Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Zelenszkij manipulációnak nevezte Putyin kezdeményezését.","shortLead":"Zelenszkij manipulációnak nevezte Putyin kezdeményezését.","id":"20250429_ukrajnai-haboru-haromnapos-tuzszunet-putyin-zelenszkij-kreml","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440.jpg","index":0,"item":"dfaddda9-f00c-4551-ac63-a77bd6ebbe89","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_ukrajnai-haboru-haromnapos-tuzszunet-putyin-zelenszkij-kreml","timestamp":"2025. április. 29. 16:10","title":"A Kreml szerint Ukrajna térfelén pattog a labda a háromnapos tűzszünet ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a4bc1c6-b95a-49c6-b065-8e2bbc9dbd21","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt mindenkinek elment a józan esze? ","shortLead":"Itt mindenkinek elment a józan esze? ","id":"20250428_Csapatosan-fordult-meg-terepjaros-konvoj-az-M7-es-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a4bc1c6-b95a-49c6-b065-8e2bbc9dbd21.jpg","index":0,"item":"361eab4f-55e3-40ea-bfb1-879216525a28","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Csapatosan-fordult-meg-terepjaros-konvoj-az-M7-es-video","timestamp":"2025. április. 28. 10:57","title":"Elnéztek valamit, erre kétszer is visszafordult az M7-esen egy terepjárós konvoj – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae14eccd-5ed5-4989-ba69-d5ccbf810b82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A védőnőknek visszamenőleg kell adatot szolgáltatniuk arról, hogy tavaly hány forint térítést kaptak. ","shortLead":"A védőnőknek visszamenőleg kell adatot szolgáltatniuk arról, hogy tavaly hány forint térítést kaptak. ","id":"20250428_veszprem-csolnoky-ferenc-korhaz-vedono-kikuldetesi-koltseg-ellenorzes-kunetz-zsombor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae14eccd-5ed5-4989-ba69-d5ccbf810b82.jpg","index":0,"item":"552b6c52-08d3-4432-811f-c5fc1d1bb441","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_veszprem-csolnoky-ferenc-korhaz-vedono-kikuldetesi-koltseg-ellenorzes-kunetz-zsombor","timestamp":"2025. április. 28. 15:06","title":"A veszprémi kórház szerint nem vonták meg a védőnők benzinpénzét, de ellenőrzést indítottak, és addig felfüggesztették a kifizetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4bb734-a562-46d2-876a-8a4171750d2c","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Energia- és vízfogyasztásunkat két dolog befolyásolja: a konyhai eszközeink és a szokásaink. Ha konyhai eszközeinken esetleg nem is tudunk változtatni, a szokásaink megváltoztatása rajtunk múlik. Részlet a Helyi, idény, vegetáriánus zero waste konyha című könyvből.","shortLead":"Energia- és vízfogyasztásunkat két dolog befolyásolja: a konyhai eszközeink és a szokásaink. Ha konyhai eszközeinken...","id":"20250427_Hogyan-sporolhatunk-energiat-a-konyhaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4bb734-a562-46d2-876a-8a4171750d2c.jpg","index":0,"item":"6d5ab3d0-282e-41d3-806e-28988b8bead3","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250427_Hogyan-sporolhatunk-energiat-a-konyhaban","timestamp":"2025. április. 27. 19:15","title":"Hogyan spórolhatunk energiát és vizet a konyhában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0525ecd5-8e61-464d-901f-7c5aee663ecd","c_author":"HVG","category":"360","description":"A hatóságok felülbírálták a korábbi döntést, miszerint Peter Kazimír ügye elévült.","shortLead":"A hatóságok felülbírálták a korábbi döntést, miszerint Peter Kazimír ügye elévült.","id":"20250429_hvg-Szlovakia-Peter-Kazimir-jegybankelnok-Robert-Fico","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0525ecd5-8e61-464d-901f-7c5aee663ecd.jpg","index":0,"item":"712a8ff8-2f17-4ae6-bc04-15e6de0bf4dc","keywords":null,"link":"/360/20250429_hvg-Szlovakia-Peter-Kazimir-jegybankelnok-Robert-Fico","timestamp":"2025. április. 29. 13:01","title":"Mégsem menekül meg a korrupció gyanúja miatt indult eljárástól a szlovák jegybankelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8630e995-4c67-42cd-a15c-1ad377c072f7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnök szerint végelgyengülésre van ítélve az az ország, amelyben milliószám élnek olyan emberek, akik munka helyett ügyeskednek, kijátsszák a szabályokat, vagy éppen állami állásért kuncsorognak. ","shortLead":"A miniszterelnök szerint végelgyengülésre van ítélve az az ország, amelyben milliószám élnek olyan emberek, akik munka...","id":"20250428_Orban-Viktor-szakma-sztar-beszed-gazdasag-szakkepzes-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8630e995-4c67-42cd-a15c-1ad377c072f7.jpg","index":0,"item":"35a55bb3-b27b-48d0-b15a-b22b7ffad20c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_Orban-Viktor-szakma-sztar-beszed-gazdasag-szakkepzes-oktatas","timestamp":"2025. április. 