Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c04caafa-b0bd-42f9-860a-78aa1b0a2332","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Véletlenül írtam egy könyvet című filmjével a régóta tetszhalott műfajt, a magyar ifjúsági filmet élesztette újra Lakos Nóra. Főhőse, az írónak készülő 13 éves Nina egyszerre küzd a kamaszkorral járó gondokkal, édesanyja elvesztésével és azzal, hogy az apja újra szerelmes lesz.","shortLead":"Véletlenül írtam egy könyvet című filmjével a régóta tetszhalott műfajt, a magyar ifjúsági filmet élesztette újra Lakos...","id":"20250202_hvg-lakos-nora-filmrendezo-gyerekfilmekrol-mozaikcsaladok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c04caafa-b0bd-42f9-860a-78aa1b0a2332.jpg","index":0,"item":"28922b83-b997-4207-b618-368a976026a1","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-lakos-nora-filmrendezo-gyerekfilmekrol-mozaikcsaladok","timestamp":"2025. február. 02. 19:30","title":"Lakos Nóra filmrendező: A TikTok-világban pörgős gyerekfilm kell, 195 jelenetünk van, kétszer annyi, mint egy átlagos filmben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fe8306c-a149-4880-8dbc-d3640930de26","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Fényárban úszott Argentína és Uruguay közös partvidéke, amikor vélhetően egy jókora darab űrszemét izzott fel az esti égbolton. ","shortLead":"Fényárban úszott Argentína és Uruguay közös partvidéke, amikor vélhetően egy jókora darab űrszemét izzott fel az esti...","id":"20250202_Argentina-tuzgomb-urszemet-meteoroid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fe8306c-a149-4880-8dbc-d3640930de26.jpg","index":0,"item":"652d1e9f-0e87-4098-a47e-d3b913c26e75","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_Argentina-tuzgomb-urszemet-meteoroid","timestamp":"2025. február. 02. 22:11","title":"Rakétatámadáskor látni akkora tűzgömböt az égen, mint most Dél-Amerikában (videókkal)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","shortLead":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","id":"20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd.jpg","index":0,"item":"0c8c24b9-c66b-4148-b16a-383d5a7ba24f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","timestamp":"2025. február. 03. 07:21","title":"Már sorozatban gyártják a Xiaomi Magyarországon is tesztelt 1500+ lóerős autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"979d6ad0-10b0-434b-94b3-a69e4ac37f8d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több mint három évtizede kezdett el működni a tanszék. ","shortLead":"Több mint három évtizede kezdett el működni a tanszék. ","id":"20250203_ppke-bttk-germanisztika-tanszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/979d6ad0-10b0-434b-94b3-a69e4ac37f8d.jpg","index":0,"item":"35dee1f9-2f62-485a-8b49-021471871d79","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_ppke-bttk-germanisztika-tanszek","timestamp":"2025. február. 03. 11:12","title":"A tanév közepén szűnt meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem germanisztika tanszéke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89dd0307-c9d2-4a82-8e11-a90abb8f38b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz alelnöke szerint a kegyelmi botránnyal indult 2024-es év a kormány számára politikailag rendkívül sikeres volt. Magyar Péterről pedig azt gondolja, hogy egy „idegbeteg csávó”.","shortLead":"A Fidesz alelnöke szerint a kegyelmi botránnyal indult 2024-es év a kormány számára politikailag rendkívül sikeres...","id":"20250203_Kubatov-Gabor-Magyar-Peter-egy-gatlastalan-hulye-gyerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89dd0307-c9d2-4a82-8e11-a90abb8f38b2.jpg","index":0,"item":"7e092451-06db-4074-ae7e-ad20e618fb99","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Kubatov-Gabor-Magyar-Peter-egy-gatlastalan-hulye-gyerek","timestamp":"2025. február. 03. 08:23","title":"Kubatov Gábor: Magyar Péter egy gátlástalan hülye gyerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12466f29-097a-40fd-a64d-0456066f0a92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó aktuális kínálatának legizgalmasabb modelljét alaposan kiszélesítették és leültették.","shortLead":"A japán gyártó aktuális kínálatának legizgalmasabb modelljét alaposan kiszélesítették és leültették.","id":"20250203_felelmetes-kis-meregzsak-lett-a-toyota-gr-yarisbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12466f29-097a-40fd-a64d-0456066f0a92.jpg","index":0,"item":"00c00106-0a1e-4276-b3a4-ceccdfdaad62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_felelmetes-kis-meregzsak-lett-a-toyota-gr-yarisbol","timestamp":"2025. február. 