az utazási kedvezmények rendszere (aminek részleteire rögvest visszatérünk).
A büdzsé ezenkívül még nem egészen félmilliárd forintot (466 millió) szán a közösségi közlekedés összehangolására: ebből kell jutnia az állami költségtérítések és hozzájárulások felhasználásának ellenőrzésére, a regionális közlekedésszervező irodák működésének támogatására, valamint „a közösségi közlekedés átalakításával, fejlesztésével kapcsolatos döntés-előkészítő feladatok” elvégzésére is. Ebből a pénzből készítenék elő a jegy- és bérletrendszer átjárhatóságát az egyes közlekedési módok és társaságok között a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) és az ezzel kompatibilis e-ticket kártyarendszer alapjainak a megteremtésével. Ennyi feladatra nem tűnik túl bőkezűnek az előirányzat.
Csak egy példa az eszközvásárlásra
HVG Archív
MÁV-szocpollal a megtakarításokért
Drasztikus változás várható viszont a jegykedvezmény-rendszerben, miután a pénteken benyújtott törvényjavaslatban már „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” szerepel a korábbi fogyasztói árkiegészítés (illetve személyszállítási árkompenzáció) helyett. A költségvetési javaslat is rögzíti, hogy a szociálpolitikai menetdíj-támogatás mértékét és az igénylés rendjét a kormány majd rendeletben állapítja meg. A rendszer átalakítása feltehetően lehetőséget teremt a kedvezmények megnyirbálására, ami eddig törvényi felhatalmazás hiányában megbukott. Sor kerülhet akár a vasutasok és családtagjaik, valamint más kedvezményezettek utazási támogatásainak a szűkítésére.
A jegyár-támogatási rendszer átalakítását és annak a költségvetés szempontjából jelentős mértékű kiadáscsökkentését már a Széll Kálmán-terv, és annak 2.0-ás verziója is fontos célként említi. Több ilyen értelmű elképzelés is bekerült a parlament elé. Ezek többségét (pl. a vasutas dolgozók és családtagjaik kedvezményeinek megkurtítása) azonban levették a napirendről, idén júliustól egyedül a korkedvezményes öregségi és rokkantsági nyugdíjban részesülők kapnak 100 százalék helyett csak 90 százalékos támogatást. A jövő évre sem látható a fogyasztói árkiegészítés esetleges átalakításának a költségvetési hatása. Csak annyi, hogy az elnevezés és ezzel valamiképp a rendszer is változhat.
A benyújtott költségvetési javaslat azonban nem csak ebben a kérdésben fogalmaz homályosan. Azt sem lehet tudni, hogy a jegyellenőrzés szigorításából, a jegybevétel növekedéséből (esetleges áremelés) vagy az állami költségtérítés csökkentéséből mi lesz. Ahogyan arról sincs információ, hogy miután a kormány feladta a holdingosítási terveit, és leállt a MÁV-leányvállalatok visszaszervezése, most mitől vár jelentős megtakarítást. És ha ezt a MÁV és Volán-társaságok szinkronba hozásától várná, mikorra valósulhat ez meg.
50 milliárdos hitelgarancia
Az állami vasúttársaság működését és mozgásterét nagyban nehezíti, hogy jelenleg is mintegy 270 milliárd forint, nem a működésből adódó hitelállománya van. A kormányváltáskor meglengetett adósságátvállalásból egyelőre kevés valósult meg, és a 2013-as költségvetésben nem is szerepel ilyen tétel. A pénteken a parlamentnek benyújtott csomagban is csak az szerepel, hogy az állami garanciavállalás az év egyetlen napján sem lehet több, mint 270 milliárd forint. Ennyi a MÁV jelenlegi hitelállománya.
A 2011. áprilisi konvergenciaprogram azzal számolt, hogy a kormány a MÁV és a BKV elmúlt években felhalmozott adósságának egy részét átvállalja (mintegy 378 milliárd forint értékben), valamint a PPP-szerződések egy részét is kiváltja (ez 200 milliárd forintot jelentett volna). Ilyen mértékű adósságkiváltásra azonban nem került sor. A MÁV hitelállományából végül 50 milliárdot vállalt át tavaly az állam.
A jövő évi költségvetés is egyelőre megelégszik annyival, hogy 50 milliárd forint értékhatárig állami garanciavállalást biztosít hitelfelvételhez, már ha eszközbeszerzésről, illetve fejlesztésről van szó.