28. 10:37","title":"Orbán Viktor a diplomáról: Sokan jobban bíztak egy darab papírban, mint a saját tudásukban, szorgalmukban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a164001f-dc9a-47c2-b954-99dd998c359c","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Arne Slot megtörte a holland átkot, Szoboszlai Dominik történelmet írt, a Liverpool beérte a Manchester Unitedet. A 20. bajnoki cím krónikája.","shortLead":"Arne Slot megtörte a holland átkot, Szoboszlai Dominik történelmet írt, a Liverpool beérte a Manchester Unitedet. A 20...","id":"20250427_liverpool-tortenelmi-bajnoki-cim-szoboszlai-dominik-arne-slot-mohamed-szalah-huszadik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a164001f-dc9a-47c2-b954-99dd998c359c.jpg","index":0,"item":"4f506e64-997a-45d5-9472-14f9f201851b","keywords":null,"link":"/sport/20250427_liverpool-tortenelmi-bajnoki-cim-szoboszlai-dominik-arne-slot-mohamed-szalah-huszadik-ebx","timestamp":"2025. április. 27. 20:25","title":"Mi a titka a Liverpool történelmi bajnoki címének?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","shortLead":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","id":"20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146.jpg","index":0,"item":"0ac4b02b-7043-416a-9687-90dfc0a189b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","timestamp":"2025. április. 28. 10:18","title":"Videón, ahogy durrdefekt miatt szalagkorlátnak csapódik egy autó az M3-ason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kamucégek, akrobatamutatványok 80-nál, ponyvát kihasító migránsok – sorra tűnnek el vagy sérülnek meg a szállítmányok Európa útjain. Megnéztük, hogyan próbálnak védekezni ellene.
Leleményes nép a magyar. És a szlovák is. Mostanában új trükk jelent meg a fuvarozásban, amelyet e két ország vállalkozó szellemű csalói fejlesztettek tökélyre. A megoldás lényege, hogy megvesznek egy kisebb, csőd szélén álló fuvarozótársaságot, majd a nevében azonnal elkezdenek szállításokat vállalni, lehetőleg értékes rakományra, főként műszaki cikkre. Nem kell felfedniük a kilétüket, hiszen a különböző online rendszerekben a megvett cég meglévő jogosítványaival, annak nevében leadhatják a nyomott árajánlataikat.
A kamionok azonban nem érnek célba, a rakomány tonnaszámra tűnik el, mire az ügyfelek észbe kapnak, és kiderítik, hogy ez a fuvaros cég már csak nevében egyezik azzal, amelyikben addig megbíztak. De ekkor már késő: a társaság mögött a csalók nem foghatók meg, papíron egy hajléktalan a tulajdonos, és az áru elveszett.
Cirkuszi mutatványok az éj leple alatt
A nemzetközi kereskedelemben biztonsági szempontból a fuvarozás a leggyengébb láncszem. Amíg az áru úton van, addig van a legnagyobb veszélyben. És nemcsak akkor, amikor a kamionos kimegy a mosdóba a benzinkúton, vagy megáll a parkolóban a pihenőre, hanem – az alábbi videó tanúsága szerint – még akkor is, amikor 80-nal megy az autópályán:
A rablók éjszaka támadnak, és rendszerint tudják, milyen áru van a raktérben. A sofőr először csak bosszankodni kezd, mert lassan hajt előtte egy autó, ám mire gyanút fog, a pótkocsi hátsó ajtaja már nyitva van, és az árut pakolják is ki. Előfordul, hogy a műszaki cikkeket egyszerűen ledobálják az út mellé, és a csoport mögött érkező negyedik autó szedi össze a zsákmányt (a korszerű csomagolásnak köszönhetően egy laptop vagy egy mobiltelefon általában sértetlen marad).
Itt egy élesben felvett eset, amely Romániában történt egy teherautóval, de bármikor előfordulhat Nyugat-Európa útjain, kamionokkal is:
Ez ellen gyakran úgy próbálnak védekezni, hogy a raktér hátsó 15 százalékát WC-papír tekercsekkel rakják tele. Ilyenkor a rabló elbizonytalanodik, nem tudja, hogy rossz kamiont nyitott-e fel, vagy csak átvágják, és érdemes beljebb hatolnia a pótkocsiban. Az egész azonban esetleges: vagy bejön ez a csel, vagy nem.
A főleg Angliába igyekvő migránsáradat (ezúttal kivételesen eltekintve a szociális-társadalmi és politikai problémáktól) is alaposan növeli a fuvarozás biztonsági kockázatát. A minap megvert magyar kamionos esete (vagy ez a videó, amelyen éppen egy menekült mászik ki a pótkocsiból a ponyvát leamortizálva) is mutatja, hogy a fuvarokat célszerű úgy tervezni, hogy Calais és a hasonló veszélyes helyek előtt 100-150 kilométerre a sofőrnek már semmiképpen se kelljen megállnia. Ez a gyakorlatban azonban nem egyszerű, mert a vezetési és pihenőidők szabályaihoz, illetve a felrakodás és lerakodás tervezett időpontjához igazodni kell.