03. 08:41","title":"Félelmetes kis méregzsák lett a Toyota GR Yarisból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lapon szereplő Dr. (valamilyen) Péter a mentőorvos neve, nem a Tisza Párt elnökéé.","shortLead":"A lapon szereplő Dr. (valamilyen) Péter a mentőorvos neve, nem a Tisza Párt elnökéé.","id":"20250203_Peterfalvi-Attila-megerositette-hamisitvany-Magyar-Peter-kiszivargott-mentos-esetlapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"bb88c79e-8f67-43e8-8530-007dd9c29d56","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Peterfalvi-Attila-megerositette-hamisitvany-Magyar-Peter-kiszivargott-mentos-esetlapja","timestamp":"2025. február. 03. 20:02","title":"Péterfalvi Attila: Hamisítvány Magyar Péter kiszivárgott mentős esetlapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"273259a0-4f18-43d7-8f08-676428f34acd","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"A titokban, várandós nőkről készített fotók versenyeztetésének ötlete a lehető legolcsóbb politikai marketingeszköz, kiválóan alkalmas a szemben álló táborok ingerlésére, de a felszínes ötlet mögött van egy sötét, a személyes és családi biztonságot veszélyeztető trend. Vélemény.","shortLead":"A titokban, várandós nőkről készített fotók versenyeztetésének ötlete a lehető legolcsóbb politikai marketingeszköz...","id":"20250203_paraszka-boroka-varandos-nok-megalazasatol-a-csalad-alaaknasitasaig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/273259a0-4f18-43d7-8f08-676428f34acd.jpg","index":0,"item":"f83ccb35-d6f3-464d-8253-5621043e3463","keywords":null,"link":"/360/20250203_paraszka-boroka-varandos-nok-megalazasatol-a-csalad-alaaknasitasaig","timestamp":"2025. február. 03. 08:00","title":"Parászka Boróka: A várandós nők megalázásától a család aláaknásításáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy vita miatt nincs, aki takarítsa az ecseri vasútállomást. A település problémája nem egyedi, pedig az ország egyik legforgalmasabb elővárosi vonaláról van szó.
Hiába várják a MÁV hómaróit az ecseri vasútállomás utasai: a Budapest melletti település egy vita foglyává vált, emiatt a település nem takaríthat, a vasúttársaság meg nem teszi. Ecser egyike annak a két tucat településnek, ahol 2010 után az önkormányzat vette át a vasútállomás vagy megálló üzemeltetését a MÁV-tól. A település ezt az után kérte, hogy az állomás felújítását követően jegypénztáros helyett automatával oldották meg a jegykiadást, a váróterem pedig üresen maradt.
A feladatot a helyi önkormányzat kommunális szolgáltató cége látta el 2014 végéig, amikor lejárt az erről szóló szerződés. 2015-ben sikertelenül próbálták a felek meghosszabbítani, közben az önkormányzat – a korábbi éves 1,6 millió forintos díj helyett – ingyen látta el az állomás és az épület karbantartását. Hosszabb egyeztetés kellett ahhoz, hogy a peront is tisztán tarthassák, ez ugyanis üzemi terület, így a takarításhoz is tanfolyamot kellett elvégezni – mondta el a hvg.hu-nak Gál Zsolt polgármester.
Fazekas István
Az elmaradt díjat később kifizette a MÁV, ám 2015 novemberében úgy döntöttek: mégsem írják alá a megújított szerződést sem Ecserrel, sem a többi hasonló helyzetben levő településsel. Ezt akkor úgy indokolták, hogy új konstrukció megalapozásán dolgoznak az állomások fenntartására, részben saját erőforrással, részben közfoglalkoztatottakkal, az önkormányzatokkal is együttműködve.
Ötezer forint évente kaszálásra
A végül 2016-ban ismertetett feltételek között azonban több is elfogadhatatlan volt a települések számára – emelte ki a 3600 lakosú Ecser polgármestere. A MÁV például azt szerette volna, hogy az önkormányzat feladata legyen az utasok biztosítása. A jegy megváltásával a vasúttársaság biztosítást is kínál utasainak, ha például valaki a peronon balesetet szenved, annak fizet. Ez azonban egy kistelepülés számára nehezen vállalható. Ha például valaki a karját töri, azért 800 ezer forint jár neki – ez a MÁV-tól korábban kapott éves díj fele.