Bőszen jegyzetelik a rendszámokat
A nagy értékű szállítmányoknál is szükség szokott lenni hasonló óvintézkedésekre, mert el kell elérni, hogy az áru ne álljon huzamosabb ideig bizonyos zónákban. A szervezett rablóbandák ugyanis sokszor elég pontos információval bírnak a szállítmány útjáról. Legendás például az a történet, hogy pár évvel ezelőtt az egyik nagy magyar mobiltelefon-összeszerelő üzem kijárata előtt éjjel-nappal állt egy-egy olyan személyautó, amelyben a benne ülők bőszen jegyzetelték a pótkocsik rendszámát és a gyárból való indulás időpontját. Az ilyen fuvarok úti célja ugyanis jó eséllyel kitalálható, és mivel a sofőrök vezetési idejét szigorú szabályok rögzítik, azt is jól ki lehet számolni, hogy körülbelül hol kell majd a szerelvénynek megállnia/éjszakáznia. Ilyen módon a nagy nyugat-európai ipartelepek előtti utolsó pihenési zónák is fokozottan veszélyesekké váltak.
A nagy szállítmányozó cégeknek muszáj befektetniük abba, hogy ezeket a kockázatokat kezelni tudják. A DHL Freight például egyenesen a rendőrségtől szerződtetett szakembert arra, hogy találjon ki valami megoldást a biztonság növelésére. Debreczeni Zoltán, a cég biztonsági és infrastruktúra igazgatója külön csapatot épített a társaságon belül, amelynek tagjai logisztikai és biztonsági képzést is kaptak. Ők a központban napi 24 órában elemeznek minden olyan információt, amely bármilyen hatással lehet a rájuk bízott kamionok útjára. Nem csak a forgalmi információkat nézik, hanem rengeteg egyéb forrást is, például a rendőrségi jelentéseket, de még azt is figyelemmel kísérik, hogy hol lesznek Európa-szerte tömegrendezvények, demonstrációk, tiltakozó akciók, felvonulások.
Munkában a DHL Freight biztonsági központja
Fülöp Máté
Ennek az egységnek külön aktualizált térképe van arról, hogy hol vannak olyan parkolók, ahol éppen akkor biztonságosabb a megállás, és hova nem szabad beengedniük a szállítmányt. Az útvonaltervezésbe is beleszólhatnak, hogy az éppen aktuálisan veszélyesek minősített szakaszokon a kamionnak ne kelljen megállnia.
Megfizetjük a biztonság árát
Az európai közúti kockázatok növekedése tehát részben így csapódik le az üzleti életben: megjelent egy olyan szolgáltatás, amelyet pluszban kell (vagy lehet) venni a szállítmányokhoz. „A göngyölegeket éjjel-nappal követni ugyan nem feltétlenül érdemes, a nagy értékű rakományoknál azonban egyre többen kérik tőlünk, hogy a kamionnak olyan útvonalat és menetrendet találjunk, amely biztonságban célba juttatja” – mondja Debreczeni Zoltán.
Debreczeni Zoltán, DHL Freight Magyarország
Fülöp Máté
Hiába van biztosítás a rakományon, ha például eltűnik egy kamionnyi autóalkatrész, akkor a gyár, amelyben felhasználták volna, bajba kerül, mert megakad a termelés. Ilyenkor nem csak a szállító cég megítélése romlik, hanem még a gyártóé is, a megrendelőt ugyanis ma már egyáltalán nem érdekli, hogy a fuvar miért nem érkezett meg. Csak azt érzékeli, hogy a beszállító nem tudta időre odavinni, amit ígért.
A Magyarország szempontjából nagyon fontos autóipari beszállítók például rendszeresen igénylik azt, hogy az áru beérkezésének időpontját egészen pontosan meg lehessen mondani. Ehhez pedig most már nem elég, ha a sofőr beüti a navigációba a célpontot, és a diszpécserével közli a várható érkezésének időpontját. Egy autógyárat ugyanis nem elégít ki az, ha a GPS minden újratervezésénél új várható érkezési időpontot közölnek vele. Sőt, ettől még inkább úgy fogja érezni, hogy a fuvaroscég nem tudja kontrollálni a kamion mozgását. „Azt kell elérnünk, hogy az előre megállapodott időpontban a kamion mindenképpen sértetlenül odaérjen a célállomásra, de a hagyományos módszerekkel ez ma már nem megy” – mondja Debreczeni Zoltán.
Fülöp Máté
Az állandó, emberi segítséggel támogatott szoros nyomkövetés azonban nem olcsó mulatság, és van olyan cég, amely ezt már nem hajlandó megfizetni. A piac törvényei itt sem mások. Főleg a Kelet-Európából induló fuvaroknál fordul elő, hogy a feladó kiszámolja: megérheti a kockáztatás, vagyis az, hogy 1000 kamionból egy esetleg eltűnik, mert az még mindig kisebb veszteség, mintha mind az 1000 kamionra meg kellene venni a napi 24 órás felügyeletet.