Volt azonban még egy kellemetlen meglepetés: a korábbi díjat a MÁV a felére – nagyjából 800 ezer forintra – akarta csökkenteni. Az állomásépület nyitására és zárására, illetve a fű kaszálására például évi ötezer forintot ajánlott. Ez az összeg úgy jött ki, hogy a MÁV évi két kaszálással számolt az állomás területén. Az önkormányzat ezt két-három hetente teszi meg (miután a szolgáltató cég dolgozói elvégezték a perontakarításhoz szükséges munkavédelmi oktatást).
Fazekas István
Itt akadt el az egyeztetés, még nyáron – tette hozzá Gál Zsolt, aki azóta tucatnyi e-mailt és több tértivevényes levelet is írt az önkormányzat javaslataival, ám választ egyikre sem kapott. Arra sem, amelyikben azt kérte, hadd nyissák meg az üresen álló várótermet, legalább amikor a leghidegebb volt az idő. Amikor viszont esőbeállót építettek volna vagy biztonsági kamerát akartak felszerelni, más volt a gond: azt csak a MÁV tervei alapján tehették volna, így viszont a költségeik megsokszorozódtak. A biztonsági kamerák esetében például a saját kalkuláció 250 ezer forintra jött ki, a vasúttársaság által elvárt kiadás viszont 1,5-2 millió forint között volt.
Frissen felújítva
Az ecseri állomás az Újszász–Szolnok-vonalon található, amelyet néhány éve újítottak fel. A projekt 2016 tavaszán nívódíjat is elnyert – egyebek között az ecseri állomásépület megújításáért.
Ennek ellenére nem ment zökkenőmentesen a fejlesztés: Ecseren a parkoló építése maradt el, Mendén viszont az állomásépület állt több éven keresztül tető nélkül – azóta befedték, aztán be is zárták. A szőlősnyaralói állomás épülete pedig a projekt lezárása előtt állt hosszú ideig készen, de szintén zárva – egy mellételepített konténer szolgált jegykiadó helyként.
Fazekas István
A mostani hóhelyzet tehát nem érte váratlanul ezeket a településeket, ám a megoldás nem egyszerű: a MÁV ugyanis a síkosságmentesítést is szabályozza. Azt a társaság által előírt hómaróval és vegyszerrel lehet végezni. Ez megint több százezer forintos költség, amit szerződés nélkül (tehát ingyen) nem vállal az önkormányzat - mondta a polgármester. A vasúttársaság lapunknak cáfolta, ohgy speciális hómaró vagy vegyszer használatát várná el.
A MÁV mindenesetre pénteken jelezte a polgármesternek, hogy elvégzi a peron letakarítását – a szabály szerint ezt hat órán belül kellett volna megtennie, ám amikor ez elmaradt, az önkormányzati szolgáltató cég kezdte meg a munkát.
A MÁV lapunk érdeklődésére azt is jelezte, hogy a polgármester leveleire már elkészült a a társaság válasza, amely tartalmazza az üzemeltetési költségekre vonatkozó álláspontját is. Cáfolták azonban, hogy az utasbiztosítás átterhelését várná el a MÁV az önkormányzattól, csupán az átadott tevékenység el nem végzéséből fakadó felelősségvállalás lenne része a megkötendő szerződésnek.
Pedig a MÁV nem sajnálja a pénzt létesítményei tisztán tartására. A vasúti létesítmények karbantartásával foglalkozó MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Korlátolt Felelősségű Társaság 2016 januárjában kötött 3+1 éves keretszerződést a Budapest Kelet- és Dél-Alföld Nagyrégióban található 424 állomás (szolgálati hely) takarítására, hó- és síkosságmentesítésére. (Természetesen azokon a településeken, amelyekkel nem köt vagy kötött megállapodást a társaság, tehát Ecser sem része a keretszerződésnek.)
Ezért a társaság összesen 4,4 milliárd forintot fizet, ami a Népszabadság akkori cikke szerint nagyjából másfélszerese a korábbi éves keretösszegnek, egy állomás esetében pedig átlagosan 10,4 millió forint. Ez egy évre lebontva 2,6 millió, ami többszöröse annak az összegnek, amit a MÁV az ecseri állomás tisztán tartásáért felajánlott az önkormányzatnak. A társaság lapunknak jelezte: nem olyan nagy a különbség, mivel az önkormányzatok csak az utasforgalmi területek gondozásában vesznek részt, a másik esetben szereplő vállalkozók viszont üzemi területen is végeznek munkát.
Sebestyén Géza szerint ezt az támasztja alá, hogy ma egy, az alsó jövedelmi ötödbe tartozó családnak több mobilja és laptopja, és majdnem annyi autója van, mint 2010-ben a leggazdagabb 20 százalék egy háztartásának.